Jen prihazuji text pro doplneni souvislosti te rekonstrukce, jestli Vam to da lepsi obrazek. Ona ma dost sirokej zaber v planovanem konceptu cele Prahy, celkove smerovani mesta a omezeni dopravy ve meste. Zatim jsem projekt detailneji neprochazel, nektere veci mi tam prijdou divne, ale svuj nazor jeste nemam.
Vratislav Filler (jestli se nepletu, neco spol. s Auto*Matem):
Tak se nám opět zahřívá diskuse o obnově úrovňových křižovatek na magistrále na Praze 4. Pominu teď skutečnost, že ty dvě křižovatky jsou jen malou částí část jinak velmi zdařilého konceptu rekonstrukce ulic Táborská a Na Pankráci. Podstatné je, že se v komentářích opět objevuje klasický bulšit, který do nás tvůrcové městských dálnic hustili tak dlouho, až jej půlka města bezmyšlenkovitě opakuje.
Mýtus č. 1: S magistrálou nejde dělat nic, než bude hotový celý městský (nebo dokonce i pražský) okruh.
- Je sice pravda, že cesty překračující hranice Prahy tvoří zhruba polovinu pražského dopravního výkonu IAD. Drtivá většina téhle dopravy je ale v Praze cílová, tudíž je jí vnější okruh platný asi jako mrtvému zimník.
- Mimopražský tranzit činil v roce 2009 na magistrále mezi 3% a 7% (v noci), odhadem čtyři tisíce aut za den. 1) To magistrálu nevytrhne, 2) kdo Prahou tranzituje, může už dnes jet po okruhu městském nebo Průmyslovou.
- Tranzit uvnitř MO byl na magistrále před Blankou asi 20 tisíc aut. Městský okruh je hotový ze 3/4. Před půl rokem byl dostavbou Blanky dokončen celý západní obchvat centra, po kterém by se dala magistrála objet úplně stejně dobře, jako to půjde po dostavbě okruhu přes Malešice.
- Kdo dneska jede ve východním sektoru Prahy, má tu Průmyslovou a Kbelskou, jen o dva kilometry dál než kam by stejně musel jet v případě dokončeného okruhu.
- Kapacitu magistrály lze tudíž dneska naprosto bezbolestně stlačit o 20%, což nám dává různé možnosti - od prostého ubrání jízdního pruhu v řadě míst, přes doplnění přechodů, až po zrušení mimoúrovňových křižovatek - to vše, aniž by to mělo negativní dopady na hluk nebo emise.
Mýtus č.2. Nejde zřídit úrovňová křížení na Praze 4, protože by to způsobilo ještě horší zácpy, než jsou teď.
- Kapacitním hrdlem magistrály jsou křižovatky na I. P. Pavlova.
- Když magistrála snese přechod u Muzea (a to dokonce s příjemnou zelenou na 20 vteřin), snese i prokřížení na náměstí Hrdinů - a to dokonce bez nějakého zásadního omezení kapacity.
- Směrem z centra už bude doprava na Praze 4 kouskovaná předchozími signalizacemi, směrem do centra by bylo žádoucí postavit světelnou závoru někde na úrovni Hvězdovy, aby auta stála v kolonách ještě před vjezdem do uliční zástavby.
- A je nakonec jedno, kolik těch signalizovaných úrovňových křížení bude. Stačí, když se správně odhadne, jaký na nich má být počet pruhů, zda mají či nemají být řaďáky, atd.
Mýtus č. 3: Doprava z Prahy nezmizí, auta se přestěhují do jiných ulic na povrchu.
- Mírné snížení kapacity magistrály (na cca 80% stávající kapacity) vyžene především tranzit na komunikace k tomu určené, do Blanky například. Víc nikdo nepřipravuje.
- I kdyby se kapacita magistrály snížila do té míry, že by se do ní nevešla ani doprava v centru Prahy cílová (odhadem 60 tisíc vozidel denně), samoregulační efekt dopravních zácep by zabral do té míry, že lidé budou volit jiné dopravní prostředky. Lokální problémy (třeba nápor na Nusle) lze řešit třeba úpravou cyklů světelných signalizací.
- Konečně, celého půl roku byly vloni směrem do centra na Nuselském mostě jen 2 pruhy (což je i dnes) a k tomu ještě zcela zavřená Bělehradská. A fungovalo to.
Závěrem
Veškeré pochybné argumenty s výjimkou toho prvního budou naprosto stejně používány i po dostavbě městského okruhu. Nebo si snad myslíte, že potom, co město zprovozní Blanku 2, budou najednou řidiči jak mávnutím kouzelného proutku akceptovat zřízení mýta, zavedení nízkoemisní zóny, zneprůjezdnění nábřeží a zřízení přechodů na magistrále?