Druhá šance
Vladimír Turner, 2012
Site-specific instalace
Slitinový rám, lano, mosazné koncovky, dvě směrová světla
… je celosvětově známý symbol squattingu. Squatting jakožto politický akt, vedoucí k rovnoměrnějšímu rozmístění statků na realitním trhu je jednou z alternativ, jak dát městu novou tvář. U nás(V České republice) je státním aparátem brutálně potlačován a nenachází mezi širší veřejností pochopení.
Jeho podstatou není pouze obydlení opuštěných, chátrajících budov, o které se z více či méně transparentních důvodů jejich vlastník nezajímá. Squaty se ve světě stávají důležitými kulturně-sociálními centry, důležitými meetingpointy, komunitními domy a kreativitě otevřenými platformami. V těchto případech pak jedinečným způsobem formují městskou tvář, obnovují zpřetrhané sociální vazby, osvěžují okolí.
Dům opuštěného casina v Pařížské ulici je právě jedním z těchto případů zbytečně chátrajících budov. Nachází se na jedné z nejdražších ulic světa a kulisi chátrajícího casina jsou symptomatické pro dnešní dobu mizící slávy Prahy. Spíše se ukazuje její vekslácká tvář, kamuflována levným pozlátkem.
Dům bývalého casina by mohl být obydlen, či sloužit jako kulturní centrum třeba tak, jako tomu je během festivalu 4+4dny. Ne pouze na jeden týden, ale na rok, dva, nebo třeba na dobu neurčitou. Vstup do budovy by pak rozhodně nebyl lemován rudým lanem a každý by byl VIP.
www.sgnlr.com