• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VIKNová média > kyberkultura, umění interaktivních médií, digitální média, transhumanismus
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    http://www.fp7.cz/cz/detail-akce/eventid-3775/

    kyber terrorismus, konference v praze 22-24.6.
    PARADAIKA
    PARADAIKA --- ---
    Konference Města budoucnosti

    http://mestabudoucnosti.wordpress.com/

    čtvrtek 25.6.2009 od 18 hodin v Centru současného umění DOX
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    zitra - tj. ve ctvrtek ve 14:00 je na novych mediich 2 na avu dilna milana gustara. tentokrat venovana tematu rizeni sitovych (230V) zarizeni arduinem. spojeno s praktickymi ukazkami
    RED_KOMUSO
    RED_KOMUSO --- ---
    ALERT: díky, interview bylo zatim supr, uvidim, co knížka
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    good day, everyone!

    s odstupom a reakciami na moju kritku chcem sa vrátiť velmi stručne k
    tomu, čo som napísal, a i to len preto, že sa chcem podeliť o nižšie
    uvedený odkaz na rozhovor s Claire Bishop, ktorý by miesto môjho textu
    úplne bohato stačil (a dokonca aj na menšom rozsahu :)

    1) i keď som sa snažil zdôrazniť, že moja kritika sa zameriava na
    implicitný charakter festivalu, bola v niektorých prípadoch mylne
    interpretovaná ako útok na priebeh festivalu či jednotlivé akcie alebo
    dokonca ako kritika ostávajúca v priečinku "podobných" festivalov ako
    je ars electronica, enter, transmediale; inými slovami, moja kritika
    je sociologická, je kritikou základných východisiek, ktoré má
    multiplace už za tak samozrejmé, že ho ani nenapadne o nich pochybovať
    - lepšie (a bez floskulí:) to fakt popisuje Bishop...

    2) moja kritika vraj neponúka riešenia - s týmto zásadne nesúhlasím, a
    to ani nie preto, že je ten argument na úrovni tvrdenia "urob to
    lepšie", ale že skôr pripomína tie úvahy, že dokumentárne festivaly
    ako je napr. Jeden svět sú len intelektuálnou onaniou, lebo vraj
    pozeranie filmu nikomu nepomôže, ignorujúc zásadny fakt, že prvý krok
    k riešeniu je uvedomenie si, v čom spočíva problém


    z rozhovoru úplne stačia tieto dva kúsky:

    "For a while I have been tempted to write an article that pushes the
    ethical question a bit further, from a Lacanian angle. It would argue
    that the best socially collaborative art does not derive from a
    superegoic injunction to "love thy neighbour," but from the position
    of "do not give up on your desire." In other words, pursue your
    unconscious desire, as far as you can. The former (eg Grace in
    "Dogville") involves a sacrificial stance: it is the politically
    correct position of doing what seems right in the eyes of others. The
    logic of the latter is about taking responsibility for your own
    desire, rather than acting out of guilt (for example, about being an
    artist). In Seminar VII Lacan draws a link between this ethical
    position and the beautiful."

    "I have found that socially engaged projects are on the whole rather
    formulaic and predictable, placing greater emphasis on the
    participants' creativity than on rethinking the conventions of
    participation, which are today somewhat orthodox. There is a common
    belief that reduced authorial status is more "democratic" and
    "ethical" than an artist imposing their vision or will on a group of
    participants. I think we can question all of these assumptions.
    Overturning the very premises from which social engagement operates
    can be both artistically and critically invigorating."


    http://www.communityarts.net/readingroom/archivefiles/2006/07/socially_engage.php

    pf
    ALERT
    ALERT --- ---
    http://www.bloomsburyacademic.com/remix.htm
    Lawrence Lessig, Remix
    Making art and commerce thrive in the hybrid economy
    pdf
    KRYZSTOFF
    KRYZSTOFF --- ---
    pls. nemate nekdo v elektronicke forme Denis Debray: Transmitting Culture? Idealne jeste dnes, JStor i google jsem zkousel.. :( Diky
    CODEAS
    CODEAS --- ---
    SUCHOSCH: ano Flicker.com se mi taky libil, ještě že ho tam ukazovali několikrát :-)

    SUCHOSCH
    SUCHOSCH --- ---
    LOPIN: v úvodní reportáži od Vybírala je záběr na "flicker.com" místo na Flickr :)
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    ahoj

    postrehy spolu-organizatorky jedne z akci v ramci mtp:

    sdruzeni yo-yo usporadalo workshop kanalizacni ozveny II v cistirne v bubenci
    zucastnila jsem se take nekolika organizacnich setkani, ktere festivalu predchazely
    a navstivila nektere z prazskych mtp akci v nod

    myslim, ze probehlo hodne zajimavych veci,
    ovsem otazkou zustava, zdali je neco, co je propojovalo dohromady,
    krome toho, ze se uskutecnily ve stejnou dobu
    (a ano, castecne s financni podporou ziskanou v ramci mtp, a diky za ni),
    lisily by se nejak, kdyby probihaly jindy a bez mtp?
    pravdepodobne ne, jednotlivi organizatori sve akce vzajemne sleduji a navstevuji, spolupracuji na ruznych projektech, kazdy se postaral o vlastni propagaci bez ohledu na festival, coz melo pravdepodobne vetsi dopad nez existence mtp plakatku, a pritahl take vlastni publikum

    v brne a dalsich mestech je situace pravdepodobne jina

    co je ale tim duvodem, proc organizovat akci prave v ramci mtp?

    priznavam se, ze jsem o tom duvodu za sebe hodne pochybovala,
    a nenasla jiny, nez sympatie k organizatorum a jejich usili, coz je asi v poradku,
    ale trochu malo na to, aby vznikl nejaky smysluplny festivalovy tvar

    (a zajimaly by me i odpovedi dalsich mtp koordinatoru)

    jelikoz skoro zadna akce nebyla vylozene sitova (tj. probihajici v realnecasove spolupraci prostorove vzdalenych lokaci, nikoliv jen reflektujici tema site), spolecny cas konani mel vyznam spis jenom urciteho imaginarniho spojeni, ovsem dost vagniho (v cem spociva ten propojujici element mtp?)

    kdyby se akce nekonaly zaroven, meli by vsichni cas navstivit i akce v jinych mestech/mistech

    jelikoz ti, kdo se aktivne na mtp podileji, byli zaneprazdneni organizovanim, a jelikoz publikum = organizatori (do velke miry), nikdo vlastne nemel cas a energii na nejake kriticke hodnoceni...ano, je nekdo schopen letosni festival kriticky zhodnotit (ve smyslu informovani o jednotlivych akcich, nikoliv o predpokladaných ideovych vychodiscich?)... mozna paradoxne v jistem ohledu mtp spis diskusi a spolupraci potlacuje, nez podporuje, protoze rozptyluje a tristi pozornost a usili jednotlivcu a skupin tim, ze podnecuje k poradani mnozstvi malych a nakonec nepropojenych aktivit... (mozna by priste mohl mtp probihat tak, ze tentokrat vsichni budou cestovat z mista na misto... letos asi cestoval pouze dusan, hi hi)

    vsichni asi vime neco o tom, jak festival vznikl,
    nepochybne mel velky vyznam pro urcite obdobi, ve stadiu sveho formovani
    ted se ale zrejme ocitl v situaci, kdy je nutne hledat nejake nove cesty
    protoze je jasne, ze poskytnout nekomu moznost zorganizovat neco sitoveho a propojeneho ve stejnou dobu, s vyuzitim existujici online platformy (letos ponekud krkolomne) a zavedeneho jmena, neni dostacujici motivace
    (pripada mi opravdu, ze festival vypovida hodne o problematice v kulturnim deni v cechach a na morave, kde spousta talentovanych lidi pracuje na zajimavych projektech,
    ale dohromady jako by to nehralo... - a mozna spis v cechach nez na morave, a mozna trochu i na slovensku - a neexistence diskuse je jednim z mistnich specifik, nemyslim si, ze je to obecna charakteristika dnesni doby, znam mista, kde se diskutuje celkem cile)

    i nase akce v bubenci trpela takovymi neduhy, prospela by ji lepsi celkova organizace, propagace, tematicke vymezeni - poskytnuti prostoru a moznosti tam neco po urcitou dobu vytvorit muze fungovat jen za urcitych podminek a s lidmi, kteri jiz maji nejakou predstavu o tom, co vytvorit chteji (coz nastesti v pripade bubence platilo), otevrenost by nemela zakryvat nedostatek napadu a energie k vytvoreni urcite vychozi platformy...

    myslim, ze mtp ma presto velky vyznam, v tom, ze upozornuje na existenci par lidi, kteri sdileji urcity kriticky postoj a motivuje k nejakemu spolecnemu usili ... a i kvuli existenci mistnich novomedialnich zbesilosti mame zodpovednost vymyslet, jak to vsechno delat nejak lip

    zdravim,
    lenka (dolanová)
    MAHISH
    MAHISH --- ---
    What is O3D?
    O3D is an open-source web API for creating rich, interactive 3D applications in the browser. This API is shared at an early stage as part of a conversation with the broader developer community about establishing an open web standard for 3D graphics.
    http://code.google.com/apis/o3d/
    VERI_VERI
    VERI_VERI --- ---
    Re: Multiplace - otevřenost v kulture otevřenosti

    Multiplace vznikol spontánne ako spoločná iniciatíva ľudí s pozadím v kunsthistórii, kurátorstve, výtvarnej tvorbe, a muzikológii. Pôvodný impulz teda nepochádzal od programátorov, techno evangelistov alebo net-freaks: nešlo ani tak o nadšenie kyberpunkerov, ako o frustráciu zo zaostávania miestnej výtvarnej a hudobnej scény za svetovou. O frustráciu z lokálnosti, z exotičnosti východoeurópana v Linzi či Berlíne. Šlo o komplexný pocit, nie nepodobný náladám v Čechách, Maďarsku alebo Poľsku.

    Gro ľudí v okolí Multiplace, Buryzone, Atrakt Artu, Stupidesignu či Galérie Jána Koniarka nepociťovalo potrebu “preraziť“ na západne trhy ani exportom východoeurópskej exotiky, ani (krátkozrakým) bezohľadným individualizmom. Zapojenie sa do svetového, alebo aspoň európskeho diania nevideli ani tak v napojení sa na dynamiku trhov, ako skôr na scény a komunity neodcudzené a nespolitizované natoľko, že by iba cynicky utvrdzovali skolabovaný systém neskorého kapitalizmu.

    Kultúra zdieľania a sociálneho tepla v (problematickom) prostredí “nových médií“ nám dávala nádej pre autonómne hľadanie, experimentovanie a objavovanie veľmi diverzných ciest k spoločnému cieľu: lepšej spoločnosti. V tomto sme naďalej idealistami všetci.

    Smutné tvrdenia o kultúre spokojných "one-man-shows" nám pripomínajú opak: túžbu po tom, že nám budú ostatní rozumieť natoľko, že nájdeme odvahu rozšíriť svoje osobné ciele na spoločné sny.

    Koordinovane otvorená dramaturgia tento rok do festivalu priniesla relevantné kultúrno-spoločenské témy ako mediálny aktivizmus, alternatívne ekonomiky, sociálne siete, pro-kreatívny copyright, či ekologické mediálne umenie.

    Hľadať cieľ Multiplace v jeho otvorenosti je podobne pomýlené, ako zastávať nestrannú vedeckú pozíciu, ktorá sa ironicky vzdáva generovania riešení. Mnohí vedci sa v minulosti rozhodli zaujať pozíciu až pod tlakom doby, častokrat príliš neskoro.

    Multiplace.org
    UF0UN
    UF0UN --- ---
    palodik! a davej
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    Palo Fabuš [palo.fabus@gmail.com] wrote:
    téměř úplný zánik omezení rodinným původem, radikální sociální
    mobilita, všudypřítomnost dostupnosti, výrazný nárůst (sémiotické)
    moci jednotlivce, hypertrofovaná zhýčkanost a vybíravost ve vztahu k
    mediálním obsahům, vymizení metafyzických "daností", zdroj smyslu
    života jako něco interního, nikoli externího, vyvázanost z monokultur
    a malého počtu úzkých trvalých soc. kruhů, sémantické nomádství
    (viz dušan barok, který není nomádem ani tak kvůli své pojízdnosti,
    jako spíš, že žije jednu permanentní party se švédskymi stoly
    vzdělání, až jej z toho bolí břicho a on neví, čemu vlastně dnes
    věřit :), krátkodobost a povrchnost lidských vztahů, úžasné
    možnosti měnit několikrát za den svoji sociální roli, kontext ale
    třeba i slovník! neustálá tvorba své vlastní identity, nikdy se
    nezastavit, nikde nestát, jít dál a nemít překážky atd atd... ale o
    tomhle právě ty musíš vědět víc, než my

    andrej chudý:
    palo, sloboda ako ju popisujes, je subor nastrojov sucasnej kultury, ktore
    cloveka mozu rovnako oslobodzovat ako sputavat.
    - obmedzenie povodom plne neodstranuje obmedzenie triedou (pricom v tychto
    uvahach vynechavame 76.2% ludi ktori nemaju pripojenie k internetu - ak na
    neho volne navazujeme rozlicne sucasti novej "slobody"),
    - narast semiotickej moci jednotlivca moze ist ruka v ruke s jeho
    zaslepenostou,
    - zhyckanost a vyberavost k medialnym obsahom, je zavislostou na vybranych
    druhoch kulturnej produkcie - specifickych kulturnych priemysloch,
    - interny zdroj zmyslu zivota vs. temne obdobia ked ho v sebe s tazkostami
    poslepiacky hladame,
    - mnohost socialnych kruhov, roli - a sloboda zazivat trenie a rozpory
    plynuce zo situacii ked do seba tieto prostredia narazaju,
    - semanticke nomadstvo - sloboda studovat rozlicne pristupy? alebo nutkava
    potreba studovat vsetky mozne pristupy plynuca niekedy mozno ani nie tak z
    potreby pochopit, ale zo strachu z neznameho, a z problemu oslobodit sa od
    tych vsetkych lakavych pristupov a hladat vlastny?
    - kratkodobost a povrchnost ludskych vztahov - sloboda coho, vyberu? alebo
    skor nesloboda plynuca z vedomeho ci nevedomeho podlahnutia nutkaniam
    vstupovat do neperspektivnych a plytkych vztahov?
    - neustala tvorba identity - yeah! :)

    pisem priamo tebe, a zaroven tym odpovedam na temu o diskutovani :) ja sa
    napriklad hanbim diskutovat na verejnosti, lebo si myslim ze som niekedy
    hlupy :D a zaroven mi viac vyhovuje rozpravat sa "v sukromi"

    andrej
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    2009/4/20 slavo krekovic [slavo@34.sk]:
    >> keď hovorím preplatformované, nemyslím nutne platformy
    >> inštitucionálne, ako je mtp - hovoríš o novších ideách, ale pritom
    >> uvažuješ v starých kategóriach - dnes človek naozaj nepotrebuje sieť
    >> ludí, aby sa zviditelnil, nepotrebuje niekoho záštitu, práve naopak,
    >> možnosť realizovať je mu podsúvaná zo všetkých strán, že to až jedného
    >> unaví... a keď príde festival, který ponúka zase ďalšiu platformu a
    >> navyše s nadšením a dojmom, že je to niečo nové, a že to tu chýba, tak
    >> je to nosenie dreva do lesa
    >
    > no ale to je ako keby si povedal, ze trebars babutino usilie v brne bolo
    > uplne zbytocne a kopa ludi ktora sa zapojila do multiplacu za posledne tri
    > roky by sa dokazala dost dobre realizovat aj bez toho. ale to si ani nahodou
    > nemyslim - su ludia, ktori dokazu pretvarat aktivitou svoje prostredie a ci
    > uz to nazves platformou alebo nie, kritika mentalneho konstruktu, ktorym pre
    > teba multiplace asi je, nemoze popriet vplyv na realne prostredie a
    > skutocnych ludi, ktori si z toho nieco odniesli - ano, z tej zbytocnej
    > otvorenosti, participacie atd.

    ano, nejaký vplyv tam je, nejaký prínos tam je, veď aj tým nosením
    dreva do lesa ten les trochu pozmeníš .)
    ten mentálny, a čo mentálny, sociálny konštrukt je objektivný obraz
    festivalu a ideológia, na ktorej stavia - ako inak sa chceš baviť o
    tom?

    ale aby sme úplne nezabudli: môj článok do FA kritizuje mtp ideológiu,
    festivalové dianie v jednotlivých ročníkoch je predmetom kritiky len
    nepriamo, a na tejto rovine by som diskusiu aj držal... lebo ešte sa
    dostaneme k absurdným záverom, podla ktorých kritizujem, že sa ludia
    stretávajú a trávia spolu čas kultúrou

    predmetom mojej kritiky je prehnané stavanie na otvorenosti a
    participácii, nepodávám žiadne návody a riešenia a nevyjadrujem sa k
    priebehu festivalu - držme sa toho prosím - v tejto rovine dokážem byť
    imho najviac prínosný

    >
    >
    >
    >> hovoríš, že prostredie mu neni naklonené - prostredie mu je naklonené,
    >> nie sú mú naklonené inštitúcie (školstvo a inšt. podpora kultúry), ale
    >> tie už dnes nemajú takú váhu ako kedysi a navyše sa dá dnes bez nich
    >> hravo obísť (školstvo už dávno nemá monopol na vzdelanie), takže tým,
    >> že mtp reaguje na zaostalosť inštitúcií, tak trochu bojuje proti
    >> veterným mlynom
    >
    > mtp podla mna nebojuje proti veternym mlynom, ale podla mna robi v hanebne
    > low budgetovych podmienkach doslova zazraky - dokaze nakopnut mnohych ludi k
    > aktivite, vzdelava, nuti rozmyslat. uroven nemusi byt vzdy svetoborna, ale
    > konkretne ja sa za bratislavsky tohtorocny program rozhodne nehanbim (a to
    > som pravidelnym navstevnikom transmediale, ars electroniky, enteru a neviem
    > coho este).

    to všetko je v poriadku, ale dnes človeka nutí rozmýšlať kde čo,
    človek sa vzdelává na každom rohu spôsobmi, ktoré vlastne ani
    nezvykneme ako vzdelávanie rozoznávať, ludia sú kritickí a vyberajú
    si, a mtp nie je žiadny ostrov osvety, ako by si asi rád myslel
    pointa je v tom, že kultúra v zmysle niekdajšej relatívne autonómnej
    oblasti dnes úplne prenikla do každodenného života a splynula s ním -
    preto tá bezplatformovosť - umenie a život splývajú takým sposobom, že
    vzniká bordel v pojmoch a ludia sú zmätení, čo je ešte umenie a čo už
    nie, pokial sa nedokážu odpútať od tej predstavy autonómie (TAZ je
    jeden z najmimoidnejších pojmov, čo poznám)
    predmetom estetizácie je všetko, čo sa stavia na odiv a to vrátanie
    našeho chovania, aj keď robíme niečo úplne triviálne, každé hlúpe
    písmenko, ktoré niekam napíšeme, píšeme (nevedomky) s predstavou
    imaginárneho publika

    mtp vo svojej ideológiu ponúka to, čo dýchame dnes a denne, v balení
    humanistických a teda vyprázdnených pojmov otvorenosti a spolupráce

    vzácne je, že tak činí bez irónie a odstupu, ktorého je dnes do neba
    volajúci prebytok

    >
    >
    >
    >> ak tvrdíš, že tu chýbala platforma na kreativitu, tak úplne ignoruješ
    >> celé nastavenie spoločnosti, ktorá úplne presakuje orientáciou na
    >> diváka/užívatela/tvorcu a to už nejakú dobu
    >> skrátka, nemyslím si, že je dnes treba robiť niečo navyše, aby mali
    >> možnosť ludia realizovať sa tak, ako im to ponúka mtp, pretože je tak
    >> štrukturálne nastavená celá spoločnosť - ktorá naňho kričí, buď
    >> aktívny, rozhoduj za seba, máš názor? povedz ho všetkým! bav sa,
    >> vytváraj, bav sa, bav sa .)
    >
    > no kedze poznam situaciu aj z pohladu tvorcu, musim ti dost vyrazne oponovat
    > - ak ma pre teba rovnaky vyznam zavesenie videa z mobilu na youtube (robia
    > to vsetci a realizuju sa tak) a existencia workshopu trebars softveru modul8
    > alebo zorganizovanie vystavy umeleckych pocitacovych hier (play cultures v
    > blave), tak to je podla mna dost pomylene hodnotenie. za svoj zivot som
    > zorganizoval niekolko sto akcii a zalozil nejaky ten casopis alebo klub -
    > netvrdim, ze by bez toho zastal svet, ale ani si nemyslim (aj podla
    > vyjadrenia citatelov a navstevnikov), ze by to bolo zbytocne usilie, lebo sa
    > vsetci aj tak bavia a vytvaraju. to by bolo absurdne, to takto chapat.

    opäť: nikde netvrdím nerobte nič, kritizujem to, čím sa mtp zaštiťuje

    "zavesenie videa z mobilu na youtube a existencia workshopu trebars
    softveru modul8" nemá rovnaký význam, už len preto, že to prvé má
    význam skôr sociálny, než estetický či akýkoľvek iný... má rovnaký
    význam, ako keď si ľudia pri pive spomínajú, čo spolu zažili... a to
    je dôležitá zložka toho, o čom hovorím - tam, kde bola kedysi vyprahlá
    púšť, je dnes bujné mediálne a kultúrne dianie (faktická realizácia
    niekdajšej utópie otvorenosti a participácie!), a tým, že naše nároky
    historicky stúpajú, máme to mylne stále za púšť, lenže ona táto oblasť
    už dnes uspokojuje potreby, ktorých uspokojovanie bolo kedysi doménou
    malý skupín, skupín ako je mtp, takže ak sa tieto skupiny pokúšajú
    ďalej hrať túto starú rolu, ich význam a vplyv automaticky devalvuje

    mtp by mohol vačši vplyv a význam, keby sa nezasekol a prišiel s
    niečom originálnym, čo ludí vytrhne z tejto každodennosti


    >
    >
    >> keď už, tak mtp ponúka platformu velmi úzko špecializovanú a uzavretú
    >> a zvonka nepreniknuteľnú, čo asi zvnútra asi naozaj dosť dobre nie je
    >> vidieť, nakoniec je to i napriek svojej rétorike skor spolok hobistov
    >> so svojím slovníkom než sieť ludí/festival, ktorý má mať nebodaj
    >> nejaký reálny dopad a vplyv
    >
    > neviem co je podla teba realny dopad a ktore platformy ho maju, ale to, co
    > hovoris mi pripada ako znevazovanie a prehliadanie obrovskej energie, usilia
    > a prace, ktoru do mnozstva akcii a projektov vlozilo mnozstvo ludi. to akoze
    > myslis tak, ze koncert zaujimaveho experimentalneho zoskupenia v prostredi
    > kde take veci nie su bezne, nic neovplyvni? alebo workshop? alebo vystava?
    > tak potom ano, pozrime sa na celu sferu kulturnych podujati a povedzme si,
    > ktore z nich maju realny dopad. koncertne turne michala davida po slovensku?
    > prednaska keiko sei pre 200 studentov v brne? vystava maliarov z 80. rokov v
    > narodnej galerii? diskusia o creative commons? o co nam ide?

    nie ktoré platformy, ide mi o to neklásť taký doraz na tú platformu s
    tou jej otvorenosťou, ale už sa opakujem
    že bude moja kritika mylne vnímaná ako znevažovanie, je riziko, s
    ktorým počítam... ale verím, že k tomu nedôjde

    a fakt odložme to slovo experiment... veď už nikto nevie, čo
    znamená... pokus? niečo, čo tu ešte nebolo? to ťažko...

    a ešte raz pre istotu podtrhnem, nehovorím, že mtp nemá zmysel...
    tvrdím, že nemá TEN zmysel, ktorý si myslí, že má, na ktorom stavia, a
    ktorý o sebe propaguje... ak toto nebudeme rozlišovať, neporozumieme
    si


    ps: napíšte niekto andrejovi chudému, nech sa nehanbí a pošle sem to,
    čo poslal mne... dosť dobre so mnou polemizuje, pretože ja som ten
    popis dnešnej situácia osekal o tie skutočné problémy, které z dnešnej
    otvorenosti a slobody plynú, a ktoré mtp nevidí - čo sú možno tie
    skutočné témy, na ktoré by sa mal festival zamerať, aby len neriešil
    veci už dávno vyriešené - teda - pokiaľ má ešte stále ambíciu byť
    niečim viac, než nejakým kulturným dianím a združením známych...


    --
    Palo Fabuš
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    2009/4/20 slavo krekovic [slavo@34.sk]:
    >> keď hovorím preplatformované, nemyslím nutne platformy
    >> inštitucionálne, ako je mtp - hovoríš o novších ideách, ale pritom
    >> uvažuješ v starých kategóriach - dnes človek naozaj nepotrebuje sieť
    >> ludí, aby sa zviditelnil, nepotrebuje niekoho záštitu, práve naopak,
    >> možnosť realizovať je mu podsúvaná zo všetkých strán, že to až jedného
    >> unaví... a keď príde festival, který ponúka zase ďalšiu platformu a
    >> navyše s nadšením a dojmom, že je to niečo nové, a že to tu chýba, tak
    >> je to nosenie dreva do lesa
    >
    > no ale to je ako keby si povedal, ze trebars babutino usilie v brne bolo
    > uplne zbytocne a kopa ludi ktora sa zapojila do multiplacu za posledne tri
    > roky by sa dokazala dost dobre realizovat aj bez toho. ale to si ani nahodou
    > nemyslim - su ludia, ktori dokazu pretvarat aktivitou svoje prostredie a ci
    > uz to nazves platformou alebo nie, kritika mentalneho konstruktu, ktorym pre
    > teba multiplace asi je, nemoze popriet vplyv na realne prostredie a
    > skutocnych ludi, ktori si z toho nieco odniesli - ano, z tej zbytocnej
    > otvorenosti, participacie atd.
    >
    >
    >
    >> hovoríš, že prostredie mu neni naklonené - prostredie mu je naklonené,
    >> nie sú mú naklonené inštitúcie (školstvo a inšt. podpora kultúry), ale
    >> tie už dnes nemajú takú váhu ako kedysi a navyše sa dá dnes bez nich
    >> hravo obísť (školstvo už dávno nemá monopol na vzdelanie), takže tým,
    >> že mtp reaguje na zaostalosť inštitúcií, tak trochu bojuje proti
    >> veterným mlynom
    >
    > mtp podla mna nebojuje proti veternym mlynom, ale podla mna robi v hanebne
    > low budgetovych podmienkach doslova zazraky - dokaze nakopnut mnohych ludi k
    > aktivite, vzdelava, nuti rozmyslat. uroven nemusi byt vzdy svetoborna, ale
    > konkretne ja sa za bratislavsky tohtorocny program rozhodne nehanbim (a to
    > som pravidelnym navstevnikom transmediale, ars electroniky, enteru a neviem
    > coho este).
    >
    >
    >
    >> ak tvrdíš, že tu chýbala platforma na kreativitu, tak úplne ignoruješ
    >> celé nastavenie spoločnosti, ktorá úplne presakuje orientáciou na
    >> diváka/užívatela/tvorcu a to už nejakú dobu
    >> skrátka, nemyslím si, že je dnes treba robiť niečo navyše, aby mali
    >> možnosť ludia realizovať sa tak, ako im to ponúka mtp, pretože je tak
    >> štrukturálne nastavená celá spoločnosť - ktorá naňho kričí, buď
    >> aktívny, rozhoduj za seba, máš názor? povedz ho všetkým! bav sa,
    >> vytváraj, bav sa, bav sa .)
    >
    > no kedze poznam situaciu aj z pohladu tvorcu, musim ti dost vyrazne oponovat
    > - ak ma pre teba rovnaky vyznam zavesenie videa z mobilu na youtube (robia
    > to vsetci a realizuju sa tak) a existencia workshopu trebars softveru modul8
    > alebo zorganizovanie vystavy umeleckych pocitacovych hier (play cultures v
    > blave), tak to je podla mna dost pomylene hodnotenie. za svoj zivot som
    > zorganizoval niekolko sto akcii a zalozil nejaky ten casopis alebo klub -
    > netvrdim, ze by bez toho zastal svet, ale ani si nemyslim (aj podla
    > vyjadrenia citatelov a navstevnikov), ze by to bolo zbytocne usilie, lebo sa
    > vsetci aj tak bavia a vytvaraju. to by bolo absurdne, to takto chapat.
    >
    >
    >> keď už, tak mtp ponúka platformu velmi úzko špecializovanú a uzavretú
    >> a zvonka nepreniknuteľnú, čo asi zvnútra asi naozaj dosť dobre nie je
    >> vidieť, nakoniec je to i napriek svojej rétorike skor spolok hobistov
    >> so svojím slovníkom než sieť ludí/festival, ktorý má mať nebodaj
    >> nejaký reálny dopad a vplyv
    >
    > neviem co je podla teba realny dopad a ktore platformy ho maju, ale to, co
    > hovoris mi pripada ako znevazovanie a prehliadanie obrovskej energie, usilia
    > a prace, ktoru do mnozstva akcii a projektov vlozilo mnozstvo ludi. to akoze
    > myslis tak, ze koncert zaujimaveho experimentalneho zoskupenia v prostredi
    > kde take veci nie su bezne, nic neovplyvni? alebo workshop? alebo vystava?
    > tak potom ano, pozrime sa na celu sferu kulturnych podujati a povedzme si,
    > ktore z nich maju realny dopad. koncertne turne michala davida po slovensku?
    > prednaska keiko sei pre 200 studentov v brne? vystava maliarov z 80. rokov v
    > narodnej galerii? diskusia o creative commons? o co nam ide?
    > _______________________________________________
    > mtp-teoria mailing list
    > mtp-teoria@multiplace.sk
    > http://multiplace.sk/mailman/listinfo/mtp-teoria
    >


    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    2009/4/20 Miloš VOJTĚCHOVSKÝ [milos.vojtechovsky@famu.cz]:
    > Poznamka z klubovny domova duchodcu
    >
    > v podstatě musim souhlasit s nekterymi vytkami Pala Fabuse vuci
    > festivalu Multiplace.
    > pripadalo mi od roku 2002 ze se iniciatori jen trochu sekli a opozdili
    > (o pouhe desetileti) se svym programem..
    >
    > ALE mam problem s Palovou argumentaci a stylem clanku
    >
    > snad je to jen Fabusova retoricka neohrabanost, ale ten sloupek sam se
    > jen hemzi semantickymi vraky a novinarskymi floskulemi, jako by cetl
    > prilis dychtive a bezstarostne casopisy typu Reflex nebo Zivel.

    k rétorické neohrabanosti se hlásím, ale pozor! co na mtp kritizuji,
    není stylistická, ale sémantická rovina, takže tento argument ad
    hominem je trochu mimo

    >
    >
    >> Navíc tím, že kdokoli má možnost se do festivalové sítě zapojit a
    >> podílet se tak (autonomně ale ne synergicky) na výsledném programu,
    >> drží se co do počtu akcí kvantitativně trvale vysoko, jejich úroveň
    >> však výrazně kolísá, čímž na celkovém dojmu z festivalu zanechává
    >> pachuť nevyzrálosti, druhořadosti resp. určité nedodělanosti. Ideje
    >> otevřenosti a spolupráce jsou zkrátka pomýleně vnímány jako hodnoty
    >> cílové, a ne jako pouhé prostředky, kterými vždy zůstanou. Festival
    >> tak není schopen vymanit se z ideologického sevření, a to i když jde
    > o
    >> sevření na pohled pozitivně laděné..
    >
    > tady by snad stalo za to alespon se dotknout ukryteho ideologickeho
    > podlozi, ktere motivuje organizatory k jejich akci?

    otevřenost a spolupráce jako cíle, jako samy o sobě stojící hodnoty a
    samozřejmost takového přesvědčení, která pak rámuje a definuje (resp.
    významem a pseudo-hodnotou napouští) všechno s mtp spojené, má
    ideologickou povahu

    budu za kacíře a přirovnám to k otevřenosti a participativnosti
    internetu, které jsou ale zároveň i jeho nejhorší vlastností, Volek
    tomu říká komunikační ideologie - komunikace sama o sobě se stává
    sociální cností


    >
    >
    >>propaguje spolupráci a tzv. participativní umění v kultuře, jejíž
    > členové už
    >> dávno nenacházejí potřebu kolektivity a "spojených sil" a spokojeně
    >> jdou za osobními cíly, nabízí platformu k seberealizaci v prostředí,
    >> které je "přeplatformováno" do té míry, že nezbývá než konstatovat
    >> představu o potřebách participace a diskusí jako neúměrně nafouklou,
    >> nabízí tzv. svobodné umění lidem, kteří jsou svobodní jako nikdy
    > před
    >> tím a to až tak, že se jim z toho točí hlava a oni se marně chápou
    >> oporných bodů, které už tady nejsou...
    >
    > I kdyby "kultura" byla opravdu tak narcisticka a egocentricka jak ji
    > Fabus popisuje, by byl rovnostarsky etos Multiplace potreba!

    no ona JE a ne že ne :)) my jsme jenom ztratili schopnost představit,
    jaká byla, když tak narcistní nebyla
    rovnostářský etos bych taky nezavrhoval, má svůj význam, ale jenom symbolický

    >
    > rad bych vedel kde Palo obhaji tvrzeni ze lide "jsou dnes svobodni jako
    > nikdy pred tim"?

    téměř úplný zánik omezení rodinným původem, radikální sociální
    mobilita, všudypřítomnost dostupnosti, výrazný nárůst (sémiotické)
    moci jednotlivce, hypertrofovaná zhýčkanost a vybíravost ve vztahu k
    mediálním obsahům, vymizení metafyzických "daností", zdroj smyslu
    života jako něco interního, nikoli externího, vyvázanost z monokultur
    a malého počtu úzkých trvalých soc. kruhů, sémantické nomádství (viz
    dušan barok, který není nomádem ani tak kvůli své pojízdnosti, jako
    spíš, že žije jednu permanentní party se švédskymi stoly vzdělání, až
    jej z toho bolí břicho a on neví, čemu vlastně dnes věřit :),
    krátkodobost a povrchnost lidských vztahů, úžasné možnosti měnit
    několikrát za den svoji sociální roli, kontext ale třeba i slovník!
    neustálá tvorba své vlastní identity, nikdy se nezastavit, nikde
    nestát, jít dál a nemít překážky atd atd...

    ale o tomhle právě ty musíš vědět víc, než my

    >
    > rad bych slysel argumentaci obhajujici tvrzeni: "představu o potřebách
    > participace a diskusí jako neúměrně nafouklou?"

    jsem rád, že se na to ptáš, ano, toto je hodně důležitá věc, kterou
    nejde tak jednoduše vidět, jakmile nebereš do úvahy, že lidé nejsou
    hyperaktivní překofeinovaní jedinci s názorem na všechno, rukama
    nervózníma něco tvořit a o všem diskutovat JIŽ UŽ NĚJAKOU DOBU,
    protože si kolem sebe vybudovali svět, který jim tuto potřebu plní
    (nové média by nikdy nebyla tak úspěšná, kdyby tady ta poptávka nebyla
    výrazná už před ní) -- zkrátka, myslím si, že jsme dospěli do bodu,
    kdy je víc možností diskutovat než potřeb... ty byly totiž už dávno
    uspokojeny jinde a jinak (což opět neuvidíme, pokud si budeme pořád
    myslet, že tyto potřeby jsou uspokojovány jenom institucionálně; ony
    jsou uspokojovány v tom, co je dnes vnímáno jako kulturní a sociální
    hodnota, pronikly do naší řeči, pozměnily naše média a to jak vnímáme
    lidi kolem sebe) - vem si dnešní reklamu orientovanou na Ty, Vy, Váš
    život, Vaše sny, politika je divadlem s PR pravidly, lidé mají potřebu
    všechno komentovat a dělají tak spontánně a všude kolem, takže nabízet
    jim další platformu pro diskuse je důsledným nepochopením, že největší
    objem diskuse je dnes zásadně bez-platformní

    viz nepřehlédnutelnou skepsi z internetových diskusí
    viz neochotu studentů ve škole diskutovat
    viz malou návštěvnost veřejných diskusí (ale i mtp diskusí - a ano,
    "malou" je relativní, ale ono i nároky na velkou návštěvnost či úspěch
    u organizátorů mtp dost klesají, ostatně jinak by asi nebyli schopni
    fungovat, ale místo toho, aby to vnímali jako důležitý ukazatel
    něčeho, co přesahuje veškeré jejich aktivity, stále jdou hlavou proti
    zdi)

    tohle je jediné možné vysvětlení toho, proč není o diskuse zájem (a
    ne, fakt mi neříkejte, že je, že lidé chodí a diskutují, protože už
    jste mi všichni a několikrát zdůrazňovali, že lidé prostě nediskutují)

    tohle je opravdu dost hluboká sociologická změna, malé děti jsou
    uváděné do světa, ve kterém stojí jen a jen za sebe, a pokud nebudou
    ventilovat své pocity, pokud nebudou o sobě dávat stále vědět, tak
    budou vyloučeni ze společnosti - TOHLE tady v takové míře nikdy
    nebylo, (ne jako dnešní sociální paradigma, možnost diskutovat byla
    jenom institucionální - např. školy, ale jak už jsem říkal, tatam je
    jejich monopol) ale přesto mtp organizátoři pořád vzhlížejí
    romantickým ideálům o diskusi, o jakou byl zájem v době, kdy člověk
    nejenže musel držet hubu a krok, ale ani si nebyl vědom toho, že by s
    tím mohl něco udělat, či mu to snad vadilo

    že největší volání po svobodě přichází v momentě svobody největší je
    krásou i naivitou dnešní reflexivní společnosti, která žije jenom
    přítomností


    >
    > jako by participace a diskuze byla neco s cim se setkavame a o co
    > zakopavame na kazdem kroku?

    no opravdu na každém a neustále - tady se spíš nabízí problém, že v té
    všudypřítomné ukecanosti, která svoje hájemství už dávno rozšířila i
    na doménu banalit, se ztrácí podle některých ta stěžejní, věcná
    diskuse... ale to už je jiný problém, a navíc s ním ani nesouhlasím -
    i populární kultura má politickou dimenzi

    >
    > myslenky festivalu Multiplace vychazeji asi z mnoha mylnych a naivnich
    > predstav a predpokladu o tom, co mlade lidi ve stredni evrope dnes
    > zajima a jaci jsou..
    >
    > Multiplace je mi osobne sympaticka a to prave proto ze zustava
    > relativne neambiciozni, komunitni, nekdy i umelecka uroven je spis
    > amaterska..

    ano, i mě je multiplace sympatický, jinak bych tady neztrácel s ním
    čas, v jádru jsem stejný romantik, který taky věří v diskusi, jen si
    myslím, že to nelze brát tak samozřejmě, jak to dělá mtp

    >
    > Jak Multipace vypada a jak pribiha, nevypovida nakonec ani tolik o male
    > skupince organizatoru, ale spis o tom jak funguje, nebo nefunguje nase
    > kultuirni spolecenstvi..
    >
    > Komercne duchamorne podniky (typu Sperm a Enter) ktere producentske
    > firmy prodavaji odrostlym detem, mi pripadaji v dusledku o dost
    > skodlivejsi nez nizkorozpoctovy, domacky a naivni Multiplace.


    v tomhle se s tebou taky neshodnu (a to ani ne proto, Sperm je de
    facto nezisková one-man-show a ne producentská firma, jak to možná
    zvenku vypadá), ale protože ztotožňovat "komerční" s "nízkým" je
    názor, který se zapomněl v čase

    obviňovat je z infantility, kdy je infantilní společnost celá, a mtp v
    tom není se svými hravými dílnami žádnou výjimkou, je krátkozraké

    o enteru mluvit nebudu, nestojí ma za tu diskusi, za kterou mi stojí
    mtp, ale říkat o spermu, že je to něco škodlivého, kde to probůh
    jsme??



    palo
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    2009/4/20 Barbora babuta Sediva [babuta@34.sk]:
    > ahojte,
    > ja prozatim, narychlo z prace pisem len tolko, ze dakujem, za kritiku, ze
    > aspon nejaka "teoreticka" odozva a urcite nas prinuti sa zamysliet :)
    > (dnes mame evaulacne stretnutie, tak mame dalsiu temu do debaty)
    >
    > - ale - imho postavit kritiku na vseobecnej teze (palovej?), ze mtp
    > festival ma ponukat nieco, co inak (v spolocnosti?)bez neho neexistuje
    > (prepojenia, sietove projekty, internetove umenie...) mi pride prilis
    > banalne. ano samozrejme, aj bez multiplace tieto veci existuju a som si
    > ista, ze z nas ani nikto nikdy netvrdil, ze to je inak (hoci, tie
    > konkretne akcie by skutocne nevznikli) - multiplace je skor
    > odrazom/dokazom toho, ze prave tieto prepojenia, sietove projekty, netart
    > existuju a jednym z takychto projektov je prave tento festival a tato siet
    > ludi. aspon tak to chapem ja. pre mna je to tak trocha nestastny pokus o
    > kritiku "novych medii" cez priklad mtp. ale tak to uz je samozrejme
    > autorova licencia.

    "že festival by mal ponúkať niečo, čo neponúka" A "že ponúka niečo,
    čoho je všade dosť" sú dve rozne kritiky, pričom na tú prvú sa v
    závere odkazujem len aby som podtrhol, že nie som zďaleka prvý, kto na
    to poukazuje...


    >
    > mozno mi tam chyba viac pochopena/uchopena ta ina rovina, ze multiplace
    > nie je len ten festival. autor moze mat/ma pocit, ze je to v sucasnosti uz
    > vsetko preplatformovane a v tomto propade si ja myslim, ze sa na veci
    > treba pozriet trosku "lokalne". napr. v prahe to tak mozno je, v brne
    > urcite nie a to sme stale len na nasom piesocku stastnej europy.

    ale veď tam netvrdím ani nepracujem s tým, že je to len festival :/

    máš pravdu, že s lokálnou optikou získava mtp neporovnateľné väčší
    význam, ale možeme sa len dohadovať, čo všetko tam zohráva rolu: v
    brne sa zdá byť o mtp najväčší záujem od momentu, kedy si tam prišla
    (sic!) .) takže v čom ten velký rozdiel je? do tej doby neuspokojovaný
    lokálný dopyt a tvoja obdivuhodná a koncentrovaná angažovanosť, alebo
    - ako hovoríš pražskou presýtenosťou - a - ako hovorím ja - trochu a
    chaotickou a roztrúsenou pražskou organizáciou?

    palo fabuš
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam