• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LALINAObrana občana
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    LALINA: to je prave ono, ze kazdy tak jakoby "jenom ponouka"
    (to neni vycitka, bohuzel - je to nutnost, aby clovek nebyl popotahovany urady za neco, co je vlastne jeho pravem :(

    ale az se bude lamat chleba, je potreba, aby vsichni aktivne stali za tim, na koho ten pesek padne
    LALINA
    LALINA --- ---
    LALINA
    LALINA --- ---
    SYNCHRONISTA: výborně!!
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    TO: bohumil.pecinka@reflex.cz, redakce@advojka.cz, redakce@novyprostor.cz, redakce@ihned.cz, redakce@respekt.cz, 3duby@stromovka.cz, kuzilek@otevrete.cz, bsvobodo@praha6.cz, konektor, salek@tyden.cz, redakce@lidovky.cz, mm@economia.cz, ctnamety@ceskatelevize.cz, halonoviny@halonoviny.cz, monika.schidlofova@denik.cz, bronislava.janeckova@rozhlas.cz, redakce@blisty.cz


    Vážená média.

    Ačkoli Vás sleduji pouze okrajově (což jste si ostatně zavinila sama), nevšiml jsem si, že by kampaň Projektu čisté a zelené Prahy vzbudila Vaši pozornost.
    Třebaže je kampaň všem na očích a jenom ode mně jste dostala dva emaily, které na všudypřítomnou reklamu pražského primátora upozorňují.

    Nechápu, jak je možné, že plýtvání veřejnými prostředky na osobní prezentaci vrcholného politika a ničení města za peníze daňových poplatníků nikoho nezajímá.

    Jste někomu natolik zavázána, že o tom nemůžete a nechcete veřejnost informovat?
    Jinak si nezájem médií nedokážu vysvětlit.

    Pokud nemáte vlastní kapacity, mohu toto téma, včetně fotografických podkladů, zpracovat. Přikládám několik fotografií, aby bylo zřejmé, o čem je řeč.

    S pozdravem
    ............................
    LALINA
    LALINA --- ---
    SYNCHRONISTA: kriminál? ani krádež by to nebyla, vždyt byste je potom pěkne spořádaně vrátili = hodili panu ombludsmanovi na hlavu, tak copak:-))

    ale jak říkám, já jenom tak přemýšlím a ponoukám :-))
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    LALINA: fotek je dost, ale schranovat cedule by mohlo byt az o kriminal .) a problem je ten, ze cim vic ceduli sundas, tim vic jich vyrobi - a cele se to jen prodrazuje...
    LALINA
    LALINA --- ---
    SYNCHRONISTA: já jsem si nevšimla, ale já noviny nečtu, takže vím jenom od tebe, žes je obesílal už dřív a psal jsi sem, že se nikdo z nich neozval..
    jojo, posli jim to.
    btw: akce "aktivni obcanský zajem" je super, jenom bych ji opravdu doplnila tou sbírkou odstraněných cedulí, a až jich bude dost, navršila bych je na plácku před magistrátem s cedulí , kde by byla cca vyčíslena částka, kolik to celý stálo.

    pokud to technicky nejde a nebo by do toho nikdo takhle veřejně nešel, aspon to nekde nahromadit a vyfotit... aby bylo co poslat do novin třebas...
    Je to takový do očí bijící, názorný pro lidi, kteří se tím moc nezabývají. Hromada cedulí s cástkou penez by je asi zaujala a trkla.
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    btw vsiml si nekdo, ze by nektere medium kampan Projektu komentovalo?

    ja totiz ne, a proto chci odpo poslat dopis jenom mediim, kde je proprudim, aby o tom nekdo napsal...
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    LALINA: takovi uz jsou, jen ty cedule a nalepky vyhazují.
    ted jsem napsal koncept, ktery vyhlasuje obcanskou neposlusnost (nazval jsem ji "aktivnim obcanskym zajmem", vypada to lip ;) a pozaduje beztrestnost pro ty, kteri nedestruktivnim zpusobem kampan odstrani ci nahradi necim jinym...

    je to zatim jen nedokonceny koncept.
    relevantni pripominky, co zmenit ci doplnit jsou vitany.



    DEKLARACE AKTIVNÍHO OBČANSKÉHO ZÁJMU

    Praha je unikátem pro svůj génius loci. Přes všechny krásné politické řeči to ovšem vypadá, jako by byla atmosféra stověžatého města něčím nechtěným.

    Pražské parky, lesy a zelené zóny jsou již od léta zaplavovány nevkusnými samolepkami a cedulemi propagujícími Projekt čisté a zelené Prahy (dále Projekt). Abundance těchto reklam je neadekvátní jejich smyslu a umístění a jejich počet stále stoupá. Výtvarné zpracování samolepek a způsob instalace jsou doslova estetickým zločinem. Kampaň naprosto neodpovídá prostředí, do něhož je zasazena – tedy do přírodních (a často zákonem chráněných) lokalit.
    Ačkoli nic nenamítáme proti samotnému Projektu, musíme se bránit proti agresivnímu způsobu PR, která ho provází. Kampaň, jež oplývá některými znaky propagandy a manipulativních technik, totiž vyznívá jako osobní politická reklama pražského primátora.

    Pokud se podobným způsobem podepíše sprejer, je to přestupek. Pokud primátor – je to právo?
    Domníváme se, že politika a reklama do přírody nepatří. Odmítáme zneužívání přírody, krajiny i města jako média pro prezentaci politiků a obchodníků. Pokud se stejným způsobem chová sprejer, pouliční umělec či performer, je automaticky pokládán za přestupníka a často je s ním zacházeno jako s kriminálním živlem, třebaže jeho dílo může být zajímavým a estetickým počinem přínosným pro komunitu.

    Vzhledem k tomu, že pražský primátor Pavel Bém nejenže není schopen veřejnosti vysvětlit,
    v čem spočívá přínos této kampaně,
    proč je nutné ji v takovém rozsahu zasazovat do pražských parků a
    zda se nejedná o zbytečné plýtvání veřejnými prostředky,
    ale nemá ani dostatek slušnosti, aby vůbec odpověděl na oprávněnou – a opakovanou – námitku,
    musíme kampaň Projektu považovat za nelegitimní a nekorektní politickou reklamu a v prostředí městské zeleně a chráněných lokalit za vandalství, které je třeba odstranit.


    Jsme proti jakémukoli ničení našeho domova, a proto se distancujeme od případných vandalů, kteří by cokoli demolovali bez ohledu na výsledek a zanechávali po sobě nepořádek (jak to dělají magistrátem najatí dělníci).
    Považujeme však za své právo kampaň odstranit či nahradit čímkoli estetickým, co bude respektovat genia loci příslušné lokality, potěší zrak či ducha a zároveň to nebude zviditelněním nás ani nikoho jiného, reklamou, ani propagandou jakékoli ideologie.
    LALINA
    LALINA --- ---
    hele, já na to asi moc nejsem, ale co nejaka hustejší parta, že by ty cedule sbírala a potom by je za přítomnosti médií navršila před magistrát?
    Pokud by to byla krádež nebo vandalismus, tak co aspon ty cedule ve Stromovce, kde podle zákona nemají co dělat? Mohli by potom tvrdit, že čistili chráněné území od následků vandalismu:-))))))
    LALINA
    LALINA --- ---
    MNR: no to je u nás běžný, že se smejeme, abysme nemuseli brečet.... a co je nového s milostnou korespondencí se slečnou Kučerovu? ;-)))

    mmch. taky jsem jí psala, nakonec vlastními slovy, ale zatím marně čekám asi už týden na odpoved...
    MNR
    MNR --- ---
    LALINA: kdybych z ty propagandy uz nezacinal silet, tak bych se ji s radosti zasmal. ale v okamziku,kdy se mi zacali cpat do meho okoli a ja nemuzu nikam utect, mi z toho zacina hrabat...

    btw:jen okolo tohohle uradu je tech ceduli nekolik desitek (nemam cas pocitat presne). nedokazu odhadnout naklady, ale vyroba jedne cedule medle prijde aspon na 20-30 kc. nekdo ty cedule musel pridelat atd... takze ti vyjde, ze jen na jednom chodniku se vyplytvaji stovky az tisice korun za podpis pavla bema

    a platime to my
    LALINA
    LALINA --- ---
    me osobně by tam žádná cedule nechyběla. Mesto dela to, co má, co je na tom? snad proto to město máme, ne, aby minimalne spravovalo chodníky a pod...

    to je jako by třebas prostředky a prostory MHD - a le klidne i celá ostatní Praha byla polepená cedulkama: "¨Pprojekt veřejné dopravy po Praze". S podpisem jejich ředitele.

    ...to je demence...
    LALINA
    LALINA --- ---
    MNR: cheche... tohle je...hele, není to snad nakonec nejaká street performance nebo streetart??? může tohle někdo myslet vůbec vážně/úředně? není to ironie? tomu se fakt rozum vzpírá .-)
    MNR
    MNR --- ---
    nejen pro mimoprazske, aby vedeli, o co jde. v parku se podobne cedulky samozrejme vyjimaji daleko lip

    (je to jen muj pocit, ze by tech cedulek prebohate stacila ctvrtina?)



    MNR
    MNR --- ---
    LALINA: ve statistikach se tahle politika projevi opravdu pekne. kdyz postavis detske hriste v anglickem parku
    a)neubude zelenych ploch
    b)pribude detskych hrist
    parada.
    a na rumisti uvnitr zastavby, kde by bylo detske hriste potreba, muze developer postavit obchodak...
    LALINA
    LALINA --- ---
    celý je to kravina, jestli nekde vznikl nejakej park, tak parně tímto osvědčeným způsobem:
    vezmu nejaké dosud drze nadivoko vegetující zelené území(čko), zplanýruju ho, vybagruju , vyložím ho všude betonovejma kostkama, urobím tam pár betonem ohraničených záhonků na nejaký ten keřík nebo stromek, osadím lavičkama a nazvu to parkem.
    Anebo vezmu nejaký už poměrně dobře zarostlý park, 2/3 porostu vyhubím, zvýším aspon o třetinu zabetonovanou plochu, dodám nějaký ty lavičky a nazvu to revitalizací parku ( vlastní zkušenost na Proseku)

    tímhle způsobem se
    a) zvysuje péče o parky a jejich množství
    b) snižuje realně zazeleněná plocha města
    MNR
    MNR --- ---
    pro pobaveni
    kompilace zakladnich marketingovych a psychologickych principu, z nichz je slozena kampan Projektu ciste vymyte hlavy.
    btw je to nadsazka, paranoiou -alespon zatim- netrpim



    Taky jezdíte po Praze a jste rádi, že jste blíž vodě a přírodě a lásce? Pak je následující text určen právě pro Vás.
    Logo „Projektu čisté a zelené Prahy“ se nám již vrylo do podvědomí. Projekt sám je jistě chvályhodný a jeho cílem je (údajně) zlidštění veřejného prostoru města a zvýšení kvality života pražských obyvatel. Je ale doprovázen natolik razantní propagací, že vzbuzuje podezření.

    Poznámka na okraj: Uzávorkované slovíčko „údajně“ je použito zcela vědomě a účelově. Kdybych opravdu chtěl čtenáře manipulovat, tak jak to dělají média, závorku bych vynechal, stejně jako tuhle poznámku. Údajně by pravděpodobně stačilo k tomu, abyste znejistěli a začali o věci uvažovat, tedy pochybovat.

    Tato laická analýza ale nechce vyvolávat paranoiu, pouze chce upozornit na některé evidentní nátlakové techniky, jež jsou v souvislosti s činností magistrátu vůči veřejnosti používány, a na výsledky, kterých je těmito technikami možno dosáhnout. Rovněž bude stručně zmíněna výtvarná podoba kampaně, její rétorika, načasování a rozmístění.
    Pouze pro tyto účely budou v následujícím textu označeni zadavatel PR jako „manipulátor“ a příjemce PR jako „subjekt“. Rozhodnutí, zda byly manipulativní techniky použity mimoděk, nebo zda takové cíle kampaň opravdu má, bude ponecháno na čtenářovi.

    Manipulativní techniky jsou běžnou součástí marketingu. Setkáváme se s nimi téměř všude, aniž bychom jim věnovali vědomou pozornost. Nemusí se nám to líbit, nicméně ovlivňování druhých je nedílnou součástí všech konkurenčních prostředí, od komerční reklamy po námluvy v říši zvířat.
    Otázkou je, proč používá tyto techniky magistrát vůči Pražanům.
    Kampaň samozřejmě může být pouze učebnicově provedený marketing, naplňuje nicméně některé rysy propagandy a manipulace. Možnost, že by tyto aspekty nějaký odborník na public relations začlenil do kampaně nevědomky, je vyloučena. Naopak, PR je zvládnuta naprosto profesionálně. Bohužel, nějak z ní vypadlo, že motivací není předvolební boj či nátlakový prodej, ale jakási ochranná známka kvality života v hlavním městě.
    Těžko říct, komu se zkvalitní život, jestliže mu zkrášlíme okolí (které vnímá jako svůj domov) stovkami nevkusných reklamních samolepek. Je těžké se smiřovat s komerční PR, jež ve městě útočí odevšad a na všechny smysly, natož s magistrátní agitkou, která dělá to samé, navíc za vaše peníze.
    Ačkoli většina lidí – včetně autora tohoto článku – nedokáže všechny jednotlivé techniky analyzovat, přesto cítí, že je jimi nějakým způsobem manipulováno. Logicky se začnou cítit v ohrožení. Třebaže mohly být nátlakové techniky použity zcela bezděčně a bez postranních úmyslů, už samotný jejich výskyt budí podezření.

    Úvaha se zabývá nejen kampaní Projektu, ale magistrátní propagandou vůbec, například budovatelskými hesly na ohradách kolem obřích pražských stavenišť. Subjekt, který podrobně nesleduje několikero internetových stránek, totiž vnímá všechnu tuto propagaci jako jediné zamotané reklamní klubko. Jímž také je.
    Co je blíž Pražanům? Čistá a zelená Praha. Takto nějak kampaň vnímá člověk cestující městem a reklamní tvůrci to samozřejmě vědí.
    Tato stať nechce čtenáři podsouvat, že to tak opravdu je, ale podobným způsobem je možné ovlivňovat emoční rozhodnutí subjektu (tedy veřejné mínění) a prosazovat tak i kroky, jež budou ve výsostném zájmu manipulátorovy Strany či developerské lobby na úkor obyvatel města.
    Blíž Pražanům by se tak mohl zničehonic objevit Košťálův národní stadion nebo východo-západní magistrála.

    Než se pustíme dál, musíme se uvědomit, že Projekt čisté a zelené Prahy je souborem nejrůznějších činnosti, kterým je společná péče o město a jeho obyvatele.
    Z hlediska managementu je výhodné různorodé aktivity zastřešit pod nějakou společnou hlavičkou. Stejně výhodné je to pro marketing. Subjekt pak získá pocit, že by tyto jednotlivé činnosti nikdy nebyly realizovány nebýt Projektu, který je zaštiťuje, že jsou zcela závislé na jeho existenci. A zdárný vývoj Projektu zase odvisí od toho, zda bude mít jeho duchovní otec (čti manipulátor) možnost vést ho i nadále.

    Nejprve jeden ze základních principů ovlivňování jednotlivce, který je využíván například během výslechů nebo při určitých způsobech prodeje. Manipulovaný subjekt musí být dezorientován a musí u něj být navozen stav regrese, v němž se k manipulátorovi obrací jako k (rodičovské) autoritě.
    Jednotlivec není naprosto schopen vnímat všechno, co se v Praze děje. Množství stavenišť, jejichž účel a cíl mu zůstává utajen, pokud po něm dlouze nepátrá, územní plánování a jeho neustálé změny, výběrová řízení… Vyznat se v tom všem by bylo zaměstnání na plný úvazek, nehledě na neveřejnost některých dokumentů. A vlastní orientace v problematice je pouze začátkem, nutné je především včas reagovat a snažit se vývoj nějakým způsobem směrovat. Protože většině lidí na jejich okolí záleží, ale nedokážou jeho budoucí podobu ovlivnit, ocitají se ve stresu. Člověk je dezorientován a potřebuje zprostředkovatele, autoritu, která má přehled a zároveň moc udržovat vývoj ve vytyčeném, proklamovaném směru. Na tuto autoritu, o níž se domnívá, že hájí jeho zájmy, přenese člověk svou zodpovědnost – ale zároveň i právo rozhodovat.
    Kdo se ujme vůdčí role, je nasnadě. Je to člověk, který ví o všech plánech a pod jehož záštitou město vzkvétá.

    Základní postup při ovládání mas je najít nejprve nějakou (třeba velice obecnou) vlastnost, která dav spojuje. Dále je nutné nějakým způsobem vyvolat emoce. K takto připravené mase pak manipulátor promluví z pozice autority - náboženství, zákona přírody, vůdcovství…
    V našem případě je společnou vlastností být Pražanem. Což je ideální, přirozená kategorie. Je velice obecná, ale přesto evokuje silné emoce (patriotismus, láska k domovu apod.). Zároveň je zde obsaženo množství nejrůznějších témat, kterými je možné tyto emoce vybudit.
    Ano, my všichni jsme Pražané a příroda a hudba a voda a všechno krásné je nám blíž. Nevadí nám stavba dálnice v rezidenční čtvrti na dohled Hradčan, protože sledujeme velký cíl, jímž je čisté a zelené město.

    Nyní se podívejme na výtvarnou a textovou podobu kampaně. Nebudeme zacházet do podrobností (například otázku, co má fotografie telefonujících dětí společného s parkem, ani zodpovědět nedokážeme), ale podržíme se aspektů týkajících se přímo manipulativních technik PR.
    Grafika se nachází někde na nejasné hranici mezi totální nenápaditostí a naprostým nevkusem. I díky tomu vynikne to skutečně důležité. Klíčová jsou emocionálně zabavená slova „projekt“ „čistá“, „zelená“, která samozřejmě na každého působí velice pozitivně.
    Je velmi těžké vznést námitky proti něčemu, co se pyšní takovými atributy. Vlastní Projekt však není předmětem tohoto článku, kterým je pouze propaganda. A trik s krásným názvem je účinný, ať už je realita jakákoli. Kdo by nepodporoval ideu čistého a zeleného města?! Jenomže skutečným smyslem sloganu je: Podporujte naši politiku! Ať už děláme cokoli.
    Slovo „projekt“ je cizojazyčné, nikoli však neznámé slovo označující nějaký konstruktivní (tedy pozitivní) záměr. Zní vizionářsky, obrací pozornost ke krásnější budoucnosti. Slovo „Praha“ opět zasahuje cílový segment obyvatel hlavního města, oslovuje ho a vtahuje do hry.
    První, emocionální část, tedy slogan „Projekt-čisté-a-zelené-Prahy“, musí být doplněna odkazem na konkrétního původce dobra, který nám Projekt přináší. Stručně – na manipulátora. Formulace „pod záštitou“ je opět odkaz na vševědoucí a všemocnou autoritu, jíž na nás záleží, a která může konat i věci, jež se nám zdají nepochopitelné, protože nejsme s to dohlédnout jejich důsledků. Kdybychom tuto formulaci nahradili synonymním „pod ochrannými křídly“, nebyl by předcházející komentář ani potřeba.
    A kdo je onou otcovskou postavou, která o nás tak láskyplně pečuje, je zcela zřejmé – její podpis na nálepce zřetelně dominuje.

    Co se týče načasování kampaně… Co čert nechtěl, s největší silou vypukla právě v době předpokládaných voleb. Zcela zvláštní náhodou byly současně (a na některých místech přímo vedle sebe) ke spatření jednak billboardy „Projekt čisté a zelené Prahy pod záštitou manipulátora“, jednak modré billboardy s tváří manipulátora, logem manipulátorovy Strany a sloganem „aby Praha dále prosperovala“.
    V tom okamžiku se z PR Projektu a z předvolební kampaně staly propojené nádoby. Kdo chce čisté a zelené město, volí prosperitu pod vedením manipulátora a jeho Strany.

    Nakonec nás bude zajímat umístění nálepek a to, na kterých najdeme podpis a na kterých ne. Abychom došli k závěru, bohatě postačí rozdělit nosiče (tzn. místa, kde je PR umístěno) na pozitivní a negativní. Lavičky nebo tramvaje jsou jednoznačně nosiče pozitivní a podpis na nich nikdy nechybí.
    Jiná situace je u nosičů negativních, například u odpadkových košů nebo u mnohasetmetrové ohrady okolo povrchového lomu staveniště. U těchto dvou nosičů máme dokonce různé důvody, proč zde podpis chybí.
    Na koších jednoduše proto, že se do nich vyhazuje smetí – je tedy nevhodné se na ně podepisovat, neboť by naše jméno bylo spojováno s odpadky a psími výkaly. Na ohradě proto, že stavba není součástí Projektu.
    Ale hlavně, staveniště znesnadňují život mnoha Pražanům a na nikoho nepůsobí dobře. Proto jsou zde namísto sloganu s podpisem jenom emotivní fotografie a hesla, která spojují stavbu s Projektem pouze nepřímo, ovšem jasně – přes společný motiv přírody a čistoty města. Manipulátor tak dává najevo, že ze současné situace také není nadšený a považuje ji za nutné zlo, které je nutno přetrpět. Musíme, společně s ním, vytrvat.
    Dále už bude pouze čisté a zelené město.


    Dál žijeme v Praze a jsme blíž přírodě a vodě a hudbě a rybám a tunelu a krásnu. Na mysl se ale vtírá otázka. JE VŠECHNO JENOM NÁHODA?

    26.10.2009 Podpraha
    SYNCHRONISTA
    SYNCHRONISTA --- ---
    LALINA: s diakritikou nevim, sam to obycejne rucne prepisuju :/

    mala pozn.: ve vete "...Jestli má být Stromovka i nadále anglickým parkem se statutem přírodní a historické památky, není zde možné stavět, cokoli magistrát napadne...."
    jsem zapomnel carku pred "cokoli".
    jedna carka blba nedela, ale zbytecne to neprepisujte spatne;)
    LALINA
    LALINA --- ---
    SYNCHONISTA : tak jsem ten text hodila do zprávy, ale nezkouslo to diakritiku... co se s tím dá dělat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam