• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AXTHEBLego - stavebnice pro vsechny generace
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    HONCKA: Tak to se budu těšit, ze se treba potkáme. Sbrick mam, dosah venku něco pres 10m urcite, muzu změřit. :)
    Jinak sry za překlepy a bláznivou diakritiku, psal jsem to vse v rychosti na mobilu...
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    SHMADE: Na truck trial mam se synkem zalusk, jezdime rc expedice a kluk je do lega a rc auticek zazranej. Ja jsem premejslel o zakladu 42070 kvuli kolum a elektronice. Btw ty mas ten sbrick? Jakej to ma dosah?
    KAERO
    KAERO --- ---
    PECA: tak neni to tak jednoduche, tady uz hraje velkou roli viskozita. me spis jde o praktickou zkusenost s lego soucastkama.

    ale ted jsem nasel na netu, ze maximalni tlak v lego pneumatice je 3 bary, pri vyssim se hadicky uz pretlakem rozpojuji. modre kompresory maji mensi tlak nez ty rucni, kteryma dle videa ty 3 bary daji. vzhledem k tomu ze strikacka strikala tak 20 cm z 20 cm vysky, odhad vypoctem zjistuju ze jsem vetsinu energie ztratil trenim v hadickach. takze primarni cesta bude zkracovat hadicky...
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    VACA: Jo a jeste baterky, na závody používám normální alkalicky. Tohle budu pohanet trema batteryboxama (18 tuzkovek) který budu mit v ruce. Zataceni, zámek napravovych diferencialu a zámek mezinapravoveho napřímo. Jizda bude volitelna jak plnej knedlík, tak i plynule pres train controller. Sbrick používat nebudu, nechci do ovladače montovat jeste mobil. Pro pouziti kabelu je volba z duvodu usetreni hmotnosti na aute a pravidla to umoznuji.

    Jinak uz mam az na nejaky detaily auto hotove,tak pak nafotím. V kabine je tedy i misto na BB a sbrik, coz tam dam na vystavu pokud účast klapne. Na Vodítku je to funkcnejsi, bez vodítka to lepe vypada. :)
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    VACA: Dik, uz ted vim, ze podvozek ma nějaké mouchy, ale to vždy nekde něco vyvstane, ale taky jsem celkem spokojenej. Ma asi 1100g. Jinak ohledne řízení pres m motor misto serva. Servo se hodí pro rychlá / lehka auta. Na normálním ovladaci ma jen krajní polohy a stred, cim si člověk i vystaci, kdyz jede jak na "klavesnici" Pres sbrick se člověk dostane i k daldim poloham, takze se da řídit přesněji, ale zas to bere proud... Problem je, ze ty trialovy auta pri závodech fakt dostavaj zahul a zároveň potřebuješ i presne ridit. A to tim servem nedas, protože nema takovej rozsah, ani silu. Proto řízení m motorem, který jde na heben jeste pres snekovy převod, aby si mel silu a zároveň, kdyz někam zatocis, tak kola ten směr díky sneku drzi proste dal. Ono kdyz jedes treba na nejakej kamen a mas vytoceny kola doleva, abys na kamen vyjel, tak to servo nemasanci to udržet. Takhle jak to ted mam, tak kdyz chytnu jedno prdni kolo rukou a začnu zatacet, tak se po stole začne za tim kolem smykat celej podvozek, coz je zadouci sila. Třeba i situace, kdy sjizdis nějakým prudkym rygolem na hrane prevraceni pres kabinu a dole potřebuješ zatočit, tak skoro cela váha je na přední naprave a ty potřebuješ, aby to zatocilo, tam kam chceš a ne tam kam se chce gravitaci.
    PECA
    PECA --- ---
    KAERO: Tipoval bych, že to bude podobně, jako když spojuješ větráky na odtah/přívod vzduchu. Vedle sebe (paralelně) dají větší objem při stejném tlaku, za sebou (do série) dají vyšší tlak při stejném objemu/minutu.
    VACA
    VACA --- ---
    SHMADE: tenhle tvuj podvozek se mi moc libi, vypada "vzdusne" ze by ani nemusel bejt moc tezkej.. Hodne se mi libi taky to ulozeni tlumicu, to jsem jeste nikde nevidel. Cele to pusobi schopne pri zachovani pomerne nizkeho profilu/teziste...

    Jen bych se te zeptal, jakej pouzivas battery box, klasiku nebo li-po?
    A
    Jeste: je nejakej duvod proc se vyhejbat servu? To rizeni malym motorem je sake hodne rozsirene koukam, ma to nejake opodstatneni? +ty muzus na sbricku nejak naprogramovat polohu do ktere se ten motor vraci? ze by jsi z neho vlastne urvoril takove servo.. I kdyz si rikam jestli by tahle myslenka mohla nejak uspokojive presne fungovat...
    VACA
    VACA --- ---
    KAERO: napadlo me jestli by nepomohl airtank, ale pak mi doslo ze kdyz tlakujes lahev s vodou, tak vlastne mas takovej airtank zaroven.
    Pak jedine treba pouzit tu starou cervenou pumpu bez pruziny. Jsem ted na mobilu nedohledam to, ale byla jeste stara cervena pumpa ktera nemela konec pro rucni pumpovani ani vratnou pruzinu, ale byla velka jako standartni velka rucni pumpa...

    Pak jsem jeste videl ze nekdo pumpoval vodu primo tema pneumatics velkejma pistama... Motorem hejbal tim pistem, nemelo to "mrtvou dobu" pist tahal vodu jednim vstupem a zaroven tlacil druhym, ven to slo nejak prez ten prepinaci ventyl kterej se preklapel nechanicky samocine. Jestli voda nejak skodi tem pistu s kovovou osou to netusim...
    KAERO
    KAERO --- ---
    Zkouseli jste nekdo stavet strikacku? Teda kompresor, hadickou privedeny pretlak do pet flasky, v ni je voda odvedena dalsi hadickou. Kompresor pretlakem vzduchu vytlacuje vodu ven, strika to. Postavil jsem to detem pro radost, strcil to na pasovy podvozek a venku jsme hasili opravdove 'pozary' (neboli horici spejle). Kluky to bavilo, akorat to strikalo docela malo. Premyslim jestli by pomohlo vice kompresoru, nebo by to nemelo moc velky vliv. Pro to aby to hodne (== daleko) strikalo je potreba tlak. Ale kompresory maji nejaky mezni tlak, takze by mozna dva najednou ani moc nepomohly.
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    KOUSICEK: VACA: To napsal celkem pěkně. Konkrétní set je asi těžké doporučit, ale v podstatě ten arocs vypadá dopbře, pokud bys začínal uplně od nuly. Pokud už nějaký Technic máš, tak bych šel cestou, že bych si řekl, na jakých kolech to má stát, resp jaký měřítko auta chceš stavět. S ohledem na to, aby to bylo 4x4, tak velikostně vychází ty kola z arocse, jako takové funkční minimum, i když se dají postavit i menší, ale na nějaký velký ježdění venku to neni. Případně pokud bys chtěl jet taky ten trucktrial, tak nastudovat pravidla http://www.artpeter.net/trucktrial/.
    No a když máš kola, tak začneš stavět, pro začátek klidně přední nápravu pevnou a zadní kyvnou, to je takový konstrukčně nejjednodužší řešení, aby to vyrovnávalo nerovnosti a ani na to nejsou potřeba žádné s"speciální dílky" No a s díly pak během stavby už můžeš buď "vystačit" s tím co máš, a nebo prostě dokupovat.

    Já studless technik jel vlastně od nuly, z dětsví jsem měl asi jen pár Technic setů, které byly převážně menší a třeba pružiny jsem neměl žádné, diferenciál jeden... Takže jsem prostě koupil kola a pak dokupoval dál co bylo potřeba, ale nekupoval jsem to jednotlivě na bricklinku, ale třeba když jsem potřeboval kardany, tak jsem si našel pomocí zmiňovaného bricklinku současně prodejný set, který jich obsahoval co nejvíce a ten jsme si šel koupit, takže krom těch kardanů jsem získal i další stavební materiál, který je kolikrát těžké dopředu přesně odhadnout... No a takhle zásoby pomalu rostly, že si říkám, že RC modelařina může být vlastně docela levnej koníček. :D I když teď posledních pár let kupuju spíš jen sety co mě nějak nadchnou, nejsem sběratel a ani na to stavění není už tolik času.

    Ale k nějaké konkrétnější odpovědi, potřebuješ kola, motory a pro začátek nějaké kardany, ale i bez těch se dá poháněná zatáčecí náprava postavit, takže kouknout, co se letos prodává, na bricklinku projet sety, abys věděl co obsahují za součástky a koupit. Případně i bazarovky. (ozubená kola, liftarmy a spojovací materiál a vůbec další beru jako takový běžnější)

    Jak jsem sem dával tu mou soutěžní prvotinu SHMADE: tak tam jsem si vystačil víceméně s tím co jsem měl z dětsví + jsem měl od kámoše https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?S=8880-1#T=I
    a pak jsem si koupil
    kola - 2x https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?S=8651-1#T=I
    motory https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?S=4958-1#T=I
    pak myslím ještě jednu PF motorovvou sadu, žlutý tlumiče už nevim kde jsem vzal, ale nějak to stačilo, u těch kol a motorů padla bvolba na tyhle sety čistě kvůli jejich obsahu, jinak by mě vůbec dinosaur nenapadnul, že bude dobtrej na auto, ale bylo tam IR ovládání a XL a M motor a i vlastně celkem dost dalších technic dílů...

    A co se týká stavebních postupů, tak vůbec není špatný učivo tohle.
    LEGO Technic Tora no Maki
    http://www.isogawastudio.co.jp/legostudio/toranomaki/en/

    VACA
    VACA --- ---
    KOUSICEK: Ja jsem teda zelenac, na to abych daval hlubsi rady. Ono je to asi i beh na delsi trat protoze clovek neustale zjistuje co by jeste potreboval/chtel za spucastky...

    Asi bych zacal tim ze doporucim tu uz mnohokrat zminovame odkazy:
    Bricklink.com tam muzes prohlizet jake sety obsahuji ktere spucastky, podle toho i zvazovat ktery sety by se ti nejlepe hodili. Tamtez je i mozno nakupovat jednotlive spucastky, muzes si vytvaret seznamy dilu apod.

    Rebrickabke.com tam najdes spoustu vlastnich kreaci vytvorenych lidmi, vcetne seznamu a poctu potrebnych dilu. Muzes tam ale i zadat tebou vlastnene sety, on od toho odvodi ktere soucastky mas a bude ti ukazovat kolik ti jich chybi pro jednotlive stavby. Je to i propojitelne s bricklinkem do ktereho lze prenest seznam dilu...

    Jinak no, je to asi tezke doporucit nejvhodnejsi set/y. Zalezi na tom co chces, napr power functions motory, serva, ale treba i RC vysilac a prijmac. I kdyz ten dnes uz neni tak aktualni, protoze sbrick...
    Pak asi hledas tlumice, diferencialy... Zrovna treba ty kola, resp pneumatiky co shmade pouziva, taky nejsou buhvi-jak rozsireny, jsou jen v par setech, zpravidla teh nejvetsich...

    Clovek imho nikdy nezustane u jednoho setu, pak ale zjisti ze je to vlastne temer stejne drahe jako jina seriozni modelarina..

    Celkem dobrej zdroj dilu je imho zrovna treba ten mercedes arocs, 4soft tlumice, 4hard tlumice, spoustu ramen s kulovym cepem, diferaky, hromada ozubenejch kolecek vcetne teh "spojkovejch" co se posouvaj a umoznujou razeni/prepinani fci, 12kol s pneumatikama (i kdyz mensich) celkem repertoar liftarmu a nejakejch panelu... Nejaky pneumaticky fce +kompresor a jeden standartni motor +battery box..

    Na inzerci tenhle set sezenes kolem 4k neotevrenej, ale casto se obevi i kolem 3k otevrenej nebo uz slozenej. V takovym pripade pomer cena/ mnozstvi dilu pouzitelnejch pro nejaky automobilovy kreace imho vyborna....
    Ale neni tam zadny RC.

    Ale treba me nekdo opravi, doplni.. Tipy na zajimavy sety bych taky ocenil, i kdyz ono tohle bude dost individualni jaky soucastky se komu zrovna hodej...

    KOUSICEK
    KOUSICEK --- ---
    Mate nejaky doporucny set na staveni takoveho auta? zajimame to.
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    KAERO: Jj, ještě jsem pak dodělal nahoru uzavěrku i mezinapravového. Ta uzávěra na nápravách funguje tak, že se přitlačí ty 16z kola jak jsou vidět nad nápravami k nápravě k ozubeným kolům, co nejsou vidět a spojí se tak obě strany, mezinápravový je normálně přes clutch, dole to možná taky ještě předělám, ale je tam málo místa... uvidím, možná ty diferáky nakonec vyhodim a nechám jen ten mezinápravový... Ještě se to hodněkrát změní. :D
    KAERO
    KAERO --- ---
    SHMADE: to je velky rozdil... to uzaviras temi linearnimi posuvy? pneumatiku tam nikde nevidim...?
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    KAERO: Smysl to moc nemá, jak říkám dělám si to většinou složitější, ale zas třeba to může pomoct, když se potřebuješ otočit na nějakém stísněném místě... Včera, když jsme to testoval, tak poloměr otáčení se všim otevřenym vs. se všim zavřenym je skoro dvojnásobný...
    KAERO
    KAERO --- ---
    SHMADE: ma smysl mit uzaverky diferencialu kdyz se jede v tezkem terenu? nebo tam jsou i nejake rychlejsi zavodni casti?
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    VACA: No ono to na tomhle trucku bylo jinak, přední náprava byla kyvná a vlastně se dala pneumaticky naklápět, takže občas si tím člověk mohl trochu pomoct, vlastně do dneška to vysloveně v pravidlech zakázané není, ale od toho mého pokusu jsem to já ani nikdo další znovu nepoužil. I když na letošním autě budu mít něco podobného - ztužení podvozku, ke kterému dojde po uzamčení nápravových diferenciálů, ale je to spíš vedlejší efekt konstrukce, než záměr...

    K podvozku - já se vždy snažím nějak konstrukcí přiblížit reálu, ale kolikrát na tom jsou v závodě lépe auta, která jsou v podstatě tuhá, bez jakéhokoliv systému zavěšení a k "pružení a artikulaci podvozku dochází pouze díky součtu malých vůlí a pružnosti plastu... Já to vždycky stavim složitě, tak je víc věcí co může v závodě selhat... :)

    Teď o víkendu jsme si trochu stavěl, když už je to za humny, tak mám nějak +- funkční podvozek...

    VACA
    VACA --- ---
    SHMADE: Díky za motivaci.

    Sem koukal na stránkách LTT že tvůj první rok účasti, a hned jsi obsadil místo na bedně. A to ještě ty tratě asi byly dost hustý, když se v někerý etapě považovalo za úspěch vůbec projet startovní brankou:D


    Btw, na tom trucku to jsi měl pneumatický odpružení vepředu?

    Bbtw co mě napadlo by v trialu asi moc využití nenašlo, ale řikal sem si že by se v kombinaci s klasickejma tlumičema ze dvou pístů na nápravě propojenejch křížem mezi sebou dal udělat jakoby příčnej stabilizátor..
    Myšlenka vzduchovýho tlumení jako tavýho se mi líbí, jen si nejsem jistej jak bych zabezpečil aby byl ve všech pístech stejnej tlak.
    SHMADE
    SHMADE --- ---
    VACA: Tak se stav, já auto ne letošek taky ještě postavený nemám, tak třeba něco stihneš a aspoń ozkoušíš, nebo přijď jen s něčim rozdělaným a zkus si pak sekce nanečisto, ono zrovna u toho trialu je dobrý auto jedna věc, druhá je jak správně projet sekci a nedělat zbytečný chyby, na což třeba já jsme expert :D Moje první auto na trial bylo kombinace stud a studless, převážně stud, protože studless pro mě byla po letech odloučení taky novinka a ani nových dílů jsme moc neměl. :)

    rok 2009
    VACA
    VACA --- ---
    SHMADE: díky za reakce.
    Ohledně LTT, což je pro lego i konstruktéry evidentně solidní zatěžkávací zkouška, tam už jsem tak nějak dospěl k názoru, že je asi výhodnější použít tuhý nápravy. Řikám si že člověk si tak může dovolit omezit na minimum použití křížů a kloubů za redukční převodovkou kde už je to do síly. U nezatáčecí nápravy by snad nebyly potřeba vubec.. Tyhle klouby a zejména ty klasický kardanový kříže považuju za nejslabší místo...

    Koukal jsem že termín letošního LTT je 14 dubna. To asi nedávám, nedovedu vyvinout kloudnej stroj do tý doby. Vím, od chvíle co jsem do techniku po letech znovu vstoupil už uběhlo x měsíců. Ale času "overall" bohužel neni až tolik. A taky si nedělám iluze že když ostřílení jezdci laděj auto třeba celej rok, a to vycházej ze svejch předchozích staveb a zkušeností v závodech, že já bych něco kloudnýho teď dal z nuly a bez zkušenností.

    Rád bych se ale přišel alespoň podivat.

    Abych pravdu řekl, furt se rouzkoukávám a snažim se adaptovat možnostem studless systému. Furt mám trochu zkostnatělej mozek a přemejšlení ve starejch standartech studded technicu... Ono i fakt i to množství dílů se kterejma stále nejsem familierní a nemám je prostě zanesený v "databázi" mozgu, a fantazie s nimi tedy neumí pracovat. Často se přistihnu že se snažim najít řešení nějakýho problému, tápu páč se podvědomě snažim aplikovat starý postupy, abych pak zjistil že řešení je třeba uplně jednoduchý a celou dobu na očích :D Když vona ta hlava eviděntně už taky neni tak pružná se adaptovat jako když mi bylo 14, sakra :D


    Ad ty ramena, no asi bych chtěl nějaký v repertoáru na menší kreace..

    Pak teda taky jsem ještě objevil, že teď je poměrně novej díl unašeče, Což mi přijde o dost lepší než ten předchozí kterej mi přijde o něco lepší než ten původní nejstarší.
    Objevilo se to v claas xerion, porshe, a rally autě... Přijde mi to o dost pevnější, a taky možnost na spoj s tyčkou řízení použít axle, pin, nebo pin s kuličkou. Takže by člověk mohl použít i klasickej liftarm nebo placatej liftarm, a nebejt odkázanej jen na ty tyčky s očkem nebo ramena s očkem který maj ten kulák navíc o 90 vůči pinu..

    Ale taky, nemam ani jedno z toho takže jen dedukuji. Nejaký tyhle huby bych ale taky rád pořídil..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam