• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIXXXParamaniac ::dont walk, go fly (also for hang-gliders)
    QUIP
    QUIP --- ---
    TLUSTEC: hezky nam to tam priprav, my jedeme az na velikonoce :)
    Vypada to, ze ted je tam jeste poradna kosa, ale litat se dalo
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    zdar, totalni rychlovka - nechcete nekdo do bassano del grappa, odjezd ctvrtek k veceru, trasa liberec-turnov-mlada bolseslav-praha.... semonzetto? je to stanovacka v kempu, na 4 dny, navrat v noci z pondeli na utery. shanime sesteho cloveka :)

    pocasi ma bejt ok, nad semonzettem casto stoupaky jeden vedle druheho, starty v pohode, nouzovek hafo..
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    to nedava smysl. cidlo na hladine more ukazuje 20000 (rekneme). baricky stupen je tam nejakych 8m/mbar, to je tisicina atmosfery, takze 20. Kdyz s tim teda hejbnu o metr, je zmena 2.5.

    meril jsem kazdou osminu sekundy, a pamatoval si 16 minulych mereni. vuci nejvzdalenejsimu, kde se da cekat nejvetsi rozdil a nejmene sumu, jsem to odcital, takze 2s starou hodnotu. pro 1m/s je to teda o 2 metry jinde, a zmena 5. rozsah -128..+127 mi teda pokreje stoupaky i klesaky az 25m/s bohata rezerva.
    techto hodnot ziskavam kazdou sekundu 8, a poslednich 16 si pamatuju. jejich soucet delim 4, takze ten 1m/s je zmena o 20 bodu. z toho se primo odvozuje vyska tonu, takze rezerva je rozliseni az do nejakych 10m/s s krokem co 5cm/s, to zmena o stupinek ve vysce tonu.

    to ale znamena, ze filtr ma pamet na 2 sekundy, a jeho hodnoty na dalsi 2 sekundy. to je moc. tak jsem zrychlil porizovani zaznamu, takze to meri 2x mene citlive, a kompenzoval jsem to tim, ze ten kumulovany vysledek jen delim dvema. cekal jsem totez chovani, jen rychlejsi reakce. ale chova se to jaksi divoce. moc nechapu pricinu jevu, snad je to tim, ze uz si tu zahraje rozliseni prevodniku a chyba kvantizace. proste merim prilis kratke useky, kde muze dojit ke zmene, a tak je zmena mala, a topi se v sumu, a ten upraveny filtr, co deli dvema, to jeste zvyrazni... hmmm.

    sorry za OT, ale treba to nekomu pomuze, az si bude delat vlastni vario :).
    TOM
    TOM --- ---
    to znamená?
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    hmhmhm, zajimave. kdyz vysledek nedelim ctyrmi, ale jen dvema, ale zato zkratim zpozdovaci buffer na polovinu, chova se to uz pomerne divoce...
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    pokud to najdete nekde za mene, muze to byt jeste levnejsi :)
    http://parts.digikey.com/1/parts/1631818-sensor-barometric-1-1bar-16bit-ms5534-cm.html
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    QUIP: minimalni. krome senzoru cca 40 korun :). senzor jsem videl za 18$, pokud jich beres deset :).

    vario ma zatim jen uplne zakladni fci - pipa podle stoupaku, firmware je prvni verze, nastrelena od boku - ale zas, o to tam jde hlavne. postupne budu vylepsovat, co to ma umet, doladim ted v teremu.
    QUIP
    QUIP --- ---
    TLUSTEC: Dobra fotka :))
    Jaky jsou vyrobni naklady? Vypada to pomerne jednoduse (az na to, ze bych nebyl schopen to naprogramovat :])
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    LEVEL#2 - slape to! Zadeklovat do tuby od sumivaku, prozatim, zkusit na kopci, a za pochodu dosolichat konstanty :). ale vytah, to je cajicek, 0.6m/s, tak to mozna s citlivosti nebudu prehanet, 0.6m/s nikdo zudlat nebude :). doufam.
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    hmm, rad bych se zeptal na tohle - kdyz mate sedak, co ma karabiny s podelnou osou, pripinate popruhy tak, ze Acko je ten popruh nejvic do stran (tak to delam ja, ale musim, bo jinak by drhl speedsystem o popruhy, mam ho uchyceny ze strany), a nebo dovnitr (jak jsem to u par lidi, co meli speed uchyceny jen zepredu, taky videl)?
    WICKPICK
    WICKPICK --- ---
    btw, co si tak vozite na pultikach? ja mam zatim jen stary oranzovy digifly, ktery vlastne mam jen k tomu abych poznal stoupak a na letosni sezonu si kupuju zmineny Garmin 60CSX abych si mohl taky konecne spocitat dokluz, zjistit rychlost no a samozrejme stahnout tracklog....
    nejaky odkazy na vychytany pristroje?
    QUIP
    QUIP --- ---
    KIKIMURA: Pricin je spousta. Muzu zkusit napsat Daliborovi, aby poslal detailni statistiky, zapisuji si to kazdy rok do tabulky.
    V zasade se to da rozdelit na dve skupiny:
    1] zalozku se podarilo odhodit, ale nerozbalila se
    2] zalozku se nepodarilo ani odhodit

    Prvni kategorie nastane, kdyz vytahnuti z kontajneru udela pilot spravne, ale pak zalozku bud spatne hodi (pod sebe, malo se rozprahne atd.) nebo ma spatne sbalene snury, takze se nerozmotaji. Slysel jsem i o pripadech, kdy tam nekomu zustali nejake pomocne jehly od baleni, takze se to rozbalit ani nemohlo.

    Druha kategorie znamena vetsinou to, ze pilot nezna svoji sedacku a system zalozky a poradne nevi, jak zalozku vytahnout (to je problem u sedacek, co maji zalozku pod zadkem), nebo muze jit opet o problem zpusobeny pri baleni, kde tam nekdo misto gumicky, kterou nemel po ruce, pouzije snurku, pripadne zabali chlopne ve spatnem poradi. nebo ma sedacka takovy defekt, ze vaha pilota v sedacce pusobi na kontajner zalozky takovou silou, ze zalozku nelze vytahnout.
    U tech sedacek se zalozkou pod zadkem je i problem v tom, ze na ni piloti casto sedi a muze se tak ruzne deformovat ten kontajner a nejak sprajcnout. Druha vec tehle konstrukce je to, ze u nektereho vyrobce se ma tahat kontajner smerem "nahoru", u jineho vyrobce jakoby do strany (kde ma clovek v ruce mensi silu!)

    Z toho pohledu nejmensi problemovosti je nejlepsi zalozka "na brise" v chlebniku (nekdo tam mel pekne pultik s prostorem pro zalozku, original od vyrobce, to mi prislo fajn). Sam mam prave ten chlebnik na brise a chlebnik mi nijak nevadi, ale je jasny, ze kdybych tam chtel mit jeste pristroje, tak by mi to asi prekazelo, jenze ja mam akorat tak vario a to mam na noze. Na druhou stranu jsem se dokazal vyporadat i s brasnou na zrcadlovku a taky jsem se tam s tim vecel a pri litani to neprekazelo. Spis jen pri startu trosku.

    TLUSTEC: Zalezi asi nejvic na tom, v jake jsi situaci. Kdyz jsi dost vysoko, tak mas casu na hozeni spoustu a dulezitejsi pak je, hodit to dobre, nez hodit to rychle. Kdyz to hodis rychle a hodis si to do snur hlavniho padaku, tak jsi skoncil, stejne tak, kdyz ti jen vypadne pod tebe a jsi nizko / padas pomalu (pri nejakem asymetrickem zaklopeni je to opadani dost maly na to, aby se ti nafoukla, tam je potreba ji prave silou hodit do volneho prostoru nad sebou a z toho posezu v sedacce se haze hodne blbe)
    V lete na SIV kurzu (byl jsem jen jako divak :]) hazela holka zalozku, kdyz mela nad hlavou sotva pulku padaku a nohama zamotana do snur, v podstate visela hlavou dolu. Zalozku hodila tak nestastne, ze vlastne jen vypadla pod ni a visela dolu. Bylo to uz nizko nad vodou, takze zalozka se nenafoukla vubec, jen tam visela jak nudle a holka to vzala po hlave do vody. Ten hlavni padak ji brzdil docela dost, ale i tak to podle jejich slov byla poradna rana do vody.

    Takze z meho pohledu a z informaci, co se nam snazili na Parasemu predat, bych se vzdycky snazil tu zalozku nejdriv vytahnout, pak se ujistit, kam ji budu hazet a pak ji teprve silou hodit.
    Ono treba zrovna to vytahovani z podzadku je dost blbe na to, abys ji jednim tahem vytahnul a zahodil tam, kam potrebujes. To ti spis tak odpadne od ruky sotva dva metry od tebe. Navic kdyz mas pocit, ze mas malo casu a musis ji rychle hodit, tak v pripade, ze jsi nizko a zalozka vlastne pada pod tebe, tak potrebujes daleko vetsi visku a vic casu na to, aby se sama zacala nafukovat a dostala se nad tebe, nez kdyz ji chytnes a poradne hodis nad sebe. Hodis ji o par setin sekundy pozdeji, ale nafoukne se hned.
    Kvuli tomuhle je prave dobry si to zkusit na nejake lanovce, nebo houpacce a koukat i na to, jak to haze treba dalsich 30 lidi a z toho vypozorujes, kde kdo dela chyby a jak by to melo byt spravne. Cloveka pak vazne prekvapi, ze i na houpacce s vetrem do zad se ta zalozka nafoukne rekl bych tak za jednu sekundu.
    Zatim co kdyz ji ve stejne situaci na houpacce pustis z ruky, jenom vypadne na zem a zustane lezet nerozbalena ;)

    Pro zajimavost fotky a videa z minulych akci:
    http://www.elspeedo.cz/?page=5267&lang=cze PARASEM 02/10 v Beskydech
    http://www.elspeedo.cz/?page=4655&lang=cze PARASEM 02/09 - filmek z akce
    http://www.elspeedo.cz/?page=3810&lang=cze PARASEM 02/2008 - videozáznam z trenažéru
    http://www.elspeedo.cz/?page=4589&lang=cze Výsledky PARASEMu 02/09 v Mostech u Jablunkova

    Ten posledni odkaz uvadi statistiku a popis tech problemu, takze to doporucuju precist. V souhrnu je to takhle:
    Když to tedy shrnu:
    - 83 pilotů nemělo s funkčností svého záchranného systému žádné problémy,
    - u 5ti pilotů díky nízké rychlosti jejich jízdy nebo přehozením přes lano výsledek neznáme,
    - 27 pilotů by měli nejspíš fofry, ale snad by to stihli dřív, než by ťukli o zem,
    - 3 piloti by to díky zamotaným šňůrám a provlečeným speed systémem měli už podstatně horší,
    - a 4 piloti by to měli až na zem.

    A ty videa na predchozich odkazech jsou taky dobry - zrychleny :o)
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    kikimura: svagr se koupal v mori, a vecer zjistil, ze jeho super duper otdoor hodinky nebyly tak vodotesne, jak tvrdil vyrobce.
    voda uplne rozezrala PCB. ale identifikoval jsem v nich Intersema MS5534C, a tak se ho rozhodl vyuzit. CPU je slabej PIC12F629, co se poradne poti, protoze tomu cidlu simuluje krom komunikace i presne hodiny a na vypocty ma vzdy jen 4 cykly mezi 2 prerusenimi... ale neco to dela, uvidime ve vzduchu :).

    tohle cidlo je tusim v garminskych GPS60Csx, ve variich je IMHO nejaky analogovy bazmeg od Freescale, proto taky zerou 28mA (to moje zere ani ne 1mA).
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    hazi
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    btw. k tem zalozkam - nekdo to hazy rovnou, proste jednim tahem vytahne z kontejneru a rovnou hazi (ziskava cas), jinej to vytahne do protismeru, ale porad drzi, a pak s tim machne (ziskava rychlost). co je teda spravne?
    TLUSTEC
    TLUSTEC --- ---
    kikimura: ja jsem turnovak, takze kozakov asi primarne. ale je tam cim dal tim vic lidi, a ty stromy uz zacinaji byt neprijemne, idealni kopec to byl tak pred 10-15 lety :).
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    QUIP: Čím to bývá, že to nejde hodit?
    QUIP
    QUIP --- ---
    KIKIMURA: ono je to jak kdy, s tema procentama. Ale kdyz tam pak vidis i treba jen toho jednoho cloveka na lanovce, jak taha za kliku a zalozka mu nejde otevrit a v duchu si rikas - tak byt tohle v realu, tak toho cloveka asi vidim naposled. Tak i tech 5%-10% je celkem dost vysoke cislo. Kor kdyz je to zrovna u nekoho, koho znas osobne :)

    Samozrejme je urcite dobry, umet si to balit sam. Ja mam zalozku prebalovanou dvakrat, takze zatim jsem to jeste neokoukal natolik, abych se do toho pustil sam. S nejvetsi pravdepodobnosti bych to asi i zvladnul, ale nejak se mi to nechce riskovat :) Snad nekdy priste.
    KIKIMURA
    KIKIMURA --- ---
    QUIP: No hodit si třeba v realu na krizovkach je podle mě k nezaplacení..
    Hm pět procent není velký číslo ale ani malý :/..
    Na tom sbalit si to sám nevidím nic šatného, naopak vim jak si to balím.. Ale samozřejmě natrénováno, resp. nakoukáno.

    WICKPICK: V karlíně budu, ale nevim jak na tom budu s časem ještě..
    WICKPICK
    WICKPICK --- ---
    ja se chystam ted o vikendu na baleni zalozek do karlina. nejdete taky nekdo? muzem pak treba PVK nebo tak neco :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam