• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOScollege drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?)
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    DAVIDOWITCH: jj, Kulhanek je nejlepsi. Btw. zitra ma prednasku o neutrinech v ramci fyzikalnich ctvrtku na FELu, coz by v kontextu nejnovejsich objevu z Cernu mohlo byt zajimave.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: nj, Kulhánek... jenže srovnej jeho axiony
    prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc, Vakuum současnosti - Od Torricelliho po hledání axionů - AVC ČVUT - Audiovizuální centrum studentů ČVUT
    http://www.avc-cvut.cz/?id=3347
    a wiki:
    Axion - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Axion

    mě prostě wiki fakt hodně vyhovuje, jako zdroj informací.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    Kdyz sme u ty matiky..
    Petr Kulhánek, příloha k mailu pro studenty, kteří si zapsali astrofyziku:
    http://www.aldebaran.cz/all/vnp.pdf

    (malokdo prednasi a vysvetluje tak skvele jako Petr)
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS:
    problém je, že kritériem "vědeckosti" nějakého textu je, že "consistently boring"

    Nudny texty mame v IT taky, nektery RFC specky jsou fakt literarni labuzo, velkej problem neusnout pred doctenim :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: to je strašně složitý, co myslíš tím "okecat". kontinentální filosofie (francouzi) se soustřeďují na to okecávání samo, zdá se mi. a je jim jedno, že tomu bude rozumět jen hrstka podobných exotů: oni prostě kultivují ten svůj jazyk jenom tak, že je to baví... v tom je to zase podobné těm matematikům...

    naproti tomu anglosaští (resp. američtí) filosofové mají často blíže k přírodním vědám a více jim záleží na srozumitelnosti jejich tezí široké veřejnosti... to, že je něco obecně srozumitelné, nebyla v tomto prostředí ostuda, ale přednost. no ale zase se tak nedaly vyjádřit extra složité koncepty.

    já si představuju studium humanitního oboru tak, že bych musel u zkoušky dokázat, že jsem si něco z doporučené literatury opravdu přečetl (což by mě samozřejmě zoufale demotivovalo si to opravdu přečíst... :-) ). každopádně fakticky zajímavá je antropologie... nejlepší by bylo zkombinovat antropologii s programováním (což mám trochu podezření, že udělali někteří spisovatelé sci-fi :-). (Carl Sagan kombinoval antropologii s kosmologií :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: no jo, diskrétní matematika sice chápu, že je to, co bych potřeboval (různé datové struktury reprezentované jako grafy, apod.), ale talent na ní teda taky zrovna 2x velkej nemám :-/ ale základní terminologii jsem snad pochytil. akorát jsem nikdy nic nevymyslel, co se po mě chtělo.

    jo, informatici by se rozhodně měli diskrétní matematiku učit dřív, než třeba analýzu. ta by mohla být ve vyšším ročníku třeba jako volitelnej obor.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: no pointa je, že věci, které mě zajímají jen pro zábavu, se nemusím učit :-)

    pochop, já jsem třeba členem http://czcube.org (i když momentálně pasivním, neaktivním... došlo nadšení ... ale zase jsem vznik sdružení částečně inicioval, když jsem na existenci tohohle formátu mikrodružic před asi 5-10 lety náhodou narazil na netu). ale dejme tomu, kdybych šel na VŠ s tím, že se znalostma, který tam získám, se budu moc podílet na stavbě takovéhle družice, tak by mě to bývalo motivovalo, asi. to by asi bylo motivující naučit se spočítat některé věci, které se toho týkají... pochopit nějakou fyziku a tak.

    problém je, že kritériem "vědeckosti" nějakého textu je, že "consistently boring". postmodernisti jasně klasifikovali žánr vědecké literatury a z hlediska struktury jazyka je tam prostě jasný požadavek na tu nudnost.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS: Souhlas, vsak to pisu, ze se ma ucit vic diskretky a min kalkulu.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS:
    S tim pochopenim - neni to nahodou spis opacne ? U matiky a technickejch predmetu se pochopeni testuje velmi spravedlive a exaktne, zatimco u humantnich predmetu jako filozofie to uz muze jit okecat (bez pochopeni myslenek).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (teď jsem použil rétoriku "poptávky" po nějakých dovednostech, za což mě levičáci, jestli tenhle klub sledují, určitě umlátí... protože podle nich "vzdělání není zboží" :-) ale já myslím "poptávku" v obecnějším smyslu... nejen na poptávku po pracovní síle na monopolizovaném trhu...)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: nene, mne slo o to ze si rikal ze by to zajimalo.. mne by zajimalo jak by ses to idealne ucil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: no já prostě nevím :-) řekl bych, že pár věcí "umím". většinou jsem šel cestou napodobování nějakých vzorů. Poté, co jsem fungování vzoru "pochopil", tak to "umím"... resp. pokud to potřebuju, tak vím, kde mám hledat fragment/pattern, který okopíruju na místo, kde ho potřebuju (např. projdu archivy zdrojového kódu, které jsem dříve napsal, nebo i cizího kódu, o kterém vím, že jsem ho pochopil).

    je to nesdělitelná zkušenost, a je to každopádně hodně odlišné od všeho, co dělají matematici (od výpočtu po důkaz).

    např. když používám SQL databázi, tak to rozhodně není slepá víra v to, že nějaká syntaxe nějak funguje, a neznalost, jaké asi a jak složité algoritmy se za tím skrývají. sakra... první pokus (dost neumělý, ale že jo.... tehdy se do toho stejně dalo nacpat jen pár řádků dat) o obecný databázový engine jsem si naprogramoval někdy v 15ti letech v Basicu! od té doby jsem sám programoval různé kontejnerové struktury tolikrát, že si umím představit, jak je asi databáze uvnitř naprogramovaná a jak bych postupoval, kdybych jí programoval. to ale nebyl výsledek toho, že by mi to někdo vysvětloval u tabule: to vzešlo z toho, že mě prostě od 15ti let bavilo programovat - daleko víc než počítat nějaké příklady, například.

    současný VŠ systém v ČR podle mě produkuje hodně lidí, kteří umí integrovat per partes (i já z toho udělal párkrát zkoušku - akorát jsem vždy zase propadl z jiné matematiky) - ale nevím, kolik programuje lidí, kteří by dokázali naprogramovat vlastní databázový engine. a je velká otázka, co je vlastně dneska žádanější dovednost: to se jako předpokládá, že všichni si koupí Oracle či tak něco... a u toho si budou integrovat per-partes..... ale že bude nulová poptávka po tom, aby třeba někdo zdokonaloval open-source databázové enginy?
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: err, takze.. kdyz te neco zajima, tak jak se to ucis?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: popravdě, pokud mi nevyhovuje vstřebávání informací tím, že někoho pozoruju u tabule, tak ještě horší to bude, pokud ho budu pozorovat u tabule na videu. to je celé.

    věřím v sílu textu, v sílu slovy vyprávěného příběhu. ovšem zapsaného slovy, do podoby textu. obrázky a animace jsou taky fajn (u tabule většinou nikdo moc animací nepředvede).

    a dále věřím na program, u kterého pochopím, jak funguje. (a tím nemyslím, že objekt X má metody Y, kterou když zavolám, tak to udělá to co chci, což je to, co dnes většina lidí chápe pod pojmem "programování" - tím myslím, že podle mě lze plně pochopit, jak je metoda Y implementována).

    Dnes je vysoce ceněn "důkaz", to znamená zhruba "nauč se říct to samé jinak". (Matematika se v tomto ohledu dotýká překladatelských dovedností, podle mě). Akt "pochopení" je ovšem odlišný od aktu "důkazu". A "pochopitelně"... i pochopení může být chybné :-) a taky se dá těžko nějak klasifikovat či zkoušet. Já si přesto "pochopení" cením více, než "prolezl jsem u zkoušky".
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: No, ja bych ti doporucil si bud neco precist, nebo se podivat na nejakou prednasku. Jenze jak nechces cist a prijde ti hloupy koukat na videa...
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    XCHAOS: Jestli te bavi jen nektery VS predmety, tak si je muzes v ramci celozivotniho vzdelavani zapsat + zaplatit, takhle si vyselektis jen co te bavi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FLEGMA: tak jako mě by to i zajímalo... ale právě jen jako zajímavost... ale ne se to učit a prolejzat zkoušky.... zvlášť když o praktických aplikacích nepadne ani slovo.

    jak je to s nadčasovostí matematiky, to by bylo na dlouhou diskuzi. mě i baví geometrický vychytávky.. vše,co si jde představit, vizuálně či jinak... ale hieroglyfický zápis nepreferuju, resp. když už, tak programátorský. (historicky se matematické věty zapisovala i slovně... to by mě asi bavilo víc)

    popravdě nesouhlasím s tím, že na informatice není nic nadčasového, co by se neměnilo (a nemyslím jen tradiční programovací jazyky a API a tak...). po gymplu jsem si představoval, že studium informatiky mi vlastně otevře dveře ke všem ostatním oborům: třeba taková genetika, to je teorie jazyků jak hrom... jenže nikoho nezajímalo, co mě zajímá, a místo toho mě všude jen omlátili o hlavu matematiku ve všech podobách.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    DAVIDOWITCH: Ne to ne, protoze na to neni cas. Jen mi to prijde vtipny, porovnej se soucasnou matematikou... Kazdopadne jsem pro obraceni pomeru matalyzy a diskretky pro IT obory, derivace a integraly jsou fajn a bavilo me to pocitat, nicmene jsem to v zivote nepouzil.

    Velkou fermatovou vetu jsme probrali v diskretce, dukaz je psycho, ten ne.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Vzbudilo. Ale jelikoz sem ti rekl co si o tom napadu myslim nekolikrat, tak se nebudu opakovat.

    FLEGMA: Mas pocit ze by se mela ucit nejaka vic cool a up to date matika? Treba dukaz velke Fermatovy vety?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam