EU Bojuje proti peak oilu. :)
Do roku 2012 nová auta max. 4.5 L / 100 km, do 2020 asi 3 L / 100 km. Peak oil se odkládá na dvojnásobek, pokud lidi nebudou masově ochotný platit pokuty za emise..
Emisní standardy u nových osobních automobilů
Nařízení č. 443/2009 lze považovat za doplněk výše uvedeného nařízení č. 715/2007. Komise svůj návrh předložila 19. prosince 2007 s odůvodněním, že dobrovolné závazky výrobců automobilů týkající se emisních standardů nepřinášejí očekávané výsledky.
Norma se týká prioritně emisí CO2 u nových osobních automobilů (kategorie M1) produkovaných od roku 2012. Výsledkem by měly být maximální emise CO2 u těchto automobilů v objemu 130 g CO2km od roku 2015. 130g limitu by mělo v roce 2012 dosáhnout 65 % všech vyprodukovaných a zaregistrovaných vozidel, v roce 2013 75 %, 2014 80 % a v roce 2015 100 % (bez ohledu na výrobce, jak se počítalo původně, ale ve vztahu k automobilové produkci v Evropské unii jako celku). Producenti by navíc měli tendovat k cíli 95 g CO2/km v roce 2020. Nařízení podrobně stanovuje také sankce za překročení uvedených limitů (v podobě „pokut“ za každý překročený gram emisí CO2).
Výsledná norma je ve srovnání s původním návrhem méně restriktivní – nejen v důsledku lobby automobilového průmyslu, ale také kvůli tlaku členských států, jejichž ekonomiky jsou na automobilovém průmyslu více či méně závislé.
(
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/podnikatelske-prostredi/zivotni-prostredi-v-letech-2004-2009/1000520/53913/ )
Článek z roku 2007 (předložení návrhu KOmisí) je tady -
http://www.auto.cz/eu-rozhodla-emise-co2-vyrazne-klesnou-12138 , české znění konečného nařízení zde -
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:140:0001:01:CS:HTML .