• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Energetická daň: Další velkohubý návrh z Bruselu | Finmag.cz
    http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/velkohuby-navrh-z-bruselu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: tak jako je jasné, že je nutné, aby každé nové auto bylo co nejdřív vystavěné jako elektromobil. A to klidně s krátkým dojezdem - něco mezi 50 až 100 km by stačilo, jako základ. Samozřejmostí musí být rekuperace při brždění.

    Samozřejmě by záleželo na konkrétní aplikaci a konkrétním uživateli, jak si to auto kdo rozšíří. Mělo by univerzální interface/prostor pro nějaký "expansion pack".

    1) Někdo by si jako extendér dojezdu koupil další baterky a rozšířil by dojezd třeba na 150-200 km. To není nic moc - ale pro popojíždění po městě to stačí. Třeba pro taxíky by to bylo ideální.

    2) Někdo by si koupil levnou benzínovou/naftovou energocentrálu, která by prodloužila dojezd (poddle stylu jízdy) třeba na 500-800 km. Tedy jako u dnešních aut.

    3) Vznikl by ale automaticky prostor (resp. "formát") i pro alternativní formy akumulace a jejich soutěžení na trhu. Tedy pro různé hliníkové baterie (i když prý to není až tak průchodné), palivové články na všechno možné, skládací solární panely v kufru, atd., atd.

    Paralela se přímo nabízí např. v podobě USB rozhraní ve výpočetní technice: USB úložiště může být flash disk, externí hard disk, externí CD mechanika, paměť fotoaparátu nebo mobilu, čtečka karet... ale ve vztahu k PC je tam pořád jeden typ konektoru (který navíc nabízí i napájení). A přesně stejně je potřeba vystavět i auta:

    1) bude možné třeba zakázat vjezd do center velkých měst hybridům s instalovanými naftovými či benzínovými extendéry. (ale pořád si člověk bude moci takový extendér pronajmout, když pojede na dovolenou... ani ho nemusí vlastnit)

    2) bude pořád zakázaný vjezd do podzemních garáží s LPG extendérem (ale pořád bude možné ho mít někde odložený na dvorku, když bude potřeba levný delší dojezd - a nebude aní nutná "přestavba" auta ...)

    3) je jasné, že na světě není dost platiny na to, aby všichni jezdili na vodíkové palivové články. ale někdo si to bude moci dovolit - a doinstalovat od jinak standardního auta (a odpadnou mu starosti, které budou mít jiní)

    4) pokud se prodá příliš mnoho CNG-extendérů, a cena zemního plynu stoupne, tak bude možné se vrátit k jinému typu pohonu - a nebude nutné dávat auto do šrotu.
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4:
    spotreba ropy na svete v litrech za rok: 5,080,800,000,000
    spotreba zemniho plynu na svete m3 za rok: 3,198,000,000,000
    prumerna spotreba benzinaku na CNG asi 7,5 m3/100km nebo 7-8l benzinu/100km
    prevedu pulku soucasny spotreby ropy na zemni plyn a mam skoro dvakrat vetsi svetovou spotrebu zem. plynu, takze jsem s tim snizenim optimistickyho odhadu 60let zasob na 30 let zas tak neprestrelil
    MESK
    MESK --- ---
    Fiat Doblo Panorama 1.4 T-JET CNG
    SPOTŘEBA PALIVA CNG 6,5 / 4,0 / 4,9 (kg/100 km)
    OBJEM PALIVOVÉ NÁDRŽE CNG 24,6 m3 (16,15 kg)
    prumerna spotreba asi 7,5 m3
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    MESK:
    Jo jasne. Taky bych rad cumel.
    MESK
    MESK --- ---
    RAGNAROK: ted to hledat nebudu, koukam na hokej :)
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    MESK:
    Ono tak pro porovnani neni dulezite pri jakem tlaku se to skladuje, ale pri kterem se udava ta jednotka. Zajimala by me vyhrevnost 1m3 vtom clanku abych mohl porovnat ty spotrby.
    MESK
    MESK --- ---
    RAGNAROK: LPG je asi pod 10x mensim tlakem, CNG by na 200 atmosfer
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    MESK:

    "Spotreba auta na CNG v m3 a na benzin v litrech se zhruba rovna"

    Nevim nekde pisou 1 m3 CNG =1 dm3benzinu.
    zalezi pri jakem tlaku se udava 1 m3 CNG. Jak je to doopravdy by me zajimalo. Kdysi sme meli auto na LPG dokud nam ho neukradli tak sezkusim zeptat.
    MESK
    MESK --- ---
    spotreba ropy na svete v litrech za rok: 5,080,800,000,000
    spotreba zemniho plynu na svete m3 za rok: 3,198,000,000,000
    Spotreba auta na CNG v m3 a na benzin v litrech se zhruba rovna
    Auta na plyn zvyšují spotřebu plynu | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/auta-na-plyn-zvysuji-spotrebu-plynu
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: mel jsem na mysli osobaky, u autobusu se to samozrejme vyplati kdyz najezdi miliony km
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MESK: Jinac si to najdi kolik se spotrebuje ceho na co.. Resp. jsem ti to nasel tak si to jenom spocitej.. :-)

    U.S. Natural Gas Consumption by End Use
    http://www.eia.gov/dnav/ng/ng_cons_sum_dcu_nus_m.htm
    EIA - Petroleum & Other Liquids Data
    http://www.eia.doe.gov/petroleum/data.cfm
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MESK: no v Thajsku jiny autobusy nez diesely predelany na CNG nejezdej. :-) A videls v Praze autobusy "Jezdim na Zemni Plyn"? :-)
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: tudiz, prejde-li treba polovina dopravy na CNG - predelat diesel je moc drahy a nerentabilni - vydrzi evropske zasoby mene nez 30 let. Predpokladam, ze doprava spotrebuje daleko vic energie nez ostatni spotreba.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: Naleziště se nachází i v okolí Hranic na Přerovsku a na Valašsku :))
    E2E4
    E2E4 --- ---
    RAGNAROK: no asi to bude odhad při současný spotřebě plynu, ale u té je většina mimo dopravu..
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    E2E4:
    A to jako kdyz vsichni prejdou na CNG tak to taky vydrzi 60 let? Nebo je to odhad z BAU kdy na CNG jezdi 1%?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BIDAK: jojo, CNG je hodně.. :) holt když dochází konvenční, přejdeme na nekonvenční, a když je nekonvenční ropa obtížně získatelná, tak na plyn.. Peak Oil se stane Peak LOL. :))

    Jinak v Barmě (jedna z nejchudších zemí na světě) předělávají na CNG i ta jejich 20+ let stará auta..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam