• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    EKONY
    EKONY --- ---
    LILY: určitě, dokonce když zalistuješ v historii klubiku, tak sem nekdo hazel link ci info na takoveto kurzy
    nicmene bych chtel znovu pripomenout, ze tendle klubik je o vipaassane dle S.N. Goenky, který je předstravuje v 10 a více denních kurzech
    ačkoli nemám zkušenost s jinými a určitě je ne-nedopročuju, tak co mám, je zkušenost právě s tím 10-denním, jehož tato minimální 10 denní délka je optimálně vyladěná pro správné pochopení techniky
    (když si vybavím, kam jsem se posunul se svou kncentrací po prvních 3 dnech po 10ti hodinách čistého meditování denně, kdy se začíná s koncentrací na dech, resp špičku nosu.. - tak si nedokážu představit víkendový či jinak kratší kurz samotné vipassany tak, aby člověk odešel se správným pochopením správného provádění techniky...)
    Možná jsem však lama a mnohým lidem můžes stačit i jeden den, to netuším ..
    Ten 10 denní kurz je každopádně dostatečný pro to, ať člověk může sám doma praktikovat bez potřeby dalších kurzů .. Pochyboval bych o tom v případě kratších kurzíků...

    Jak píšeš, je to každého volba .)
    LILY
    LILY --- ---
    EKONY: Mě vipassana moc zajímá, ale když bych chtěla někam jet a vyzkoušet si to, tak to bývá většinou aspoň na týden. No a já veškerou dovolenou a ještě něco málo neplaceného volna vyplácám na jiný druh studia sebe sama. Vím, že je to moje volba...ale nejsou třeba i nějaká kratší, víkendová setkání bo tak něco?
    GAF
    GAF --- ---
    EKONY: 3. a 4. fáze - JO ! To je přesně ono, to se mi stává !
    GAF
    GAF --- ---
    mraky nebo kámen :D
    EKONY
    EKONY --- ---
    jo a eště doplněk z teoretických rozprav (snad to nebude úplně zkomolené :)

    Naše mysl se dá rozdělit na 4 části (neboli postupné fáze činnosti mysli, které probíhají teď a tady v okamžicích a množstvích o kterých nemáme ani páru).
    1. Ta co si všímá, že se něco děje - dá nám vědět, když kterýkoli smysl cokoli zachytí
    2. Ta co říká, co to je - porovnává, třídí, popisuje všechny vědomé či podvědomé vjemy, a jelikož jsou charakteristiky duální, vždy je každému vjemu automaticky (jako výstup této části mysli) přiřazena všelijaké klasifikace či ohodnocení na pomyslných stupnicích (min - max)
    3. Ta část mysli, která na podkladě výstupu předchozí fáze vysílá do organismu odpovídající pocity (vibrace), které jsou tak v souladu s výstupem z přechozí fáze i s ohledem na jejich složitost a rozličnost, avšak současně umístitelné na stupnici dobrý-špatný
    4. Ta část mysli, která reaguje na rozlévané pocity (vibrace), a především dle kritéria dobrý - špatný resp. příjemný - nepříjemný činí akce (na fyzické, vokální, či mentální úrovni) a to takové, aby tyto vjemy dále vyhledávala (příjemný), či je potlačovala (nepříjemný)

    když se pozorují mraky nebo kámen, jsme v druhé fázi, přičemž vždy i přes uvědomění pozorování mraku bude následovat 3. a 4. fáze (příjemný či nepříjemný pocit z mraku a odpovídající akce - uvědoměním pozorování mraku nelze odbourat 3. fázi - nelze nemít pocity), a z koloběhu či automatických procesů mysli se nelze dostat

    když se pozorují pocity, jsme v 3. fázi, kde lze uvědomovaným a hlavně neutrálním (nehodnotícím) pozorováním ovlivnit 4. fázi - fázi akce (uvědomím si, že mám pocit chladu, a následně uzřím automatickou reakci v podobě odporu (tento odpor probíhá skutečně i na fyzické úrovni) - pokud si tyto souvislosti současně uvědomuji, mohu je měnit, a odpor k chladu tak mohu proměnit v jeho přijetí)

    jedině takto se dá podle této teorie vyrvat kořeny navyklých reakcí a oprostit se od toho všeho

    (aspoň tak si to vykládám .) mohl bych najít něco kde by to shrnul nějaký zasvěcenec, ale on mi to tu v nejhorším někdo vyrozporuje kdyby to byl nějaký hlod)
    GAF
    GAF --- ---
    hmm, díky
    EKONY
    EKONY --- ---
    ona vipassana je technika, jejíž prováděním se umožňuje pozorovat "kámen"jinak než dříve
    nevím jestli pozorováním toho co popisuješ dosáhneš nějakých fyzických (reálných) změn
    a jestli jo, tak to budou spíše pravděpodobněji nějaké poznatky a pochopení na intelektuální úrovni, než pochopení na fyzické úrovni (= skutečná změna)

    Fyzická úroveň reality je pracovní plocha pro vipassanu.
    Když se chci otočit doprava, musím podniknout jisté kroky na fyzické úrovni, abych se otočil. Nestačí jen něco pozorovat nebo si uvědomovat či rozebírat, neboť takto zůstávám stále neotočen, ačkoli pln uvědomění..
    Stejně tak jestli chceš změnit sebe, resp nějaké zaběhlé procesy v sobě, musíš je měnit na fyzické úrovni, proto tělesné pocity...

    A pak taky otázka je, jestli tě pozorování kamene nebo okna bude bavit každý den hodinu ráno a hodinu večer :)) na těle se přeci jen lépe poznává (doslova prožívá), že se vše mění ..
    GAF
    GAF --- ---
    Heh, tuhle mi spadnula na koleno asi čtyřiceti kilová branka a naštěstí jsem ten den četl příspěvky na auditku o bolesti a jak s ní zacházet. Takže čím víc jsem si jí snažil uvědomovat v tu chvíli, tím lehčí bylo tu událost přestát, dokonce to bylo zajímavý :D Ale řeknu ti, svíjel jsem se na zemi jako zvíře asi čtvrt minuty a přitom se vlastně pozoroval, lol...

    Ale víš co, já myslel, proč třeba není to samé co do účinků pozorování třeba okna nebo kamene, nebo to jak dva lidi mluví nebo jak se pohybují mraky...
    EKONY
    EKONY --- ---
    sám sebe máš nejblíž :)
    defakto to co se "namane" je tak nějak v nás samých , spíš než někde jinde ... ono se ani nic jineho pozorovat neda, než co zprostředkují naše (moje, tvoje, jeho, její, jejich) smysly (neboli pozorováním souseda pozoruješ stejně jenom své vjemy a jejich interpretaci)

    ten dotaz je spíš imho "proč pozorovat pocity uvnitř těla - proč nepozorovat zvuky, obrazové vjemy, chuťě apodobně... nebo nejlépe všechno naráz "
    odpověď by mohla být, že co se děje v těle, je fyzická úrověň reality, takováta nejvíc ovlivňující, páč to doslova cítíme na sobě samých (ten zvuk ani barva ač nepříjemné nemusí zas tolik vadit - ale takový nepříjemný pocit přímo na těle, třebas svědění či bolest - to už je trošku jiný kalibr..)

    pozorováním "všeho co se namane" se taky můžeme dostat do situace, že pozorujeme jen to co z dostupných vjemů nejvíce vyčnívá - čili skáčeme po těch "nej.." (..příjemných) vjemech a zanedbáváme ty méně "nej...", kterých může být většina..

    vipassana naučí (v začátcích - víc nemohu mluvit...) jak pozorovat vše tam, kde usměrněná pozornost zrovna je, spíše než jít pozorností tam, kde se zrovna něco "děje"
    GAF
    GAF --- ---
    Lidi, proč se vlastně má pozorovat sám sebe spíš než třeba pozorovat vůbec ? Myslim teda ...cokoliv co se třeba namane.
    EKONY
    EKONY --- ---
    jeste jednou, oficialne, cerne na bilem :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    huh, tak opět jedna čerstvost, a to již dle všeho definitivní:

    "... kurz v Hronove bude :)
    termin: 15.-26.7.2008
    adresa: Domov mládeže, Na Chocholouši č.409, Hronov 549 31
    EKONY
    EKONY --- ---
    hah, tak opět jedna čerstvá zprávička:

    ".. tuto chvili neni jiste, zda kurz v Hronove bude. Skola zazadala o dotace na opravu Domova mladeze a pokud je dostane, budou opravy probihat v lete v dobe tohoto kurzu. Do pulky unora bychom se meli dovedet konecny verdikt..."

    tak tak ..
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    juchů :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    Takže čerstvá zpráva :)

    Letní kurz v Hronově se uskuteční, potřebné informace naleznete na webu (www.cz.dhamma.org), kde se můžete tímto okamžikem již začít přihlašovat.
    JOGINKA
    JOGINKA --- ---
    EBENY: Zažila jsem vipassanový kurs s Ottamou (neseděl mi jako učitel), se Sujivou a Jitkou Vodňanskou. V létě se chystám na 14ti denní vipassanový kurs se Sujivou na Slovensku.
    EKONY
    EKONY --- ---
    a nyni jsem si dovoli, pro trocha zpestření, kratší příběh ze života:


    Deštník, Bylyna, Koziluh a Štěbetka se vrátili ze světa.
    Neboť to byli od útlého mládí velcí kamarádi, sešli se hned jak to bylo možné a dohodli se na uspořádání přednášky, kde by předali zkušenosti a poznatky ze svých cest ostaním ze své rodné vísky.
    Sešla se spousta dychtivých návštěvníků, kteří byli mnohdy za celý svůj život pouze v nedalekém okresním městě. Mnozí očekávali potvrzení svých domněnek o zemích, kde vládne lucifer svým smrtonosným bičem, o existenci konce světa, o létajících kobercích či podmořských pannách. Jiní přišli pro zážitky, jež by velmi rychle přijali za své a jejichž převypravováním by vyplňovali své monotónní dny a v očích věrných posluchačů by si tak získávali ještě lepší pověst. Přišli i ti, kteří byli snad jednou či vícekrát v sousedních zemích, považovali se za stejné cestovatele, v předsálí před započetím přednášky vedli dlouhé monotónie jejich cestovatelských výdobytků, a povětšinou si přišli porovnat své zážitky se zážitky protagonistů, zatříbit je tam kam patří, a ujistit se tak o jediněčnosti svých, nyní již jen vzpomínek. Našlo se pár jedinců, kterých by se dalo rychle spočítat, jež nebyli nikdy nikde, však s práznou hlavou chtěli co možná nejvíce pochytit, neb něvědeli co by a viděli v této přednášce možnost nalezení "ukazatele" v jejich hledání smyslu života. Svou účastí pekvapil byť svou pozorností nikoho neuchvátil nejznámější cestovatel z celého okolí. Ten nevedl debaty v předsálí, nýbrž zvědavostí celý bez sebe nepozorovaně navštívil cestovatele přímo v jejich šatně a neunavuje je svými dotazy jen pozoroval a sbíral první dojmy.
    Po té co se všichni upokojili a usadili se na své místo, přednáška započala. První se svým příspěvkem vystoupil Koziluh. Neb chtěl hovořit jako první a svým vyprávěním co neujvíce zaujmout, započal popisovat kde všude a jak daleko byl, čím se kde můžou pyšnit, a jak on sám svými znalostmi všude kde se dalo přispíval, za což byl na svých cestách všude považován, ba dokonce i odměňován a pasován. Svou řeč zakončil tím, že by všichni z vesnice měli všeho zanechat a vyrazit co nejdříve do světa, aby si dobyli slávy jako on sám.
    Bylyna, uznávaný didaktik a archivář, schladil nadšení všech posluchačů svými jednodstranně laděnými příspěvky o tom, kterak je ve světě spousta špíny, nedokonalosti, hlouposti a lakoty, zbytečností a rozmarů, a proto nechť radši nikdo nikam nevyráží a je rád za to co má, neb to je dle jeho poznání to nejlepší. Svou závěrečnou řečí si oproti očekávání získal respekt u nemála hrdých občanů, přičemž se neopomněl zmínit o své čerstvé kandidatuře na starostu obce.
    Další vystoupila se svým příspěvkem Štěbetka, která zahltila posluchačstvo informacemi, které na svých cestách získala, o nádherných obřadech při svatebních slavnostech, o způsobech vyspělých dvořanů v bohatých královstvích, o všemožných látkách a ozdůbkách, jimiž se lidé zdobí tu a tam a svou řeč zakončila doporučením, že pro obohacení vlastního života by měli místní občané většinu z těchto zvyků přejmout a udžovat i zde.
    Nakonec se zvedl Deštník, vytáhl zaprášenou promítačku a jal se promítat obrázky, jež zachytil na svých cestách. Zaznamenávali povětšinou trošku těch či oněch skutečností z předešlých příspěvků, avšak Deštník mlčel a se zasněnými očima se koukal a vzpomínal, neb obrázky mu zjevovali pocity uvnitř a ty ho hřáli. Po chvíli se ozvali námitky, že chtějí doprovodné povídání, že takto to je až moc suché, a tak Deštník vyprávěl něco jako : "Zde stojí muž s ženou, a mávají". "Na tomto snímku pak vidíte velbloudici se svými mláďaty" ... "To my vidíme, ale stejně to není ono !" Ozývali se nové výtky .. A tak jej za chvíli většina vypískala.. Deštník schoval promítačku, a tak jako ostatní i on pronesl na závěr pár slov. "Cestování vám všem ze srdce doporučuji, neboť jsem se díky němu mnohému naučil, mnohé poznal, uviděl na vlastní oči, co ani fotoaparát nezachytí, pocítil na vlastní kůži, co ani žádné vyprávění nemůže na míle přiblížit. Vážím si všeho kolem sebe mnohem více než dřív a nakonec jsem si stejně uvědomil, že ta pravá cesta začíná u mně "doma". Po chvíli hlubokého ticha se tu a tam ozval smích, zakašlání, posmrknutí, a takto rychle se zdejší atmosféra opět změnila v hlučný lomoz, kterým už jen prosvištěl hlas správce budovy, že přednáška skončila a všichni ať se v klidu odebéřou domů, a vše se pomalu rozprchlo.

    Život ve vesnici šel dále a jak je zvykem i zde byly nějakou dobu na pořadu dne diškutace o této pednášce, o dalekých zemích a jejích divech, o úspěších nových ale hlavně starších "cestovatelů" a vše se časem dostalo do starých kolejí. Toto téma probírali už jen starší cestovatelé, kteří si již dávno neustálým opakováním svých úspěchů vydobyli zpět své hrdé pozice v očích svých věrných posluchačů. Nejznámější cestovatel z okolí se počal vícero věnovat svým příbuzným, a tak ho lidé potkávali stále častěji. Koziluh i Štěbetka hned jak to bylo možné zase odcestovali, Bylyna se stal starostou, a Deštník počal šířit lásku ponejprv ve své rodině, postupně však i mezi obyvatele vesnice, a t i si z něj někteří tropili blázny, někteří o něm ani něvěděli, našlo se však pár takých, které inspiroval. Ostatní už časem ani nevzpomněli. Jen těch pár jedinců, kteří šli na přednášku s otevřenou hlavou, zmizlo z vesnice a nějakou dobu o nich nebylo slyšet.

    A tak se stalo že stejně jako i první skupina cestovatelů i oni se časem vrátili,a neboť se jednalo o z mládí spřízněné duše a přeci jen by bylo záhodno udžovat takovýto zvyk, i oni uspořádali pro domorodou vesnici přednášku. A tak se vše opakovalo.

    První vystoupivší uvedl, že Koziluh jisté pověsti vskutku dosáhl, leč jeho vlastní prý nyní nezná mezí. Druhý pak zmínil, že očekávaje Bylynovy nepříjemné zkušenosti na svých cestách narazil jen na samá pozitiva, a proto se těší moc a moc, až zase vyrazí, neboť ta pozitiva ho moc naplňovala. Třetí pak pln zármutku a pochyb o nadšení z předešlého příspěvku uváděl všechny krásy zmíněné Štěbetkou, která očekával, však nenacházel, ba naopak odrazoval pocluchačstvo sdílením svých negativních zážitků. Nakonec vystoupil usměvavý řečník, jenž stejně jako minule Deštník, zmínil, že bez ohledu na již zmíněné, doporučuje všem jejich vlastní zkušenost, která je naplní osobitými jedinečnými skutečnými pocity, a bude je hřát do konce života bez ohedu na to, co kdo kdy bude říkat.

    A opět se vše opakovalo,
    a tak se dělo zas a znova,
    po mnoho nekonečných let...
    EKONY
    EKONY --- ---
    BRANA: muzes byt prosim konkretnejsi ? s cim souhlasis, kdyz uz tedy souhlasis ? nebo to bylo jen at to tu neni tak "jednostranne" a nic vic ?
    s tim prispevkem se totiz da jednoduse souhlasit - trebas i ja s nim za urcitych podminek souhlasim

    ale nick hovori o nejakem nateseni se na opetovne vraceni se na kurz, a takto vyzdviha urcite procento nekonkretnich lidi, kteri to tak budou mit vzdycky, at se daji jakoukoli cestou, pokud nejsou jedni z mala a svou cestu nevidi primo pred sebou .. (ackoli to zni, jako by to padalo na vsechny, kteri si ten kurz kdy dali.. )

    navic jeho nyxovsky ton "..u vas.." a "..vam tam.." je lehce zavadejici, protoze to neni ani zadne my nebo u nas, ani zadne tam či tu - je to typ kurzu, ktery beha v tomu urcenych centrech nepretrzite (nekde jednorazove), muze si ho dat kdokoli, nikdo si ho davat nemusi, kdo se vraci jeho vec, kdo se nevraci taky jeho vec, nikdo nikomu nic nediktuje, jen se pro potreby postupu na ceste doporucuje ...
    (spis to imho hovori o tom, ze ma nick nejake svoje, kdesi tam ..)

    ja s nim trebas mam spolecne jen to, ze jsem ho prodelal, a jeho nepopsatelny ucinek, ktery citim dnes a denne a jsem za nej nekonecne vdecen, chci predat doporucenim co mozna nejvice lidem, tot vse, nic vic v tom ja nemam, coz snad neni nic proti nicemu..

    takze pokud to nekdo nechce, at si to nedava, neni to na prikaz :)
    BRANA
    BRANA --- ---
    souhlas s - A_NICK_MARDERem
    EBENY
    EBENY --- ---
    EKONY: a o praxi si teda popovidam s lidmi v realu, no:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam