• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOScollege drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?)
    If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library -Frank Zappa
    Matematika k fyzice se má jako masturbace k sexu -Richard Feynman
    Myslím že diferenciální rovnice můžou spustit schizofrenii se stejnou pravděpodobností jako kouření marihuany." -Fronema

    Tahle diskuze je určena všem, kteří se nepovažují za středoškoláky, ale nejsou ani tak docela vysokoškoláci: tzn. logicky skončili "někde mezi". Loseři všech oborů a prokrastinátoři celého Internetu - spojte se! Kolikrát jste studium (ne)dokončili ? Proč jste studium vysoké školy ukončili ? (nebo byli ukončeni ?) Mrzí vás to ? Snížilo vám to sebevědomí? Chcete ještě někdy zkusit nějakou vysokou školu dokončit ? Stejnou, jinou ? Přemýšlíte, jestli má někdo podobné problémy jako vy? Ve vašem oboru, v jiném...? Jaká vysoká škola připadá v úvahu pro někoho, kdo je levý jak na cizí jazyky, tak i na matematiku, nechce být doktor, a na práva ani ekonomii nemá žaludek? Existuje vůbec nějaká?

    Vyhodili vás z vysoké školy ?

    112 hlasy od 110 respondentů

    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRIGORIJ: já mluvil jen o té jedné větě :-) hele, já se to snažím pročíst... ale antispamový filtr je prostě stejný podvod, jako spam. nejde naprogramovat dobrý antispamový filtr. je třeba naprogramovat kvalitnější sociální sít, než e-mail.

    příklad: twitter. tam tě spammer může vlastně oslovit maximálně jednou - a to tím, že to followuje.to je daleko promyšlenější typ grafu, než "všichni ze všemi" sít klasického SMTP e-mailu: víceméně, hrany v grafu jsou tam bud jednosměrné nebo obousměrné, a každý vrchol má pod vlastní kontrolou, které orientované hrany do něj směřují. takž u spamera víš max., že hrana směřuje od tebe k němu, ale nemusíš mu povolit, aby směřovala od něj k tobě. a nepotřebuješ probabilistické antispamové algoritmy na bázi integrálů.

    ve výsledku: donutíš tím spammera evolvovat, a přinutit ho, aby byl zábavnější - místo aby si pracoval na evoluci anti-spammera, který bude ze spammerem válčit.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    XCHAOS: ja bych ten clanek povazoval spis za argument PRO integraly, ale jak myslis :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRIGORIJ: ha, Markovy řetězce, to mi něco říká. To umožnuje serverům jako Facebook rozškatulkovat uživatele do nějakých zcela bezkontextových skupin, čistě na základě statistické analýzy jejich chování...

    jj, tesat do kamene: Many computer scientists, including a lot of us who focus in natural language processing, don't spend a lot of time with integrals. We spend most of our time and energy in a world of discrete events

    víceméně není pravda - počítačoví vědci jsou NUCENI trávit čas integrály, a proto tato země nemá až tolik Vš vzdělaných počítačových vědců - ale zato má spoustu matematiků, z nich část se živí výukou Vš matematiky a část jako námezdní codeři pro nadnárodní korporace :-)
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    XCHAOS: ted jsi mi pripomnel clanek, na ktery jsem narazil vcera a jeho kapitolu "1.1. why integrals?" :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH:
    FLEGMA: informatici jednoznačně uvažují diskrétně: nejen informace v paměti, ale i čas procesoru je jasně kvantovaný, už z teorie automatů vyplývá, že se přechází mezi nějakými jasně vymezenými "stavy", z čeho vyplývá plynutí času.

    já proti estetické hodnotě spojité matematiky vůbec nic nenamítám, ale prostě jak počítač, tak psaný lidský jazyk potřebuje k zachování informace jasně rozlišit písmeno A od písmena B - a nezabývá se popisem tvaru křívek, kterými kreslíř ta písmena nakreslil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: mě RFC náhodou bavily, ale je fakt, že jsem doopravdy četl max. tak 821, 822, nebo tak. vlastní HTTP jsem už víceméně implementoval spíš formou reverzního inženýrství :-)
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    DAVIDOWITCH: jj, Kulhanek je nejlepsi. Btw. zitra ma prednasku o neutrinech v ramci fyzikalnich ctvrtku na FELu, coz by v kontextu nejnovejsich objevu z Cernu mohlo byt zajimave.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: nj, Kulhánek... jenže srovnej jeho axiony
    prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc, Vakuum současnosti - Od Torricelliho po hledání axionů - AVC ČVUT - Audiovizuální centrum studentů ČVUT
    http://www.avc-cvut.cz/?id=3347
    a wiki:
    Axion - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Axion

    mě prostě wiki fakt hodně vyhovuje, jako zdroj informací.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    Kdyz sme u ty matiky..
    Petr Kulhánek, příloha k mailu pro studenty, kteří si zapsali astrofyziku:
    http://www.aldebaran.cz/all/vnp.pdf

    (malokdo prednasi a vysvetluje tak skvele jako Petr)
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS:
    problém je, že kritériem "vědeckosti" nějakého textu je, že "consistently boring"

    Nudny texty mame v IT taky, nektery RFC specky jsou fakt literarni labuzo, velkej problem neusnout pred doctenim :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: to je strašně složitý, co myslíš tím "okecat". kontinentální filosofie (francouzi) se soustřeďují na to okecávání samo, zdá se mi. a je jim jedno, že tomu bude rozumět jen hrstka podobných exotů: oni prostě kultivují ten svůj jazyk jenom tak, že je to baví... v tom je to zase podobné těm matematikům...

    naproti tomu anglosaští (resp. američtí) filosofové mají často blíže k přírodním vědám a více jim záleží na srozumitelnosti jejich tezí široké veřejnosti... to, že je něco obecně srozumitelné, nebyla v tomto prostředí ostuda, ale přednost. no ale zase se tak nedaly vyjádřit extra složité koncepty.

    já si představuju studium humanitního oboru tak, že bych musel u zkoušky dokázat, že jsem si něco z doporučené literatury opravdu přečetl (což by mě samozřejmě zoufale demotivovalo si to opravdu přečíst... :-) ). každopádně fakticky zajímavá je antropologie... nejlepší by bylo zkombinovat antropologii s programováním (což mám trochu podezření, že udělali někteří spisovatelé sci-fi :-). (Carl Sagan kombinoval antropologii s kosmologií :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: no jo, diskrétní matematika sice chápu, že je to, co bych potřeboval (různé datové struktury reprezentované jako grafy, apod.), ale talent na ní teda taky zrovna 2x velkej nemám :-/ ale základní terminologii jsem snad pochytil. akorát jsem nikdy nic nevymyslel, co se po mě chtělo.

    jo, informatici by se rozhodně měli diskrétní matematiku učit dřív, než třeba analýzu. ta by mohla být ve vyšším ročníku třeba jako volitelnej obor.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: no pointa je, že věci, které mě zajímají jen pro zábavu, se nemusím učit :-)

    pochop, já jsem třeba členem http://czcube.org (i když momentálně pasivním, neaktivním... došlo nadšení ... ale zase jsem vznik sdružení částečně inicioval, když jsem na existenci tohohle formátu mikrodružic před asi 5-10 lety náhodou narazil na netu). ale dejme tomu, kdybych šel na VŠ s tím, že se znalostma, který tam získám, se budu moc podílet na stavbě takovéhle družice, tak by mě to bývalo motivovalo, asi. to by asi bylo motivující naučit se spočítat některé věci, které se toho týkají... pochopit nějakou fyziku a tak.

    problém je, že kritériem "vědeckosti" nějakého textu je, že "consistently boring". postmodernisti jasně klasifikovali žánr vědecké literatury a z hlediska struktury jazyka je tam prostě jasný požadavek na tu nudnost.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS: Souhlas, vsak to pisu, ze se ma ucit vic diskretky a min kalkulu.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS:
    S tim pochopenim - neni to nahodou spis opacne ? U matiky a technickejch predmetu se pochopeni testuje velmi spravedlive a exaktne, zatimco u humantnich predmetu jako filozofie to uz muze jit okecat (bez pochopeni myslenek).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (teď jsem použil rétoriku "poptávky" po nějakých dovednostech, za což mě levičáci, jestli tenhle klub sledují, určitě umlátí... protože podle nich "vzdělání není zboží" :-) ale já myslím "poptávku" v obecnějším smyslu... nejen na poptávku po pracovní síle na monopolizovaném trhu...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: nene, mne slo o to ze si rikal ze by to zajimalo.. mne by zajimalo jak by ses to idealne ucil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: no já prostě nevím :-) řekl bych, že pár věcí "umím". většinou jsem šel cestou napodobování nějakých vzorů. Poté, co jsem fungování vzoru "pochopil", tak to "umím"... resp. pokud to potřebuju, tak vím, kde mám hledat fragment/pattern, který okopíruju na místo, kde ho potřebuju (např. projdu archivy zdrojového kódu, které jsem dříve napsal, nebo i cizího kódu, o kterém vím, že jsem ho pochopil).

    je to nesdělitelná zkušenost, a je to každopádně hodně odlišné od všeho, co dělají matematici (od výpočtu po důkaz).

    např. když používám SQL databázi, tak to rozhodně není slepá víra v to, že nějaká syntaxe nějak funguje, a neznalost, jaké asi a jak složité algoritmy se za tím skrývají. sakra... první pokus (dost neumělý, ale že jo.... tehdy se do toho stejně dalo nacpat jen pár řádků dat) o obecný databázový engine jsem si naprogramoval někdy v 15ti letech v Basicu! od té doby jsem sám programoval různé kontejnerové struktury tolikrát, že si umím představit, jak je asi databáze uvnitř naprogramovaná a jak bych postupoval, kdybych jí programoval. to ale nebyl výsledek toho, že by mi to někdo vysvětloval u tabule: to vzešlo z toho, že mě prostě od 15ti let bavilo programovat - daleko víc než počítat nějaké příklady, například.

    současný VŠ systém v ČR podle mě produkuje hodně lidí, kteří umí integrovat per partes (i já z toho udělal párkrát zkoušku - akorát jsem vždy zase propadl z jiné matematiky) - ale nevím, kolik programuje lidí, kteří by dokázali naprogramovat vlastní databázový engine. a je velká otázka, co je vlastně dneska žádanější dovednost: to se jako předpokládá, že všichni si koupí Oracle či tak něco... a u toho si budou integrovat per-partes..... ale že bude nulová poptávka po tom, aby třeba někdo zdokonaloval open-source databázové enginy?
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: err, takze.. kdyz te neco zajima, tak jak se to ucis?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: popravdě, pokud mi nevyhovuje vstřebávání informací tím, že někoho pozoruju u tabule, tak ještě horší to bude, pokud ho budu pozorovat u tabule na videu. to je celé.

    věřím v sílu textu, v sílu slovy vyprávěného příběhu. ovšem zapsaného slovy, do podoby textu. obrázky a animace jsou taky fajn (u tabule většinou nikdo moc animací nepředvede).

    a dále věřím na program, u kterého pochopím, jak funguje. (a tím nemyslím, že objekt X má metody Y, kterou když zavolám, tak to udělá to co chci, což je to, co dnes většina lidí chápe pod pojmem "programování" - tím myslím, že podle mě lze plně pochopit, jak je metoda Y implementována).

    Dnes je vysoce ceněn "důkaz", to znamená zhruba "nauč se říct to samé jinak". (Matematika se v tomto ohledu dotýká překladatelských dovedností, podle mě). Akt "pochopení" je ovšem odlišný od aktu "důkazu". A "pochopitelně"... i pochopení může být chybné :-) a taky se dá těžko nějak klasifikovat či zkoušet. Já si přesto "pochopení" cením více, než "prolezl jsem u zkoušky".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam