• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    ABS
    ABS --- ---
    MAKROUSEK: Doporučuji lépe: https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/blogs/oil/101424-china-peak-oil-demand-looms
    Ihned je většinou jen zmatený odvar toho co se píše ve světě. Což je škoda, když už si je platím.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    „Peak oil“ v dohledu. Po něm může přijít doba nadbytku ropy a její cena zamíří jinam, než se dlouho tvrdilo | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67428670-bdquo-peak-oil-ldquo-v-dohledu-po-nem-muze-prijit-doba-nadbytku-ropy-a-jeji-cena-zamiri-jinam-nez-se-dlouho-tvrdilo

    Peak oil, neboli ropný vrchol, byl po desetiletí brán jako hrozba pro světovou ekonomiku. Mělo jít o okamžik, kdy světová těžba ropy dosáhne maxima a následný pokles dodávek vyšponuje cenu kriticky důležité suroviny do nevídaných výšek.

    Což by se velmi líbilo producentským zemím v čele s OPEC a Ruskem, ale současně by to bylo tvrdou ranou pro všechny ostatní.

    Teorie ropného vrcholu měla v základech dvě nezpochybňované „pravdy“. První postulovala, že ropy bude nedostatek a ten že už klepe na dveře. Hrozby toho, že vydatné zdroje černého zlata „vyschnou“ a nové je nenahradí, se lidstvo děsilo už od dob zprávy Římského klubu nazvané Meze růstu. Experti, včetně těch v respektované Mezinárodní agentuře pro energii, odhadovali, že se těžba ropy bude stále prodražovat (v čím dál větších hloubkách či v arktických podmínkách to bez velkých investic nejde) a pokles produkce na starých polích se bude zrychlovat. Druhým axiomem byla neukojitelná poptávka. Ta měla gradovat s tím, jak se industrializují a bohatnou další a další země, zejména v lidnaté Asii. Poptávku měl tlumit jedině nedostatek suroviny a její vysoká cena.

    Jenže svět se změnil.

    Spotřeba ropy sice stále ještě roste, ale už jen nepatrně. A za pět let už bude na sestupné trajektorii. A to ne proto, že by suroviny, z níž se vyrábí většina uhlovodíkových paliv a má nezastupitelnou roli v chemickém průmyslu, byl nedostatek.

    Podle základního scénáře dle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) obsaženého v dokumentu World Energy Outlook 2024 celosvětová poptávka po ropě dosáhne maxima před rokem 2030. Ropný vrchol by měl nastat na úrovni denní spotřeby dosahující 102 milionů barelů denně. A pak se trend otočí. Sice jen mírně, ale znát to bude. V roce 2035, což je v Evropě obávaný deadline pro ukončení prodeje osobních aut závislých na fosilních palivech, má spalovacími motory i chemickými provozy denně protéct už jen 99 milionů barelů. Tedy tolik co loni.

    To vše v důsledku revoluce, kterou jsme si před dvaceti lety neuměli představit. Stále větší část dopravy obstarají elektromobily, které, z definice, uhlovodíková paliva nespotřebovávají. A i když jejich nabíjení, bráno z globálního pohledu, ještě dlouho bude z části závislé na fosilních zdrojích, ropa mezi nimi bude hrát minimální roli.

    Je dokonce možné, že Čína už maximum své spotřeby ropy překonala. Vedle dočasného faktoru v podobě vleklých ekonomických potíží jsou v hlavní roli právě elektromobily. Ty tam tvoří už více než polovinu všech prodaných aut. To je úroveň, na kterou se svět jako celek pravděpodobně – scénář IEA je založen na aktuálních státních politikách, které se mohou pod tlakem reality měnit – dostane kolem roku 2030. Tedy v době očekávaného ropného vrcholu.

    Že se Čína odklání od ropy, je pro trh s touto surovinou zcela zásadní. V posledních deseti letech totiž zajišťovala celé dvě třetiny nové poptávky po ropě a upevňovala si své postavení největšího importéra. Spojené státy sice ropy spotřebují více, ale díky revoluci v těžbě z břidličných písků jsou více než soběstačné.

    Boom elektromobilů způsobil, že Čína potřebuje o šest milionů barelů denně méně, než kdyby byl její vozový park tvořen klasickými auty na benzin či naftu. Současně Čína světu dominuje i v nově instalované kapacitě obnovitelných zdrojů. Jen loni se k tamní síti připojily solární elektrárny o výkonu 260 GW, větrné přidaly dalších 75 GW. Nové uhelné elektrárny zajistily jen 50 GW dodatečného výkonu. Samotné srovnání maximálních výkonů je sice zavádějící, protože větrné a solární zdroje jich dosahují jen výjimečně a značnou část doby nedodávají takřka nic. Že ale dnes mají navrch ukazuje klesající podíl uhlí v energetickém mixu Číny. Z tvrzení, že Číňané spálí každý kus uhlí a každý sud ropy, ke kterému se dostanou, se stává překonané klišé.

    To je rána pro ropné země OPEC i Rusko, které na čínskou poptávku spoléhaly. „Ve druhé polovině tohoto desetiletí by nás vyhlídka na dostatečnější – nebo dokonce nadbytečné – dodávky ropy a zemního plynu v závislosti na vývoji geopolitického napětí posunula do velmi odlišného světa energetiky,“ komentuje přicházející změny dlouholetý výkonný ředitel IEA Fatih Birol. Optimisticky k tomu dodává, že přebytek zásob fosilních paliv by měl vést ke snížení cen. A to poskytne dovážejícím zemím prostor na to, aby věnovaly více zdrojů na čistou energii. Samá pozitiva, pokud nejste ropný šejk nebo Putin.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Tohle asi patri sem:

    :: OSEL.CZ :: - Původ vody a ropy na Zemi – pěkně to začíná do sebe zapadat
    https://www.osel.cz/11279-puvod-vody-a-ropy-na-zemi-pekne-to-zacina-do-sebe-zapadat.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    xkcd: Oily House Index
    https://xkcd.com/2327/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    AXTHEB: Kdyz se sectou vsechny ty nesmyslny naklady elektromobility, bylo by tohle uz jenom minimalni tresnicka na dortu.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    MAKROUSEK: Protože při indukčním nabíjení vyhodíš nějakých 10% energie do vzduchu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAKROUSEK: Protože to teď neumíme. Ale třeba to časem půjde.

    E2E4: Nikdo nepočítá s ničím rychlejším. I nejoptimističtější předpoklady mluví o konci prodeje spalovacích aut v roce 2040. Ale to je konec prodeje, než přestanou jezdit, tak je to minimálně dalších 10 nebo 20 let.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    BOBASH: Proc rovnou nezabudovat do silnic indukcni nabijeni, kdyz jde o horizont 30 - 40 let?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: to jo no, veřím že jednou to takhle bude, ale fakt to budou nějaký malý desítky let..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    E2E4: Proč by měl každej nabíjet furt ze stejný nabíječky? Prostě se budou postupně objevovat veřejný nabíječky třeba ve sloupech veřejnýho osvětlení (na Praze 2 už se staví). Zatím je to tak, že máš povolený nabíjení na tři hodiny a pak musíš vypadnout, ale až jich bude postupem času dost, tak to nejspíš nebude problém. A ve výsledku není v horizontu pár desítek let (stejně se nedá na elektromobilitu plně přejít dřív než za 30-40 let) zas tak nereálný mít nabíječku u každýho místa.

    A nebo ty auta budou prostě na ty nabíječky jezdit samy. To bude reálně proveditelný tak do 10 let.

    Dřív než za 10 let stejně nebude běžný, aby jezdili na čistě elektrický auta lidi bydlící někde, kde nemají garáž nebo něco podobnýho.
    ABS
    ABS --- ---
    PAN_SPRCHA: to mi nepřijde reálné 4x
    Účinnost paroplynové elektrárny bude okolo 55% nabíjení 95% a elektromotoru také nad 95%. Řekněme celkem 50%.
    U CNG motoru tak maximálně 40%.
    Jedině u elektrárny lze čekat výrobu tepla v zimě sále to je více než vyváženo rekuperací u EV.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: nebo výměnný baterie, to měl už Mercedes na některých experimentálních elektromobilech když zkoušeli různý alternativní pohony v 70-80. letech
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jako jo, dobíjet tam kde auta přirozeně stojí dlouho je rozumný, dají se vymyslet i jiný věci (např v průsmyku nebo všude na dálnici holt bude každých 100m zásuvka s 100m prodlužovacím kabelem na bubnu. :)

    akorát tenhle přechod je drahej, jak lokálně tak na elektrickou soustavu, a dokud se nějak nestane, bude užitná hodnota elektromobilu pořád nižší..

    příklad, většina lidí v Praze stojí s autem před barákem, ale pokaždý na trochu jiným místě.. jak můžou teda doma dobíjet? uděláš v každým bloku pro každej elektromobil vyhrazený parkoviště? nebo nějak sdílený? a co v tom případě když bude plný?

    nebo změnis nějak systém parkování, např. že auto ti přiveze nějaký lokaj nebo autopilot na zavolání? a jak rychle, ve srovnání s normálním autem který můžeš zaparkovat v dosahu pěší chůze kdekoliv a máš ho kdykoliv v okamžitý pohotovosti? nabíjet jen v práci? jezdit jednou za čas do nabíječky, tam půl hodiny čekat než se nabije? garáž pro každý elektromobil?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: coze? co je to za failure mode, proc se to prostě nevypne bez možnosti override ridicem, poté co v nádrži jen nějaká minimální rezerva na nezavzduseneni kdyz je zavzdusneni takhle nebezpečný?!
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: tak ono to není tak jednoduché, pokud by se rozšířil počet nabíjecích míst, musí to reflektovat rozšíření přenosové sítě. Reálně ale jsou celé oblasti kam se provozovatel přenosové sítě snaží už mnoho let navýšit kapacitu ale přes nimbysty to neprojde. Už tu máme projekty na desítky malých plynových elektráren, které vykryvaji nedostatky elektrické přenosové soustavy. Pak se stane to že v rámci ekologie vypustíme 4x tolik emisí konverzí plynu na elektřinu a následnému pohonu elektromobilu než kdyby jel na CNG
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Automobilky se kvůli koronaviru připravují na krizi. Nová auta totiž zřejmě nebude nikdo kupovat | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/...oda-auto-koronavirus-koronavir-ekonomika-recese-kurzarbeit_2005111517_gak
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEMIK: právě díky specifiku elektromobilů jsou rozšířené pohotovostní služby, co prostě na zavolání přijedou s generátorem tě dobít. V budoucnu s velkou baterkou... ani nebude potřeba vymýšlet něco extra, bude to feature elektrických náklaďáků (ve srovnání s tím je nějaké sosání paliva z nádrže obskurní).

    Některé výhrady proti elektromobilům jsou fakt typu "ale jezdec na koni má ze hřbetu koně lepší výhled do krajiny", nebo dokonce "jezdec na koni má lepší přehled o situaci na bojišti". Řada situací dnešní společnosti byla vytvořena na míru spalovacím motorům a bez nebudou potřeba. Například benzínové pumpy vs. dobíjení na parkovacích místech u motorestů ale zejména supermarketů. Supermarkety začaly nabízet i čerpací stanice., hlavně třeba ve Francii, tak proč by nenabídly parkování s dobíjením? Dovedu si představit klidně pomalé dobíjení 2h zdarma, protože zákazníci za tu dobu utratí o to víc v supermarketu... stejně tak jiné služby, až to překročí nějakou kritickou hranici, začnou nabízet dobíjení s parkováním všemožné destinace. Bude to přirozený vývoj placeného parkoviště...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    CHEMIK: globalni otepleni -> zadny uviznuti ve snehove vanici. simple as that.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Já jen poznamenal, že ani spalovací auto není záruka toho, že stačí dolejt.

    Jinak ano, elektromobil v místech, kde se děje tohle, bude ještě nějakou dobu problém. Většina lidí se ale do takový situace nikdy nedostane. A hádám, že až dojde k takovýmu rozšíření EV aut, aby to dávalo smysl i v extrémních podmínkách, tak před tím průsmykem bude sto Superchargerů nebo něco.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam