NJAL: nemotej nam hlavu ani sobe bro...
stavebnice edison neni to same jako merkur (i kdyz je podobna) a je mladsi !
Edison
- LADISLAV VESELÝ z Roudnice nad labem
zacinal ale se drevem nebot byl vyucen rezbarem = stavebnice Archimedes
Edison vznikl az s prichodem do firmy zamecnika Herouta
materiál na stavebnici - pouzivaly odpadní plech z nedaleké firmy Meva.
pozdeji vznikla filialka ve Steti a dovazely az do latinske ameriky .. nove logo LUNA
puvodne byly v papirovych krabicich a az pozdeji vnikly nejheci v evrope prave ty drevene...
v 1948 byla továrna znárodněna a převedena pod Sdružený komunální podnik, produkce stavebnic do roku 1952, poté závod pro nezájem okresního národního výboru zrusil.
zajimavost
- vyrabel i hlavolamy =1. jezek v kleci (tenkrat jeste ne moc uspesny) ktery pozdeji inspiroval J.Foglara k sepsani... (Kocicipracka a spol:) bla bla ...a co na to Jan Tleskac?)
Merkur
- JAROSLAV VANCL z Police nad Metuji saha az pred 20 rok zacalo to na konci valky kolem 18 roku stavebnice - sla do prodeje ve 20 roce tenkrate jeste pod znackou INVENTOR Původně byly kovové díly stavebnice Inventor navzájem spojovány kovovými háčky - podobný systém, jaký se dnes používá u stavebního lešení „haki“.
rok 25 nastava konecna zmena a to nejen v nazvu na MERKUR ale i na nový systém, který se zachoval v nezměněné podobě až dodnes.
Kovové části stavebnice jsou již spojovány šroubky a matičkami velikosti M 3,5.
o par let let pozdeji vznika dalsi legenda a to prvni vlak merkur ve velikosti 0
1 lokomotive byla predlouhou nase para Mikado vy co nevite je to ta zelena co trhala rekordy .. vlackari jiz vedi to je totiz leganda :) hl. konstruktér F. Jirman - zet pana Vancla
40 leta vyroba zastavena pro nedostatek barevnych kovu
V té době byla vyrobena limitovaná série vozů s dvojjazyčným protektorátním označením ČMD/BMB.
vyroba obnovena ve 47 roce
prislo znarodneni a počátkem 50. let byla zrušena soukromá firma pana Vancla a výroba se stala roku 1953 součástí Okresního kombinátu v Broumově.
1955 podana nova zadost o registraci ochr. znamky jak na stavebnici tak i vlaky
vyroba vlacku ukoncena 1968 (mj. dnes mame novy system ETS)
Zajimavost
-Otto Wichterle, český chemik,
Na vánoce 1961 si sestavil pomocí dětské kovové stavebnice Merkur první prototyp odstředivého odlévacího zařízení, které poháněl dynamem z jízdního kola, zapojeným na zvonkový transformátor. Na něm odlil první čtyři velmi pravidelné čočky, které nedráždily oko. Za několik let se sen o nápravě oční vady, který poprvé popsal v roce 1508 Leonardo da Vinci a který k realizaci dovedl profesor Otto Wichterle, rozšířil do celého světa.
mimo nasi republiku
starsi a nejznamejsi stavebnici z kovu je stavebnice MECANICS pozdeji prejmenovana na MECCANO od Franka Hornbyho z Liverpoolu patentovana v roce 1901
a stavebnice ERECTOR z USA od A.C:Gilbert patentovana 1911
byly jeste dalsi ktere ale neprezily 1sv. valku
starsi kovova nez Hornby je jen pouze jedna a to kovova stavebnice mostu jeste z 18. stoleti ...bla bla bla neb to uz si ale dohledate sami
..nyni uz jen mohu doporucit vsem hlavne tem se zavazky aby navstivily
muzem merkuru v Polici (ocelove mesto se stale stavi) a jako bonus tez - dnes jiz to je jednotne drive nebylo -
muzeum papirovych modelu vse je pod jednou strechou ...