• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKONYVIPASSANA - meditační technika & umění žít
    Meditace Vipassana, jak ji vyučuje S. N. Goenka podle tradice Sayagyi U Ba Khina


    stránky meditace Vipassana v ČR
    stránky meditace Vipassana ve světě (v angličtině)

    Všechny potřebné informace týkající se techniky meditace Vipassana, pořádání kurzů této techniky v České republice a ve světě a spousty dalších užitečných informací okolo Vipassany naleznete na výše uvedených odkazech. Takže neváhejte a dříve než zde začnete klást otázky tak se začtěte prosím.


    Tento klub byl založen za účelem rozšíření povědomí o této báječné technice meditace a předání praktických informací všem zájemcům.
    Tento klub není určen jakýmkoli debatám nad "nesmrtelností brouka" či jiným filosofickým dišputacím, není rovněž určen předávání osobních zkušeností, dojmů či názorů získaných z prodělaných kurzů či vlastního praktikování, nebudou se zde povolovat jakékoli srovnávací statistiky s jinými technikami, ani žádné jiné odbočky a kličky od ústředního tématu klubu, kterým je získání základních informací o technice a její následné přímé poznání a praktikování v každodenním životě.

    rozbalit záhlaví
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    DRUDRIGER2: Poznatky z vlastní zkušenosti: každodenní sezení (chození) je fajn, i pouhých 20 - 30 minut je znát na kvalitě spánku a takové té všední denní roztěkanosti, ale největší "pokrok" uděláš na delším kurzu, vedeným dobrým učitelem.
    Kombinování různých meditačních technik (vipassana + kundalini) se nedoporučuje, neřeknu ti proč - nikdy jsem to nezkoušel... :)
    Tai Chi a joga se s vipassanou nijak netlučou (na kurzu se doporučuje vynechat cvičení a soustředit se pouze na meditační techniku)
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    tak ja sem zatim poohnul dal, vipassana jako takova mi strasne sklidnuje mysel,muzu v klidu spat jinak spekuluji premyslim etc.......
    kundalinijoga se sice o energiich .sice na zacatku mi to delalo problem ale envedel sem proc, ale tedka obe techniky vam dokopy, jedinej problem je v tom ze nemuzu je delat po sobe, jogu si dam rano a pak celej den ""oznacuji a pozoruji"" a docela to dje.
    Vipassana jakotakova ma viice moznosti. priklad ja jako spekulant tak mi proste pasuje chuze a medituji v chuzy, v sede se nedokazu tak vnorit..... take je vice technik soustredeni se na nadecha a vudech respektive na nosni sliznicu, nebo na zvedani a klesani brusne steny nebo na chuzy, podle mne by si akzdy mne najit to sve...
    obecne se myslim ze vypassana se da fakt rpaktizovat po celej den i kdyz clovek rpacuje, uplne vas to zmeni...... a kundalinijoga je hodne o cviceni a este sem mozna nepokrocil natolik s energiema ale vbec nepocituji ze by se to nejak bylo nebo tak. kazdej den pozoruji zmeny na ruznych urovnich.....
    asi tak
    EKONY
    EKONY --- ---
    JARAX: no popravde jsem todle nikdy moc neresil..
    taky bude asi rozdil v pristupu ruznych ucitelu
    nicmene imho to bude v tom, ze vipassana je technika, ktera znamena videt veci takove jake skutecne jsou, bez nasich intervenci a zasahu
    na zacatku se cvici anapana - pozorovani prirozeneho dechu (nikoli jakymkoli zpusobem korigovaneho dechu)
    s vipassanou se pak pozoruji pocity na tele tak jak jsou,aniz by se do tohoto procesu pozorovani jakkoli zasahovalo
    (samosebou takova je snaha, neznamena to ze to tak je ve skutecnosti od sameho zacatku)
    technika timto zpusobem cisti necistoty mysli "spalovanim" nahromadenych sankar a eliminuje (rozpousti) postupne ego, jez je pricinou vseho utrpeni
    jakekoli " hratky s energiemi" pak na druhe strane vyzaduji soucasnou pritomnost a spoluucast naseho ega, a to imho znaci, ze s jejich pomoci se neda definitivne oprostit od ega..
    ale jinak fakt nevim..
    u reiki jsem od ucitele zaslechl, ze tam jde o vnejsi, prostrednikovi primo neznamy zdroj energie, cilize z tohoto duvodu, ale jinak netusim, nemam s tim vlastni zkusenosti ..

    na tech strankach moc info k technice neni, jen ze cvici pozornost na dychani..
    zkus zjistit jesi pracuji i z pocity na tele (vipassana).. u pana Goenky je dychani (anapana) pouze k rozvinuti pozornosti a koncentrace, k jakesi priprave pro vipassanu

    kazdopadne buddha doporucoval trenovat permanentni pozornost uvedomovanim si dechu a nebo pocitu na tele, takze oboji budou ok, akorat (z vlastni zkusenosti) je prace na tele pestrejsi a "zabavnejsi" ;-)
    JARAX
    JARAX --- ---
    EKONY: proč nejsou hrátky s energiema doporučovány?

    mám čas na začátku prosince, a moc se mi líbí tohle... nějaký komentář? http://www.suanmokkh-idh.org/
    EKONY
    EKONY --- ---
    DRUDRIGER2: hele ja kundalinou jogu neznam, ale urcite protahovaci ci posilovaci joga typu astanga ci vinyasa (lehucko jsem i sam okostoval) urcite neni nic proti nicemu.. mozna ani model jogy v dennim zivote nebude od veci
    vsak cokoli co by bylo o hratkach s energiema neni v goenkovske vipassane moc doporucovano - napriklad takove reiki a mozna ani cchi-kung vubec .. tak ti nevim
    idealne fakt dotaz na ucitele (tu nemam na mysli nejakeho gurua, ale ucitele ktery ci kteri vedou zrovna kurz, na kterem jsi jako student ..)
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    tak jak koukam po netu ale i co sam skousi na sobe to zvladnuti obou technik mi prjde bit dost slozite a pise o to i goenka .....
    ono kazdy ten gurru rika ze to jeho je nejlepsi clovek si musi vybrat.....kazdopadne hodinove lsezeni jogy mi dost pomahaji ale zase nemuzu se vubec uvolnit na vipassanu. tak sem se zacetl a prej to moc neodporucaji.....sou nejake cesty ale na to sem este malej studntik abych to zvladl. Ono joga jako joga amyslim ze tam rozdil moc nebude...
    takze jakokolvek skusenosti s praktizovani joga a vipassany zarove vitane......
    at se vam dari
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    z mym spusobem cestovani a presouvani se po evrope je tezke mit jednoho ucitela, a mit jich vic je proste nedobre. nejak to uz pomali testuji, je dobre mit jasnej hramonogram jako jaga rano v 7 a vippasana v 14.00 odpoledne,,,,nebo tak neco chci udelat....to bude asi nejlepsi.....jako kazda s tich dvou veci je dost silna a doplnaji se natolik ze nevim jestli nedelat jenom jednu vice a druhou jen tak okrajove respektive si ji najit v te druhe...no hold experimentuji a tak se to asi i ma
    dekuji za odpoved
    EKONY
    EKONY --- ---
    DRUDRIGER2: jako poctivi zak by ses mel ptat spise sveho ucitele :)
    ja bouzel neporadi.. kundalini nejedu, a tech par minut co jsem nedavno kazde rano zacal jogu ultralight delat, to ti asi moc rad nepridam paac sam este tapu ..
    vsak zkouset, testovat, porovnavat a prijit si tak na svuj styl je imho vzdy nejlepsi
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    takze budu se ptat dal ajko pocitivi zak.....
    dekuji za odpovedi aspon mne to nekam nasmerovalo...
    vippassana mne docela ovilnivnila, prestal sem kourit a pit a dokonce vubec nemam chut ani pomysleni na to se k tomu vratit. po nejake dobe studia a cviceni sem ale zacal mit jeden zasadnej problem a to ze endokazu sedet dlouho ani ne 10 minut bez bolesti zad. zacal jsem proto s kundalinijogou nebot na zada je fakt dobra. do toho celeho v ramci me zmeny a promeny sem zacal meditovat "metta" coz mi zase pomaha se zlosti a hnevem.nebot sem zistil ze sice medituji pekne pokroky sou videt ale pak prijde nekdo koho moc nemusima vybuchuji.Metta mi tom docela pomohla a pomaha dale, kundalinijoga po mesici praktizovani hodnoveho cviceni denne dokazi sedet vice nez pulhodiny.a vipassana tu studuji a praktizuji a snazim se vnimat vse kolem sebe..
    tot otazka. je dobre takhle jit trema ruznima smerama i kdyz se zda ze sou hodne podobne repsketive ze jedna zapada do druhe....nebo je lepsi delat jenom jednuv ec a te se drzet dokad se v ni clovek zdokonali....
    dalsi vec snazim se najit v tom nejakej rad, mam hodne casu furu casu, takze mi nedela denne problem najit si hodku dve na cviceni a meditace a este neco na cteni a rozjimani.... jedna se mi o sled. uz vim ze delat hodinovoe cviceni kunalinijogy pred spanim asi nebude to nejlepsi, rano nebo kolem obeda je to ok. spise se mi jedna o skloubeni vippasani s kundalinijogou .v jakem poradi to delat jasne ze na to musim prijit sam ale rada pomuze, sem samouk a rad se pobavim poucim a necham vest....
    at se vam dari a dekuji za odpovedi
    EKONY
    EKONY --- ---
    DRUDRIGER2: no hele tak to mi nejde moc dohromady, ptat se na to jak si dat co mozna nejlevnejsi kurzik, a soucasne kuliva toho letet az do Indie, kdy za letenku vyplacas nemalo zlataku .. to mi prijde na miste se poohlidnout po necem blize teda ..
    i kdyz asi zalezi kdy si to chces dat, na jak dlouho celkem, a kde se ted nachazis, a to vis sam nejlip, takze uz mlcim
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    dik za odpovede, takove sem vicemene ocekaval.uz se vipassanou zaobiram delsi dobu. zacal jsem ji praktikovat a docela sem se do ni pohrouzil a zaujala mne.... tak sem si v ramci meho poutnickeho zivutka rikal ze bych skocil na kurz do indie....i kdyz vim ze na to budu setrit este docela dlouho.... este jednou diki za odpovedi....
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    DRUDRIGER2: Tak to vidis, nez jsem to dopsal uz ti Ekony odpovedel.
    EKONY: :)
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    DRUDRIGER2: I v CR funguje Vipassana na bazi dobrovolnejch prispevku - tedy aspon ta, jak ji uci S. N. Goenka - viz www.dhamma.org. Ostatni kurzy nemuzu komentovat.
    V Indii to funguje stejne. Platis/prispivas za to co jsi obdrzel uceni/jidlo/zazemi/sluzbu az po ukonceni kurzu. A co to znamena konkretne? To je na kazdym jedinci zvlast...je to dobrovolnej prispevek a kazdej da to co uzna za vhodny podle svych moznosti a nastaveni. Rad bych dodal, ze je pri urcovani castky vhodne pouzivat aspon selskej rozum, tj. secist teoreticke naklady na ubytovani, jidlo + uceni a zazemi a z teto castky pak vychazet. Naklady na desetidenni pobyt budou v Indii samozrejme nizsi nez v Cechach, ale ve finale je to rozhodnuti kolik dat na srdci kazdyho z nas. Videl jsem v Indii Indy davat desetinasobek toho co jsem prispel ja (Evropan) a na druhou stranu v Cechach Cechy co se zdrahali priblizit jen castce nakladu na ubytovani. Ale kdo vi, jaka je zivotni situace tech lidi. Jen tim chci rict, ze nez se nekdo rozhodne takovy kurz absolvovat mel by si uvedomit, ze za jeho organizaci nestoji zadny bohaty sponzor, ktery pripadne dluhy zamazne, a ze jsou s organizovanim spojene nemale naklady. A ne, nejsem clenem ceske Vipassanove komunity, ktery se snazi o zvyseni bilance aktiv. Jsem nekdo, kdo mel moznost nahlednout desetidenni kurz Vipassany dle S. N. Goenky, jak ze strany studenta, tak ze strany slouziciho a myslim si, ze si tenhle kurz zaslouzi v Cechach dal existovat, ale to bude moct jen tehdy budou-li k dispozici prostredky na jeho provoz, takze pristup "hura, desetidenni meditacni soustredeni s ubytovanim a jidlem zadara!" neni prave nejvhodnejsi. Zkratka do toho jit s cistym srdcem a zdravym rozumem, tot vse. :)

    Ale jsou zde jiste povolanejsi k tomu tuto otazku komentovat.

    Namaste
    EKONY
    EKONY --- ---
    DRUDRIGER2: zalezi asi jakou odnoz vipassany (ano je jich vice) zamyslis navstivit ..

    kurzy zastitovane panem Goenkou jsou vedeny v duchu nasledujici informaci, ktera se skutecne realizuje po celem svete:

    z www.dhamma.org (mezinarodni stranky)

    "How much does the course cost?
    Each student who attends a Vipassana course is given this gift by a previous student. There is no charge for either the teaching, or for room and board. All Vipassana courses worldwide are run on a strictly voluntary donation basis. At the end of your course, if you have benefited from the experience, you are welcome to donate for the coming course, according to your volition and your means. "

    z www.cz.dhamma.org (ceske stranky)

    "Financování kurzů
    Kurzy jsou bezplatné – nehradí se dokonce ani jídlo a ubytování. Veškeré náklady jsou hrazeny z darů od lidí, kteří již alespoň jeden kurz Vipassany absolvovali, zakusili na sobě její blahodárné účinky a chtějí také dalším lidem dopřát tuto možnost. "
    DRUDRIGER2
    DRUDRIGER2 --- ---
    mate nekdo skusenost, nebo ste byli na nejkem kurzu v Indii kde se plati dobrovolnej prispevek...? a co to znamena dobrovolnej prispevek za ryzi etc to asi moc nebude, je enjaka nepsana castka..?
    tady v CR je to docela obsazene a jak koukam sou to docela palky za ten skromnej zivot..... ty ceny v CR sou spise pro lidi z mesta ktere chodi do prace a ne pro poustevniky ruzne lidi co uz jogu/budhismus praktikuji a nemaji moc penez na zvys
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    EKONY: Dobre. Ale musis mi slibit, ze to bude na vzdycky. :)
    EKONY
    EKONY --- ---
    TLUSTEI: hele jesi sezenes nekde z netu ci eteru CB dokument typuju ze z roku okolo pulky 20 stoleti, kde je zachycen mimo jine ucitel S.N. Goenky U ba Khin a snad i Saya Thetgyi (U ba Khinuv ucitel), na par fterinek, ale pry hoodne silnych fterinek, tak budes muj nejlepsi kamarad, jo ? :)

    a to mi pripomina, ze kdo vazne zvazujete zimni kurz v Zihli (21 December, 2012 - 01 January, 2013), tak se hlaste jiz nyni, paac mista na dvou kurzech do roka poradanych v CR jsou stale driv a driv zarezervovana (poptavka nam nejak stale vice prevysuje nabidku) a dva mesice pred terminem jiz zrejme bude kapacita naplnena

    Vipassana Meditation: Přihlášení na kurz
    http://www.cz.dhamma.org/index.php?id=1217&L=14
    TLUSTEI
    TLUSTEI --- ---
    Introduction to Vipassana.avi | Ulož.to
    http://www.uloz.to/xVrfELW/introduction-to-vipassana-avi
    by the one and only S. N. Goenka. ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Od: Vipassana Course <vipassana.course@gmail.com>
    Datum: 28. června 2012 23:51
    Předmět: Patricia Genoud - meditacni kurz VHLED a DIALOG -- 29.sprna az
    2.zari 2012 // Bhavana.cz


    Drazi pratele
    rad bych vas pozval na kurz meditace vhledu s nazvem "VHLED a DIALOG",
    ktery povede Patricia Genoud ze Svycarska.

    VHLED a DIALOG je meditacni praxe integrovana do mezilidskych vztahu.
    Vychazi ze vsimavosti (sati) a zklidneni mysli, ktere umoznuji, aby nastal
    meditacni vhled. Tato praxe nabizi cenne prostredky pro integraci Dhammy
    (Dharmy) do bezneho denniho zivota.

    Patricia Genoud je znama ucitelka meditace vsimavosti (vipassana) - teto
    praxi se venuje jiz temer 30 let a z toho 15 let tento pristup sama vyucuje
    na svych kurzech v Evrope a USA.

    Termin: 29.sprna az 2.zari 2012
    Misto: Dubovice u Pelhrimova (kraj Vysocina)

    Vice informaci k tomuto kurzu naleznete na nasledujici strance:
    http://www.bhavana.cz/cs/PatriciaGenoud

    Letak + Podrobnosti k prihlaseni na kurz mozno stahnout z teto adresy:
    http://www.bhavana.cz/sites/default/files/Patricia%20CZ_Letak_Podrobnosti_2012-06
    -28.doc

    Pokud by tyto informace zajimali nekoho ve vasem okoli, muzete preposlat.
    Diky.

    Za sdruzeni Bhavana
    s pozdravem a metta
    Adam Dolezi
    JOGINKA
    JOGINKA --- ---
    Kdo se přidá na vipassanový retreat od 2. do 22.7. na dibbavanu s bhante Sujivou?
    EKONY
    EKONY --- ---
    (Vynato z knihy "Umeni zit" od Williama Harta)

    OTÁZKA: Často se odvoláváte na Buddhu. Učíte buddhismus?
    S.N. GOENKA: Nemám nic co do činění s nějakými „ismy“. Učím Dhammu, to znamená učení Buddhy. On sám nikdy neučil nějaký „ismus“ nebo nějaké sektářské dogma. Z jeho učení mohou získat užitek všichni lidé bez rozdílu: učil umění žít. Setrvávání v nevědomosti je škodlivé pro každého; rozvíjení moudrosti je prospěšné pro každého. Proto každý může praktikovat tuto techniku a získat z ní prospěch. Křesťan se stane dobrým křesťanem, žid dobrým židem, muslim se stane dobrým muslimem, hinduista dobrým hinduistou, buddhista dobrým buddhistou. Člověk se musí stát dobrou lidskou bytostí, jinak nemůže nikdy být dobrým křesťanem, dobrým židem, muslimem, dobrým hinduistou nebo buddhistou. Jak se stát dobrou lidskou bytostí – to je nejdůležitější.

    Mluvíte o podmíněnosti, naprogramování mysli. Není tato technika taky ve skutečnosti podobným programováním mysli, i když třeba pozitivním?
    Naopak, je to proces odstraňování veškeré podmíněnosti. Namísto toho, aby se mysli cokoli vnucovalo, automaticky se odstraňují škodlivé vlastnosti, takže zůstanou jen ty prospěšné, pozitivní. Odstranění nečistot odkrývá pozitivní základ, který je vlastní čisté mysli.

    Ale sedět delší dobu v určité pozici a soustředit pozornost určitým způsobem je přece svým způsobem podmiňování, nastavování mysli.
    Pokud to děláte jako hru nebo mechanický rituál, potom ano – podmiňujete mysl. Ale to je nepochopení vipassany. Pokud ji praktikujete správně, umožní vám zažívat pravdu přímo, vaši vlastní pravdu. A z této zkušenosti se přirozeně rozvine porozumění, které odstraní dřívější nastavení a podmíněnost.

    Není to sobecké zapomenout na svět a jen tak celý den sedět a meditovat?
    Bylo by to sobecké, pokud by to bylo cílem samo o sobě. Je to však jen prostředkem k cíli, který není ani trochu sobecký: prostředkem ke zdravé mysli. Když je vaše tělo nemocné, jdete se uzdravit do nemocnice. Nejdete tam na celý život, ale jen získat zpátky ztracené zdraví, které pak užíváte v běžném životě. Stejně tak přicházíte na meditační kurz nabýt duševní zdraví, které pak využijete v každodenním životě pro své dobro a pro dobro druhých.

    Zůstávat šťastný a pokojný dokonce tváří v tvář utrpení druhých – není to naprostá necitlivost?
    Být citlivý vůči utrpení druhých neznamená, že musíte sami být smutní. Místo toho byste měli zůstat klidní a vyrovnaní, abyste dokázali konat a tím zmírnit jejich utrpení. Pokud budete sami smutní, jen zvětšujete utrpení kolem sebe; nepomáháte druhým ani sobě.

    Proč nežijeme ve stavu pokoje a míru?
    Protože chybí moudrost. Život bez moudrosti je život iluzí, který s sebou přináší nepokoj a utrpení. Naší první povinností je žít zdravý, harmonický život, dobrý pro nás a pro všechny ostatní. Abychom toho dosáhli, musíme se naučit používat svou schopnost sebepozorování, pozorování pravdy uvnitř.

    Proč je nezbytné zúčastnit se desetidenního kurzu, aby se člověk mohl naučit tuto techniku?
    Pokud byste mohli přijít na delší dobu, bylo by to ještě lepší! Ale deset dní je minimální doba, za kterou je možné si osvojit základy techniky.

    Proč musíme zůstat ve vymezeném prostoru kurzu celých deset dní?
    Protože jste zde, abyste na své mysli vykonali operaci. Chirurgická operace se dmusí provádět v nemocnici, na operačním sále chráněném před nečistotami. Tady, v prostorách kurzu, můžete provést operaci bez jakýchkoliv rušivých vlivů zvenku. Když kurz skončí a operace je za vámi, zase jste připraveni čelit světu venku.

    Léčí tato technika tělesné problémy?
    Ano, jako vedlejší produkt. Mnoho psychosomatických potíží přirozeně zmizí, jakmile se odstraní duševní napětí. Když je mysl rozrušená, fyzické potíže se zákonitě musí objevit. Když se mysl zklidní a očistí, tyto problémy automaticky zmizí. Pokud však vaším cílem bude namísto očištění mysli vyléčení tělesných neduhů, nedosáhnete jednoho ani druhého. Zjistil jsem, že lidé, kteří přijdou na kurz s cílem zbavit se nějakého tělesného problému, soustředí během celého kurzu veškerou svou pozornost jen na tento problém: „Je to dnes lepší? Ne, ještě to není lepší…Zlepšilo se to dnes konečně? Ne, nezlepšilo!“ Takto promarní celých deset dní. Pokud je však vaším cílem jednoduše očištění mysli, potom v důsledku meditace mnoho nemocí automaticky zmizí.

    Co byste řekl, že je smyslem života?
    Zbavit se utrpení. Lidská bytost má tu úžasnou schopnost jít hluboko dovnitř, pozorovat skutečnost a zbavit se utrpení. Nevyužít tuto schopnost znamená promarnit svůj život. Využijte ji a žijte opravdu zdravý, šťastný život!

    Mluvíte o tom, že jsme ovládáni negativitami, duševními nečistotami. Můžeme být také ovládáni pozitivními vlastnostmi, ctnostmi, třeba láskou?
    Co nazýváte „pozitivním“ nebo ctnostmi, to je skutečnou přirozeností mysli. Když je mysl zbavená podmíněnosti, je vždy plná lásky – čisté lásky – a vy se cítíte plní míru a štěstí. Když odstraníte negativitu, pak zůstane jen to pozitivní, jen čistota. Kéž je celý svět prodchnut touto čistotou!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam