CHAOS_RK:
Ad cena: kde bereš svoje informace? Elon, pokud jde o termíny a ceny, lže jako když tiskne. Máš nějaký nezávislý zdroj?
Ad srovnání ceny: "má stát" je takové hezké. Vývoj SLS taky "měl stát" mnohem míň.
Ad cena ještě jednou: zahrnul jsi do ceny taky externality, jako zničené životní prostředí (Starbase leží v chráněné oblasti) a vliv na lidi v Boca Chica? NASA zvládá dodržovat zákony na ochranu živ. prostředí, SpaceX spíš ne. (Zdroj:
https://blog.esghound.com/p/elon-musk-is-above-the-law ) Jo a kolik budou stát NASA prostoje v programu Artemis způsobené tím že se čeká na Starship? Dvouleté zpoždění u Curiosity stálo 400 milionů dolarů (zdroj: The Design and Engineering of Curiosity, str. 39) a to byla mnohem jednoduší mise. IMHO to půjde do miliard.
Ad spolehlivost: prototypy Starship které startovaly aspoň zhruba na orbitu byly 2 (2 havárie). Srovnatelné rakety NASA jsou Saturn V (žádná havárie), SLS (žádná havárie) a asi Shuttle (2 havárie z cca 130). Nevidím jak ze současných informací udělat jiný závěr než že Starship je nespolehlivá. (Může se to změnit, ale zatím nic takového nevidíme, místo toho se objevují problémy které neměl snad nikdo v historii jako že raketa při ±nominálním startu zničí odpalovací rampu.)
Ad znovupoužitelnost: ruku na srdce: k čemu je u meziplanetárního nosiče dobrá? Kolik misí Starship musí odlétat, aby se znovupoužitelnost začala vyplácet (výzkum, kompromisy v konstrukci...) a kolik misí pro ni v tuhle chvíli existuje? Starship má zbytečně velkou nosnost na LEO a nulovou (bez doplňování paliva) na meziplanetární mise: kde bude brát peníze? Mě osobně připadá že znovupoužitelnost není výhoda ale způsob jak (možná!) zařídit aby těch 15 startů potřebných pro jednu misi na Měsíc stálo aspoň trochu lidské peníze.