• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: mne pripada malo vyzivne hledat vyznamy symbolu bez znalosti asociaci/pocitu dotycneho jedince k symbolu. tj. bylo by treba vedet, jestli te auto za strizliva treba sere, vnimas ho jako neco otravneho o co se musis starat, nebo je to oblibeny prostredek tvoji nezavislosti, nebo ses nedavno naboural, nebo setris na novy atd. atd. Auto jako nastroj muze v zivote jedince zastavat radu praktickych, socialnich i jinych roli ;) a sen odkazuje k tomu. takze sorry ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KASTA: ale ono nejde rozlišit co je naše čistá fantazie. a to samo o sobě není ten problém... TEN problém je někde jinde, ale to je nepojmenovatelné a nesdělitelné.
    KASTA
    KASTA --- ---
    LOOK: celkem souhlas se vsim - k tem archetypum bych rekl jen to ze pusobi zevnitr a smerujou ven - kdyz nastane situace ze nevedomi chce neco "ukazat", protlacit do vedomi, muze si "pujcit" obraz kterej je aktualni - tak se muze stejnej archetyp v kazdy dobe projevovat jinak a preci podobne - falickej symbol se treba vyviji od slunecniho paprsku pres budhistickou chedi, zbrane az k modernimu bouraku, jak rika klasik "Rimmer jezdil devitimetrivym prodlouzenym penisem"....:-) proste jeden archetyp muze mit spousty obrazu a vyjadreni, v kazdy dobe je to jiny a neznamena to ze archetyp se meni - i kdyz ja si myslim, ze se s dobou pomalicku meni... asi jako se meni nas fyzickej vzhled napric tisiciletima.


    XCHAOS: ja myslim, ze synchronicity jde naopak desne tezko identifikovat - rozlisit, co je jeste moje cista fantazie, co je zpusobeny tim, ze si pod vlivem nejakyho vnitrniho procesu urcity veci vic vsimam a co je skutecna synchronicita - ve smyslu "zruseni casu a prostoru"....
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo tak, vedecky pohled :) ten ja si nejedu, prijde mi omezeny.
    treba synchronicity vnimam - naprosto subjektivne a nevedecky - jako urcite ukazatele nebo znacky ci vysvetlivky k aktualni situaci. (podrobneji to myslim rozebira Norbert Classen ve Vedeni Tolteku). nejde mi o to, jestli je to vedecky spravne, nebo ne, proste mi to tak funguje, tak to pouzivam.

    s temi archetypy, nevim, asi na nejake nejsvrchnejsi vrstve podlehaji dobe, ale tohle podlehani se delo cele veky, takze ten hlavni historicky vyznam v archetypech je proste prevladajici.

    samoanalyza snu neni jednoducha a imho bez praktickeho know-how nebo silne intuice temer nemozna. plus je treba znat mytologicke vyznamy symbolu atd.

    vem si treba symbol auto (napr. jedes autem po ceste a pak tam je vymol, ze to dal nejde; nekdo ti chce ukrast auto, ale ubranis ho; jedes a malem se nabouras). pomerne nova vec, takze archetyp asi ne (nebo nevim), ale symbol samozrejme to je. co asi tak muze znamenat? (otazka pro vsechny:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOOK: no tedy, to bylo asi špatně řečené. jde spíš o to, že synchronicity lze alespoň jasně jednoznačně identifikovat: k čemu je použít, na to jsem nepřišel.

    prostě když paralelně třeba čtu o něčem na internetu či v nějaké knížce nebo o tom vidím film a pak jedu metrem a to samé slovo/něco vidím jako titulek v novinách nebo jako nápis na něčím tričku (a ne: teď nemluvím o něčem, co tam bývá každý den, nebo co má na tričkách každý), tak aspoň vím, která bije. Nevím přesně co s tím: nicméně zdá se to být alespoň neškodné a pozoruhodné.

    Naproti tomu identifikovat třeba v našich snech nějaké alespoň trochu archetypální obrazy je těžké: sme prostě jiná generace. nechodili jsme dětství do kostela, neučili se na gymnáziu klasickou řečtinu nebo latinu. místo toho jsme četli sci-fi, fantasy a známe všechny světové mytologie v kostce (ovšem asi tak na úrovni hollywoodského filmu, přiznejme si to...). Snažit se z téhle omáčky vylovit nějaký archetyp je asi jako snažit se odhadnout tvar mrkve, pokud ji známe jenom jako ingredienci do zeleninového rizota.

    Mytologie postmoderní doby - to jsou různé genocidy a bombardování na jedné straně, vs. všemocná věda a technika na druhé straně. Už psychedelické kapely 60. a 70. let (The Who, Pink Floyd) rozpoznaly, že např. archetypální symbol kříže se přetransformoval do siluety vysoko letícího bombardéru: jenže tím se prostě přechází do jiného paradigmatu a ten starý nevědomý obsah už dále není dostupný... prostě to došlo, je to zkonzumované, snězené, a my se bavíme jen o etiketě na prázdné konzervě která se povaluje pohozená v křoví...
    LOOK
    LOOK --- ---
    XCHAOS: taky jsem pragmatik, pouzivam co funguje me. a soucasne jsem si vedom, ze ostatni jsou uplne jini a ze jim to 'moje' fungovat nemusi a muze jim fungovat neco co nechapu ja. co s tim? prozatim jsem vymyslel jedine: nabizet jim 'moje' jako variantu k prozkoumani.

    zajimalo by me, jak ti fungujou synchronicity. teda, k cemu jsou ti dobre?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOOK: no jo. ale to vůbec nic neznamená, že někdo o něčem mluví a někdo ho poslouchá. já jsem pragmatik: mě zajímá, jestli to funguje i mě - tady a teď.

    třeba synchronicita je něco, co mi funguje až až. ale o archetypech to lze říct už méně. je pěkné je pozorovat z dálky, to ano... ale když vkročíte do cesty rozjetému archetypu, tak jste na nejlepší cestě přivodit si slušný duševní úraz...
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    LOOK: A aby byla legrace ještě větší, tak na konci nedávno vloženého rozhovoru se Sternem se objevuje názor na otce, jenž plně koresponduje s tím, co píše Zoja, kterýžto jungiánem jest. ;)
    LOOK
    LOOK --- ---
    musim nesouhlasit s tim, ze Junga lze pouzit jen do nejakych 60.let. Jung hodne prekrocil svoji dobu, do 80.-90.let se da pouzit temer stoprocentne, dal pak s upravama (ktere ti dojdou pokud se v nem dobre vyznas).

    a co treba Stern, ohani se Freudem v roce 2008 a ma docela uspechy ;)
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    XCHAOS: I tak by se to dalo zjednodušeně říct. :) Prostě ze společnosti zmizel ten pozitivní obraz autoritativního a vůdčího otce, resp. není celospolečensky uznávaný, a zmizely také rituály (pozvedávání a iniciace) a symboly. Zůstal jen ten archetyp otce, který se ovšem přesunul do nevědomí, kde teď vesele dělá bordel..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...takže otcové už najednou nejsou zlí a není už in se proti nim bouřit ?
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Jestli máš chuť číst, pak docela dobrou odpověď najdeš v knize, kterou jsem právě dočetl. Jmenuje se Soumrak otců a napsal ji italský psychoanalytik Luigi Zoja, jenž vychází z Junga a hojně se v ní odkazuje na archetyp otce, hrdiny atd.

    Ve zkratce: Vznik otce byl vědomým rozhodnutím muže, který se původně řídil instinkty. Je to kulturní konstrukt, ovšem zároveň v podstatě umožnil vznik kultury jako takové (nemluvě o vytvoření archetypu). Během vývoje lidstva však docházelo k jeho postupné degeneraci, což sice na jedné straně umožnilo demokratizaci společnosti či emancipaci žen, ale na straně druhé vedlo k regresi otců zpět na úroveň mužů, změně vertikální hierarchie společnosti na horizontální a zlu, které je produkováno muži, kteří najednou nemají své místo ve společenosti, své uznání, původně produkované skrze otcovskou autoritu. Opět po tisíciletích prostě zvítězil Achillos nad Hektorem, resp. fyzická (pra)síla a okamžité uspokojení (= spotřební společnost) nad rozvahou, plánováním a oddálením uspokojení do budoucnosti. Svým způsobem se jedná o regresi celé společnosti a o kolektivní psychopatii. Alespoň tak to vidí L. Zoja.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: dovoluji si polemizovat. jde o cestu k dospělosti, ne do dětství. dítě musí akceptovat celou řadu norem, a i když jsou relativně mírné, tak proti nim neexistuje odvolání. probíhá výchova: dítě vychovává škola nebo rodiče, apod. dospělý člověk už není dále vychováván. porušení norem je ovšem trestáno přísněji, proto v rámci prosté snahy o přežití dochází k posouvání těch norem dostatečně daleko, aby o ně v běžném životě nebylo zakopáváno (výběh s elektrickým ohradníkem poskytuje dobytku větší volnost než chlév, kde jsou stěny všude... ale o to víc bolí kontakt s tou hranicí...)

    ad utrpení: je spíš institucionalizovaný, než tabuizovaný. zkus si někdy zajít k zubaři... :-)

    Jinak samozřejmě, nelze použít Junga k analýze toho, co se děje od 60. let dál. Junga lze použít tak na 1. nebo 2. světovou válku maximálně. Potom je třeba nasadit nějaký těžší kalibr... a na to, co se děje cca od roku 2001 doteď, už nepomůže žádná analýza.

    V podstatě já to beru všechno jako historické čtení, tzn. jak v nějaké epoše lidi reflektovali sebe, svoje nevědomí, apod. O tom co se děje dnes, to vypovídá fakt minimálně.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    noo tak nejvic mne ze sterna oslovila ta predstava ze panuje touha vratit se k Diteti. moje asociace

    -- jo, to co se od 60. let deje, vsechno to uvolnovani, pravo na sebeurceni, relativizace norem atd. se da brat jako navrat do detstvi
    -- osobne jsem byla dycky vsema 10 pro, nechci dospet, podle ruznych komentatoru vypadam tak o 10 a vice let mladsi nez jsem ;)
    -- vybavuji se mi nejake neurcite komentare zastupcu jinych kultur ze "belosi jsou jako deti" ale to je asi z dob kontaktu, nee z tech ted poslednich 50 let
    -- cim to je, takovy odklon od dospelosti? mozna tim, ze v nasi kulture je minimum utrpeni resp. je hodne tabuizovany. vyrovnavanim se s utrpenim clovek asi dospiva a priklani se k podstatnym vecem
    -- coz by znamenalo prehodnotit celej nas zivotni styl, zpusob vychovy atd., do toho nikdo nepude
    -- tak asi to bude spolufaktor ze nas prevalcuji cinani a tento euroamericky experiment ukonci ;)

    vnimate spolecnost kolem sebe jako detskou?
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    revan: jinac v te prvni knize se mediim venuje vice, nezli v te druhe...
    ANOUKE
    ANOUKE --- ---
    REVAN: myslim, že nejsytematičtěj to rozebírá ve svý doplomce - k mání (teda přečtění) v knihovně FSV naskenovaná v počítači. Jak se jmenuje si už nepamatuju, ale snadno ji najdeš pod jeho jménem
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    revan:ja to ctu tak, ze jde o jeho image, pak take jeho vek a skutecnost, ze clovek, jenz se ve svetle dnesniho lacineho antikomunismu verejne hlasi ke svemu komunismu(a podobne provokativnich nazoru ma radu) proste zapasi z podstaty, musi, je to prirozene... oni totiz vsichni zapaseji s nim, svym zpusobem vydedenec, o kterem nakonec ale musi psat a pise i ten respekt a vubec kazdej...myslim, ze bude jen zrat a ubirat te sebestrednosti, ale hlavne myslim, ze mediim a kulture opravdu rozumi(vetsinou;), ctu ho tak, ze jdu vyslovene po tech interpretacich a ty vykriky ega prehlizim(v pripade, ze nejsou zavbavne, coz casto i jsou;)..nechci to moc interpretovat, ale to jeho okouzelni popkulturou z nej castecne(pekne zlyho a trefnyho) (pop)saska opravdu dela, nekdo by treba rek, ze ho to prodava, ja myslim, ze ty interpretace lze brat vazne(a to je jediny o cem ma cenu vlastne mluvit) a jsem presvedcen o tom, ze jsou z vetsiny i dobre promysleny, nenapada mne ostatne nikdo komu by to dnes z mladych tak slo a clovek to mohl cist..u literatury, umeni to drive dela nadherne treba Pechar, ale dnes sem rad za Sterna, nikoho jinyho nevidim, resp vidim, ale ti nekoukaji skrze psychoanalyticke bryle, ale filosoficke a Sterna chytre kritizuji jako Martin Skabraha
    REVAN
    REVAN --- ---
    dojem k rozhovoru se Sternem: "Rivalita". Ve většině odpovědí se nemůžu zbavit dojmu, že ten člověk proti něčemu zápasí. Psychoanalitický (Sternův) výklad VS něco zaběhlého či běžného ve společnosti či jiný výklad. Nekritizuji ho - já taky pořád zápasím. Jenom to nevidím jako konec vývoje.
    Vpodstatě díky jeho postoji si ani nejsem jistý, jak moc se jeho názory dají brát vážně. Něco na nich určitě bude, ale obávám se, že jeho "Rivalita" do nich občas dodá něco pro přibarvení.
    Nic jsem od něj nečetl. Nevíte někdo, v jakém spisku rozebírá to působení reklamních triků na člověkovu mysl? To bych si celkem přečetl.
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    tydenikA2 9.cislo 27.2.2008
    Oidipovského komplexu nejsme hodni
    Bohumil Kartous
    S Janem Sternem o volání po apokalypse

    Perverze a neuróza jako největší filosofická témata současnosti. Západní civilizace regredující k orál-análnímu stadiu. Psychoanalýza jako princip osvobození společnosti. Takové teze předkládá Jan Stern, naposledy v knize Totem, incest a odkouzlení buržoazie. Dokáže obhájit všechny své provokativní postoje, které ho zároveň stavějí do pozice výrazného intelektuálního terče? Následující rozhovor na to možná odpovědět nedokáže, určitě ale stojí za pozornost.

    Jaký je váš vztah k dětství?
    Je z něho třeba vyrůst, jinak člověk prohraje svůj život. Promarní tu šanci, kterou si lidstvo vydobylo na přírodě. Psýché je možná nepřirozenost a evoluční slepá ulička. Ale je to obrovská výzva a šance. Potíž je, že jakožto nepřirozená nemá psýché žádný „boží pravzor“, k němuž by samovolně dorostla. Musí se na ní pracovat. A tu práci nazýváme vývoj. Ten se bohužel nemůže odehrávat jinak než dětskými konflikty a dramaty. Neboť psýché nemůže počkat, až člověk vyroste. Není totiž sama ničím jiným než tímto růstem, než shrnutím těchto konfliktů. Pokud člověk uvízne v těch prvních konfliktech, připraví se o mnoho radostí z konfliktů vyšších. O mnoho zajímavých výhledů. A shodou okolností: také se bude trápit.

    Jak si vysvětlujete relativní úspěšnost kultur konstituujících západní civilizaci oproti těm, které byly k projevům nevědomí jaksi upřímnější?
    Máte zřejmě na mysli „přírodní národy“. Ale ony nebyly k projevům nevědomí „upřímnější“. Nečetly sny, ale poslouchaly je, hledaly v nich rozkazy vyšších sil. Přírodní národy se nevědomí vyhýbaly – obávaly se s ním potkat a utkat, proto se s ním musely identifikovat. Byla to identifikace s agresorem, jak tomu říkala Anna Freudová, magické kultury dávnověku se nevědomí děsily, proto ho musely prožívat, „být jím“. Evropa tak obrovsky uspěla právě proto, že ten děs zlomila, nevědomé překonala a stvořila vědomí, sebezpředmětnění v řeči, přinesla koncepci Já. Samozřejmě, to překonání nebylo tak jednoduché, přineslo s sebou spoustu komplikací, regresivních tužeb, odpadových produktů. Psychoanalýza vznikla k řešení těchto potíží růstu.

    Není psychoanalytický přístup k definici kultury apriorně zatížen předpokladem patologie jako nutného kulturního východiska?
    Patologie, to je věru falešné slovíčko. Psychoanalytický přístup je zatížen předpokladem zápasu jako nutného kulturního východiska. Narodím se a jsem zcela bezmocný. Jenže o tom nevím, myslím si, že jsem samo-jediným Vesmírem a mé přání je absolutně mocné. Přičaruje mi prs, teplo i zažene vlhkost, když se pomočím. Stačí si zařvat. Jenže časem se ukáže, že nejsem samo-jediný. Že existuje Druhý. Že jsem na něm závislý. To je přece zápas, drama, konflikt! Zvolím popření? Zůstanu u představy, že jsem Vše a přání, myšlenka, vůle jsou absolutní? Celá magie je přece o tomhle dramatu! Když tu představu překonám, časem se ukáže, že Druhý je Ona. Tak Jí uvolním prostor, udělím jí status Bohyně a najdu novou rovnováhu. To přece řeší prvotní náboženství. Jenže poté zjistím, že existuje Třetí. Otec, Řád, Moc. Odvrhnu ho? Nebo mu přitakám? Za jakých okolností? To téma známe z Mojžíšových knih. Jsou to vzorce patologie? Ano, pokud je člověk se svým charakterem „psychické bytosti“ patologií. Což možná je. Já nevím, s čím to poměřit. Pokud je ideálem gorilí tlupa, pak všechny tyhle vzorce jsou děsivě patologické. Ale já věřím, že jsou zkrátka nutnými důsledky vyšší formy života. To, že se tato dramata vtělují i do podoby neurózy či perverze, na tom nemůže nic změnit.

    Upřímně, mně se zdá, že tou kategorií „neurotické kultury“ předkládáte spíše novou metaforu apokalypsy.
    Freud viděl civilizaci jako neurotickou především proto, že neuróza byla vedlejším zákonitým produktem psychosociálního pokroku. Tedy historického projektu vědomí. Já hovořím o neurotické civilizaci především kvůli nástupu stále dravějších regresivních sil a tužeb vrátit se k Dítěti. Pojem apokalypsa znamená odhalení, odkrytí, roztržení opony všech iluzí. Regresivní síly z iluzí žijí, po iluzích touží. V tomto smyslu já po apokalypse volám.

    Z etického hlediska odmítáte současný politický i kulturní status quo. Psychoanalytickým slovníkem ale paradoxně definujete jeho přirozenost. Nevadí vám ten rozpor?
    Přirozenost? Co je to přirozenost? Nechtěl jste říct přirození? Podívejte, když přijde za psychoanalytikem člověk, který má dejme tomu fóbii ze zrzavých vlasů, a psychoanalytik odhalí, že je to kvůli jeho sestřenici, která ho v dětství kousla do penisu, tak tím snad ten psychoanalytik odhalil nějakou přirozenost strachu ze zrzavých vlasů? Řekne tomu dotyčnému snad: „Podívejte, to je úplně přirozené, že se vám hnusí rusé vlasy, znám takových případů plno, mně se zase hnusí špenát, prostě se vždycky někde v klidu a v ústraní vyzvracejte.“? Ne. Bude se snažit, aby ho tím pojmenováním osvobodil. To musí být i moje ambice, když mapuji, jak systémy moci využívají některých kolektivních neuróz člověka. Jde mi o to lidi z tohoto vlivu osvobodit. Což se samozřejmě na kolektivní úrovni nemůže podařit, osvobození je velmi komplikovaný a tajuplný proces, jehož součástí musí být „přenos“, jak říkají psychoanalytici. Ten se u kolektivního tématu nemůže odehrát, takže – jistě – ta má kritika je v zásadě na hovno. Ale znamená to snad, že mám přitakat neuróze a kšeftařům s neurózou?

    Ne, to jistě nemusíte, z etického hlediska je samozřejmě správně, že hledáte vlastní cestu, jak se vypořádat s tím, co považujete za nemorální. Jde mi jen o to, jestli spíše než s neurózou světa nebojujete sám se sebou.
    Víte, to je nejstarší historická výtka vůči psychoanalýze: Freud nepopsal žádné problémy člověka, on popsal jen své vlastní problémy, tvrdí se. Měl problém s otcem, tak si vymyslel oidipovský komplex. Byl asi perverzní, tak za vším viděl perverzi. Žárlil na bratra, tak si vymyslel říkačky o rivalitě. No prosím. Pak ale padni komu padni. Pak Darwin vymyslel teorii přirozeného výběru patrně proto, že měl komplex méněcennosti a chtěl se utvrdit o své plnohodnotnosti, neboť dospěl-li vývoj až k němu, byl „přirozeně vybrán“ jako perspektivní záchvěv života. Pak tedy Edison měl nějaký problém s tmou, možná se jí bál, a tak vše zaplašil žárovkou. A kdo ví, co si kompenzují svými názory postmodernisté. Tohle přece nikam nevede. Použít to vůči tomu, co je mi nepohodlné či nesympatické, je vždy úlevné, ale žádný opravdový výkon rozumu to není.
    Každý zápasíme sám se sebou a něco v tomto zápase pochopíme. Tím a jen tím můžeme něco pochopit o světě. A můžeme se pokusit ten svět popsat. Když jste akademický filosof, můžete se schovat za totem – soupis literatury a říct: ale já jen tak neplácám, já vedu dialog s velkými duchy v čase! Když jste biolog, můžete se schovat do bílého laboratorního pláště. Když jste sociolog, můžete se ukrýt za grafy. Freud se neschoval, on přece řekl jasně, že to všechno objevil v sobě. A zdůvodnil, proč si myslí, že podobné konflikty zažíváme všichni a jaké mohou mít tyto konflikty osudy. To je důvěryhodné, alespoň pro mě. A proto ani já se neschovávám. V dětství jsem v sobě objevil ohromné okouzlení popkulturou, reklamou, magií stylu. Proto jsem tomu tajemství chtěl přijít na kloub, chtěl jsem dekonstruovat to marketingové kouzlo. Ale tvrdit, že jsem tím pádem nerozřešil nic než svůj vlastní dětský fetišismus, své vlastní dětské okouzlení nabídkovými katalogy západních obchoďáků, že jsem nepojmenoval nic z tohoto okouzlení jakožto obecného jevu či jevu u druhých lidí, je zbabělé.
    Pokud se mýlím v popisu světa, čtenář ho zkrátka odmítne. Já nemám žádný nástroj, jak ho k přitakání tomuto popisu donutit, nemám v rukávu žádné čáry, jakými jsou data, čísla, záhadný žargon zasvěcence. Mým jediným spojencem je sám čtenář. Buď se s ním dohodnu na společném pohledu na svět jako východisku přemýšlení, nebo prohraji.

    Já rozumím. Ale zdá se mi, že třeba vaše interpretace pohádek jsou velmi osobní, což je koneckonců problém interpretace v psychoanalýze vůbec.
    To je snad problém interpretace jako takové, ne? Nebo myslíte, že biolog, když interpretuje svá data, neřkuli sociobiolog, který interpretuje kdovíco, je nějak méně osobní jen proto, že interpretuje data, která odvodil z toho, že přeříznul žížalu vejpůl a monitoroval, co to udělalo? Nedávno bioložka a feministka Eva Hauserová kamsi napsala, že evoluce si ponechává homosexuály patrně proto, aby se měl kdo starat o přestárlé, na něž lidé v párech nemají čas. Cožpak je pojem „evoluce“ v takovém soudu nějak pevnější a méně osobní nežli pojem nevědomí v mém výkladu pohádky či třeba pojem „Stařec dnů“ z kabaly? Cožpak necítíte, v jakou pohádkovou bytost se evoluce mění pokaždé, když s její pomocí chceme vyjádřit něco důležitého o člověku?
    Pojem „objektivní interpretace“ je přece protimluv. Pokud je něco objektivní, už to není interpretace. Každé opravdové poznání – nebojím se toho slova – o člověku ve světě však je interpretací. I když neuvěřím sociálním konstruktivistům, že objektivního snímkování světa vůbec nelze dosáhnout, tak žádný objektivní snímek mi neřekne o člověku nic, krom toho nepodstatného. To podstatné začíná, když snímek vztahuji k sobě, k jiným lidem, a když o něm s jinými lidmi začnu komunikovat. Tehdy snímek ožívá a tehdy ovšem už nemohu činit nic jiného než ho nějak interpretovat, popsat vztah mne, druhého a snímku.
    Nedávno napsal jeden dement takový canc o seriálu Malý pitaval z velkého města. Nazval ho Pitva Malého pitavalu. Blábolil tam, že ten seriál nás měl propagandisticky přesvědčit, jak jsou zlí esenbáci hodní. Když policisty pozitivně představují západní seriály, je to v pořádku, protože socialismus byl zlý, zatímco kapitalismus je dobrý, takže hodný esenbák je Zlá manipulace, zatímco hodný policista je normální zobrazení Normality. Vážně, takováhle esa jsou dnes komentátory „nejprestižnějších“ deníků. Zkrátka dotyčný blouznil. Já možná při svých interpretacích blouzním také. Ale alespoň je nenazývám pitvou. Tedy netvrdím, že odděluji apendix, a každý to přece musí jasně vidět. Jsou-li mé interpretace neprůkazné, je to mimo jiné i důsledek toho, že nezastírají, že nejsou.
    Přesto tvrdím, že psychoanalytická interpretace – třebas pohádky, kde neexistuje možnost ověření v životě analyzanta – není jen tak nějaké plácnutí. Odbýt psychoanalytickou sémiotiku tím, že je osobní, to věru není žádný výkon ducha. To ona sama dobře ví. Ale nabídnout vlastní komplexní výklad pohádky, takový, který není jen výsledkem dada hry, abyste u něho nerozesmíval sám sebe, to není zase tak lehké, věřte mi. Zkuste si to. Mnoho žánrů k takovému výkladu pohádky v historii nevzniklo. Vlastně existují jen dva důstojné: hermetismus v širokém slova smyslu a psychoanalýza v širokém slova smyslu. Když nepřijmete ani jeden, zjistíte, že jste nahý.

    Proč se ale na všechno dívat brýlemi psychoanalýzy? Proč vytvářet jakousi novou totalitu?
    Totalitu? Víte o nějakých násilných konverzích k freudismu? Vylodili se někde nějací psychoanalytici s planoucíma očima a začali převracet nevěřící na víru? Vyštípali někde freudiáni někoho z lékařských či filosofických fakult? Pálily se snad někde Jungovy spisy na hranici? Kolik freudiánů lobbuje v kuloárech parlamentu? Kolik dotací si kde vydupali? Psychoanalýza je přece opakem jakékoli totality. Psychoanalýza vám nikdy nezvoní u dveří, nezakládá misie, nevěří, že když všichni ulehnou na lehátko, tak bude svět vykoupen a spasen. Psychoanalýza jen čeká na ty, co již mají odvahu zazvonit u jejích dveří. Když to dělají, asi vědí proč. A pakliže vykládám něco kulturního a hledám v tom skrytý význam psychoanalytickými termíny, věřte, že psychoanalýza nemá vůbec žádný způsob, jak pro tento svůj výklad podat jakýkoli důkaz s vahou moci. A je-li to výklad svévolný? Ale to je přece každý výklad světa. Nejde o to, jak precizně svět vykládáte, ale co tím v lidech vyvoláváte. Zda je uzavíráte v labyrintu mocných dat a údajů, anebo jim umožňujete začít myslet, svádíte je k „vědomí“.

    Nemyslel jsem totalitu politickou, ale totalitu ideologickou, tedy spíše fundamentalismus. Poté, co jsem si přečetl vaši knihu, si totiž nejsem úplně jist, zda v psychoanalýze nespatřujete svým způsobem vykoupení.
    Vykoupení z čeho? Patrně z otroctví. Ale psychoanalýza umí vykoupit z otroctví. Mám na to svědky. Takže ona je vykoupením. Jestli je však vykoupením všech? Jestli s její pomocí lze vysvětlit vše? Určitě s její pomocí nelze vysvětlit zákonitosti pohybu akcií. Určitě neumí vysvětlit zákonitosti sekrece žláz. Určitě nevyléčí rakovinu. Nezná tajemství vzniku vesmíru. Nemá odpověď na to, jestli existuje mimozemský život. A on snad někdy někdo něco takového říkal? Avšak přijmeme-li jako základní předpoklad, že existuje psýché, a chceme tuto psýché poznat, pak ano. Pak je psychoanalýza nadutá a troufá si tvrdit, že tady hraje se zatraceně vysokými kartami. Věří si na náboženství, věří si na magii, na teologii, na konkurenční sektičky. Ale to snad není nic totalitního. Fotbaloví trenéři, hlavně ti ve Spartě, tomu říkají zdravé sebevědomí. Nu a psychoanalýza si věří i na výklad kulturního, neboť kulturní považuje za extenzi toho psychického. Není to pro ni však nic osudového. Berte, nebo nechte ležet.

    V některých okamžicích mám při četbě vašich esejů dojem, že jsou ukotveny v době Sigmunda Freuda, v době „těhotné“ revolucí. Není však existence internetových pornostránek strukturovaných podle sexuálních perverzí znakem toho, že se kultura západních společností – po svém – s mnohým, co Freud objevil jako potlačené, vyrovnala?
    Kultura se jistě změnila, ale potlačeného – chcete-li – přibylo. Potlačení je jen jeden způsob, jak si zadělat na problém. V psychoanalýze byl prvním objeveným, a tak jsem ochoten jím symbolicky dejme tomu označovat i všechny ostatní způsoby. Ve Freudově době byl ústředním tématem konflikt s řádem, v naší době nejistota existence řádu (hranic, já). V důsledku toho logicky ubylo nutkavosti či hysterie a přibývá depresivnosti, psychotičnosti, schizoidnosti, narcismu, masochismu, fetišismu, potíží s identitou, hraničních poruch. Ale přijmeme-li Freudův model jako celek, je tato proměna stínu naší kultury plně v souladu s tím, co Freud tvrdil. Internetový pornosvět je potvrzením Freudova modelu, ale nikoli řešením klíčových problémů člověka, které Freud zmapoval a zaknihoval. To, že se o masturbaci bavíme u piva, není porážka potlačeného, jen posun konvencí, a ty s potlačeným souvisejí jen velmi volně. To, že už nás tolik netrápí konflikt s Otcem, s otcovským principem, je způsobeno jen tím, že stále více lidí k otcovskému principu není ani schopno dorůst. Zůstávají uvězněni v předoidipovské, narcistické matce. Jsme blíže děloze, než bývali Freudovi pacienti. Oni snad cítili více viny a konali více obran než my, ale tím nebyli pokrytečtější a méně vyvinutí než my. My jsme ztratili pocity viny z velké části proto, že jsme jich nedorostli, ba snad: nejsme jich hodni. Nevyřešili jsme problémy Freudovy doby, jen je zradikalizovali regresí k jejich původnějšímu projevování. A to je koneckonců popis i našich soudobých potíží ekonomických a politických.

    Nu, možná je to voda na mlýn těm, kteří tolik lpí na nejrůznějších „návratech“, k bohu, přírodě, nebo třeba dokonce k „člověku“.
    Ano, jistě. Všichni tito volači po „návratu“ těží z tohoto našeho pádu. Oni ho nechtějí zvrátit, oni jsou jeho symptomem. Kdyby člověk zažil jen trochu osvobození, kdyby se opravdu aspoň o píď rozšířilo jeho vědomí – jak o tom údajně sní volači po návratu – věřte mi, že všichni tihle duchaři by museli zavřít krám.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jo me jo dik
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam