• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    EKONY
    EKONY --- ---
    (Vynato z knihy "Umeni zit" od Williama Harta)

    OTÁZKA: Často se odvoláváte na Buddhu. Učíte buddhismus?
    S.N. GOENKA: Nemám nic co do činění s nějakými „ismy“. Učím Dhammu, to znamená učení Buddhy. On sám nikdy neučil nějaký „ismus“ nebo nějaké sektářské dogma. Z jeho učení mohou získat užitek všichni lidé bez rozdílu: učil umění žít. Setrvávání v nevědomosti je škodlivé pro každého; rozvíjení moudrosti je prospěšné pro každého. Proto každý může praktikovat tuto techniku a získat z ní prospěch. Křesťan se stane dobrým křesťanem, žid dobrým židem, muslim se stane dobrým muslimem, hinduista dobrým hinduistou, buddhista dobrým buddhistou. Člověk se musí stát dobrou lidskou bytostí, jinak nemůže nikdy být dobrým křesťanem, dobrým židem, muslimem, dobrým hinduistou nebo buddhistou. Jak se stát dobrou lidskou bytostí – to je nejdůležitější.

    Mluvíte o podmíněnosti, naprogramování mysli. Není tato technika taky ve skutečnosti podobným programováním mysli, i když třeba pozitivním?
    Naopak, je to proces odstraňování veškeré podmíněnosti. Namísto toho, aby se mysli cokoli vnucovalo, automaticky se odstraňují škodlivé vlastnosti, takže zůstanou jen ty prospěšné, pozitivní. Odstranění nečistot odkrývá pozitivní základ, který je vlastní čisté mysli.

    Ale sedět delší dobu v určité pozici a soustředit pozornost určitým způsobem je přece svým způsobem podmiňování, nastavování mysli.
    Pokud to děláte jako hru nebo mechanický rituál, potom ano – podmiňujete mysl. Ale to je nepochopení vipassany. Pokud ji praktikujete správně, umožní vám zažívat pravdu přímo, vaši vlastní pravdu. A z této zkušenosti se přirozeně rozvine porozumění, které odstraní dřívější nastavení a podmíněnost.

    Není to sobecké zapomenout na svět a jen tak celý den sedět a meditovat?
    Bylo by to sobecké, pokud by to bylo cílem samo o sobě. Je to však jen prostředkem k cíli, který není ani trochu sobecký: prostředkem ke zdravé mysli. Když je vaše tělo nemocné, jdete se uzdravit do nemocnice. Nejdete tam na celý život, ale jen získat zpátky ztracené zdraví, které pak užíváte v běžném životě. Stejně tak přicházíte na meditační kurz nabýt duševní zdraví, které pak využijete v každodenním životě pro své dobro a pro dobro druhých.

    Zůstávat šťastný a pokojný dokonce tváří v tvář utrpení druhých – není to naprostá necitlivost?
    Být citlivý vůči utrpení druhých neznamená, že musíte sami být smutní. Místo toho byste měli zůstat klidní a vyrovnaní, abyste dokázali konat a tím zmírnit jejich utrpení. Pokud budete sami smutní, jen zvětšujete utrpení kolem sebe; nepomáháte druhým ani sobě.

    Proč nežijeme ve stavu pokoje a míru?
    Protože chybí moudrost. Život bez moudrosti je život iluzí, který s sebou přináší nepokoj a utrpení. Naší první povinností je žít zdravý, harmonický život, dobrý pro nás a pro všechny ostatní. Abychom toho dosáhli, musíme se naučit používat svou schopnost sebepozorování, pozorování pravdy uvnitř.

    Proč je nezbytné zúčastnit se desetidenního kurzu, aby se člověk mohl naučit tuto techniku?
    Pokud byste mohli přijít na delší dobu, bylo by to ještě lepší! Ale deset dní je minimální doba, za kterou je možné si osvojit základy techniky.

    Proč musíme zůstat ve vymezeném prostoru kurzu celých deset dní?
    Protože jste zde, abyste na své mysli vykonali operaci. Chirurgická operace se dmusí provádět v nemocnici, na operačním sále chráněném před nečistotami. Tady, v prostorách kurzu, můžete provést operaci bez jakýchkoliv rušivých vlivů zvenku. Když kurz skončí a operace je za vámi, zase jste připraveni čelit světu venku.

    Léčí tato technika tělesné problémy?
    Ano, jako vedlejší produkt. Mnoho psychosomatických potíží přirozeně zmizí, jakmile se odstraní duševní napětí. Když je mysl rozrušená, fyzické potíže se zákonitě musí objevit. Když se mysl zklidní a očistí, tyto problémy automaticky zmizí. Pokud však vaším cílem bude namísto očištění mysli vyléčení tělesných neduhů, nedosáhnete jednoho ani druhého. Zjistil jsem, že lidé, kteří přijdou na kurz s cílem zbavit se nějakého tělesného problému, soustředí během celého kurzu veškerou svou pozornost jen na tento problém: „Je to dnes lepší? Ne, ještě to není lepší…Zlepšilo se to dnes konečně? Ne, nezlepšilo!“ Takto promarní celých deset dní. Pokud je však vaším cílem jednoduše očištění mysli, potom v důsledku meditace mnoho nemocí automaticky zmizí.

    Co byste řekl, že je smyslem života?
    Zbavit se utrpení. Lidská bytost má tu úžasnou schopnost jít hluboko dovnitř, pozorovat skutečnost a zbavit se utrpení. Nevyužít tuto schopnost znamená promarnit svůj život. Využijte ji a žijte opravdu zdravý, šťastný život!

    Mluvíte o tom, že jsme ovládáni negativitami, duševními nečistotami. Můžeme být také ovládáni pozitivními vlastnostmi, ctnostmi, třeba láskou?
    Co nazýváte „pozitivním“ nebo ctnostmi, to je skutečnou přirozeností mysli. Když je mysl zbavená podmíněnosti, je vždy plná lásky – čisté lásky – a vy se cítíte plní míru a štěstí. Když odstraníte negativitu, pak zůstane jen to pozitivní, jen čistota. Kéž je celý svět prodchnut touto čistotou!
    EKONY
    EKONY --- ---
    (vynato z knihy "Umeni zit" od Williama Harta)

    Plavologie

    Jeden mladý profesor se jednou plavil na lodi po moři. Byl velmi vzdělaný, se spoustou titulů před i za jménem, ale v životě nepříliš zkušený. Mezi posádkou na té lodi byl i starý negramotný námořník. Každý večer se námořník na chvíli zastavil v kajutě profesora a naslouchal jeho učeným řečem. Byl zcela ohromen znalostmi tohoto mladého muže.
    Jednoho večera, když se námořník po dlouhém rozhovoru právě chystal odejít z profesorovy kajuty, mladík se ho zeptal: „Starý muži, studoval jste geologii?“
    „Co je to, pane?“
    „Nauka o zemi.“
    „Ne, pane. Nikdy jsem nebyl na žádné škole ani univerzitě. Nic jsem nestudoval.“
    „Starý muži, tak to jste promarnil čtvrtinu svého života.“
    Stařec odcházel se smutnou tváří: „Když to říká tak vzdělaný profesor, tak je to určitě pravda,“ říkal si. „Promarnil jsem čtvrtinu života.“
    Když další večer stařec odcházel z kajuty, zase se ho profesor zeptal: „Starý muži, studoval jste oceánologii?“
    „Co je to, pane?“
    „Je to věda o moři, o oceánu.“
    „Ne, pane. Nikdy jsem nic nestudoval.“
    „Starý muži, promarnil jste polovinu svého života.“
    Stařec byl celý skleslý: „Když to říká tento učenec, jistě jsem promarnil polovinu života.“
    A další večer se profesor námořníka zeptal znovu: „Starý muži, studoval jste meteorologii?“
    „Co to je, pane? To slovo jsem nikdy neslyšel.“
    „No přece nauka o počasí, dešti a větru.“
    „Ne, pane. Jak jsem vám již říkal, nikdy jsem nechodil do žádné školy, nikdy jsem nic nestudoval.“
    „Nestudoval jste nauku o zemi, na které žijete; nestudoval jste nauku o moři, na kterém si vyděláváte na živobytí; nestudoval jste nauku o počasí, které potkáváte každý den? Starý muži, promarnil jste tři čtvrtiny svého života.“
    Stařec byl velmi nešťastný: „Tento vzdělaný člověk tvrdí, že jsem promarnil tři čtvrtiny života! Určitě je to tedy pravda.“
    Následující den byl na řadě starý námořník. Přiběhl do profesorovy kajuty a křičel: „Pane profesore, pane profesore! Studoval jste plavologii?“
    „Plavologii? Co je to plavologie?“
    „Umíte plavat, pane?“
    „Ne, neumím plavat.“
    „Pane profesore, tak to jste promarnil celý svůj život! Loď narazila na skálu a potápí se. Ti, kteří umí plavat, doplavou na nedaleký břeh, ale ostatní se utopí. Je mi vás moc líto, pane profesore, ale přijdete o život.“
    Můžete studovat všechny „-logie“ na světě, ale pokud nestudujete plavologii, všechny ty vědy, všechny ty „-logie“ vám budou k ničemu. Můžete číst a psát knihy o plavání, můžete debatovat o různých teoretických aspektech souvisejících s plaváním, ale k čemu vám to bude, pokud sami odmítnete vstoupit do vody? Musíte se naučit plavat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    repost


    Milí přátelé meditace vipassana,
    léto se blíží mílovými kroky, a proto bychom vás chtěli znovu pozvat na
    letní meditační kurzy, které se konají na Dakotě v Josefově Dole, jako v
    předchozích letech. Více informací o tom, jak tyto kurzy v létě probíhají,
    naleznete v našem jarním Okružníku, který můžete najít na odkazu
    http://www.buddha.cz/buddhamangala/okr_2012_unor.def.pdf

    Přejeme krásné "babí jaro" a těšíme se na viděnou na některém z níže
    uvedených kurzů.
    Za Buddha Mangalu
    Míša Laušmanová

    SEAN PRITCHARD
    ve dnech 30. června - 14. července 2012
    Sean Pritchard je učitel meditace vipassaná z barmského centra U Janaky, u
    nás známý spíše pod svým mnišským jménem U Vansarakhita. Jeho kurs je
    třináctidennídenní. Je možné se přihlásit na první týden nebo na celý
    kurz. Nelze se přihlásit pouze na druhý týden. Příspěvek na ubytování a
    stravu na celý kurz je 6800 Kč, na první týden 3600 Kč. Přednost mají ti,
    kteří se hlásí
    na celý kurs.

    SESTRA KOVIDA: SAMATHA-VIPASSANA
    ve dnech 14.-22. července 2012
    Sestru Kovidu známe již z loňska, kdy na Dakotě vedla týdenní kurz. Po
    dlouhá léta praktikovala meditaci v duchu thajské lesní tradice. V nedávné
    době strávila delší čas v Barmě -Myanmaru, kde praktikovala pod vedením
    Sajadó U Tejanyji. Současný způsob, jakým vede meditační ústraní, spojuje
    oba tyto proudy. Doporučená minimální dána na ubytování a stravu na celý

    Na letní meditační kurzy se můžete hlásit na mailové adrese
    kurzy.mangala@buddha.cz, do předmětu uveďte jméno učitele, na jehož kurz se
    hlásíte. Přihlášky na oba kurzy vyřizuje Naďa Frélichová, kterou v
    naléhavém případě můžete volat na pevnou linku 257761566. Naďa také bude
    organizátorkou v době konání kurzu Seana Pritcharda. V posledním týdnu na
    kurzu se Sestrou Kovidou bude na Dakotě Lidka Kopečná, stejně jako loni.
    SVA
    SVA --- ---
    Vojkovice nad Svratkou – skupinová sezení a 1-denní kurzy, kterého se může zúčastnit každý starý student

    skupinová sezení – v pátky v 18:30 hod., s vyjímkou posledního pátku v měsíci

    1-denní kurzy – každá poslední sobota v měsíci, sraz mezi 8 - 8:30 hod.

    kde: v domě Petra Vančaty, Nádražní 168, 667 01 Vojkovice, 20 min z Brna vlakem i autem (domek se žlutou fasádou a předzahrádkou vedle základní školy)
    sezení koordinuje: Petr Vančata, pet9@centrum.cz, tel. 732720905
    SVA
    SVA --- ---
    Milí přátelé Dhammy,

    tímto vás srdečně zveme na 2. letošní setkání pomocníků Dhammy podílejících se na organizování kurzů meditace vipassana v ČR a na činnosti společnosti Czech Vipassana, o.p.s. Setkání se uskuteční v neděli 29.5. 2011 od 10:00 hodin na adrese: Petr Vančata, Nádražní 168, Vojkovice (domek se žlutou fasádou a předzahrádkou vedle základní školy; 20 minut z Brna vlakem i autem).

    Setkání bude mít následující program:
    • Společná hodinová meditace
    • Shrnutí aktivit pomocníků Dhammy a činnosti spol. Czech Vipassana, o.p.s. od posledního setkání v únoru
    • Příprava letního kurzu – registrace, nákupy potravin, příprava před kurzem, seznam věcí na kurz, inzerce, pomocníci a manažeři
    • Diskuze k aktuálním tématům, např.:
    - další pokračování hledání vhodného místa pro kurzy,
    - vytvoření pracovních skupin (organizace kurzů, kuchyně, outreach, překlady?),
    - prodej a distribuce knihy Umění žít
    • Různé - další návrhy a náměty přítomných (promyslete si prosím)

    Předpokládaný konec setkání je okolo 15 - 16 hodin. V průběhu si určitě uděláme pauzu na svačinu a čaj. Bylo by velmi milé, kdyby každý účastník donesl něco malého k jídlu a nemuseli jsme se tak zdržovat žádným vařením.
    Prosím všechny, kteří se setkání plánují zúčastnit, aby to oznámili na jankoubek@hotmail.com nebo SMS na tel. 608/ 160312.

    Jednodenní kurz 28.5.
    V sobotu 28.5. se na stejném místě koná jednodenní kurz vipassany, kterého se může zúčastnit každý starý student. Pokud byste rádi využili možnosti spojit účast na setkání s účastí na jednodenním kurzu, je možné na místě i přespat (spací pytel s sebou). Z důvodu omezené kapacity místa je však nutné se na kurz předem přihlásit. Kontakt: Petr Vančata, pet9@centrum.cz, tel. 732720905.

    S přáním všeho dobrého.
    Metta.

    Za organizační výbor české vipassany
    Jan Koubek
    SVA
    SVA --- ---
    Ahoj ráda bych začala dělat skupinové meditace vipassana tak jak ji vyučuje Goenka v Olomouci od příštího týdne. Sezení by mohlo být jednou týdně. Zájemci do pošty.
    SVA
    SVA --- ---
    Vipassana Meditation Center » Sikyweb
    Vipassana Meditation Center » Sikyweb
    http://www.sikyweb.cz/2010/11/vipassana-meditation-center/

    Pání tak už vím kam po škole!!!! doporučuji shlédnout ty fotečky z centra sektářského Goenky .-)


    10 dní uprostřed džungle s výhledem na Himalájské osmitisícovky, 10 dní striktní režim, 10 dní “noble silece” (žádné mluvení ani komunikace), 10 dní rýže 2x denně a 10 dní meditace = extrémně těžká, ale extrémně zajímavá zkušenost > doporučuji všem. Be Happy!

    Toto centrum v Pokhaře je jedno z center, které funguje pod záštitou Mr. S.N. Goenka – původem barmský učitel této meditace, který šíří tento původní styl hlavně v Indii, ale je velice oblíbený také na západě. http://www.dhamma.org/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak diskutovat se da normalne v MEDITACE, co?
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    NICO_PSYCHE: vidim to podobne. Tristeni na vic klubu mi neprijde uplne stastne, ale otevrenou diskuzi bych taky uvital. Vipassana neni muj hlavni zajem, takze bych to udelal asi jen najde-li se aspon par dalsich lidi (kdyztak posta). Otazka je, jestli by to nebyl jen klub plny lidi bez vlastni zkusenosti.
    NICO_PSYCHE
    NICO_PSYCHE --- ---
    FRAKTALEK: Já bych byla ráda za založení klubu, kde je prostor pro diskuze. Chápu, že tento je určen k něčemu jinému, k mé lítosti. Kdy se pořádá jaká lekce si mohu najít i na netu. Začala jsem klub sledovat ze stejného důvodu, jako drtivou většinu ostatních... pro tu možnost sdílení zkušeností. Takže já jsem pro.
    EKONY
    EKONY --- ---
    FRAKTALEK: mno jestli mas dojem, ze v tomto klubu, kde se povetsinou mlci, dochazi k nejakemu sektareni, tak prosim, jsi svobodny jedinec, delej co uznas sam za vhodne..

    pokud mas dojem, ze vipassana okolo pana goenky je sekta, pak jediny zpusob jak se z tohoto dostat, je mit vlastni zkusenost a to tak, ze se sam zucastnis kurzu, nejdrive jako student a pak trebas i jako pomocnik (abys videl i do zakulisi)

    pokud bys rad okusil vipassanu a zasekl ses na tom cos tu preposlal, taky nevadi - vyzkousej jine kurzy vipassany - YMLARDIS a jini tu davaji informace i o jinych kurzech pod vedenim jinych ucitelu..

    jeste jednou zopakuju - dulezita je tva vlastni ZKUSENOST, ne nazory, rozbory a jine mozkove vyrony

    a konecne take - nejdulezitejsi je at uz s tim ci onim pri te ci one prilezitosti - skrzeva vipassanu ci jinou "blabla"sanu, zaktivovat pozorovani sve mysli a tela a jejich vzajemnych interakci, objektivne, nezaujate, a v kazde situaci - to je oc tu bezi
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    EKONY: slo mi o informace objektivniho razu. Pokud si tu chces sektarit o cistem Goenkovi, tak by asi bylo na miste zalozit dalsi klub o Vipassane.
    EKONY
    EKONY --- ---
    FRAKTALEK: na netu mas nazoru dost tak patrej, pokud citis takovou potrebu
    tendle klubik je co nejvice o praktickych informacich, objektivniho razu ..
    famy, pocity a nazory lidi na cokoli ohledne teto techniky zde nee
    preji hodne zdaru
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    EKONY: clovek nejdriv objevuje informace a az pak si dela usudek. Proto jsem se tady ptal. Na vlastni usudek se spoleham, ale rad ho porovnam s nazory jinych.
    EKONY
    EKONY --- ---
    Pokud byste se to tu chtelo rozjet vice smerem k nejakemu srovnavani, prosim zkouknete zahlavi), ktere ted jak koukam nejde moc videt) - nechci tady zadne subjektivni nazory (ma to jiste objektivni duvody).

    FRAKTALEK: pokud nachazis pochybnosti, ktere navic nejsou tve vlastni, proc radeji nespolehnes na svuj vlastni usudek ? kazdy je vskutku individualita a kazdy ma svuj jedinecny nazor na vse - proc se tedy nechat ovlivnovat nazory jinych, ktere byt sebevic objektivne znejici budou vzdy nazorem individua? ..

    Paac ted mydlim ty pismenka na mobilu, tak se mi nechce moc poustet do delsich reakci k tomu textu.
    Jen zminim, ze nektere z tech bodu jsou opravdu takove jak se pise, nektere postradaji souvislosti, ktere by je uvedly do vice rovnovazne polohy, nektere jsou dle meho ano subjektivniho nazoru mylne (zejmena posledni bod - po nekolika letech vlastni praxe musim rict ze technika metta bhavana, ktera se vyucuje 10.den, funguje bez jakekoli souvislosti s tim co vsechno tvurce textu zminuje jako duvody pro jeji zaziti toho co se 10.den praktikuje a zaziva..

    nejdulezitejsi ze vseho je praxe, dost veci (a ultimatne bych rekl ze vsechny) se diky ni ozrejmi a vyjasni
    MIC
    MIC --- ---
    byl tu někdo na retreatu s Jeffem Oliverem?
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: :) Ta pani se svym pristupem dost podoba Adyashantimu, coz je zase muj oblibenec. Tesi me, ze jsme se nakonec krasne sesli. Dekuju za vymenu.
    Tak ze bychom po tom vsem rozumovani sli pro zmenu zase chvili sedet? Souhlasim.
    Preju klidnou mysl a dobre odpoledne.

    Namaste
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    TLUSTEI: s vetsinou toho co rikas souhlasim. Nektera pravidla maji dobre opodstatneni, i kdyz jim nerozumim, a casto to i respektuju, ale v Goenkove pripade bych s tim asi mel problem. Goenka stejne nema na Vipassanu patent, je to stara technika a kombinuje se s jinymi technikami. Me osobne hodne oslovila kombinace Zenu a Vipassany jak ji popisuje Charlotte Joko Beck (zenova mistryne). Plne souhlasim, ze zkusenost je neprenosna (proto asi nemame kecat, ale sedet, ze ...) a ze kazdy ma svou vlastni cestu.
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    FRAKTALEK: Inu tak, co nadelas. Ve spouste veci s clankem souhlasim. Ovsem na druhou stranu nektery pravidla maj svy opodstatneni. A Goenka? Zase jenom clovek. Uz me to prestava bavit, vsude jenom samy lidi... ;) Nebudu ho obhajovat, je mi tak nejak volnej. Kultu osobnosti se neucastnim a ani Vipassanu za nej nepovazuju. Pokud to nekdo tak vnima nebo pokud se o to Goenka snazi, tak fajn, ale neni to muj problem.
    Za techniku samotnou musim rict, ze mi pomohla spoustu veci otevrit, osvetlit a vyjasnit. A po vsech ruznych jinych pokusech jsem zase prisel na to, ze v jednoduchosti je sila. A to ticho tam...devet dni nemuset ani kvaknout - nadhera. Zkusenost je ale neprenosna, takze dokazovat to komukoliv, kdo neco podobnyho nezazil nema vyznam. A do boje "za Vipassanu!" urcite nepujdu. :)
    Osobne jsem dost zvukove zamerena bytost, takze pouzivam nekdy i jiny techniky nez Vipassanu...co nadelam, Vesmir je prilis barevny misto na to bejt zaseklej na jednom odstinu.

    Now, can I get an Amen brother? ;)
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    FRAKTALEK: par citaci

    Mr Goenka lays formidable emphasis on the pristine maintenance of the technique and practice. Teachers and old students are strongly cautioned not to practice any other technique for fear of harm or of pollution to the technique, nor to change even the smallest aspect of the Vipassana practice. The teachers are trained to play the audio/video tapes of Mr Goenka as-is and are asked in no uncertain terms not to indulge in any discourse or to disseminate the technique on their own. In the Vipassana folklore, it has happened many times that a teacher has been "blacklisted", or a student has been barred from attending a retreat because of his/her practicing of Reiki or other vibe-oriented new-age practices.

    Vipassana is subtly described as the one true path to liberation. All other practices and philosophies are described as either incomplete, as superficial intellectual games or as distant echoes of Vipassana. Due to the special significance and rationale given to dispassionate observation of the bodily sensations, other techniques are considered as only being able to reform the surface mind, whereas Vipassana is claimed to change the unconscious layers of the mind as well.


    Mr Goenka is very emphatic in saying that most people, though they believe themselves to be neither the body, nor the carriers of the body, nevertheless are identified as being the body or as being the carriers of the body. His aim is to make this act of belief an insight, rather than just a belief, by actually helping people see the truth of the mind-body phenomenon. He does not, however, question or raise the issue of who or what exactly it is that is to be liberated?
    The Soul that is identified with the body or which considers itself the body is sought to be liberated. But whether the Soul is real or illusory or not is not questioned. Only its identification is questioned. Mr Goenka repeatedly claims that it makes no difference if one believes or does not believe in a Soul, but dissociative practices all implicitly believe in an entity (or awareness) which can be dissociated. Mr Goenka explictly discourages discussion about this topic.


    Mr Goenka, the appointed teachers, and the old students are visibly attached to the technique and to its associated terms (Dhamma, Sankh¯ar¯a, Mangal) and phraseology. In the very words of Mr Goenka, after a year or so of practicing, daily meditation becomes a necessity and one feels uncomfortable at missing a daily sitting (a hallmark of addictive memes).

    (behem kurzu:) Secondly, students are not allowed any time for reflection or thinking over what they are being taught, nor are they allowed to discuss the technique with others or to read/write about it.


    There are mainly four categories of members of the Vipassana organization. Teachers, Assistant Teachers, Dhamma workers and students. Students also have a hierarchy based on the number and duration of courses that they have undergone.
    Each level is increasingly loyal, unquestioning and dedicated to the technique. In fact, students are not admitted to long courses unless they give in writing that they are fully convinced that Vipassana is the proper vehicle for their liberation and they have not tried any other technique in the recent past.



    The happiness on Day Ten of the retreat is vouched as a tell-tale sign of the goodness of Vipassana. But the happiness on that day is not just due to the meditation technique, if at all. The following reasons all contribute to a sense of relief and joy on the faces of the meditators:
    The lifestyle in the retreat is usually healthier than one's own. Clean pollution free surroundings, nourishing and bland food, no snacks or late dinners, waking up early and going to bed at nine, silence and the absence of distractions, having a calm and quiet mind, all lead a general increase in well-being and health.
    The tenth day is like the light at the end of the tunnel. The students are not free yet, but at least the confinement is over. The silence has ended and they are finally free to talk to each other. It is a great relief to finally pour out all the thoughts and questions that one has been accumulating over the past many days and it is also an end to the mental starvation. One is free to read or write. There might be a film screening at 1pm which provides an added distraction and food to the mind.
    The tough meditation regime is over. The last day has only two sittings after the silence ends. Most new students feel relieved and happy at this relaxation in the regimen.


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam