EXTAZYK: postupne, postupne..
1/ nestuduju zadny multikulti, ostatne ani nevim zda takovy 'obor' existuje. vychazim z geograficke polohy nasi zeme, ze souziti s romy v miste bydliste (slum v zahradkarske kolonii), ze zprav ze zastupitelstva mestske casti Praha Zizkov a jejich interpretaci nizkoprahovymi kluby a v neposledni rade z ustavy, kde je svoboda pravne ukotvena.
2/ "jako s tim co si psal o romske mensine, to byla asi naka sranda ne?" muzes byt konkretni? co jsem psal o romske mensine? to, ze se kultury navzajem o ruzne prvky obohacuji v mistech "stretu" (a to nemyslim "stret" jako nasilny), je fakt. Uz jen to, ze napises "jo, hudbu maj dobrou, to jako jo" znamena, ze te jejich kultura necim (hudbou) obohatila..
3/ ta rozdilnost dela neplechu a dnesni spolecnost neni zvykla toto akceptovat a z jistych duvodu ani moc nejde.. atd.. tyhle kecy me fakt neberou. Zaprve, rozdilnost nedela neplechu. Neplechu dela uzavrenost, izolace a odmitani vnejsich vlivu. Dalo by se tomu taky rict 'presvedceni o vlastni vyjimecnosti'. O tom, co dnesni spolecnost (eh, to je ale blbej termin) je ci neni schopna ci ochotna prijmout, by se daly vest v ruznych castech sveta diskuse s ruznymi vysledky. Tady v Cechach jsme tak zaprdeni, ze to opravdu nase spolecnost nerozdychava. Osobne si to vysvetluju prave onim presvedcenim o vlastni vyjimecnosti, ackoli nemam tucha, kde se to v tomhle narodu poddajnych trosek bere.
To, ze tvyho kamarada prepadli cernosi na ubytovne, je irelevantni - me zase pravidelne prepadavaji belosi, a to ani nemusim byt na ubytovne, ktera je rizikovym prostredim sama o sobe! A rozhosne to pro me neni argument, kterym bych celou jejich (tedy cernou, bilou, fialovou) kulturu a spolecnost odsoudil k bidne smrti vyhladovenim.
3/ Jehovisty sem netahej, ti jsou uplne mimo (a serou vsechny)
4/ nabozenstvi - pokud vim, tak u - a nejen u nas - nas existuje svoboda vyznani. To, ze spolu "lide ruznych nabozenstvi neumi komunikovat" povazuju za problem, ovsem ne za problem "systemovy", ale spis za mocensky boj. Po pravde momentalni cirkevni restituce primo nahravaji do karet nenavisti, kdyz ve state, vyznavajicim svobodu vyznani, jsou 'zvyhodnovany' clenove jedne cirkve oproti jine. A to rikam i s plnym vedomim toho, ze odskodnovane cirkve tento majetek v historii mely a ze jim neni 'darovan', nybrz 'vracen. Prijde mi totiz, ze cirkev by se mela starat o ponekud jine hodnoty, a na majetku by nemela lpit. Tedy neco na zpusob 'Buh dal, Buh vzal' a tedy si - mam-li zajem - nastradat z daru svych ovecek majetek novy.. mam-li dost ovecek, samozrejme. Soutezivost 'ci buh je lepsi' je ptakovina, pokud nabozenstvi pripousti existenci jednoho boha, nemuze srovnavat, neb nepripousti existenci jineho.. v tomhle oboru mam vsak dost nejasno a tedy se nebudu poustet do nejakych interpretaci.
5/ Pokud si pamatuju, tak pred '89 lide kvuli zdejsim podminkam zdrhali na zapad, jak se dalo. Akorat, ze namisto toho, aby jim mistni rikali "berete nam praci", jim pomahali se zaclenovat. Protoze dobre vztahy jsou zaklad spokojene spolecnosti. Zatimco tady v nasem uzasnem piskovisti jsme schopni jen hystericky jecet, ze nam "berou praci", tamhle sousedi "se furt jen voziraj" (ve vlastnim byte, ale to neva!), a soused ma peknou kravu a ja ne, tak uz aby mu chcipla! Vidis rozdil? Ja ano.