• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARANGAZOVANE UMENI / umeni vs. politika a společnost --- aktivismus, propaganda, kritika, subverze NOVÉ: 666
    GGG
    GGG --- ---
    Pope Francis Thug Life Tablecloth.
    https://www.youtube.com/watch?v=oGxq-c5ihSo
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    mohlo by byt zajimavy:

    Workshop - Relativnost veřejného a soukromého - AV21: Špičkový výzkum ve veřejném zájmu
    http://av21.avcr.cz/sd/udalosti/kalendar/151009-relativnost-verejneho-a-soukromeho.html

    Relativnost veřejného a soukromého
    9.45 – 10.00 Oddělení pro výzkum umění 19. a 20. století ÚDU AV ČR v Praze by rádo položilo základ k mezioborovému
    výzkumu tematiky Veřejné/soukromé. Podnět k tomuto výzkumu dávají tíživé problémy dneška, stírání hranic mezi
    veřejným a soukromým a eroze veřejného zájmu v dnešním urbanistickém plánování, tvorbě veřejného prostoru nebo v
    památkové péči. Tyto typické fenomény dnešní doby však jistě mají své historické předstupně a analogie, jejichž studium
    otvírá prostor i pro badatele zaměřené na starší epochy a na jiné oblasti života než ty, jakými se zabývají dějiny umění. Zájem
    kolegů z našeho oboru i z jiných vědeckých specializací o naše téma bychom rádi prozkoumali formou workshopu. Chtěli
    bychom se v něm zaměřit na zvláštní podobu tematiky Veřejné/soukromé, v níž se oba tyto fenomény prolínají, jeden existuje
    v širším rámci toho druhého nebo se v něj mění; veřejné se stává soukromým a naopak. Rádi bychom workshop pojali nikoli
    jako sled referátů, nýbrž spíše jako diskusní fórum.
    10.00 – 10.50 Polarita veřejného a soukromého v městském prostoru
    Polaritou veřejné a soukromé sféry definují někteří autoři podstatu města a zároveň zdůrazňují nezbytnost vzájemné vazby
    obou sfér (H. P. Bahrdt). Řada architektů a urbanistů se dnes pokouší o artikulaci živého vztahu mezi soukromým a veřejným,
    zároveň jsme však svědky kritických jevů: Veřejný prostor města je ohrožován privatizací, podřizován soukromým
    zájmům a naopak soukromý svět se mnohde uzavírá za zdi „gated communities“. Formální kultivace městských prostorů
    tak někdy doprovází oslabení jejich smyslu poskytovat možnost setkávání odlišností (Richard Sennett) a být scénou vzájemné
    lidské komunikace.
    Úvodní vystoupení: Petr Kratochvíl (Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.), Miloš Havelka (Fakulta humanitních studii UK), Zdeněk
    Uherek (Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.)
    11.05 – 11.40 Habermasova Strukturální přeměna veřejnosti: kritické vymezení a možnosti historizace
    Prezentace se nejprve zaměří na kritiku limitů Habermasovy teorie vzhledem k posunu od buržoazní společnosti formované
    v rámci národních států k současným kosmopolitizujícím se společnostem, kdy se otevírá otázka veřejnosti a veřejného
    prostoru v kontextu různorodých kultur a modernit. Dál se bude věnovat různým možnostem historizovat Habermasův
    koncept veřejnosti. Půjde o ty směry rozvíjení Habermasova konceptu i jeho kritiky (zejména ze strany sociální historie),
    které se v diskusích o moderních veřejnostech objevily v 60. až 80. letech 20. století. Tuto kritiku pak postavíme do kontextu
    současné historiografie a jejích směrů a debat. Odtud se otevře možnost načrtnout dnešní podoby rekonstruktivní kritiky a
    zdůraznit význam historické geneze obecných kategorií.
    Úvodní vystoupení: Milan Kreuzzieger (Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.), Michal Pullmann (Ústav hospodářských a sociálních
    dějin Filozofické fakulty UK)
    12.05 – 12.40 Co je soukromé a co veřejné na velkém uměleckém díle?
    Vynikající český architekt Roman Koucký získal proslulost svými výpady proti památkové péči. Před lety prohlašoval, že jeho
    vlastní stavby nesmějí být prohlášené za památky. Zájem veřejnosti, chránit hodnotné stavby z té či oné doby, tak naráží na
    privátní zájem jednoho z jejich autorů. Vyvstávají tak zajímavé otázky. Má autor nárok takový svůj privátní zájem prosazovat,
    jde-li o architekturu vystavěnou z veřejných prostředků? Lze vůbec jeho autorskému výkonu přiznat privátní charakter? Do
    takové debaty již přispěla Hannah Arendtová, která v knihách Vita activa a Mezi minulostí a budoucností tvrdí, že velké dílo
    nikdy není jen privátním projevem svého autora, protože do něj vkládá své naděje a touhy celá dobová společnost.
    Úvodní vystoupení: Rostislav Švácha (Ústav dějin umění AV ČR v. v. i.), Michal Novotný (Filozofická fakulta UP v Olomouci)
    13.40 – 14.20 Veřejnost rovných °
    Kolem roku 1800 se rozšířily v Evropě nové formy zpřístupňování výtvarného umění, literatury i hudby. Na pomezí veřejného
    a soukromého vznikala ve společnosti vrstva publika, odlišného od stavovsky a nábožensky určené skupiny barokního
    diváka, čtenáře a posluchače. Existenci tohoto publika dnes rekonstruujeme z dobové publicistiky a příležitostných tisků.
    Příspěvky bloku se zaměří na fenomén výstav otevřených v neveřejném prostoru veřejnosti, na vznik veřejných čítáren a
    knihoven a na dobovou koncertní praxi v osvícenské společnosti konce 18. století.
    Úvodní vystoupení: Taťána Petrasová (Ústav dějin umění AV ČR v. v. i.), Claire Mádlová (CEFRES Prague), Michael Wögerbauer
    (Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.)
    14.35 – 15.30 Umění a literatura v pohybu mezi soukromou/neoficiální a veřejnou/oficiální sférou
    Diskusní blok se zaměří na síť proměnlivých vztahů mezi autorem, objednavatelem a recipientem uměleckého díla. Východiskem
    debaty budou konkrétní příklady z doby socialistického Československa. Soustředíme se přitom na dva okruhy otázek:
    1. Jaké veřejné zakázky získávali nezávislí umělci, jaký vliv měla veřejná zakázka na povahu jejich tvorby a jaký osud měla jejich
    veřejná díla za normalizace a po roce 1989? 2. Co znamenal samizdat jako specifický „soukromý“ fenomén, jak pronikal
    do veřejné sféry a jaké nové strategie v oblasti knižní distribuce podnítil?
    Úvodní vystoupení: Lenka Bydžovská (Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.), Mahulena Nešlehová (Ústav dějin umění AV ČR, v. v.
    i.), Eduard Burget (Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.), Petra Čáslavová (Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.)
    pátek 9. 10. 2015, 9.45 – 15.30, Akademické konferenční centrum AV ČR, Husova 4a, Praha 1, vstup volný
    GGG
    GGG --- ---
    Nulté číslo - Umberto Eco | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    https://www.kosmas.cz/knihy/202654/nulte-cislo/?gclid=COqOvbrTo8gCFSjlwgodmIkBeA

    SGNLR
    SGNLR --- ---
    humor(skoda, ze neni vtipnej, ale aspon to ma nazor)

    https://www.stream.cz/zpravy/10007541-nemci-to-s-plynem-umi
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    Tak to je snad jasny,ze prvoplanova stupidita trenek,ve stylu stejne populistickyho machodebila Davida Cernyho,je jen reklamou na Ztohovna,ktery se bali,ze by jinak nikdo neprisel na jejich hackers kongres ne?tam nam budou ted vysvetlovat co je to anarchie(looooooooooooool) a pritom rikat,jak je nedotknutelny soukromy vlastnictvi...

    A to,ze o nich ted toci film ex Romana Tyce bude jeste taky sranda-doufam,ze si v sobe nechala trochu nasranosti,aby to nebylo jen dalsi dlouhy promovideo v prevleku dokumentarniho filmu,co nam opet nic nerekne(jako ten o Obcanu K,kterej byl vlastne tunel na penize z CT)

    Fňuk!
    NOIK
    NOIK --- ---
    z časopisu Československý architekt z roku 1960:)

    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    BALDÝNSKÝ: Odtohoven! Velkohubé a prázdné odůvodnění ‚Zemanových trenek’ | Názory | Lidovky.cz
    http://www.lidovky.cz/baldynsky-odtohoven-0lh-/nazory.aspx?c=A151001_152459_ln_nazory_ELE
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    PARCEL project videodocumentation for english speaking: now with ENG subs:

    PARCEL / site- specific installation(Vladimír Turner)
    https://vimeo.com/115198569
    _PU
    _PU --- ---
    SGNLR
    SGNLR --- ---


    Banksyho zábavní park Dismaland se bude stěhovat do francouzského Calais, do tábora pro utečence. O Banksyho parodii na zábavní parky jsme psali už dříve zde. Nyní po pěti týdnech provozu a 150 000 návštěvnících v neděli definitivně uzavřel brány. Teď se bude celý Dismaland rozebírat a materiál z něj poputuje do uprchlického tábora ve francouzském Calais. O svém plánu informoval umělec na webových stránkách zábavního parku: „Již brzy Dismaland v Calais. Všechen stavební materiál bude použit k pomoci v Džungli poblíž Calais ke zbudování přístřešků pro uprchlíky. Online rezervace vstupenek nebude možná.“

    Z Banksyho Dismalandu budou přístřešky pro uprchlíky v Calais | Wave News
    http://www.rozhlas.cz/...rava/z-banksyho-dismalandu-budou-pristresky-pro-uprchliky-v-calais--1538094
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    S_tejk: Tzv. diverze, kterou nakonec stejně prodaj Everlast, Nike nebo Dvorak (kapital)Sex Gallery, ne?
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    (...) Jediná významná výjimka z tohoto pravidla nastala, když se Zeman minulý rok vracel z Číny s PPF a J&T. Jeho voliči si uvědomili, byť krátce, že upřednostňuje zájmy oligarchů před těmi jejich. Jak to vyjádřil na Facebooku šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl, kdyby byli víkendoví protestující chytřejší, pověsili by trenky na centrálu PPF v Praze 6.

    Bezvýznamnost protestů proti Zemanovi | FSFinalWord.cz
    http://www.fsfinalword.cz/?page=archive&day=2015-09-22
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Kominické kostýmy upomínající na éru lupičů-gentlemanů, absence vulgarit, hravost a vcelku univerzální mravní apel dělají z výstupu po lešení a výměny vlajky skoro staromilskou neplechu po vzoru nezdobných oktavánů, kteří se chtějí pomstít nemilovanému profesorovi fyziky.

    Zuzana Válková: Rudé trenýrky prosím objednat kvartálně - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/21297-rude-trenyrky-prosim-objednat-kvartalne
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Máme-li stát o umělecké provokace v rámci společnosti (polis), pak se tyto nikdy nesmějí stát pouhým morálním gestem a politikem, jako se to může jevit u Ztohoven nebo třeba u Davida Černého, jehož dílo Entropa si odneslo titul bulvární zábavy i od některých kolegů, například od Jana Mančušky.

    "Celý život se vyrovnávám s tím, že naše deníky rubriku Umění v jeho pravém obsahu zdaleka nenabízejí a musím se spokojit s rubrikou Kultura, kam se vejde všechno," napsal Mančuška před pěti lety v otevřeném dopisu galerii DOX, která má Entropu ve sbírce. "Dílo Entropa ale svou povahou a kvalitou patří do rubriky Koktejl, Zajímavost či Relax."

    Pasáže a tišiny Petra Fischera: Rudé trenky na Hradě jako rušivý faktor?
    http://archiv.ihned.cz/...t=buffer550ba&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    Všichni jsme jen poddaní

    Vojtěch Varyš, komentátor MF DNES 22. září 2015

    Je směšné přikládat naší hlavě státu atributy monarchie; jenže právě domnělou důstojnost stvrzuje i skupina Ztohoven svým činem.
    Skupina Ztohoven vyjádřila postoj vůči Miloši Zemanovi tím, že na Hrad místo prezidentské standarty vyvěsila rudé trenky. Symbol jasný, rychle rozpoznatelný – trenky jako obraz prezidentovy lidovosti a domnělého buranství; rudá barva jako náznak jeho náklonnosti k Číně a Rusku. Konzervativní reakce včetně Hradu na sebe nenechaly dlouho čekat: jde o zneuctění Pražského hradu, hlavy státu, o útok na stát jako takový. Ať už je prezidentem kdokoli, máme vůči němu zachovávat formální úctu.
    Je komické, že v zemi hrdé na svůj ateismus, okázale dávající najevo odpor k autoritám a formálním předpisům, v zemi, kde se svého času i zakázalo používat šlechtické tituly, je prezident, tedy první úředník státu, vnímán jako konstituční monarcha. Sídlí na Hradě, má vlastní vlajku, když vstupuje do místnosti, znějí slavnostní fanfáry. Prezident jmenuje univerzitní profesory, zahajuje školní rok a drží projevy vůči svým poddaným – přirozeně z Hradu.
    Proti atributům prezidentské funkce vystupovali Václav Havel, Václav Klaus i Miloš Zeman a všichni jim v různé míře nakonec podlehli, když byli sami prezidenty. Pražský hrad v sobě zřejmě má zvláštní moc, něco jako Tolkienův prsten. Koneckonců i lidoví vládci rovnostářského komunistického režimu sídlili na Pražském hradě. Když ani tohle nepraštilo do očí restaurátory demokratického režimu, neučiní to asi nic. Naše republika bude navždy tak trochu monarchií.
    Vtipné však je, že diverzní akce skupiny Ztohoven nemíří proti domýšlivému majestátu, ale naopak ho podporuje. „Prezident, který se nestydí vůbec za nic“(jejich slovy), je sám zneuctěním Pražského hradu, měl by odejít a posvátné místo české tradice přenechat někomu důstojnějšímu. Další paradox: k důstojnosti vyzývá skupina vnímaná – a sama sebe prezentující – jako drzá, provokující, anarchistická. Kde se v komediantech, schopných vtipné výtržnosti, bere státotvornost? Protože myslí jako poddaní.
    Českou společnost, zdánlivě liberální, ve skutečnosti však do morku kostí konzervativní, zvedají podobné akce ze židle. Nejde jen o skupinu Ztohoven či jejich blížence, třeba Rafany nebo Guma Guar, svého času dostával i Havel vyspíláno za to, když s Hradem nezacházel dostatečně pietním způsobem. Problém provokativních akcí je, že málokdy jdou za hranice dětského vzdoru. Jejich tvůrci jsou málokdy ochotni zasáhnout do vlastních životů.
    Slovinská skupina Maska svého času realizovala pozoruhodný experiment. Tři její členové si změnili – i úředně – jméno na Janez Janša, což byl tehdejší slovinský premiér a vůbec barvitá postava tamní politiky (dnes sedí ve vězení za korupci, ale navzdory tomu vybojoval další poslanecký mandát). Vstoupili také do jeho strany a pořádali řadu akcí na jeho podporu. Náhodně přitom objevili, že politik se sám skrývá pod pseudonymem a jeho pravé jméno je Ivan Janša. Performeři zkoumali i svoje hranice: jejich rodiny nesly změnu identity nelibě; potíže měli i se sponzory nebo kurátory. Zašli však mnohem dál, než je pouhé kálení v galerii nebo vyvěšování spodního prádla.

    https://www.facebook.com/piratskenoviny/posts/1001262986582939
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam