• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    KASTA
    KASTA --- ---
    SEX vs ANIMA: sexualni reakce - pudova je podle me ciste reakce na vjem vnimany jako eroticky. Napr pekna holka s peknym zadkem, vyraznym poprsim (spravna hladina estrogenu:))) a reakce je primocara: vidim, upouta me, chci ji hned (v praxi je to samozrejme ztlumene socialni adaptaci). Je to reakce jen na telo, vitalitu apod.

    Anima je taky reakce na telesnou konstituci, ale mnohem vice provazanou s psychikou - je to mnohem vice reakce na zenskou psychiku, nezli telo. A reakce je komplexni, dlouhodoba, je to podnet k tomu vytvorit dlouhodoby vztah s osobou opacneho pohlavi.

    Anima a sex muzou byt v protikladu, jeden typ holek je sexy, do jineho se zamilovavame... A ruzne typy muzu s ruzne "aktivni" animou preferuji ruzne typy zen.

    A samozrejme problem se sexem neni totozny s problemem integrace animy - aspon tak to vnimam ja
    KASTA
    KASTA --- ---
    SPIELMANN: tu tabulku (cca 10 prispevku zpet:) uplne nechapu, nechces to rozvest??? Co tim mas konkretneji na mysli (znak, symbol...)

    KASTA
    KASTA --- ---
    ad pudy a archetypy: Ja v Jungovi na nekolika mistech cetl, ze archetypy jsou takovy psychicky nadstavby pudu. Anebo z druhe strany, misto kde se psyche propada do svoji fyziologicke (pudove) casti. Takze Jung souhlasi:-)))
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    He!

    Myslím, že vnímání sexu je značně individuální. Že někdo dokáže mít a chtít sex pro sex (je jedno jestli je to chlap nebo ženská) a někdo sex pro lásku. A pak těch milionjedna stavů mezi tím:-) Řekl bych, že každý jedinec obsahuje celou tuto škálu možností, ale preferuje jen její část...

    Konkrétně - ty jsi napsala, že tvůj sexuální pud je spíš "touha spojit se s nekym". A tady budu slovíčkařit - důležité je to "spíš". Indikuje to totiž, že tvůj sexuální pud může toužit taky po něčem jiném. A protože si své touhy "po vysoce intimnim zazitku kde se ztraci hranice ega" jsi vědoma, očekával bych, že bude-li se ti zdát o sexu, tak sex bude odkazovat k té nevědomé, nežité sexualitě...

    Tak mám pocit, že se do toho začíná motat i Stín :-)

    S pudy a pudama a pudíky a pudisty a ... zkrátka nikdo vesměs neví co to vlastně je. Já je vnímám jako ty potřeby co sepsal Maslow. Možná jich bude víc, možná míň, ale takhle mi to zatím stačí.

    A o tom jsem psal. Že někteří analytici
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    co se tyce sexu a animy. nevim jak sex vnimaji muzi. mozna ze sexualni pud muže souvisi spis cojavim s archetypem hrdiny? ze ta touha mit sex je vlastne touha dobyt zenu... [nechcu se zaplest do feministicke hadky, prosim o snahu pochopit]

    muj sexualni pud je spis touha spojit se s nekym, po vysoce intimnim zazitku kde se ztraci hranice ega. nevim co to je ta integrace anima/animy do jaskeho komplexu ;-) ale nejak mne to oslovilo: normalne v sobe clovek tu druhou polovicku nema (tak moc) pritomnou, ale v sexu z ja-ty vznika my, coz je pro mne presne ono.

    He?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mne napadl akorat

    matersky pud
    pud sebezachovy
    sexualni pud

    hlad je pud? nevim co pud vlastne je ;-). ale jinak jako jo, asi.
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    YMLADRIS: Máš pocit, že sex a integrace animy do jáského komplexu je to samé?!

    Pud - třeba hlad. Jídlo na sebe podle mne dodnes váže spoustu významů. Všechna ta panika okolo GMO, zdravé výživy, vegetariánství, fast foody, modlitby nad jídlem, chléb ve mši jako corpus Christi, babiččiny buchty/polévka/dosaď libovolné jídlo které babička dělá nejlíp ze všech ... tyhle projevy mi přijdou jako natolik obecná záležitost (třeba mýtus babiččina jídla), že za jejich pozadím čekám nějaký archetyp. Jasně - Anima, ale přijde mi nebo, prostě - Anima je pro mne asi příliš široký pojem, se kterým se mi zkrátka blbě pracuje...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jaky je rozdil mezi sexem a integraci animy do jaskeho komplexu?

    a napis nejake ty dvojice pud - odpovidajici archetyp, zatim nevm zda te chapu
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    KASTA: Freud by mel z tebe radost:-) Ono, ne že bych úplně tu psychoanalytickou redukci odsuzoval, ale v jejich případě je prostě všechno sex. Jezdit ve výtahu - sex. Vyjít schody - sex. Obout si boty - sex. Dát klíč do zámku - sex. Otevřít dveře - sex. Napít se z lahve - latentně homosexuální touha poskytnout orální sex jinému muži... :-)

    Na druhou stranu, něketré věci fakt se sexem souvisí. A mám pocit, že někteří analytici se mu právě vyhýbají jak čert kříži a omílají kdesi cosi o conjunctio a integraci Animy/Anima do jáského komplexu ... snad aby se vyhnuli konfrontaci s psychoanalýzou.

    A na třetí stranu, z vlastní zkušenosti vím, že zdá -li se někdy někomu přímo o sexu, vůbec to nemusí znamenat projev jeho mrzkého chtíče a neukojeného libida. (ale někdy taky jo, viz bod 2, ach jo, kdo se v tom má vyznat...:-)

    Furt si hraju s myšlenkou, že základní fyziologické potřeby na sebe právě nabalily v průběhu času archetypy... je to trochu odlišný pohled od Jungova (i když možná ani ne...) Víceméně mám v hlavě takovouhle stupnici: Znak (vyčpělý symbol) - symbol (manifestace komplexu) - komplex (obsah archetypu) - achetyp (nadstavba k pudu) - pud ???!!!

    Taky si pohrávám s myšlenkou propojit Maslowovu tabulku hierarchie potřeb s analytickou psychologií s tím, že každý jedinec má zkrátka kolem každé této potřeby splatý jiský komplex představ, tužeb, obav, potřeb...

    A jo, vím, že jsem škatulkář a ve skutečnosti je to všechno jinak...:-)))

    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    KASTA: :-)
    KASTA
    KASTA --- ---
    ad MEDO a vytah: omlouvam se za naprosty OT, ale ja to musim napsat - jak jsem to cetl co tu SPIELMANN citoval, vybavil se mi ten vtip jak se bavi kozy s "ptakem", kdo ma horsi zivot a on si stezuje jak ho vzdycky navliknou v lete do plastenky a jezdi s nim vytahem nahoru dolu, dokud se nepoblije... fakt sorry za OT
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    Tenhle problém máme všichni:-) Je to, jako by sen, či imaginace, byly vždy o krok dál. Ono je to i logické - symbol je produkt nevědomí, tj. ukazuje na část psýché, která není vědomá, nevidíme jí, neuvědomujeme si ji... co je proste úplně mimo nás. Takže přítomnost nějakého externího analyzátora na dostatečné výši je asi nezbytná. Na druhou stranu - intelektuální pochopení symbolu nikdy nebude 100% a příliš užitku z něj taky neplyne. To "prožití" symbolu je ve výsledku mnohem efektivnější:-)
    LOOK
    LOOK --- ---
    SPIELMANN: jasne, podobnou odpoved jsem asi cekal :) problem s takovym pristupem je, ze mira uspesnosti hodne zavisi na schopnostech analyzatora. a pokud jsem jim ja sam, tak mam vyzkouseno, ze mi to moc 'nepali' pri nahlizeni symbolu.. lepe mi jde jejich rekneme intuitivni prozivani, ale z toho zase neziskam rozumove pochopeni, co znamenaji, jen dalsi vedomi ne moc srozumitelny zazitek.. :)
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    LOOK: Záleží na tom, k čemu ten výklad chceš. Nebo spíš, jestli budeš akcentovat jeho osobní stránku nebo obecnou (samozřejmě úplně je oddělit od sebe nejde, ale já to vnímám podobně jako třeba rub a líc mince... nebo spíš ještě lépe - jako analýza z čeho je mince vyrobena, jaká technologie byla použita při ražbě apod. a analýza toho, co je na ní vyraženo:-)

    Z osobního hlediska je pak nutné si klást ty typické otázky: co si představíš pod pojmem výtah. představ si, že jsem mimozemšťan a vysvětli mi co to je výtah. Máš nějaké vzpomínky na výtah. Co jsi kdy kde četl o výtazích...

    Z obecného hlediska pak bych se snažil najít styčné body z osobního významu s kolektivnímy symboly - u výtahu se pravděpodobně bude jednat o cestu vzhůru/dolů jen tak plácnu od boku ale viděl bych to na analogie s výstupem na nebesa, třeba sibiřtí šamani používali žebřík nebo strom k tomu aby se dostali k bohům. Kdyby znali výtah, tak by možná spíš použili ten - přece jen je to pohodlnější:-) Tady se pak dá amplifikovat ad absurdum (žebřík - jákobův žebřík - rozdělení andělů na "patra" podle jejich "síly" - gnostická tradice - emanace, kefiroty - bla bla bla bla....)

    A jako poslední by to chtělo tu obecnou rovinu vrátit k té osobní - uchopit princip, který výtah znázorňuje (výstup nahoru je pak prezentován jako třeba osobnostní růst - získání nadhledu:-) a spojit ho s tím, jak ten dotyčný prožívá ten svůj konkrétní výtah.

    Doufám, že z výše uvedeného jasně vyplynulo, že snáře a la Medo, sebevíc se tvářící jako profi jsou celkem na ho...

    Hehe - tak jsem se kouk, co Medo píše o výtahu:-)

    stoupání a klesání výtahu může být synonymem vzrůstající či klesající sexuální energie snícího, zejména když jsou ve snu přítomné sexuální obrazy nebo sexuální vzrušení
    - opakovaně jezdit výtahem nahoru a dolů či si tento pohyb výtahu v domě přímo ve snu uvědomit: obraz znázorňuje soulož
    - jezdící šikmými či vodorovnými šachtami, pohyblivé stěny, podlaha či strop výtahu, velice úzký výtah, vzpříčené tělo ve výtahu, z vnějších příčin se výtah zastavuje: scéna v podvědomých vzpomínkách navrací snícího do dramatu porodu
    - jezdit výtahem pro někoho do přízemí a vézt jej nahoru: vlastnosti této personifikované osoby budou v následném období ústřední náplní mysli; například když snící sjede pro lékaře a vyveze ho nahoru, znamená, že se snící snaží stát citovým člověkem (lékař = citový animus)
    - vézt někoho dolů výtahem či s ním dolů jet: do vlastního podvědomí saháme pro vlastnosti, které patří této personifikované osobě, abychom s těmito vlastnostmi či závislostmi vědomě pracovali; například jízda dolů s manželkou znamená, že se snící bude snažit pracovat s pudovými obsahy psýché (manželka = pudová anima)
    - jedoucí z podzemí do nejvyšších pater: vynáší podvědomé obsahy psýché k vědomému zpracování (symboly, obrazy, pocity i myšlenky)
    - dveře výtahu: jsou ze všech dveří nejnebezpečnější, varují snícího před pokusy o zjednodušení životní cesty
    - otvírající se dveře výtahu nebo pokud se nemohou zavřít: jsou synonymem děložního hrdla (více v archetypu Bazální perinatální matrice)
    - odhalení snícího ve výtahu: velice častý obraz archetypu Bazální perinatální matrice; takový sen se snaží snícího provést složitým procesem podvědomých vzpomínek na předporodní a porodní zážitky, které formují vědomí každého člověka; teprve po zvládnutí emočních tlaků těchto zážitků může nerušeně pokračovat proces sebepoznávání
    - odpadky či skládka ve výtahu: symbolický obraz biologického odpadu v porodním kanálu; více v archetypu Bazální perinatální matrice
    - výtahová šachta s vodícím lanem či řetězem: obraz symbolizuje porodní cestu a prenatální vzpomínku, v níž lano či řetěz vyjadřují pupeční šňůru (více o symbolice prenatálních představ a vzpomínek, které pomáhají odhalovat mnohá psychologická tajemství vlivu porodu na vědomí člověka, v archetypu Bazální perinatální matrice)
    - tlačenice ve výtahu: obraz symbolizuje materialistické zaměření a pudové touhy snícího, neboť citová rovina bývá lidmi řídce osídlena a duchovní téměř nedotčena lidskou přítomností; další podrobnosti viz dav
    - uvíznout (viset) ve výtahu: obraz může být vzpomínkou na drama porodu, na okamžik, v němž se na chvíli zastavila cesta plodu porodním kanálem; celý proces popisuje archetyp Bazální perinatální matrice
    - místo jízdy výtahem použít schody: viz schodiště, schody
    - proměna záchodu či koupelny ve výtah: očištěná mysl může sestoupit k podvědomým obsahům mysli (když pak výtah jede dolů) nebo tyto obsahy může vynášet do vědomí ke zpracování (když pak výtah jede nahoru)
    - cesta výtahem (častěji nahoru) může vést k obrazům minulosti či budoucnosti (více o tomto fenoménu v archetypu Vize budoucnosti a minulostiarchetypu Vize budoucnosti a minulosti)
    - v určité části duchovního vývoje se výtah stává kouzelným prostředkem k poznávání nebo strojem času
    - proměna výtahu ve stroj času: střet historie či budoucnosti se současností: je jedním z nevšedních zážitků, neboť snící může z vlastní minulosti do svého současného života přivést životadárný prvek, nebo na budoucích událostech rozpoznat vliv minulých činů a současného myšlení
    - může být synonymem výstupu životní energie, zejména v případech, kdy má dům sedm poschodí nebo kromě přízemí šest dalších poschodí (sedm hlavních čaker*28)
    - dva či tři výtahy v jednom domě vedle sebe: velice vzácné znázornění stavu psychických nervů, které vedou pránu po pravé (pingala) či levé (ida) straně míchy (sušumna, která může být znázorněna třetím – prostředním výtahem)
    LOOK
    LOOK --- ---
    SPIELMANN: jasny. napadla me v te souvislosti otazka, jak resit vyklad moderniho symbolu obecne. tak treba vytah je symbol, ktery v slovnicich nenajdeme. dal by se rozlozit na elementarnejsi tradicni symboly, tj. v tomto pripade neco jako schody+vuz?
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    LOOK: pro inspiraci jo. Ale počítat s tím, že pán je šuplíčkář. De fakto sice neříká "Déšť ve snu viděti, rozhojnění peněz míti" ale "Déšť ve snu viděti, problémy s city míti" což je ad a) neprůstřelné (kdo kdy neměl nějaký citový trabl) b) nepřesné (že Medo vnímá své city jako problémové (čemuž se vzhledem k tomu, že je pravděpodobně introvertovaně-myslivý typ nedivím) neznamená, že je někdo jiný může vnímat bezproblémově) c) scestné (osobní rovina symbolu deště totiž bude téměř jistě někde jinde - kdybychom porovnali co znamená déšť pro tebe a co pro mne, tak bychom dospěli k dost odlišným pohledům - ony budou mít styčné body, ale velmi rozdílný bude to, jakým způsobem na nás ten symbol bude působit)
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo, no, evidentne to neni ciste jungianstvi, spojuje to hodne s nejakou tou esoterikou nebo mozna alchymii. ale pouzit se ten snar imho da, kdyz se clovek treba setka s novym symbolem, ktery nikde jinde nenajde, tak se v tomto muze inspirovat. jinak ta omacka okolo je uz diskutabilni.
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    A taky mi přijde, že ze svých subjektivních doměnek dělá obecné závěry... Nějak mi to připomíná ty Jungovy narážky na přebujelou intelektuální pýchu, které je třeba se vyvarovat:-)
    LOOK
    LOOK --- ---
    SPIELMANN: muzes dat nejaky priklad?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam