2009/4/20 slavo krekovic [slavo@34.sk]:
>> keď hovorím preplatformované, nemyslím nutne platformy
>> inštitucionálne, ako je mtp - hovoríš o novších ideách, ale pritom
>> uvažuješ v starých kategóriach - dnes človek naozaj nepotrebuje sieť
>> ludí, aby sa zviditelnil, nepotrebuje niekoho záštitu, práve naopak,
>> možnosť realizovať je mu podsúvaná zo všetkých strán, že to až jedného
>> unaví... a keď príde festival, který ponúka zase ďalšiu platformu a
>> navyše s nadšením a dojmom, že je to niečo nové, a že to tu chýba, tak
>> je to nosenie dreva do lesa
>
> no ale to je ako keby si povedal, ze trebars babutino usilie v brne bolo
> uplne zbytocne a kopa ludi ktora sa zapojila do multiplacu za posledne tri
> roky by sa dokazala dost dobre realizovat aj bez toho. ale to si ani nahodou
> nemyslim - su ludia, ktori dokazu pretvarat aktivitou svoje prostredie a ci
> uz to nazves platformou alebo nie, kritika mentalneho konstruktu, ktorym pre
> teba multiplace asi je, nemoze popriet vplyv na realne prostredie a
> skutocnych ludi, ktori si z toho nieco odniesli - ano, z tej zbytocnej
> otvorenosti, participacie atd.
ano, nejaký vplyv tam je, nejaký prínos tam je, veď aj tým nosením
dreva do lesa ten les trochu pozmeníš .)
ten mentálny, a čo mentálny, sociálny konštrukt je objektivný obraz
festivalu a ideológia, na ktorej stavia - ako inak sa chceš baviť o
tom?
ale aby sme úplne nezabudli: môj článok do FA kritizuje mtp ideológiu,
festivalové dianie v jednotlivých ročníkoch je predmetom kritiky len
nepriamo, a na tejto rovine by som diskusiu aj držal... lebo ešte sa
dostaneme k absurdným záverom, podla ktorých kritizujem, že sa ludia
stretávajú a trávia spolu čas kultúrou
predmetom mojej kritiky je prehnané stavanie na otvorenosti a
participácii, nepodávám žiadne návody a riešenia a nevyjadrujem sa k
priebehu festivalu - držme sa toho prosím - v tejto rovine dokážem byť
imho najviac prínosný
>
>
>
>> hovoríš, že prostredie mu neni naklonené - prostredie mu je naklonené,
>> nie sú mú naklonené inštitúcie (školstvo a inšt. podpora kultúry), ale
>> tie už dnes nemajú takú váhu ako kedysi a navyše sa dá dnes bez nich
>> hravo obísť (školstvo už dávno nemá monopol na vzdelanie), takže tým,
>> že mtp reaguje na zaostalosť inštitúcií, tak trochu bojuje proti
>> veterným mlynom
>
> mtp podla mna nebojuje proti veternym mlynom, ale podla mna robi v hanebne
> low budgetovych podmienkach doslova zazraky - dokaze nakopnut mnohych ludi k
> aktivite, vzdelava, nuti rozmyslat. uroven nemusi byt vzdy svetoborna, ale
> konkretne ja sa za bratislavsky tohtorocny program rozhodne nehanbim (a to
> som pravidelnym navstevnikom transmediale, ars electroniky, enteru a neviem
> coho este).
to všetko je v poriadku, ale dnes človeka nutí rozmýšlať kde čo,
človek sa vzdelává na každom rohu spôsobmi, ktoré vlastne ani
nezvykneme ako vzdelávanie rozoznávať, ludia sú kritickí a vyberajú
si, a mtp nie je žiadny ostrov osvety, ako by si asi rád myslel
pointa je v tom, že kultúra v zmysle niekdajšej relatívne autonómnej
oblasti dnes úplne prenikla do každodenného života a splynula s ním -
preto tá bezplatformovosť - umenie a život splývajú takým sposobom, že
vzniká bordel v pojmoch a ludia sú zmätení, čo je ešte umenie a čo už
nie, pokial sa nedokážu odpútať od tej predstavy autonómie (TAZ je
jeden z najmimoidnejších pojmov, čo poznám)
predmetom estetizácie je všetko, čo sa stavia na odiv a to vrátanie
našeho chovania, aj keď robíme niečo úplne triviálne, každé hlúpe
písmenko, ktoré niekam napíšeme, píšeme (nevedomky) s predstavou
imaginárneho publika
mtp vo svojej ideológiu ponúka to, čo dýchame dnes a denne, v balení
humanistických a teda vyprázdnených pojmov otvorenosti a spolupráce
vzácne je, že tak činí bez irónie a odstupu, ktorého je dnes do neba
volajúci prebytok
>
>
>
>> ak tvrdíš, že tu chýbala platforma na kreativitu, tak úplne ignoruješ
>> celé nastavenie spoločnosti, ktorá úplne presakuje orientáciou na
>> diváka/užívatela/tvorcu a to už nejakú dobu
>> skrátka, nemyslím si, že je dnes treba robiť niečo navyše, aby mali
>> možnosť ludia realizovať sa tak, ako im to ponúka mtp, pretože je tak
>> štrukturálne nastavená celá spoločnosť - ktorá naňho kričí, buď
>> aktívny, rozhoduj za seba, máš názor? povedz ho všetkým! bav sa,
>> vytváraj, bav sa, bav sa .)
>
> no kedze poznam situaciu aj z pohladu tvorcu, musim ti dost vyrazne oponovat
> - ak ma pre teba rovnaky vyznam zavesenie videa z mobilu na youtube (robia
> to vsetci a realizuju sa tak) a existencia workshopu trebars softveru modul8
> alebo zorganizovanie vystavy umeleckych pocitacovych hier (play cultures v
> blave), tak to je podla mna dost pomylene hodnotenie. za svoj zivot som
> zorganizoval niekolko sto akcii a zalozil nejaky ten casopis alebo klub -
> netvrdim, ze by bez toho zastal svet, ale ani si nemyslim (aj podla
> vyjadrenia citatelov a navstevnikov), ze by to bolo zbytocne usilie, lebo sa
> vsetci aj tak bavia a vytvaraju. to by bolo absurdne, to takto chapat.
opäť: nikde netvrdím nerobte nič, kritizujem to, čím sa mtp zaštiťuje
"zavesenie videa z mobilu na youtube a existencia workshopu trebars
softveru modul8" nemá rovnaký význam, už len preto, že to prvé má
význam skôr sociálny, než estetický či akýkoľvek iný... má rovnaký
význam, ako keď si ľudia pri pive spomínajú, čo spolu zažili... a to
je dôležitá zložka toho, o čom hovorím - tam, kde bola kedysi vyprahlá
púšť, je dnes bujné mediálne a kultúrne dianie (faktická realizácia
niekdajšej utópie otvorenosti a participácie!), a tým, že naše nároky
historicky stúpajú, máme to mylne stále za púšť, lenže ona táto oblasť
už dnes uspokojuje potreby, ktorých uspokojovanie bolo kedysi doménou
malý skupín, skupín ako je mtp, takže ak sa tieto skupiny pokúšajú
ďalej hrať túto starú rolu, ich význam a vplyv automaticky devalvuje
mtp by mohol vačši vplyv a význam, keby sa nezasekol a prišiel s
niečom originálnym, čo ludí vytrhne z tejto každodennosti
>
>
>> keď už, tak mtp ponúka platformu velmi úzko špecializovanú a uzavretú
>> a zvonka nepreniknuteľnú, čo asi zvnútra asi naozaj dosť dobre nie je
>> vidieť, nakoniec je to i napriek svojej rétorike skor spolok hobistov
>> so svojím slovníkom než sieť ludí/festival, ktorý má mať nebodaj
>> nejaký reálny dopad a vplyv
>
> neviem co je podla teba realny dopad a ktore platformy ho maju, ale to, co
> hovoris mi pripada ako znevazovanie a prehliadanie obrovskej energie, usilia
> a prace, ktoru do mnozstva akcii a projektov vlozilo mnozstvo ludi. to akoze
> myslis tak, ze koncert zaujimaveho experimentalneho zoskupenia v prostredi
> kde take veci nie su bezne, nic neovplyvni? alebo workshop? alebo vystava?
> tak potom ano, pozrime sa na celu sferu kulturnych podujati a povedzme si,
> ktore z nich maju realny dopad. koncertne turne michala davida po slovensku?
> prednaska keiko sei pre 200 studentov v brne? vystava maliarov z 80. rokov v
> narodnej galerii? diskusia o creative commons? o co nam ide?
nie ktoré platformy, ide mi o to neklásť taký doraz na tú platformu s
tou jej otvorenosťou, ale už sa opakujem
že bude moja kritika mylne vnímaná ako znevažovanie, je riziko, s
ktorým počítam... ale verím, že k tomu nedôjde
a fakt odložme to slovo experiment... veď už nikto nevie, čo
znamená... pokus? niečo, čo tu ešte nebolo? to ťažko...
a ešte raz pre istotu podtrhnem, nehovorím, že mtp nemá zmysel...
tvrdím, že nemá TEN zmysel, ktorý si myslí, že má, na ktorom stavia, a
ktorý o sebe propaguje... ak toto nebudeme rozlišovať, neporozumieme
si
ps: napíšte niekto andrejovi chudému, nech sa nehanbí a pošle sem to,
čo poslal mne... dosť dobre so mnou polemizuje, pretože ja som ten
popis dnešnej situácia osekal o tie skutočné problémy, které z dnešnej
otvorenosti a slobody plynú, a ktoré mtp nevidí - čo sú možno tie
skutočné témy, na ktoré by sa mal festival zamerať, aby len neriešil
veci už dávno vyriešené - teda - pokiaľ má ešte stále ambíciu byť
niečim viac, než nejakým kulturným dianím a združením známych...
--
Palo Fabuš