• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO

    Jaké preferujete středy

    18 hlasy od 18 respondentů

      rozbalit záhlaví
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      DOCKINEZ: já rád testuju reprobedny například tímhle:

      Origin - Informis Infinitas Inhumanitas (2002)
      https://www.youtube.com/watch?v=8ZjXo7Ij28s
      DELLAMORTE
      DELLAMORTE --- ---
      DOCKINEZ: Pár let zpátky tam měl těch nahrávek 30, potahal jsem si všechny a musím mu dát za pravdu. Pokoušel jsem se poslouchat i DK, ale neudržel jsem u toho pozornost dýl než dva songy. Máš pravdu, že tohle hraje všude dobře.
      DOCKINEZ
      DOCKINEZ --- ---
      Je dobře, že tady padly audiofilní nahrávky. Kdyby nebylo žebříčků jako tenhle, tak mám skoro pocit, jako by „audiofilní“ znamenalo „dobře nahranou desku s jazzovou kapelou a paní, co hezky zpívá“, přičemž výsledek se mnou absolutně nic nedělá. Dobře nahraná koncentrovaná nuda, která nic nesděluje, nikoho neurazí, hlavně žádnej extrém.

      Kdysi jsme tu měli kampaň Kopírování zabíjí hudbu. Hovno. Hudbu zabíjí veci typu Diana Krall nebo Rebecca Pidgeon :)

      Na tohle kupovat budky za pul mega je imho naprostá zbytečnost. Řekl bych, že kterákoliv regálovka za dvacet tyček doporučovaná před časem Teddym by to v klidu zahrála stejně dobře.
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      MAJA: "Myslím, že 99% lidí, co kupuje super audio, to má z velké části o dobrém pocitu - udělají si radost. Samozřejmě, že kdyby jim to nehrálo do ucha, tak by volili jinak. Z poslední audio výstavy mám pocit, že min. z 50% jde o jistou exkluzivitu/design/provedení a od určité kategorie jde už o nuance."

      V tomhle nejsme nijak ve sporu. Je normální, že si lidi kupují drahé a hezké věci pro pocit nebo třeba pro status. Pouze si myslím, že je třeba buďto rozlišovat, kdy se jedná pouze o takovouto věc, a kdy o jasný zvukový přínos, anebo na rovinu říkat, že to nevíme/je nám to jedno - to přínosnost diskuze úplně stačí. Děje se to však velmi málo.
      MAJA
      MAJA --- ---
      VOZKA: Spíš to dělám řekněme dlouhodobě - na první poslech mě něco ne/zaujme a pokud mi to i po delší době ne/vadí, tak jsem spokojený. Utvrdit se v získaném pocitu můžu vrácením původní komponenty.

      Různé denní doby a/nebo psychické/fyzické rozpoložení bude plodit různé výsledky.

      Myslím, že 99% lidí, co kupuje super audio, to má z velké části o dobrém pocitu - udělají si radost. Samozřejmě, že kdyby jim to nehrálo do ucha, tak by volili jinak. Z poslední audio výstavy mám pocit, že min. z 50% jde o jistou exkluzivitu/design/provedení a od určité kategorie jde už o nuance.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      VOZKA: Tak já jsem rutinér. Ve pražských studiích jsme léta čekovali desítky káblů na X referenčních aparátů. Čili je musíš vzít do ruky, vybalit a připojit opakovaně. Pak jich i spoustu vyzkoušíš doma, čili furt vidíš, co připojuješ. Nemám problém říct, tenhle vyhlášenej Crystal, Nordost, Cardas za XXX moc peněz nehraje, a naopak tenhle (relativně) levnej Kimber, Chord, Kraut hraje.

      S jistotou lze říct jediné, levná dvoulinka nikdy nehraje. A taky že 5/10 lidí to stejně neslyší.

      Esi přitom potřebuje mít někdo zakrytý voči? Asi jo, když to říká.
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      MAJA: Osobně mi dává smysl je dělat i jako konzumentovi, protože dosáhnout opravdu kvalitního zvuku, který mi pak přináší maximální potěšení z hudby, je drahé a velmi zdlouhavé (vyžaduje to kromě peněz i znalosti), a když se budu zasekávat na věcech které stojí spoustu peněz ale nepřinášejí slyšitelné zlepšení, nikdy se k cíli nedostanu. Ale řeším to hlavně proto že jsem i konstruktér a chystám se vstoupit na trh s reproduktory v ceně pod 20k Kč, v takhle nízké ceně pokud velmi pečlivě nezjišťuješ jaké věci mají velký a jaké zanedbatelný vliv na zvuk, tak nikdy nenavrhneš něco, co by se dalo poslouchat.
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      TEDDYBEDDY: Chápu tvoji odpověď jako "slepé testy nedělám protože [...]", je to tak?

      Samozřejmě neplatí, že pokud jeden člověk neslyší v abx testu mezi dvěma komponentami rozdíl, tak tam rozdíl není. Neexistenci rozdílu dokázat nelze, lze pouze říct, že v daném testu se existence rozdílu nepotvrdila (a přemýšlet o tom, jestli byl test správně navržen a nešlo by ho udělat lépe).

      Zajímavé situace jsou:
      - pokud někdo prokazatelně opakovaně slyší rozdíly mezi komponentami, o kterých se říká, že jsou transparentní
      - pokud více lidí v různých situacích naopak rozdíly neidentifikuje, neprokazuje to že rozdíly nejsou, ale velmi silně poukazuje na to, že jsou pod hranicí slyšitelnosti. Věrohodnosti takového testu také pomůže, když víš, jací lidé a za jakých podmínek ho prováděli.

      Dále mi přijde smysluplné, než utratím deseti- až statisíce za nějakou komponentu, si podobný test udělat na sobě (obvykle ne abx test, ale aspoň testování s perfektně srovnanou hlasitostí). Tam obavy o kompetentnost třetí osoby úplně odpadají.

      Největší hodnotu těchhle testů vidím v tom, že dodají váhu zcela abstraktním a pro mě v podstatě bezcenným debatám o komponentách, u kterých se diskutující strany často nemohou shodnout ani na základní terminologii.
      MAJA
      MAJA --- ---
      VOZKA: Podlě mě člověk, co tohle doma provozuje je už trochu nemocný - trávit tímhle hodiny a hodiny času namísto poslouchání muziky, pokud nejsem recenzent už je nemoc.

      Pak to taky smrdí neustálým GAS a změnou hudebních preferencí na highend předváděcí nahrávky, protože tak 3/4 běžných nahrávek jsou IMHO dneska neuvěřitelně zvukově odfláknutý.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      VOZKA: Hele, ikdyž pominu fyziologický predispozice, tak 90 % laiků ani neví, CO a JAK slyšet. Stejně jako 99,99 % abstinentů nepozná rozdíl mezi bohemkou a dom perignon.

      Mám dokonce známý, co nemaj v mozku vůbec propojený emocionální obvody s ušima. A těm úplně stačí k plnohodnotnýmu akustickýmu zážitku popík z evropy2 z bakeliťáku. Zrovnatak některý lidi jsou skoro barvoslepý, a koho z nich asi najdete v odborných diskuzích o delikátních rozdílech podání obrazu hiend fotoobjektivů nebo přínosu drahýho fotopříslušenství?

      Ale dovedu si představit, že např. tady s Dockinezem jako kytaristou, a zkušeným muzikantem, během pár hodin spolu vybereme naslepo z desítek kytar 5 kusů, na kterejch se 99% shodneme jako etalonech a na 2 se shodneme s 90% kytaristů. Ale pro laiky náš výběr stotisícovýho nástroje z Gibson custom shopu nebude mít prakticky žádnou cenu, protože jejich sluch to prakticky neumožňuje. Tak asi tak.




      DOCKINEZ
      DOCKINEZ --- ---
      U mě by to popravdě nemělo smysl - miluju hudbu a zároveň jsem děsnej nerd, když na to příjde.

      600ohmový sluchátka AKG můžou někomu přijít příliš analytický, já už dopředu řeším, jak asi budou znít připojený k symetrickýmu lampovýmu OTL sluchátkáči a s deskou Cell-Scape.

      V podstatě mne kolikrát technický řešení zajímá víc než zvuk a dokážu si užít ledasco.
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      Obecná otázka do pléna: Kdo z vás zkouší tyhle rozdíly, ať už v kabelech, přehrávačích nebo třeba zesilovačích, testovat nějak trochu rigorózně?

      Nemyslím tím testy při kterých vám po domě běhá zmrd s hadrem a přepíná zesilovače s cílem vás zmást (tak nějak si to představoval Machalik). To je samozřejmě blbost. Stejně tak slepé testy na repráky se doma prakticky dělat nedají, jde o komponenty v signálové cestě před nimi, mj. právě proto že u nich jsou rozdíly daleko menší.

      Jako úplné minimum bych viděl při testování komponent poslouchat obě (všechny) komponenty na úplně stejné hlasitosti - dneska už k tomu není potřeba hlukoměr, hlasitost se dá srovnat pomocí appky do telefonu (ta samozřejmě hlásí velmi nepřesně absolutní hodnotu akustického tlaku, ale pro srovnání dvou komponent je zcela dostačující). Ale to pořád není vypovídající test.

      Myslím spolehlivé testy, které se ale dají dělat absolutně v klidu a časově neomezeně, tj. třeba abx test. Ten funguje tak, že máte zdroje zvuku A a B (například dva různé reprokabely), u kterých víte který je který, a k tomu zdroj X, pod kterým se skrývá buďto A nebo B, a vy máte správně určit, který z nich to je. Máte na to libovolné množství času a můžete v reálném čase libovolně přepínat mezi A, B i X pro nejsnadnější srovnání. Když potom zvládnete správně určit X správně v nějakém počtu pokusů (typicky se bere alespoň 7), které mohou být rozložené klidně do x měsíců, je statisticky vcelku jisté, že se nejedná o náhodu a rozdíl spolehlivě slyšíte (a pak má cenu rozumně řešit, která komponenta je lepší).

      U změn, které se dají zaznamenat do souboru v počítači, což je nejen testování MP3 vs lossless, ale taky třeba testování jak velké procento harmonického zkreslení slyšíte, je abx test triviální - existují na to free programy. Já používám abx plugin do foobaru.

      U testování hardwaru to donedávna bylo o dost obtížnější, znamenalo to kupovat nebo stavět dostatečně neutrální ABX box a drahý hlukoměr, ale dneska už se to často dá řešit pomocí DACu se čtyřmi (nebo více) kanály, připojeného na počítač, a appky do telefonu na měření hlasitosti. To má řada lidí doma.

      Zkoušel někdo z vás jakoukoliv z těch metod u něčeho?
      MAJA
      MAJA --- ---
      JIRKA207: Už je to hodně dlouho, co jsem ho kupoval, ale na 99% to je Audioquest Type 4.
      Repro Canton Ergo RC-L, zesík BV Audio A300. D/A převodník CA DacMagic 100 napájený z akumulátoru.

      Řeším napájení hlavně zesíku - mám v síti dost rušení, stejnosměrnou složku co mi vrní s trafem a typicky 250V ale kolísá to. Plánuju buď zbastlit něco na způsob oddělovacího trafa s filtrama alá Mudra Akustik nebo vyvést ze zesíku kabely a napájet ho taky z akumulátorů.
      JIRKA207
      JIRKA207 --- ---
      MAJA: a o jaky presne typ kabelu jde?:)
      DELLAMORTE
      DELLAMORTE --- ---
      TOMATSU: Tak to je divný, já se s tímhle problémem zatím nesetkal, ale je pravda, že hudby mám na disku asi jen 400GB a nijak moc členité adresáře. Bál jsem se věcí, které jsou v jiném kódování, jako třeba v azbuce nebo japonštině, ale i to zvládá i když třeba blbě zobrazuje.
      TOMATSU
      TOMATSU --- ---
      DELLAMORTE: Volumio mi proslo "sviznejsi" , ale ani po X-tem rescanu knohoven nenaslo vsechno. Vetsinou se to pohybovalo mezi 40-70% obsahu NASu. Na prvni pohled to vypadalo v poradku, ale pak jsem zjistil, ze chybi podadresare. Treba priklad - nasel adresar Cohen Leonard, ale v nem priradil jenom polovinu alb. S Daphile neni problem a i je v nem i vice nastaveni.
      DELLAMORTE
      DELLAMORTE --- ---
      TOMATSU: Používám RPi 3/Hifiberry DAC+/Volumio a spokojenost. NAS mám připojený přes NFS, jen je třeba aktualizovat knihovnu, ale tam pak adresářová struktura odpovídá.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      MAJA
      MAJA --- ---
      já přehrávám z PC přes Foobar + ASIO na externí D/A převodník
      TOMATSU
      TOMATSU --- ---
      Kabely fakt prosim neresit. At si to kazdej vyzkousi a udela zavery sam. Tohle motani v nekonecnym kruhu je fakt nuda a nikam to stejne nevede.

      Mozna rozumejsi tema - zkousel nekdo porovnavat prehravani z PC pod ruznymi OS ( W - Linux ), pripadne softem ? ( JRiver, Foobar atd ) Ja jsem zatim zakotvil u Daphile a rekl bych, ze o dost lepsi nez W7/W10 + Jriver v23 . Zkousel jsem i Volumio, ale to melo problemy s adresarovou strukturou z Nasu.
      MAJA
      MAJA --- ---
      Měl jsem dvoulinky - takový ty klasické průhledné 4mm2, pak AU/RA "kabely od míchačky" a nakonec skončil u nějakých levných Audioquest - taky jsem nevěřil, ale prodejce mi je půjčil domů a po pár dnech jsem si šel pro svoje.
      SPIKE411
      SPIKE411 --- ---
      Jestli někdo ten rozdíl mezi přiměřeně dimenzovanými kabely fakt slyšíte, tak nevím, proč váháte - James Randi pro vás má nachystaný milion dolarů. Už asi dvanáct let.
      Aspoň budete mít na nový audiofilní vybavení. :)
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam