LALINA: takovi uz jsou, jen ty cedule a nalepky vyhazují.
ted jsem napsal koncept, ktery vyhlasuje obcanskou neposlusnost (nazval jsem ji "aktivnim obcanskym zajmem", vypada to lip ;) a pozaduje beztrestnost pro ty, kteri nedestruktivnim zpusobem kampan odstrani ci nahradi necim jinym...
je to zatim jen nedokonceny koncept.
relevantni pripominky, co zmenit ci doplnit jsou vitany.
DEKLARACE AKTIVNÍHO OBČANSKÉHO ZÁJMU
Praha je unikátem pro svůj génius loci. Přes všechny krásné politické řeči to ovšem vypadá, jako by byla atmosféra stověžatého města něčím nechtěným.
Pražské parky, lesy a zelené zóny jsou již od léta zaplavovány nevkusnými samolepkami a cedulemi propagujícími Projekt čisté a zelené Prahy (dále Projekt). Abundance těchto reklam je neadekvátní jejich smyslu a umístění a jejich počet stále stoupá. Výtvarné zpracování samolepek a způsob instalace jsou doslova estetickým zločinem. Kampaň naprosto neodpovídá prostředí, do něhož je zasazena – tedy do přírodních (a často zákonem chráněných) lokalit.
Ačkoli nic nenamítáme proti samotnému Projektu, musíme se bránit proti agresivnímu způsobu PR, která ho provází. Kampaň, jež oplývá některými znaky propagandy a manipulativních technik, totiž vyznívá jako osobní politická reklama pražského primátora.
Pokud se podobným způsobem podepíše sprejer, je to přestupek. Pokud primátor – je to právo?
Domníváme se, že politika a reklama do přírody nepatří. Odmítáme zneužívání přírody, krajiny i města jako média pro prezentaci politiků a obchodníků. Pokud se stejným způsobem chová sprejer, pouliční umělec či performer, je automaticky pokládán za přestupníka a často je s ním zacházeno jako s kriminálním živlem, třebaže jeho dílo může být zajímavým a estetickým počinem přínosným pro komunitu.
Vzhledem k tomu, že pražský primátor Pavel Bém nejenže není schopen veřejnosti vysvětlit,
v čem spočívá přínos této kampaně,
proč je nutné ji v takovém rozsahu zasazovat do pražských parků a
zda se nejedná o zbytečné plýtvání veřejnými prostředky,
ale nemá ani dostatek slušnosti, aby vůbec odpověděl na oprávněnou – a opakovanou – námitku,
musíme kampaň Projektu považovat za nelegitimní a nekorektní politickou reklamu a v prostředí městské zeleně a chráněných lokalit za vandalství, které je třeba odstranit.
Jsme proti jakémukoli ničení našeho domova, a proto se distancujeme od případných vandalů, kteří by cokoli demolovali bez ohledu na výsledek a zanechávali po sobě nepořádek (jak to dělají magistrátem najatí dělníci).
Považujeme však za své právo kampaň odstranit či nahradit čímkoli estetickým, co bude respektovat genia loci příslušné lokality, potěší zrak či ducha a zároveň to nebude zviditelněním nás ani nikoho jiného, reklamou, ani propagandou jakékoli ideologie.