Nějaké možné nové rozšíření zaměření tohohle klubu:
[ ALMAD @ TEORIE xCHAOSU ]
jako reakce na:
[ XCHAOS @ TEORIE xCHAOSU ]
Téma samouků se pochopitelně přirozeně dotýká tématu drop-outs: ne každému vyhovuje "nalévání" v rámci schématu přednáška / zkouška + cvičení / zápočet.
Je fakt, že i samouctví má své meze. Snažím se např. doučit se konfigurování směrovacího protokolu BGP z učebnice/manuálu od Cisca: a je to pro mě katastrofa a boj - přestože jednoduché základní funkční BGP konfigurace jsem už v provozu viděl. Otázka je, co bych se dokázal naučit "opsáním" ze složitějších vzorových konfigurací, kdybych k nim měl přístup... celkově ale uznávám, že možnost obrátit se na "gurua" v daném oboru je při zdokonalování se v téměř jakémkoliv oboru lidské činnosti klíčová. Kde toho gurua ale sehnat? A jak si ověřit svoje znalosti jinak, než tupou komerční "certifikací"? (na základě které si u zaměstnance zažádám, abych dostal přidáno? a tu podstatnou činnost pak stejně outsourcuju do světa Internetu/Googl/open source software a jeho dokumentace?)
Slovo "guru" znamená v podstatě učitel. Leckdo se ledadocs naučil i napodobováním toho, co viděl dělat mistra. A tím se zase dostáváme k tématu pirátství. Dostáváme se tím ale i k tématu vzdělávání - protože dnešní učitelé na všech stupních často nedělají nic "napodobitelného" - často prezentují víceméně "data k namemorování", bez demonstrace jejich praktické aplikace.... a toto není slabina jen u technických oborů: např. pokud někdo vyučuje řečnictví, měl by před svými žáky předvést schopnost zvítězit v rétorickém souboji, vedeným volným stylem na volné téma, apod. ... a takovou dovednost se dnes člověk daleko spíše naučí na Internetu, než na VŠ...
Tedy "napodobování", spíše než "memorování", je z mého hlediska důležitá součást procesu učení.... víceméně, v dnešním systému ale žák není k napodobování často ani připuštěn...