• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELIDORKalendarium - zajímavé události a výročí - bez ohledu na datum
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---

    Před sto lety byla objevena polarografie.



    Jeden z nejznámějších československých vynálezů je bezesporu polarografie. Její objev ocenila i světová odborná veřejnost, když v roce 1959 získal její autor Jaroslav Heyrovský Nobelovu cenu za fyziku.

    Polarografie se ve své době stala nejpoužívanější analytickou metodou. Svět za její objev vděčí profesorovi z Čech, který na ni přišel, když zkoumal povrchové napětí rtuti.

    „Metoda vážení kapek dlouhou dobu nikam nevedla, až se rozhodl, že změří elektrický proud procházející rtuťovou kapkovou elektrodou a roztokem, do něhož rtuť vykapává. Při tomto procesu se měnilo stejnosměrné napětí přiváděné na elektrody. Jaroslav Heyrovský tak získal údaje o druhu a množství látek obsažených v roztoku a vytvořil metodu, která se okamžitě začala využívat v nejrůznějších odvětvích průmyslu ke zjištění složení surovin nebo produktů,“ popisují vědci z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR začátky nové analytické metody.

    „Heyrovský si jako první na světě uvědomil, že chemická reakce je vyjádřitelná elektrickým proudem. To je základní myšlenka elektrochemie,“ vysvětlil profesor Jiří Ludvík z tohoto ústavu.

    Již vědci 19. století věděli, že soli rozpuštěné ve vodě reagují na přítomnost elektrického proudu. Když do slané vody dáte obě elektrody jedné baterie, bude záporná elektroda přitahovat kladně nabité ionty sodíku. Tam se ionty sloučí s elektrony a vyloučí se na elektrodě. Čím bohatší roztok, tím vyšší hodnota proudu.
    Ke všem výše popsaným jevům v roztoku ovšem nezačne docházet hned, jak do něj ponoříte elektrody a pustíte do nich libovolné napětí. Proces se rozjede až po překonání určité hladiny napětí, která je u každé látky jiná.
    Takzvaně „ušlechtilé“ kovy, například měď či stříbro, se vylučují při nízkém napětí. Méně „ušlechtilé“ (zinek, hliník) při hodnotách vyšších. Elektrická analýzy roztoků tedy může pomoci určit jak jejich chemické složení, tak množství obsažených látek.
    Měření má však mnohá úskalí, jako je třeba zanášení elektrod. Právě Heyrovský přišel na to, jak problémy vyřešit, když využil místo elektrody kapičky rtuti kapající ze zásobníku.

    Podle vědců z Heyrovského ústavu byl polarograf byl jen začátek. „Na princip objevený profesorem Heyrovským navázala řada přístrojů, které v současnosti využívají další, pokročilé metody, mimo jiné voltametrii, spektroelektrochemii nebo elektrochemickou skenovací mikroskopii,“ vysvětlují. Pomáhají analyzovat léky a zkoumat jejich působení v lidském těle, poškození DNA, přítomnost těžkých kovů a jiných látek pocházejících z kontaminovaného pracovního či životního prostředí.

    Na výzkum profesora Heyrovského navazují vědci z „jeho“ ústavu celou řadou výzkumných úkolů. Na svém kontě tak mají vývoje nových senzorů, vývoj moderních analytických metod, či objasňování vztahu mezi strukturou a reaktivitou nově navržených a syntetizovaných látek a nanomateriálů. Ale věnují se i dalším analýzám a výzkumům.

    „Je to zkoumání pravosti uměleckých děl, vývoj nových solárních článků, baterií, katalyzátorů a nanokatalyzátorů nové generace, či výzkum možnosti těžby nerostných surovin na vesmírných tělesech nebo zkoumání spouštěčů Alzheimerovy choroby, případně využití fotokatalýzy pro likvidaci nečistot v životním prostředí a při ochraně památek,“ uzavírají přehled příkladů svých aktivit vědci z Heyrovského ústavu.



    Jaroslav Heyrovský


    Jaroslav Heyrovský se narodil 20. prosince 1890 v Praze v rodině profesora římského práva na české univerzitě Leopolda Heyrovského. Vědecky zvídavý byl už jako dítě; později vzpomínal, jak v dětském věku omylem zamořil letenskou ulici, kde bydlel, chloridem amonným. Kromě chemických pokusů a snímkování vyřazenou rentgenkou ho zajímaly například i zkameněliny.

    Zájem o fyziku a chemii u Heyrovského převážil až na Akademickém gymnáziu. Fyzikální chemie se však v Praze tehdy nevyučovala, a tak po roce na univerzitě odešel v roce 1910 do Londýna. Studoval u laureáta Nobelovy ceny Williama Ramsaye a u jeho nástupce, elektrochemika Fredericka Donnana.

    Po válce Heyrovský složil zkoušky na pražské Univerzitě Karlově, kde byl v roce 1922 ve svých dvaatřiceti letech jmenován prvním mimořádným a v roce 1926 řádným profesorem fyzikální chemie. V roce 1950 byl Heyrovský jmenován ředitelem nově vzniklého Polarografického ústavu (dnešního Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského AV ČR), který řídil do svých 73 let.

    V manželství s Marií Kořánovou se Heyrovskému narodily dvě děti. Obě se později věnovaly přírodním vědám, dcera Jitka jako biochemička a syn Michael jako pokračovatel polarografické tradice v ústavu nesoucím později otcovo jméno. Po význačném vědci byla v roce 1982 pojmenována planetka 3069 Heyrovský a také kráter na odvrácené straně Měsíce (1985).

    zdroj: idnes
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---

    Když Čechoslováci hájili Singapur


    V Malajsku a Singapuru byla před druhou světovou válkou po Šanghaji druhá největší československá kolonie na Dálném východě s téměř 140 členy, především baťovci. Mnozí z nich se po zahájení války v Pacifiku zapojili do bojů proti Japoncům. Sedm jich zahynulo, ať už v bojích, při evakuaci, nebo v zajateckých táborech, kde jich skončilo na 40. Řada z nich musela vykonávat otrocké práce, Josef Vyhnálek dokonce musel pomáhat budovat v barmské džungli nechvalně proslulou železnici s mostem přes řeku Kwai.

    Začátek války v Pacifiku symbolizuje útok na Pearl Harbor zahájený 7. prosince 1941 v 7:55 místního času. Už o více než hodinu dříve bylo napadeno Malajsko, jenže protože leželo za datovou hranicí, v době útoku tam měli už 8. prosinec.

    Malajsko bylo jedním z cílů japonského tažení na jih za surovinami, protože v něm byly velké cínové doly a též se tam získával přírodní kaučuk. Proto se také stalo centrem působení firmy Baťa v oblasti, která tam nejen prodávala své boty, ale rovněž si tam zajišťovala kaučuk potřebný nejen na podrážky, ale i pro výrobu pneumatik.

    Singapur stál v cestě Japoncům, protože kontroloval přístup do Malackého průlivu, oddělujícího Malajsko od Sumatry, s bohatými ropnými poli. Vedla jím i námořní cesta do Barmy.

    Baťa zřídil první prodejnu v Singapuru v roce 1927, z města se později řídily aktivity firmy v Hongkongu, Šanghaji nebo na Filipínách. První továrnu ve městě společnost otevřela v roce 1939, což vedlo k dalšímu nárůstu počtu baťovců.

    Dvacítka schopných vojenské služby působila od počátku roku 1941 v oddílech místní domobrany SSVS (Straits Settlements Volunteer Forces). Cvičili jeden večer týdně a o víkendech a nedělích, protože ve všední dny pracovali.

    „Matuš, Bohman, Kožušníček, Ambrož a Jedovnický byli u kulometné jednotky, Vítek, Janeček, Vyhnálek, Němec, Čepka a Mráz byli zařazeni ke střelecké jednotce. Zamara a další pak k jiným složkám. Tyto jednotky byly rozmístěny k obraně pláží podél celého pobřeží,“ uvedl článek v Batanagar News vydaný v roce 1945.

    Těmi dalšími byli František Koblížek, Josef Štásek, který podlehl ještě před začátkem války tyfu, a Josef Ambrož. Zařazení se však měnilo – baťovci, kteří působili u obrněných automobilů, skončili u střelecké roty.

    Do obrany se však zapojili i další, v říjnu 1940 byla zřízena místní domobrana Local Defence Corps (LDC) určená pro otce a muže nad 40 let, kam mohli od března 1941 vstupovat i cizinci. „Členy LDC jsme byli všichni evropští zaměstnanci, mimo dvou nebo tří,“ uvedl ve svém deníku jeden z nich Viktor Koš.

    V LDC dále působili Stanislav Chudárek, Antonín Jugas, Alfred Mizia, Oldřich Lebloch, Břetislav Martinec, Břetislav Sokol, Karel Pospíšil a Josef Varmuža.

    Když USA na podzim 1941 odmítly japonský požadavek na garantované dodávky ropy, bylo stále jasnější, že Tokio sáhne k použití síly. Proto byla 1. prosince 1941 vyhlášena v Singapuru mobilizace domobrany, což zmínil v deníku také Koš:

    „Několik dní před 8. prosincem byli zmobilizováni dobrovolníci, mezi nimiž bylo sedm našich zaměstnanců a čtyři bývalí zaměstnanci. Odpoledne po nastoupení služby jsme ihned byli vybaveni vším možným, včetně vojenské pušky a 40 kusy ostrých nábojů. Různé skupiny byly rozděleny na hlídání elektrárny, vysílačky, plynárny apod... Od té doby jsme museli stále nosit plnou výzbroj, ať jsme šli kamkoliv.“

    Tažení malajského tygra


    Útok se čekal každým dnem, protože 6. prosince odhalil australský průzkumný Lockheed Hudson velkou japonskou flotilu mířící k Malajsku, která vyplula 4. prosince ze San-ja na Japonci ovládaném ostrově Chaj-nan. Sledovat její pohyb se však nedařilo, protože australskou průzkumnou catalinu sestřelila následující den japonská stíhačka dříve, než její posádka odvysílala zprávu o pozici lodí císařského námořnictva.

    Japonci se 8. prosince vylodili na třech místech, u Signory a Pattani v neutrálním Thajsku a u Kota Bharu na severozápadě Malajska.

    Britové sice plánovali preventivně obsadit thajské pobřeží, aby je Japonci nemohli využít, ale operaci Matador nespustili, aby nevyprovokovali Tokio, takže císařští vojáci získali bez problémů na jihozápadě Thajska opěrné body.

    Bombardování malajského Kota Bharu začalo 8. prosince třicet minut po půlnoci, tedy o hodinu a čtvrt dříve než útok na Pearl Harbor. Čtvrt hodiny po náletu se vylodili první japonští vojáci. Čelili tvrdému britskému odporu, palbu spustila pobřežní děla a na vyloďující se vojáky nalétávaly australské hudsony, přičemž jeden narazil do lodi plné japonských vojáků a 60 jich zabil. Přesto se dopoledne dokázaly tři japonské prapory dostat na pobřeží. Britské protiútoky neuspěly a Japonci ovládli Kota Bharu i s letištěm 9. prosince.

    Současně s vyloděním zahájili Japonci nálety na celé Malajsko. Singapur byl poprvé bombardován hned první den války ještě před svítáním.

    „V noci ze 7. na 8. prosince 1941 asi ve čtyři hodiny ráno probudil mne nějaký hluk a pak jsem slyšel výbuchy. Z okna jsme viděli, jak ve městě po každém výbuchu vyletěl do výšky oheň a nad hlavami jsme slyšeli hukot letadel,“ uvedl v deníku Koš a popsal absurdní situaci: „Světla všude na ulicích svítila, reflektory na obloze nebylo vidět, protiletadlová střelba žádná, sirény nehoukaly – nerozuměl jsem tomu.“

    „Brzy ráno mně telefonoval pan Jugas, že to byla japonská letadla a bomby prý spadly přímo do středu města. Teprve při příjezdu do kanceláře jsem se dověděl, že Japonsko vyhlásilo válku Anglii a Americe,“ poznamenal si do deníku Koš s dovětkem, že „bombardování pak stále pokračovalo několikrát přes den a i v noci“.

    Hlavním terčem japonských náletů byla britská letiště, na nichž bylo zničeno na 60 strojů. Císařští orli rychle ovládli vzdušný prostor. Ze vzduchu pak mohli podporovat rychle postupující japonské vojáky generála Tomojukiho Jamašity, kteří využívali k přesunům zabavených bicyklů. Jamašita, který byl po úspěšném tažení nazýván malajským tygrem, zvolil účinnou taktiku, do čela útoku nasadil lehké tanky. Britské jednotky, které se jim postavily, pak napadl z boku, protože japonští vojáci dokázali projít džunglí, kterou Britové považovali za neprostupnou, a obráncům nezbylo než se stáhnout, aby nebyli obklíčeni.

    Velkou ránu utrpěli Britové 10. prosince, když japonské bombardéry potopily bitevní loď HMS Prince of Wales a bitevní křižník HMS Repulse, protože obě lodě nechránila žádná letadla.

    Japonci postupovali po obou stranách Malajského poloostrova, protože 11. prosince jednotky vyloděné v Thajsku prorazily u Jitry a podařilo se jim ovládnout druhé velké britské letiště v Alor Setaru na severozápadě země.

    „Ze severu Malajska docházely divoké zprávy a noviny musely přiznat postup japonské armády. Stejně jsme to mohli pozorovat podle toho, jak každý den přijížděli do Singapuru lidé, kteří před Japonci utíkali,“ zapsal si Koš.

    Japonský postup sice na přelomu roku zdržela 11. indická divize u Kamparu, jenže se musela stáhnout, když se jižně od ní vylodili další Japonci. Rozprášena byla 7. ledna na řece Slim. Japonci pak mohli 11. ledna vstoupit do Kuala Lumpuru. Prchnout museli baťovci z nedaleké továrny v Klangu, kterou Britové nařídili zničit.

    Poslední překážku na při tažení do Singapuru představovala řeka Muar, bitva o ni trvala od 14. do 22. ledna. I když při ní Japonci utrpěli velké ztráty z řad pěšáků a přišli o značné množství tanků, prorazili.

    Obrana Singapuru


    Velitel britských sil Arthur Percival rozhodl stáhnout zbylé síly k obraně Singapuru, který byl ale celou dobu koncipován na obranu před útokem od moře, a ne z Malajského poloostrova.

    Percival vytvořil obrannou linii na severu ostrova na březích úzkého Johorského průlivu, který odděluje město od pevniny a nechal 31. ledna zničit i umělou hráz spojující Singapur s pevninou.

    „Jednou jsme slyšeli těžké výbuchy a druhý den pak noviny psaly, že cesta mezi Singapurským ostrovem a hlavní pevninou Malajska byla úspěšně vyhozena do povětří. Tento umělý násep, pořízený obrovským nákladem před několika lety, byl dlouhý asi kilometr. Přes něj šla silnice, železnice a vodovod,“ poznamenal si do deníku Koš.

    Ten den také odplula loď Empress Of Japan, na jejíž palubě bylo na 3000 žen a dětí včetně 18 žen baťovců s dětmi. Loď byla cestou bombardována, ale podařilo se jí doplout až do Indie.

    Do obrany Singapuru se zapojili i baťovci. „2. února 1942 velitelství dobrovolnických sborů, u kterých sloužili baťovci, vyslalo všechny oddíly proti Japoncům. Bylo to peklo. Dunění děl, střelba z kulometů a svištící střely kolem hlavy, nízko nalétávající letadla. Prostě všechny zvuky spojené s hudbou destrukce,“ popsal dění článek The Story of Batamen in Malaya vytištěný v Batanagar News 6. října 1945.

    Ostřelování města před závěrečnou ofenzívou začalo 7. února 1942. „Naše obranné postavení bylo umístěno na dohled od Singapuru, na přímořské straně,“ uvedl Stanislav Jedovnický z kulometné roty 1. praporu SSVF. U té dále sloužili Emil Matuš, Matěj Bohman a Rudolf Kožušníček.

    „Naše obranné postavení bylo umístěno na dohled od Singapuru, na přímořské straně. Nepřítele jsme nezahlídli, protože nepřišel z moře, jak se předpokládalo, ale z Malajska. Neviděli jsme ho, ale japonské dělostřelecké granáty nám každou chvíli létaly přes hlavy přímo do města. Několik jich dopadlo do našich postavení a jedna střepinka mě lehce zranila na noze,“ dodal Jedovnický. „Raněni byli Kožušníček, Vítek a Silvestr Němec,“ doplnil článek v Batanagar News vydaný po válce.

    Bylo stále jasnější, že se město ubránit nepodaří. V noci z 8. na 9. února 1942 zaútočily dvě japonské divize přímo na Singapur. Po přechodu průlivu prolomily obrannou linii.

    „Pan Jugas, vedoucí singapurské pobočky, svolal poradu baťovců do své kanceláře a oznámil jim: Situace je každým dnem horší a vůbec není jasné, jak se bude dále vyvíjet. Je zcela možné, že celý Singapur padne do japonských rukou. Naše firma i naše životy jsou v sázce. Máme pouze dvě možnosti. Buď zůstaneme zde, nebo se pokusíme o evakuaci, když to bude jen trochu možné. Nebudu nikoho z vás přemlouvat, nikoho varovat. Svobodně se můžete rozhodnout, co je podle vašeho názoru nejlepší. Můžete se evakuovat a snad bezpečně dosáhnout Indie. Během plavby však lodě mohou být bombardovány a potopeny. Můžete zůstat i zde a být možná zabiti Japonci. V této situaci vám nemohu nic přikazovat, ani radit, co dělat. V budoucnu mně nic nevyčítejte, ať se vám stane cokoliv. Jak je vám známo, já jsem rodinu poslal pryč a rozhodl jsem se zůstat zde. Odpovědnost za firmu byla svěřena do mých rukou a chci nést tuto zodpovědnost v každé době, i kdybych měl ztratit život,“ zapsal si Koš.

    Muži se rozhodli zůstat s ním tak dlouho, jak to jen bude možné.

    Osmnáct baťovců se podle Koše pokusilo odplout až mezi 11. a 13. únorem, kdy přístav opustilo 44 lodí. Nejméně pět jich plulo na lodi SS Redang, která vyrazila 12. února. Napadena byla japonskými torpédoborci.

    Při útoku zahynuli Bedřich Heim, Klement Plhoň, Oldřich Smržák a Eugen Sträussler, který byl krátce předtím zraněn při náletu, když v LDC střežil telegrafní ústřednu.

    Potopení zabavené dánské lodi o výtlaku 500 tun si však vyžádalo ještě jednu československou oběť. „Zemřel i obchodní ředitel a organizační pracovník Josef Strangfeld. V úžinách mezi Sumatrou a ostrovem Bangka byla loď napadena japonskými letadly a potopena. Strangfeld při bombardování ztratil nohu. Dostal se do záchranného člunu, ale krátce na to zemřel. Muži rychle vyhodili jeho tělo z člunu, aby se uvolnilo místo pro jednoho z trosečníků, kteří zoufale plavali okolo v moři plném žraloků a ostřelovaném japonskými letadly. Ve stejném člunu byli také Viktor Koš a Hynek Červinka. Byli zajati,“ uvedl článek v Batanagar News.

    Z vody je vytáhla HMS Tapah, na jejíž palubě už byli lidé z potopené lodi HMS Giant Bee. Loď však napadli Japonci a lidé na její palubě skončili v zajateckém táboře na Sumatře.



    Zdroje:
    Jan Beránek: Pátrání po Silvestrovi, Mystery Press 2020
    Ivan Procházka: Krajané na Dálném východě během 2. světové války (Historie a vojenství 1996, roč. 45, číslo 6)
    Novinky

    obrázek: kapitulace a zajetí spojeneckých jednotek
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    680 let uplynulo od doby, kdy 1. února 1342 započaly v Čechách rozsáhlé povodně. Mezi četnými škodami způsobenými naplaveným ledem dominuje zničení pražského Juditina mostu, románské kamenné stavby přes Vltavu. Císař Karel IV. (1316 až 1378) později rozhodl o jeho nahrazení mostem novým, později byl pojmenováným "Karlův most".

    Už v březnu roku 1272 poničila velká voda Juditin most. Stejná situace se opakovala i o rok později, když voda dosáhla až ke kostelu sv. Jiljí.
    Rok 1342 přinesl do království další ránu v podobě povodně. Tentokrát vzal Juditin most definitivně za své. Mohutné kry rozbily pilíře mostu a narušily statiku. Trosky, které zůstaly, by bylo jen obtížné opravovat, tudíž most nebyl obnoven. Stržená stavba byla pravděpodobně jen provizorně opravena dřevěnými trámy a lešením.

    O historických povodních se dozvídáme z kronik nebo z povodňových značek; zmínky o „jarní“ povodni z počátku února 1342 lze najít v Kronice Františka Pražského.
    „Jako by padla koruna království, když rozpadl se most,“ napsal kronikář.
    Jednalo se o velkou povodeň způsobenou výraznou oblevou, táním sněhu z hor a dešti po tuhých předchozích zimních týdnech. Zasáhla i další toky ve střední a západní Evropě.
    „Důsledky zimní živelní katastrofy jen o pár dní později vyústily v ještě větší tragédii. Smršť vody a obrovských ker totiž zamířila na území Starého Města pražského. Rozvodněná Vltava se znepokojivě opírala do řady tehdejších pražských staveb, a především do konstrukce, v roce 1342 ještě relativně mladého, raně středověkého Juditina mostu,“ řekla historička Michaela Košťálová.
    Ačkoli by podle ní most zřejmě nápor vody jako takové vydržel bez fatálních následků, vzdorovat tvrdým krám, volně se řítícím v proudu řeky, nedovedl.

    Juditin kamenný most, pocházející z let 1158 až 1172, byl ve své době jedním z nejstarších a největších kamenných mostů přes řeku na sever od Alp.
    Zbylé dva kvalitativně srovnatelné mosty se nacházely v centrální Evropě už jen v Řeznu (Regensburg) a Drážďanech, tedy v Německu.
    Lze tedy konstatovat, že Praha už tenkrát náležela mezi moderní města.

    Obyvatelstvu Prahy konstrukce mostu o délce 514 metrů a šířce 6,8 m, který disponoval 22 oblouky nesenými 20 pilíři, sloužila okolo dvou století.

    „Když stavba stála, mohli si Pražané i do města zavítavší cestovatelé a poutníci vychutnat pohled na architektonický klenot, jehož konstrukce byla inspirována italskými mosty i mostem v Řeznu. S myšlenkou postavit na místo dřívějšího dřevěného mostu kamenný jako první zřejmě přišel biskup Daniel v roce 1157. Díky vstřícnému přístupu knížete Vladislava II. (pozdější král Vladislav I. - pozn. red.) došlo záhy k realizaci. Lví podíl na stavbě měla Vladislavova manželka Judita Durynská, která nechala povolat řemeslníky až z Itálie,“ popsala Košťálová. Na počest hlavní „bojovnice za most“ získal své pojmenování Juditin.

    Za zmínku dále stojí, že v roce 1253 byl most Václavem I. předán pod správu hospitálu bratrstva křižovníků, kteří leckdy složitým způsobem vybírali clo, čímž získávali potřebné peníze na opravu a údržbu stavby.

    V roce 2019 archeologové s pomocí moderních technologií odhalili přesnou polohu pilířů Juditina mostu. Našli tehdy také dřevěné kůly, které by mohly být pozůstatkem ještě staršího, úplně prvního dřevěného mostu přes Vltavu.
    Zbytky Juditina mostu je možné spatřit v Muzeu Karlova mostu v budově řádu křižovníků s červenou hvězdou na Křižovnickém náměstí.
    Dosud stojí oblouk v průplavu pod náměstím, přístavišti Pražských Benátek, další části jsou ve sklepních prostorách domů na Malé Straně, tedy na západním břehu řeky.
    K mostu patřily též mostecké věže na obou březích. Do dnešních dob se dochovala upravená Juditina věž na malostranském břehu a hmota staroměstské věže v rizalitu na jihovýchodním nároží křižovnické rezidence.
    Ze sochařské výzdoby se zachoval Bradáč v nábřežní zdi Křižovnického náměstí a monumentální basreliéf ve výklenku Juditiny věže.

    Král český a císař římský Karel IV., vládnoucí po svém otci od roku 1346, rozhodl po 11 letech svého panování o stavbě nové mostní konstrukce.
    Do Prahy si pozval Petra Parléře (1332 až 1399), mistra ze Švábského Gmündu. Zbytky Juditina mostu překryla brzy stavba historicky naprosto zásadní, a sice Karlův most (doba budování 1357 až 1402).

    Architekt Parléř vedl těleso mostu souběžně se zničeným Juditiným mostem, přičemž staroměstské zakončení mostu posunul o několik desítek metrů jižněji tam, kde nyní stojí Staroměstská mostecká věž.
    Základní kámen Karlova mostu byl podle kronikáře Beneše Krabice z Weitmile položen 9. července 1357 v blízkosti kostela sv. Klimenta na Starém Městě, tedy na místě dnešního Křižovnického náměstí.
    „Dne 9. července 1357 kladl Karel IV. zase jeden základní kámen: k novému mostu,“ uvedl František Kožík v Kronice života a vlády Karla IV., krále českého a císaře římského (1981).

    „Starý Juditin most byl už 15 let v rozvalinách. Když vzal Karel do rukou kámen a upevnil jej do břehu, měl pocit, který ho vždy znovu potěšil: že koná něco potřebného, co má význam pro celou zem. Na břehu stály davy lidí a všichni už možná viděli v duchu most, který učiní z pražských měst jediné veleměsto, umožní Novoměstským cestu ke Hradu a ke katedrále a přivede sem kupce z celé Evropy,“ ozřejmil hlavní účel stavby.

    Most spojující Staré město a dnešní Malou Stranu byl dokončen roku 1402, 24 let po Karlově smrti. O 30 let později jej však další povodeň výrazně poškodila a oprava trvala 71 let.

    I Karlův most, do roku 1870 nazývaný Pražský či Kamenný, si tak prožil v rámci opakujících se povodňových katastrof těžké chvíle, nověji třeba v roce 2002.

    Povodně byly samozřejmě největší hrozbou, což si uvědomovali i první stavitelé. Karlův most svého předchůdce proto převýšil o čtyři až pět metrů.

    zdroj: novinky, obrazek idnes, zkraceno, upraveno
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Poláci našli v Ománu 4 000 let starou deskovku. Lidé pařili „Člověče, nezlob se“ už ve starověku

    Deskovky jsou věčné. Zatímco dnes Češi po večerech paří Desítku a boomeři alespoň staré dobré Člověče, nezlob se, naši předci před mnoha tisíci let hráli v podstatě to samé. Házeli kostkami a cílem bylo dostat figurky do domečku – respektive mimo herní desku.

    Zhruba taková byla pravidla Královské hry z Uru, jejíž kořeny sahají nejméně do roku 2 500 př. n. l. Polští archeologové z Varšavské univerzity nyní objevili něco podobného na starověkém nalezišti v severním Ománu.

    Laik by podobný nález snadno přehlédl, na fotografii je ale kus kamene s patrnou maticí důlků. Je to část herní desky a hry, která se podobá té z Uru a v době bronzové se vyskytovala v různých variacích na celém Středním východě.

    Podle polských expertů je naleziště, ve kterém objevili i měděné relikty dokládající tehdejší čilý obchod, nejméně 4 000 let staré.
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Před padesáti lety se začalo krátce po páté hodině odpoledne stmívat, když zmizel z obrazovky radaru letištní věže letoun Douglas DC-9 jugoslávských aerolinek JAT. Ve středu 26. ledna 1972 totiž letadlo rozervalo nad územím Československa exploze. Pád z desetikilometrové výšky jako zázrakem přežila z 28 lidí na palubě 22letá letuška Vesna Vulovičová.

    Dvoumotorový Douglas DC-9-32 s imatrikulací YU-AHT letěl na lince Stockholm - Kodaň - Záhřeb. Ze švédského hlavního města odstartoval ve 14:30. O hodinu později přistál v Kodani, kde se vyměnila posádka.
    Za kniply usedli zkušený kapitán Ludvig Razdrih a druhý pilot Ratko Mihić, do stroje nastoupil i mechanik a mezi palubními průvodčími byla také Vulovičová, která původně letět neměla.
    Z dánského hlavního města odlétl stroj v 16:15 a postupně nabíral výšku, až dosáhl plánované letové hladiny 10 050 metrů.
    Přes Berlín mířil na Prahu, kde měl změnit kurz na jihovýchod na Vídeň. Let byl klidný, meteorologické podmínky byly příznivé, do zad foukal mírný severní vítr.

    V 16:47 se posádka ozvala řídícímu středisku v Chotěbuzi s tím, že právě přeletěla nad Fürstenwalde.
    O čtyři minuty později navázala spojení s řízením letového provozu v Praze. „Yugoslav 367. Dobrý den. Žádáme o vstupní povolení, udržujeme letovou hladinu 10 050.”

    Dispečer posádce odpověděl, aby dál udržovala výšku letu a ohlásila se, až překročí radiomaják HD v Hermsdorfu u hranic s ČSSR.
    V 16:56 piloti oznámili chotěbuzskému středisku, že letí nad Boxbergem s tím, že se znovu ohlásí, až budou nad hermsdorsfkým radiomajákem. O jeho přeletu informovali Chotěbuz v 16:00.

    Německý dispečer posádku vyzval, ať se naladí na pražské středisko. Piloti se rozloučili slovy „auf Wiederhören”, na slyšenou. Byla to poslední slova, která od nich byla slyšet.

    V 17:01 roztrhla stroj mohutná exploze, která narušila spodní část trupu i podlahu kabiny od náběžné hrany křídel až ke kabině pilotů. Krátce poté se odlomila přední část trupu s pilotní kabinou. Z rotující zádi trupu se také utrhl levý motor.

    S posádkou stroje jugoslávských aerolinek se marně pokoušeli spojit piloti nedaleko letícího bulharského stroje i řídící středisko v Chotěbuzi, které let monitorovalo i po opuštění vzdušného prostoru NDR.


    Z nebe „pršela” těla
    Jugoslávský stroj se marně pokoušeli kontaktovat také dispečeři v Praze. Obrátili se na Němce, protože stroj zmizel i z vojenského radaru. Nakonec vyhlásili pohotovost, neboť se s osádkou douglasu nedokázala spojit ani Vídeň.
    Panovaly obavy z nejhoršího. V 17:25 byla spuštěna záchranná operace. To už volali záchranou službu v Srbské Kamenici svědci, kteří nejprve uslyšeli výbuch. O několik minut později začaly z nebe padat trosky i těla cestujících.
    K Srbské Kamenici byly vyslány všechny dostupné sanitky. Do rozsáhlé oblasti o rozloze přes 20 kilometrů čtverečných bylo vysláno pět set příslušníků různých složek ozbrojených sil.
    Do večera bylo nalezeno jedenáct těl obětí a levý motor, který dopadl na břeh Olešského rybníka, zadní část trupu se pak našla v sousední Růžové. Tu našla skupina lidí, která z trupu slyšela nářek.
    O pomoc volala těžce zraněná Vulovičová. Modrou uniformu měla zakrvácenou, horní polovina jejího těla visela ven z vraku, dolní byla pod tělem další letušky a vozíkem na jídlo.
    Lesník Bruno Henke, který za války sloužil jako zdravotník, ji udržoval při životě do příjezdu zdravotníků. Vulovičovou převezli do nemocnice v České Kamenici.
    Záchranné práce komplikovaly tma a nepřístupný terén. Po rozednění začalo hustě sněžit a rozfoukal se vítr, takže do pátrání nebylo po většinu doby možné nasadit přivolaný vrtulník Mi-8.
    Přední část trupu douglasu s pilotní kabinou a oběma piloty zaklíněnými v sedačkách byla z vrcholu kopce u Lužné vyzvednuta až 28. ledna. Poslední dvě těla byla nalezena 29. ledna.

    Vulovičová zůstala u aerolinek
    Vulovičová byla jedinou přeživší z 28 lidí na palubě, utrpěla však mimořádně těžká zranění.
    Měla frakturu spodiny lebeční a s ní související otok mozku, zlomeniny dvou obratlů, kvůli nimž měla nějakou dobu ochrnutou spodní část těla, zlomeniny žeber, bérce a předloktí i pohmožděná játra a ledviny.
    V kómatu byla 27 dní. Napřed ji léčili v České Kamenici, ale pak ji přepravil vrtulník do vojenské nemocnice v pražských Střešovicích.
    Nakonec se ji podařilo i rozchodit, rehabilitace, které pokračovaly po jejím návratu do vlasti v březnu 1972, však zabíraly několik hodin denně.
    Život jí zřejmě zachránilo místo, kde se nacházela. Sice uváděla, že byla v prostřední části trupu, ale zřejmě byla v kuchyňce vzadu u toalety a přibouchly se dveře, takže na ni nezapůsobila tak silně dekomprese, k čemuž přispělo i to, že měla nízký krevní tlak.
    Měla štěstí i v tom, že zadní část trupu dopadla ocasními plochami napřed, navíc tvrdost dopadu zmírnily stromy.
    Vulovičová se po vyléčení chtěla vrátit k létání, ale aerolinky ji přeřadily na místo organizátorky letecké přepravy. U JAT pracovala ještě 18 let, než odešla v roce 1992 do důchodu. Zemřela v prosinci 2016 ve věku 66 let.

    Akce ustašovců?
    Současně s léčením letušky se také rozběhlo vyšetřování příčin pádu stroje, který byl zánovní; JAT si ho pořídily jen o rok dříve a měl nalétáno pouze 2100 hodin.
    Ani černé skřínky nezachytily nic divného, v 17:01:29 však záznam letových zapisovačů zachycující klíčové údaje i hlasy v pilotní kabině končil. Přerušila se dodávka energie.
    Analýza rozptylu trosek ukázala, že nejprve odpadly části potahu z místa, kde se nacházel přední zavazadlový prostor.
    Na ten se soustředili i vyšetřovatelé a zjistili, že byl silně poškozen jeden z panelů vnitřních dveří zavazadlového prostoru, v němž se nacházely kusy hnědého kufru, který byl roztržen silou zevnitř.
    Vybuchla v něm nálož, kterou, jak ukázala analýza, tvořily trinitrotoluen, dinitrotoluen a dusičnan amonný. Nálož byla obalena ještě směsí práškového uhlí a pyroluzitu, což je oxid manganičitý, který se používá pro vytváření patiny na keramice.
    Jde o silné okysličovadlo. Směs, která měla vyvolat požár, však byla rozmetána, takže se nerozhořela, letadlo zničila exploze samotné nálože.
    Podle závěrů vyšetřování se letoun stal obětí teroristického útoku. Po jeho pachateli však českoslovenští vyšetřovatelé nepátrali. Útok se připisuje nacionalistickým chorvatským ustašovcům.

    Den po pádu, ráno 27. ledna, zavolal do švédských novin Kvällsposten anonym a špatnou švédštinou se představil jako člen Chorvatského národního oporu. Prohlásil, že tato organizace stála za útokem.
    Ve stejný den také vybuchla bomba ve vlaku z Vídně do Záhřebu, která zranila šest lidí. Chorvatští nacionalisté podnikli mezi lety 1962 až 1982 přes 120 útoků na jugoslávské civilní a vojenské cíle.
    Jugoslávské úřady údajně znaly jméno člověka, který bombu na palubu propašoval.
    Vulovičová si sice z letu a výbuchu nic nepamatovala, trpěla amnézií, ale uvedla, že si v Kodani stejně jako další členové posádky všimla cestujícího, který se choval podezřele a působil velmi nervózně.
    Zřejmě v dánské metropoli vystoupil a dál nepokračoval.

    Spekulace o sestřelu
    Protože se nikdy nepodařilo dopadnout pachatele, vznikl prostor pro spekulace, že vše mohlo být jinak a že byl letoun sestřelen. Tato verze, pro kterou se nenašly přímé důkazy, se opět objevila třeba v roce 2009.
    Douglas prý měly zasáhnout dvě rakety země vzduch S-75 Volchov, které obsluha odpálila, když si operátor radaru spletl relativně malý odraz DC-9 s nepřátelskou stíhačkou.
    Důvodem jeho unáhleného činu mělo být, že poblíž letěl stroj s vysoce postaveným komunistickým funkcionářem. Jasné důkazy však chybějí.

    Podle nikdy nepotvrzených spekulací měla první raketa stroj poškodit ve výši deseti kilometrů a druhá, až když poškozený stroj klesal a byl ve výši něco přes tisíc metrů. Důkazy pro to se však nenašly.
    Černé skříňky se zkoumaly v centrále KLM v Amsterdamu a byli u toho Američané z Douglasu i švédští experti, protože na palubě bylo několik švédských občanů.
    Závěry vyšetřování nikdo z nich nezpochybnil. I pojišťovny, které vyplácely odškodné, se přiklonily k závěru, že šlo o atentát.

    zdroj: novinky
    info: https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_JAT_367
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Před 100 lety si nechal dánský imigrant v USA Nelson patentovat nanuk


    Nanuk, neboli mražený smetanový krém v čokoládě na dřevěném držátku, zná asi každý milovník zmrzlinových pochoutek. Zmrzlinu tohoto typu s názvem Eskimo Pie (eskymácký koláč) si 24. ledna 1922 nechal patentovat dánský imigrant ve Spojených státech Christian Kent Nelson. K nápadu na vyrobení zmrzliny obalené v čokoládě přiměl učitele a cukráře Nelsona z města Onawa v americkém státě Iowa zážitek z jeho vlastní cukrárny.
    Do Nelsonova obchodu jednoho dne zavítal chlapec, který se dlouho nemohl rozhodnout, zda si za své drobné peníze koupí spíš zmrzlinu nebo čokoládovou tyčinku. Nelsona tedy napadlo obě pochutiny spojit a po několika pokusech přišel se zmrzlinou v čokoládě, kterou nazval I-Scream Bar. V roce 1921 se dohodl s místním výrobcem čokolády Russellem C. Stoverem na její masové výrobě pod novým obchodním názvem Eskimo Pie a na založení stejnojmenné firmy. S novým výrobkem zaznamenal Nelson se Stoverem značný úspěch, již během roku 1922 prodávali až milion kusů této zmrzliny denně.

    Zakladatelé firmy ještě ve 20. letech svůj podíl prodali a americké soudy v roce 1928 patent na Eskimo Pie zrušily. Ve 20. letech byla ve Francii založena společnost Esquimo-Brix, která vyráběla tuto zmrzlinu bez dřevěného držátka a v Rakousku se od roku 1927 prodávalo eskimo na dubovém dřívku. Stover v USA založil další továrny na cukrovinky a Nelson po několikaleté pauze, kdy si užíval vydělaných peněz, začal pracovat pro obalovou firmu Reynolds Metals. Nelson zemřel v roce 1992 ve věku 99 let.
    "Je to malý, geometricky řečeno, hranol, asi tak 9 cm x 4 cm x 3 cm, politý ztuhlou čokoládou, a z čeho myslíte, že ten hranol je? Zmrzlina, samá zmrzlina, a přes ní kolem dokola čokoláda. Jeden člověk to tu vynašel před třemi roky, patentoval, patent prodal a dnes — samozřejmě — je milionářem," napsali o eskimu v roce 1925 československé Národní listy. V roce 1934 požádal židovský obchodník Emil Probst v Praze o povolení živnosti na výrobu a velkoprodej cukrovinek a také zmrzliny v čokoládě nazvané Eskimo. Jeho podnikání skončilo o pět let později, kdy byla celá Probstova rodina deportována do koncentračního tábora v Terezíně.
    V roce 1938 představila pražská firma Vašata a spol. ve svém automatu na Václavském náměstí vlastní zmrzlinu v čokoládě pod názvem Nanuk. Její receptura vycházela z americké zmrzliny Eskimo-Pie a její název odkazoval k inuitskému lovci Nanukovi, hlavnímu protagonistovi stejnojmenného filmu Roberta Flahertyho z roku 1922. V Československu vyráběl zmrzlinu pod názvem Eskymo i Nanuk po roce 1948 Laktos a velkou popularitu si také získal od roku 1962 dodnes vyráběný tvarohový Míša.
    Americká společnost Dreyer´s Grand Ice Cream, která je současným výrobcem slavného výrobku, před nedávnem jeho název změnila. Označení Eskimo Pie totiž podle některých kritiků uráželo původní kmen Inuitů žijících na Aljašce, neboť "eskymák" je chápán jako pohrdavé označení těchto původních obyvatel. "Jsme zavázáni být součástí řešení rasové nerovnosti a uznáváme, že název je nevhodný," sdělila společnost v tiskové zprávě. Od roku 2021 se tak zmrzlina jmenuje Edy´s Pie podle Josepha Edyho, jednoho ze zakladatelů firmy Dreyer´s. (ČTK)
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    denik.cz: Důkazy o lidském druhu mohou být starší, než se myslelo.
    Důkazy o lidském druhu mohou být starší, než se myslelo - Deník.cz
    https://www.denik.cz/veda-a-technika/archeologie-palentologie-lidsky-druh.html
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Bohuslav Vokoun se v osmi letech dostal do sirotčince v Horní Čermné. Dětský domov na Pardubicku fungoval už od roku 1870, kdy českobratrský misionář Vilém Hartwig koupil malý statek a v něm se s prvními sirotky usadil. Domov byl na konci 19. století neobvyklým příkladem fungující pěstounské péče.
    Zakladatel domova zde žil se svojí ženou, jejich vlastními dětmi a několika desítkami sirotků. Ti Hartwigovým říkali „mamičko“ a „tatíčku“. Děti byly vedené k slušnému chování, čistotě a domácím pracem. V jiných sirotčincích bylo tou dobou běžné, že děti svojí prací přispívaly na provoz, v Hartwigově sirotčinci ale musely především chodit do školy, jen v zimních měsících draly po večerech peří. Finance na provoz Hartwig sháněl mezi členy Jednoty Bratrské, kteří byli v zahraničí, a přispívat musely i obce, v nichž se sirotkové narodili.
    K domovu patřily také pozemky a Hartwig je rozdělil na drobná políčka, která přidělil jednotlivým chlapcům, aby i nemajetní sirotci zažili pocit vlastnictví a odpovědnosti. Po ukončení školy jim Hartwig našel řemeslo, kterému se vyučili, a pak odcházeli žít vlastní život. Do Čermné k se ale mnozí vraceli a dál přispívali na provoz sirotčince. Vilém Hartwig zemřel v roce 1904, po jeho smrti sirotčinec ale neskončil. Správu převzali manželé Kostomlatští a poté ho až do roku 1950 vedla jejich dcera.
    Příběh Bohuslava Vokouna, pro kterého se stala Horní Čermná domovem, si můžete přečíst v magazínu Paměti národa

    Šťastný sirotek Bohuslav | Paměť národa
    https://www.pametnaroda.cz/cs/magazin/pribehy/stastny-sirotek-bohuslav

    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Koně středověkých rytířů nebyli žádní obři, připomínali dnešní poníky — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/3427220-kone-stredovekych-rytiru-nebyli-zadni-obri-pripominali-dnesni-poniky
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    mohlo by vás zaujmout
    Staročeské názvy savců. Jejich původ a vývoj v nové češtině. https://is.muni.cz/th/s46k1/Diplomova_prace.pdf
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Výroba ‚tkaného vzduchu‘ se zapomněla i díky kolonialismu. Dhácký mušelín ale pomalu opět ožívá

    Mušelín z bangladéšské Dháky byl tak lehký, že se mu přezdívalo tkaný vzduch. Kdo chodil v šatech z této průhledné látky, byl prý často obviňován z pobuřování společnosti. Zmínky o dháckém mušelínu je možné najít i ve dva tisíce let starých svitcích. Do současnosti se ale prastará výroba nedochovala. Do dháckého mušelínu se oblékali už ve starověkém Řecku, znali ho v Egyptě a Persii. V Evropě ho nosila francouzská královna Marie Antoinetta nebo císařovna Joséphine Bonaparte. Látka si získala svou oblibu především kvůli své jemnosti a kvalitě. Údajně se zdála být až tekutá a kolovaly o ní pověsti, že nemohla být vyrobena lidskýma rukama. Autorství se tak přisuzovalo mořským pannám nebo vílám.

    Mušelín se v okolí dnešního hlavního města Bangladéše vyráběl tisíce let z rostliny s názvem phuti karpas rostoucí u řeky Meghna. Z ní je možné získat vlákna podobná bavlně, ale s unikátními vlastnostmi. A pak tu byla ještě zručnost dháckých tkalců. Na výrobě mušelínu pracovaly celé vesnice – každá se specializovala na některý ze 16 výrobních kroků.

    Řemeslo se ale postupně vytratilo. Róby z mušelínu najdeme už jen v evropských sbírkách, a i ty jsou staré stovky let. Na vině je britský kolonialismus, kdy na konci 18. století tehdejší Mughalskou říši dobyla britská Východoindická společnost. Britové ovládli produkci mušelínu a snažili se zvýšit produkci, aby mohli žádanou látku prodávat do Evropy – v Londýně se za mušelín platilo až 26krát více než za hedvábí.

    Brzy se ale objevila levná evropská konkurence. Tlak na výrobu a levnější napodobeniny z obyčejné bavlny tak vedly k úpadku řemesla na konci 19. století.

    Mušelín se ale již několik let vrací. Obnovené řemeslo se ukázalo těžší, než se zdálo. Kvalita zatím oproti proslavené látce zaostává. Jeden čtvereční palec běžné látky totiž sestává zhruba ze 40 až 80 překřížených vláken. Ten původní dhácký mušelín měl své unikátní vlastnosti proto, že u něj se na čtverečním palci křížilo až 1200 vláken. To běžnému tkalci dnes připadá jako sci-fi. Dosažené maximum je zatím 300 vláken.
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    a snad to sem patrí, pokud máte jiný názor, nezlobte se .

    úryvek:
    Dobrák pan Patera
    Vrchní číšník v kavárně Union v Praze na rohu Národní třídy a Perštýna (již zaniklá) byl pozoruhodný pán. Kavárnu navštěvovali malíři, literáti, sochaři a Pateru měli v oblibě. On jim to oplácel. Působil v kavárně 1907-1925 a hned po několika dnech si zapsal do paměti, co který host čte za noviny. A jakmile dotyčný vešel, už mu nesl oblíbené čtivo. Znal dobře své hosty, jejich poměry a zvyky.

    To se mu také nevyplácelo, protože nejen často „počkal“ s placením, ale i sám půjčoval. Sám byl někdy neurvalý, až hrubý, ale to byla jen jakási zástěrka jeho štědré mysli. Hosté mu dohromady dlužili i několik tisíc korun. Někdy se dotyčný „vypůjčovník“ styděl, že nemá peníze a kavárně se vyhýbal. Jak jej poté Patera potkal, prohlásil: „Když už, člověče, nejdou platit, tak přijdou alespoň na kafe s máčením, jíst přece musej, co si na nich vezmu, když umřou hlady?“

    Poskytování půjček ovšem nebylo zrovna delikátní. Josef Lada, který se za nedostatek peněz velmi styděl, nikdy nevěděl, kde a jak má Pateru o peníze požádat, aby to neslyšeli ostatní hosté. U sklepa? Na chodbě? Nakonec prosbu zašeptal u svého stolu. Patera nehnul ani brvou, ale: „Co to bylo, ke všem čertům platné? Když se potom rozkřikl na celou kavárnu: No dobrá, dáte mi to zítra!‘“

    E. A. Longen, spisovatel a dramatik, vzpomínal, jak Patera s oblibou pozoroval Jaroslava Haška, který psal své humoresky přímo v kavárně. Občas k němu přistoupil a říkával něco na tento způsob: „Napíšou tam do toho povídání něco o černým kafi nebo buchtě, ať vidím, že sou opravdovej spisovatel, pane Hašek.“ A: „Hašek přikývl a pak se Patera při čtení povídky podivoval, neboť zapletl do děje jak určená slova, tak i vrchního Pateru.

    Patera měl své oblíbence, ale běda, když jej někdo rozzlobil. Ve svém volnu obcházel všechny kavárny a hledal své „nevěrné“ hosty. Když nějakého našel, přistoupil k němu a zahudroval: „U mně jste mrtvej muž, pane!“ Půjčky se pak dotyčný už nedočkal.

    „Ty mamlase, tobě to nechutná?“ Svérázný svět číšníků a hostinských - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/historie/clanek/ty-mamlase-tobe-to-nechutna-sverazny-svet-cisniku-a-hostinskych-40375675
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    iDNES.cz: Zemřel novinář, který svou otázkou odstartoval pád Berlínské zdi.
    Zemřel novinář, který svou otázkou odstartoval pád Berlínské zdi - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/berlinska-zed-riccardo-ehrman-umrti.A211215_061843_zahranicni_bur#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=zpravodaj%7Cekonomikah%7Ckultura%7Cfincentrum&utm_content=main
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Roald Amundsen chtěl vždy vyhrát. Před 110 lety stanul na jižním pólu - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/historie/clanek/roald-amundsen-chtel-vzdy-vyhrat-pred-110-lety-stanul-na-jiznim-polu-40381044
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    iDNES.cz: STO OBJEVŮ: Einsteinova teorie relativity se cizelovala u břehů Vltavy.
    STO OBJEVŮ: Einsteinova teorie relativity se cizelovala u břehů Vltavy - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/veda/sto-objevu-sveta-serial-vikend-technet-teorie-relativity-albert-einstein-praha.A210916_193706_veda_taj#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=technet&utm_content=main
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Záhadné stopy z Tanzanie, staré takřka 3,7 milionu let, nepatřily zřejmě medvědovi, jak se po několik desetiletí vědci domnívali, ale dávnému předchůdci člověka. Otisky byly v africkém státě objeveny v 70. letech minulého století, avšak v současnosti byly znovu analyzovány. Výzkum naznačuje, že již tak dávno chodil náš neznámý prapředek po dvou nohách.
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Český rozhlas: Čím se lišíme od šimpanzů? Stopa vede i k opomíjené části DNA.
    Čím se lišíme od šimpanzů? Stopa vede i k opomíjené části DNA | Plus
    https://plus.rozhlas.cz/cim-se-lisime-od-simpanzu-stopa-vede-i-k-opomijene-casti-dna-8623027
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    denik.cz: Pomáhal rozpoutat teror, ten ho smetl. Šéfa NKVD Jagodu odrovnal krvavý skrček.
    Pomáhal rozpoutat teror, ten ho smetl. Šéfa NKVD Jagodu odrovnal krvavý skrček - Deník.cz
    https://www.denik.cz/ze_sveta/genrich-grigorijevc-jagoda-nikolaj-jezov.html
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    Charles Perrault (1628-1703), člen Francouzské akademie, spisovatel a politik na dvoře Ludvíka XIV., se proslavil jako jeden z prvních sběratelů a vydavatelů pohádek. Z jeho pera pochází i první známá verze pohádky o Červené karkulce. Pohádka sama je ovšem mnohem starší a prameny příběhu je možné vystopovat v ústní lidové slovesnosti mnoha evropských národů. Některé z nich stále existují a velmi se liší od všeobecně rozšířené verze inspirované bratry Grimmovými (tak jak ji známe i my). Je možné, že tato pohádka vychází z velmi podobných orientálních příběhů. Podle analýzy vývoje příběhu pochází příběh již ze starověku a evropská verze se oddělila asi před tisícem let.

    Prvotní variace příběhu se od toho dnes známého odlišují v řadě znaků. Záporný hrdina není vždy vlk, ale někdy jde o obra nebo vlkodlaka, čímž se příběh dotýká tehdy pořádaných procesů s vlkodlaky (podobným procesům s čarodějnicemi). Vlk obvykle nechá dívku vypít babiččinu krev a sníst její maso, takže se Karkulka na vlastní babičce bezděčně dopustí kanibalismu. Existuje verze, kdy dívka ulehne k vlkovi do postele, prohlédne jeho přestrojení a snaží se utéct. Jako výmluvu “babičce” použije, že se potřebuje vyprázdnit a opravdu by nechtěla přímo v posteli. Vlk neochotně souhlasí, ale přiváže ji na provaz, aby nemohla utéci. Dívka ale provázek uváže na něco jiného a uteče mu k řece, kde dospělé ženy perou prádlo. Karkulka uteče na druhý břeh a když se ji vlk snaží dostihnout, ženy jej utopí.

    Nejstarší známá tištěná verze jménem Le Petit Chaperon Rouge pramení z francouzského folklóru 17. století. Byla vydána v roce 1697 ve sbírce Pohádky matky Husy od Charlese Perraulta (1628-1703). Tato verze byla daleko temnější a také daleko zřetelněji moralizující než ty pozdější. Perrault do příběhu vložil mimo jiné právě červenou čepičku, resp. kapuci, které mnohé z výkladů příběhu připisují symbolický význam. V tomto příběhu prozradí půvabná a dobře vychovaná vesnická dívka vlkovi to, co potřebuje vědět, aby se dostal k domku její babičky a tu sežral, aniž by ho viděli dřevorubci pracující v nedalekém lese. Příběh pokračuje nastražením pasti na Červenou karkulku, vlk ji sežere a tím příběh končí. Vlk je zde vítězem střetnutí a žádný happy end se nekoná. Během osvícenství, Perraultovy doby, byly motivy pohádek silně upravovány a přizpůsobovány módnímu rokokovému stylu. Byly prezentovány spíše s ironickým odstupem a s násilně připojovanými moralitami. Tato verze je adaptací příběhu pro kulturu francouzských salónů konce 17. století, tedy pro úplně jiné posluchače než dříve, a stal se poučným příběhem, varujícím ženy před sbližováním s muži.

    Původ pohádky o Červené karkulce - Kabinet Kuriozit
    https://www.kabinetkuriozit.eu/puvod-pohadky-o-cervene-karkulce/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam