• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    REVAN
    REVAN --- ---
    YMLADRIS: Na christopherovi jsem byl cca 2roky zpátky. docela potvrzuji, co o něm píšeš.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    bude vipassana retreat velikonocni s christopherem kockem (theravada ex-monk), podrobnosti pozdeji, zrejme "v Hořovické chatě na Cholíně"

    christopher mi na silvestra pripadal supr. very essence based, maly duraz na formalni formalismy
    MITTRON
    MITTRON --- ---
    JUNIPETRUS: nevim uplne presne co jste diskutovali, ale v mnoha oblastech je teoreticke chapani rovno fantazii a predstavam (iluzy). presne tak jako je teoreticky "spravne" pochopeni toho co je pomeranc, lidma ktery ho nikdy nevideli, nechutnaly a necitily ale slyseli o nem hodne vypravovat a hodne o tom jaky by mohl byt premyslely a cetly ... co myslis, je takove teoreticke "chapani" pomerance spravne?

    JUNIPETRUS: aha, o citlivosti jste se bavily .. tak to zrejme skutecne znas pomeranc z vypraveni a cetby hromady knizek. a nebo mluvis o citlivosti ve smyslu, sentimentu a rozplakanosti .. ehm .. o tom asi nebyla rec. pokud mas zklidnenou mysl, teprve potom muzes reflektovat, vnimat, citit, tj. byt citlivy na uplne jiny urovni nez do te doby, doku mysl byla plna kde ceho .. skr co se muselo, vsechno ostatni probit a co nebylo dost silne, silnejsi nez rozboureny obsah bezne mysli .. se skrz to neprobilo. takze, zcela prirozene, kdyz takovou mysl utisis, zacnes vnimat, citit .. vsechno mozne ... nicmene, je docela mozny ze mas o pomeranci nejakou jinou predstavu ;)
    MYKO
    MYKO --- ---
    MYKO
    MYKO --- ---
    Jenny Phillips
    Cultural anthropologist, writer and psychotherapist Jenny Phillips has been working in the field of mental health for more than 15 years. Much of her work has been with male prisoners, teaching inmates courses on emotional literacy and vipassana meditation, an ancient meditation technique based on the teachings of Buddha. Her work has helped inmates—many serving multiple life sentences—transform their lives, face their pasts and become more peaceful, purposeful people.

    http://www.oprah.com/article/spirit/inspiration/pkgoprahssoulserieswebcast/20081013_oaf_oss_jphillips
    EKONY
    EKONY --- ---
    //kdyby měl někdo problém s mizícími příspěvky, tak do pošty - rád osvětlím ..
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    TILOPA: tak uz vis proc mas sedet?
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    KAILASH: argumentovat poukazovanim na to ze ten druhy necemu rozumi jen 'teoreticky' se ti stava docela zvykem, pozor na to.
    A je to z velke casti falesny argument.
    Za 1/ nemuzes vedet jestli nekdo tomu rozumi teoreticky, pokud tomu sam nerozumis poradne, takze jelikoz napriklad ohledne samatha/vipassana si strilel od boku teoretickou znalosti, nikoliv pochopenim, strilis od boku, ze druhy chape neco teoreticky.
    2/ Neni teoreticke a prakticke pochopeni. Pokud nekdo vyklada neco spravne, zrejme to pochopil, a pokud by to pochopil jen 'teoreticky' nic to nemeni na tom,ze to rika spravne nebo pravdu.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    KAILASH: zkus cerpat i z jinych zdroju nez wiki. Nekdy je wiki dobra, nekdy tam jsou bludy, protoze wiki poskytuje fakta prevazujiciho treba nazoru, ktery uz je bludem.
    Ale jedna vec u samathy je pravdiva, ze pojem samatha, nikoliv vsak 'meditace samatha' spada do samma samadhi
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    KAILASH: to je preci zaklad!
    KAILASH
    KAILASH --- ---
    Uz jste dneska sedeli??
    EKONY
    EKONY --- ---
    JUNIPETRUS: souhlas, proto mam nektere ty priciny v uvozovkach, jsem nevedel jak si s tim poradit ... a itak to nesedi :) ale tak ta idea z toho snad leze ..

    a s tim vedomim - uvedomenim jsem taky koukal, a nevedel, takze dik za doupresneni
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    TILOPA: ale mi neresime, jestli zub boli bez priciny, ale jestli je bolest(utrpeni) projevem odporu. Na to prosim odpovez.
    Vlastne sis odpovedel - utrpeni je projevem disharmonie a spatnym pocinim v minulosti.
    TILOPA
    TILOPA --- ---
    JUNIPETRUS: Zub nebolí bez příčiny, a příčinou je vždy disharmonické počínání v minulosti, takže tato bolest je plodem, karmou, naším nevědomým postojem, za kterou si můžeme sami, proto někoho bolí a někoho ne, i když dnes je svět v takovém stavu, že není harmonických lidí, lidí co by je neboleli zuby
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    TILOPA: kdyz te boli zub je to forma odporu? Nerozlisuje mezi vjemem(slast, utrpeni) a reakci(odpor, prilnavost).
    Bez ohledu na reakci se vyskytuji vjemy, ktere tvori prozivani.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    EKONY:
    jedna poznamka: pricina neni to same co podminka.
    pricinou kontaktu tedy nejsou smyslove organy. Pokud by tomu tak bylo, dokud clovek ma smyslove organy, stale by tu byl kontakt.
    Ale kontakt vyzaduje, jak predmet kontaktu, tak pritomnost vedomi a pozornost k predmetu. A smyslove vnimani lze preci odpojit.

    a s tim vedomi ti to trochu hapruje. Ale je to asi proto, ze s pojmem vedomi a vinnana je to slozitejsi.
    1.Vinnana se kolikrat nespravne preklada jako vedomi. Ale v podstate z definice Buddhovi jde o jakousi fukci vedomi, jako treba i funkce vedomi mysleni, ktere muze byt ovladnute.
    2. Pojem vinnana se pouziva hlavne dvou pojmovych strukturach nauky. A to jako clanek zavisleho vznikani a pak jako jeden z peti agregatu. A ja si myslim, jak vyplyva z kontextu a i z logiky, ze to neni uplne to same.
    Cili i vinnana se pouziva ve dvou i mozna vice vyznamech, jako v nasi reci pojem vedomi podle sveho kontextu ma ruzne vyznamy.
    Jako vhodne slovo pro vinnana se hodi slovo "uvedomeni". I kdyz treba pro vinnanu v zavislem vznikani, to je zaroven jakysi silovy a tvurci faktor.

    Zkusme takove zamysleni. Buddha po realizaci nibbany, ktera znamena vyhlazeni nevedomosti a samskar, dale chodil po svete, byl dokonale pri vedomi(probuzeni) a pouzival smysloveho vedomi a smyslu.
    Jestlize rikas ze s vyhlazenim samskar zanika i vedomi, pak Buddha to Buddha svym zivotem poprel.
    TILOPA
    TILOPA --- ---
    EKONY: Cítíš utrpení ? Není utrpení forma "aversion" odporu ?
    EKONY
    EKONY --- ---
    YMLADRIS: podobne to podava Goenka, ze to zazil Buddha pri svych badanich

    vychozim bodem je utrpení - to je všudypřítomné
    příčinou utrpení je "craving" (touha) a "aversion" (odpor) - (neboli sankara)
    "příčinou" touhy a utrpení je "nezvládnutá" 4. část mysli (reagující)
    "příčinou" 4. části mysli (reagující) jsou pocity (příjemné x nepříjemné), které vytváří 3. část mysli
    "příčinou" 3. části mysli je "kontakt" - neboli jakýkoli vjem, který je nejdříve zjištěn (1. část mysli) a hned na to zatříben (2.část mysli)
    příčinou "kontaktu" je 6 smyslových orgánů (zrak, sluch, čich, chuť, hmat (navenek), mysl (dovnitř))
    příčinou 6 smyslových orgánů je existence vědomí, které je vždy jako "material" a "mental" ruku v ruce spolu
    příčinou vědomí je sankara

    tímto se kruh uzavírá ...
    místo, které tento kruh může přetrhnout, je právě ovládnutí 4.části mysli
    tím se nejdříve eliminuje vytváření nových sankar, následně likvidují zásoby nahromaděných sankar z dřívějška
    když není žádná sankara, nebude potřeba vzniku vědomí atd atd atd .. - nebude utrpení ..

    TILOPA: sednout si neni spatne, uvolnis tak noham a pateri, a dokonce i mysl si da slofika lip nez kdyz stojis .)
    RANGDROL
    RANGDROL --- ---
    YMLADRIS: super;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam