• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VIKNová média > kyberkultura, umění interaktivních médií, digitální média, transhumanismus

    jlbjlt     NoD     ciant     Institut intermédií     multiplace.sk     Lemurie

    rozbalit záhlaví
    SUBTALK
    SUBTALK --- ---
    3SC: prepac, ze ti vzdy tak debilne odpovedam, ale nerozumiem, coho chces svojimi otazkami dosiahnut. Nejaku predpoved? Ved tym by si poprela umenie. Alebo inak, citis sa tak isto v svojom poznani minulosti, ze sa tak ponahlas do buducnosti?
    btw, fakt nerozumiem co si myslela tymi autoritami v NM.CZ, zoznam ludi odstupnovani nejakymi cenami alebo osoby, podla ktorych kopiruju ostatni umelci, fakt neviem proste :)
    tak prepac
    3SC
    3SC --- ---
    SUBTALK: Žitý svet sa rozpadol, som odkázaný ho poznať cez pojmy iných (ľudí): citáty, odkazy, rešerše = archív textových zážitkov.
    SUBTALK
    SUBTALK --- ---
    v najblizsich dnoch predpokladame zvysenie oblacnosti v nizinach s moznostou prehanok v odpolednych hodinach. V nadmorskej vyske nad 1000 metrov moznost snezenia a preto ridicum odporucame pouzitie snehovych retazi na rizikovych usekoch.
    3SC
    3SC --- ---
    KHALAVERA: NM neni jedna planeta, je to spis planetarni soustava...nebo cast vesmiru... Daji se tedy nmedia delit na nejake smery ? Co bude predpokladany nejblizsi vyvoj?
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    no ono je to prolematický, v jakym smyslu jde u deleuze o metafyziku, ale on sám o ní mluví. každopádně v ní nejde o vztah k absolutnu, ale nechci se do toho pouštět, je pozdě, je to už trochu OT a navíc deleuze nejde jen tak shrnovat, není to žádnej analytik, ale poctivej kontinentální filosof :)))
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    eh uz je pozde...
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    SEEKER: sorry, deleuze jest emoc nacteneho nema, ale co se metafyziky - jako casti filosofie vztahujici se k absolutnimu, k jednomu - tyce, tak je fasounska uz definice.
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    SEEKER: to ma ode me a mas to v poste;)
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    KHALAVERA: sem s tím esejem nebo aspon názvem a místem jeho publikování.
    Jinak ty zkoumání souvislostí bývají fakt bez konce (respektive bez počátku:)). ten flaneur je od baudelaira - a baudelairovy inspirace jdou od Poeových povídek (obzvláště Muž davu ho silně ovlivnil) atd...
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    no pozor a co deleuzeova metafyzika, která rozhodně není fašo a jak se snáší s jeho zkoumáními filmu... :))
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    LOPIN: :D :D
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    KHALAVERA: metafyzicky k mediim přistupovat nemužeš, to je nutně fašo.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    LOPIN: ještě mám někde tu jeho esej, ve které reviduje Benjaminovy citace v současných teoriích, zvláště teda nadužívaný pojem "flaneur", že ano :)
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    jinak k archeologii novych medii, doporucuju druhy cisla kazdyho rocniku casopisu Teorie vedy. Nejaky texty k tomu mam v e, tak kdyztak zajemci posta.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    SEEKER: právě proto bych nechtěl označovat to paradigma jako digitální; myslím, že jde o širší závorky... á, tralala, ještě chvíli budem stavět tu pyramidu z teoretických škatulek, až se nám to sesype do jiného klubu a 3SC se bude na nás zlobit, že jsme její dotaz zasypali metafyzickým nábytkem :D
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    SEEKER: znas tomase dvoraka? ten se 19 stoletim ve vztahu k novymmediim zabyva docela intenzivne
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    KHALAVERA: Já se teď chystám psát práci v níž chci trochu bořit propast mezi starými a novými médii (a analogicky i mezi modernou a postmodernou). Čím víc zkoumám počátek 20. století tím víc mi přijde že ty kořeny všeho sou tam, a tak mi v jistym smyslu začíná být i ta snaha o ukotvení v rámci jednoho paradigmatu trochu podezřelá a problematická.
    Ale zatím nejsem schopen se k tomu v kostce nějak vyjádřit. A nechci na druhou stranu rozhodně smývat rozdíly, jen mě čím dál víc udivuje kolik podobností a styčných ploch nacházím např. mezi tím jak analyzuje Benjamin film a Virilio nová audiovizuální média; nebo když čtu o tom, že pojem hyperstimuly byl vymyslen v roce 1911; že už Benjamin analyzuje potřebu nového sociálního postoje ve vztahu k umění (rozptýlení místo soustředění či kontemplace). atd.
    Ale právě dík tomu zrychlování změn paradigmatu může zase na druhou stranu docházet i k zásadním zlomovým posunům i v rámci "digitálního" paradigmatu. Taže je otázka jestli tohle sociologický vymezení nenaznačuje, že v rámci teorie umění nejsou nějaký celky udržitelný a postihnutelný. Nevim. Nemáme potřebnej odstup, abysme to mohli řešit...
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    SEEKER: ano, určitě, já to schválně postavil takhle provokativně :) nemá ale smysl sklouzávat k redukcionismu, jinak nás postmoderna oprávněne vyfackuje :)
    vždy jsem se na NM snažil nahlížet ze šiřšího rámce kultury byť globální a ta je jenom jedna - takže hranice tady jsou

    pojem, který všechno kolem NM podle mě nejlíp zastřešuje, je kulturní paradigma: nejenže se řeší jiné problémy, ale řeší se i jinak, za jiných podmínek a jiných důsledků; tato nová gramatika prorůstá společností už od devadesátých let, kdy byli NM demokratizovány (=od 60. let konceptuálně zkoumaná hráz byla protržena) a bylo tedy možné mluvit o signifikantních změnách; kolik lidí se již nějak srozumitelně vyjádřilo k té představě o zrychlování společnosti, zkracování kulturních cyklů a s tím souvisejících strukturálních změn ve společnosti? klipová kultura jako projev bující fragmentace na formální i obsahové ose kultury je jenom to, co plave na povrchu...
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    SEEKER: coz je imo duvod proc existuje pojem postmoderna
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    A nebo třeba bude vše vytlačeno ve prospěch Realtime 3D technologií, které jsou podle autorů Realtime Art Manifesto největším pokrokem v umění od vynálezu oleje na plátně :)
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    mě přijde že otázka, jestli NM sou jedna planeta, je do jistý míry totožná s otázkou, jestli lze pro vše, co proběhlo ve vývoji umění v (post)moderní době, používat výraz výtvarné umění.
    A pro chápání a hodnocení umění je třeba umět ho zařadit do správný kategorie (a tím pádem ho vnímat v náležitym kontextu). Takže mi přijde v jistym smyslu hloupý snažit se brát označení NM v nějakym užšim smyslu než jako první nálepku pomáhající trochu v orientaci, má imho spíš praktickej význam než že by ji šlo nějak "esenciálně" uchopit.
    Takže je imho třeba spíš přesně rozlišovat než snažit se hledat sjednocení (třeba i samtoný rozlišení elektronických a starých médií je do značné míry umělá záležitost).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam