• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARANGAZOVANE UMENI / umeni vs. politika a společnost --- aktivismus, propaganda, kritika, subverze NOVÉ: 666
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    STATUS UMĚLCE A UMĚLKYNĚ TEĎ!
    Kulturním pracovníkům a pracovnicím rostou náklady, ale ne příjmy. S přesunem živé kultury do vyšší sazby DPH se navíc zvýší vstupné na kulturní akce, a proto lze očekávat i méně návštěvníků a návštěvnic. Ze státu do kultury více peněz v budoucnu proudit nebude a OSVČ, kterých je mezi pracujícími v kultuře skoro polovina, brzy tvrdě narazí kvůli zvýšeným odvodům. Máme se tedy spoléhat na soukromý sektor, který je v podpoře kultury značně vrtkavý, nebo si snad najít úplně jinou práci?
    Kulturní scéna v současnosti nutně potřebuje systémové řešení. Česká legislativa – jako jedna z mála v celé Evropské unii – nerozlišuje mezi podnikateli a umělkyněmi na volné noze. Takový model se ale během pandemie a především dnes v souvislosti s ekonomickou krizí ukazuje jako zcela neudržitelný. Je třeba zásadně redefinovat pravidla podpory kultury.
    V současnosti je nutná taková podpora kulturních aktivit, která neznamená jednorázové navýšení financí od státu, ale primárně zajištění základních jistot. Mezi ně patří kompenzace příjmů, které vypadnou z důvodu nemoci či péče o blízké, narovnání pracovních podmínek lidí, kteří pracují v kultuře většinou na volné noze nebo v nikdy nekončících částečných úvazcích a krátkodobých smlouvách, férové ohodnocení práce v kultuře a zajištění důstojného stáří.
    To podchycuje zákon o statusu umělce a profesionála v kultuře, na který v Česku ještě stále čekáme. Jak dlouho ale budeme ještě čekat? Až úplně vyhoříme a kulturu budou provozovat jen ti, kteří si to mohou finančně dovolit? A koho všechno tato legislativa zahrne? Status umělce je součástí Národního plánu obnovy a české ministerstvo kultury jej musí do roku 2024 připravit. Hrozí však, že bude přijat jen v minimální úpravě, která podchytí pouze výkonné umělce a nijak nestanoví návazná opatření týkající se daní, pojištění či podpory práce v kultuře. Může to ale vypadat jinak?
    Přijďte společně s námi položit tyto otázky před ministerstvo kultury!
    5. 6. od 10:00 do 14:00
    Program:
    10:00 – 11:30 Vyjádření z jednotlivých kulturních odvětví
    12:00 Kulaté diskuzní stolky + oběd
    13:00 Hudební performance
    Akci spolupořádají časopis Artalk, Asociace spisovatelů, Asociace malých nakladatelů a knihkupců, Spolek Skutek, Synth Library Prague, Galerie GAMPA, Galerie Hraničář a další.
    Status umělce a umělkyně TEĎ! Manifestace před ministerstvem kultury
    https://www.facebook.com/events/243800664913356/?ref=newsfeed

    GGG
    GGG --- ---
    Originál? Umění napodobit umění - kniha, katalog
    https://eshop.galeriehk.cz/original--umeni-napodobit-umeni/?
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    HYNEK:

    Policejní zásah na konferenci Vogue na Univerzitě Karlově? To není vtip! – A2larm
    https://a2larm.cz/2023/05/policejni-zasah-na-konferenci-vogue-na-univerzite-karlove-to-neni-vtip/
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    VOGUE MA VIC POZORNOSTI NEZ OBETI SEXUALNIHO NASILI NA FAKULTE

    Kontext: https://twitter.com/za_klima/status/1661795039859683329/photo/2

    SGNLR
    SGNLR --- ---


    Vernisáž výstavy Cli-fi 2050
    31. 5. 2023, 18.00

    Ter­mín výs­tavy: 1. červ­na – 30. červ­na 2023
    Vernisáž: 31. květ­na 2023
    Orga­nizá­tor: Člověk v tísni
    Kurá­tor: Milan Mikuláštík

    Jak si součas­ní uměl­ci před­stavu­jí budouc­nost Země v roce 2050 v kon­tex­tu kli­mat­ick­ých změn? Čeká nás a naše potomky utopie nebo naopak dystopie? Máme možnost sami do toho­to vývo­je zasáh­nout? Odpově­di hledá skupinová výs­ta­va s mez­inárod­ní účastí v inter­iérech i exter­iérech Kasáren Karlín.
    GGG
    GGG --- ---
    Alfredo Jaar: One Million German Passports - Announcements - e-flux
    https://www.e-flux.com/announcements/531130/alfredo-jaarone-million-german-passports/

    In the rotunda of the Pinakothek der Moderne, the Chilean-born and New York-based architect who makes art—as Alfredo Jaar refers to himself—illustrates why he is considered one of the most culturally, politically, and socially charged visual artists of our time. As the late Okwui Enwezor wrote, “Alfredo Jaar’s work represents one of the most developed commitments by a contemporary artist in the blatant embrace of the structural link between ethics and aesthetics, art and politics.” The artist explores complex sociopolitical issues, bringing to the fore the ethics of representation. Through quiet and meditative works, Jaar confronts issues of great magnitude, bearing witness to humanitarian disasters and attesting to the impact of military conflict, political corruption and economic inequality throughout the world.

    Once again, Alfredo Jaar draws on an urgent topic of our times, responding to the invasion of Ukraine and European migration policy, including the current debate about naturalization in Germany. In the central rotunda, he presents an art installation that consists of one million German passports behind a high security glass wall. This is the number of people that former chancellor Angela Merkel welcomed to Germany in 2015. But this is also the number of people who later rejected her party CDU and voted for the right-wing party AFD. The installation questions citizenship and identity, in the face of an increasing refugee crisis due to climate change and ongoing conflicts as well as the unequal treatment of refugees depending on their origin.
    SGNLR
    SGNLR --- ---


    Punctum - Krásovka
    https://www.punctum.cz/event/ambience-pozdniho-kapitalismu-promitani-videoartu-vladimira-turnera

    ...Vše spojuje kritické pozorování současné lidské společnosti – městské, pozdně kapitalistické, pod dohledem institucí; tedy společnosti ve stavu permanentní krize, sahající na limity planety, jíž obývá. Promítání představí Turnera v jeho pozorovatelské videoartové poloze. Ať už jsou to skrytá pozorování lidského chování, nebo inscenované performativní akce, statická, nebo pomalu se pohybující kamera žádá po divácích zpomalení a trpělivost – něco na způsobu dronového výrazu v hudbě, jemuž se Punctum rádo a často věnuje.
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    WAS IST KUNST? - GHMP
    https://www.ghmp.cz/vystavy/dragoljub-rasa-todosijevic/

    Dragoljub „Raša“ Todosijević (* 1945) je srbský umělec patřící do první generace neoavantgardních umělců tzv. nové umělecké praxe sedmdesátých let. Společně s Marinou Abramović patří k nejvýraznějším umělcům bývalé Jugoslávie a dnešního Srbska. Témata a strategie Todosijevićových děl ze sedmdesátých let odpovídají zájmům našich umělců (Petr Miler, Petr Štembera a Jan Mlčoch) o práci s vlastním tělem v politickém smyslu. Jeho pozdější konceptuální práce se vztahují k rudimentálním otázkám historie a našemu vztahu k ideologiím v nejširším smyslu.
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    AI Art: How artists are using and confronting machine learning | HOW TO SEE LIKE A MACHINE
    https://www.youtube.com/watch?v=G2XdZIC3AM8
    FRUITS
    FRUITS --- ---
    ŠTO TE NEMA
    https://stotenema.com/
    ŠTO TE NEMA is a participatory public monument to the 1995 Srebrenica Genocide. Between 2006 and 2020, this annual nomadic monument was presented through an ongoing partnership between the artist Aida Šehović and Bosnian diaspora communities in various public squares around the world aiming to create sites of remembrance together.
    The monument began as a one-day performance in Sarajevo with the first 932 cups collected from local families in the region by the members of the Women of Srebrenica Association. Through ongoing efforts and growing global networks of Bosnians living abroad, the monument collected 7,714 cups, one for almost each of the victims until 2019. In 2020, for the The hope is to collect 8,372 cups for the monument’s final iteration on this July 11 in Srebrenica, the site of the mass atrocities, where it will remain permanently in its final iteration, the final cups were collected from a number of individuals and organizations in BiH and the world. The final iteration of the monument included over 8,372 cups.
    The monument was collectively assembled and disassembled every year on July 11 by volunteers and visitors as a temporary memorial made with donated fildžani (small porcelain cups), each filled with Bosnian coffee, brewed on site, and placed together in a public square. As each participant filled their cup, the monument grew, expanding each time a contribution was made. Uniting survivors and the public in this process, ŠTO TE NEMA created an inclusive space to confront universal issues surrounding genocide by remembering, mourning, and healing as a unified global community.

    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    FRUITS: napiš SZ, ideálně s termíny.
    GGG
    GGG --- ---
    SGNLR: "Kapitalisticky realismus" par excellence a parta co tam bude vystavovat se aspon konecne jasne vymezila a bude mit svuj vlastni stanek.
    Melo by se to spis jmenovat Muzeum Kapitalismu
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    nekoho by tady mohlo zajimat...

    Kultura a kulturní a kreativní odvětví jsou budoucností evropského kontinentu: mají jedinečný mezioborový inovační potenciál, podporují sociální soudržnost v řadě oblastí, mají významně pozitivní vliv na duševní i fyzické zdraví a celkový wellbeing člověka i společnosti, nabízí nové principy designu a procesů. A právě v roce 2023, kdy jsme vystaveni řadě krizí a nejistot, bychom kultuře měli věnovat zvýšenou pozornost a investovat do ní. Souhlasíte? Potom za námi doražte na Pražské kulturní fórum! Na pozitivní vliv kultury se podíváme s předními českými odborníky a zahraničními hosty optikou programových bloků: Wellbeing, Economy, Environment.

    Pražské kulturní fórum 2023: KULTURA JE INVESTICE | Divadlo Archa
    https://www.divadloarcha.cz/cz/program/detail/2660/2023-04-20-prazske-kulturni-forum-2023-kultura-je-investice
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    In 2001, Richard Ankrom installed a fake freeway sign in downtown L.A. in order to fix a real problem for commuters. The sign is now long gone, but 20 years later, the stunt remains etched into the soul of the city.

    The Guerrilla Artist Who Fixed L.A.'s Worst Freeway Sign
    https://thelandmag.com/richard-ankrom-guerrilla-public-service-los-angeles-free/
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    „Asi jsme přinesli i nějaký hmyz.“ Seno, sláma a skládka zaplavily Galerii Václava Špály | Radio Wave
    https://wave.rozhlas.cz/asi-jsme-prinesli-i-nejaky-hmyz-seno-slama-a-skladka-zaplavily-galerii-vaclava-8966043

    Umělci a umělkyně se ve Špálově galerii v Praze zaměřují na to, jak se krajina, kterou obýváme, postupující industrializací a zásahy korporací proměňuje. Díváme se s nimi tak do srdce současné civilizace, která přetváří svět kolem sebe třeba těžbou surovin, zemědělstvím ale taky skladováním nebo recyklací odpadu.
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SMYSLOV: jeden náš společnej kamarád tomu řiká "Kaprál", což mě díky nechuti z kapra i kapitalusmu jde líp přes pysky:))
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    SGNLR: Socialistický realismus, tak tedy kapitalistický realismus… sorela, karela!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam