ALERT:
> ciao,
> no to je zaujimavy prispevok... nehovori o konkretnych akciach, ktore mohli
> (aj boli) byt celkom vydarene a ludia sa radi zapojili, ale iba o koncepte.
> aby vsak bola kritika relevantna, musela by byt adresnejsia a konkretnejsia
> - povedat, ze ten festival nema zmysel, je prilis jednoduche. koncept moze
> mat chyby, ale zase treba brat do uvahy ako to cele vzniko - potreba a idea
> vytvorit platformu, festival, siet, nech to nazveme akokolvek, co by
> podporovalo kreativitu a kulturu fungujucu s trochu novsimi ideami a
> prostriedkami nez su tie tradicne a archaicke, osobitne v prostredi, ktore
> novsim formam kreativity a myslenia nie je velmi naklonene (aspon nie v roku
> 2002), comu neprispieva velmi nefungujuce skolstvo ani chybajuca podpora
> kultury.
> v tomto je to podla mna ok, ze taky festival existuje, pretoze existuje
> segment tvorcov aj divakov, ktorych zaujima prave toto a nie trebars
> koncerty garazovych kapiel. da sa na to pozerat aj inak - ci je takato
> platforma efektivna, alebo ak nie, ci ma zmysel, aby dalej fungovala...
> s(lavo krekovič)
ahojte,
ja prozatim, narychlo z prace pisem len tolko, ze dakujem, za kritiku, ze
aspon nejaka "teoreticka" odozva a urcite nas prinuti sa zamysliet :)
(dnes mame evaulacne stretnutie, tak mame dalsiu temu do debaty)
- ale - imho postavit kritiku na vseobecnej teze (palovej?), ze mtp
festival ma ponukat nieco, co inak (v spolocnosti?)bez neho neexistuje
(prepojenia, sietove projekty, internetove umenie...) mi pride prilis
banalne. ano samozrejme, aj bez multiplace tieto veci existuju a som si
ista, ze z nas ani nikto nikdy netvrdil, ze to je inak (hoci, tie
konkretne akcie by skutocne nevznikli) - multiplace je skor
odrazom/dokazom toho, ze prave tieto prepojenia, sietove projekty, netart
existuju a jednym z takychto projektov je prave tento festival a tato siet
ludi. aspon tak to chapem ja. pre mna je to tak trocha nestastny pokus o
kritiku "novych medii" cez priklad mtp. ale tak to uz je samozrejme
autorova licencia.
mozno mi tam chyba viac pochopena/uchopena ta ina rovina, ze multiplace
nie je len ten festival. autor moze mat/ma pocit, ze je to v sucasnosti uz
vsetko preplatformovane a v tomto propade si ja myslim, ze sa na veci
treba pozriet trosku "lokalne". napr. v prahe to tak mozno je, v brne
urcite nie a to sme stale len na nasom piesocku stastnej europy.
inak samozrejme aj ja vidim limity a obmedzenia festivalu, aj tie co
spomina autor, a uz dlhsie o tom debatujeme najma s dusanom a riesime, ako
to cele postavit inak a prave nie banalne. preto sa tesim na dnesne
stretnutie.
pozdravujem vsetkych
barbora (šedivá)
Poznamka z klubovny domova duchodcu
v podstatě musim souhlasit s nekterymi vytkami Pala Fabuse vuci
festivalu Multiplace.
pripadalo mi od roku 2002 ze se iniciatori jen trochu sekli a opozdili
(o pouhe desetileti) se svym programem..
ALE mam problem s Palovou argumentaci a stylem clanku
snad je to jen Fabusova retoricka neohrabanost, ale ten sloupek sam se
jen hemzi semantickymi vraky a novinarskymi floskulemi, jako by cetl
prilis dychtive a bezstarostne casopisy typu Reflex nebo Zivel.
> Navíc tím, že kdokoli má možnost se do festivalové sítě zapojit a
> podílet se tak (autonomně ale ne synergicky) na výsledném programu,
> drží se co do počtu akcí kvantitativně trvale vysoko, jejich úroveň
> však výrazně kolísá, čímž na celkovém dojmu z festivalu zanechává
> pachuť nevyzrálosti, druhořadosti resp. určité nedodělanosti. Ideje
> otevřenosti a spolupráce jsou zkrátka pomýleně vnímány jako hodnoty
> cílové, a ne jako pouhé prostředky, kterými vždy zůstanou. Festival
> tak není schopen vymanit se z ideologického sevření, a to i když jde
o
> sevření na pohled pozitivně laděné..
tady by snad stalo za to alespon se dotknout ukryteho ideologickeho
podlozi, ktere motivuje organizatory k jejich akci?
>propaguje spolupráci a tzv. participativní umění v kultuře, jejíž
členové už
> dávno nenacházejí potřebu kolektivity a "spojených sil" a spokojeně
> jdou za osobními cíly, nabízí platformu k seberealizaci v prostředí,
> které je "přeplatformováno" do té míry, že nezbývá než konstatovat
> představu o potřebách participace a diskusí jako neúměrně nafouklou,
> nabízí tzv. svobodné umění lidem, kteří jsou svobodní jako nikdy
před
> tím a to až tak, že se jim z toho točí hlava a oni se marně chápou
> oporných bodů, které už tady nejsou...
I kdyby "kultura" byla opravdu tak narcisticka a egocentricka jak ji
Fabus popisuje, by byl rovnostarsky etos Multiplace potreba!
rad bych vedel kde Palo obhaji tvrzeni ze lide "jsou dnes svobodni jako
nikdy pred tim"?
rad bych slysel argumentaci obhajujici tvrzeni: "představu o potřebách
participace a diskusí jako neúměrně nafouklou?"
jako by participace a diskuze byla neco s cim se setkavame a o co
zakopavame na kazdem kroku?
myslenky festivalu Multiplace vychazeji asi z mnoha mylnych a naivnich
predstav a predpokladu o tom, co mlade lidi ve stredni evrope dnes
zajima a jaci jsou..
Multiplace je mi osobne sympaticka a to prave proto ze zustava
relativne neambiciozni, komunitni, nekdy i umelecka uroven je spis
amaterska..
Jak Multipace vypada a jak pribiha, nevypovida nakonec ani tolik o male
skupince organizatoru, ale spis o tom jak funguje, nebo nefunguje nase
kultuirni spolecenstvi..
Komercne duchamorne podniky (typu Sperm a Enter) ktere producentske
firmy prodavaji odrostlym detem, mi pripadaji v dusledku o dost
skodlivejsi nez nizkorozpoctovy, domacky a naivni Multiplace.
milos vojtechovsky