• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    XCHAOS: za letadla dik, uz jsem se tesil kdy zas o nich budes psat....bude ten turbomotor kamenny?
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: sorry ze se ti pletu do tvych uzasnych napadu, ale definice "solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo" ma podle me nedostatek v tom turbovrtulovym motoru uz z principu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no ano... to se týká letadla, které je schopné nést baterie pro celonoční let a které je schopné autonomního startu na elektřinu, apod.

    o čem uvažuju já je spíše hybridní solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo s měnitelnou geometrií, u kterého by nešlo o "žánrovou čistotu", ale o optimalizaci bezpečnosti (hlavně při startu a přistání), ekonomie provozu a kapacity.

    až 70% paliva by šlo ušetřit jenom odlišným profilem křídel a odlišným uspořádáním kabiny, než dnes - viz http://teckacz.cz/994-Vhodne-navrzena-letadla-by-mohla-spotrebovavat-az-o-70-mene-paliva - tzn. snažím se v podobném duchu spekulovat o letadle, které by v letové hladině 10 km snížilo rychlost, změnilo geometrii křídel a letělo v této hladině pouze pomocí solární energie. je mi zcela jasné, že start s takto obrovským rozpětí a na elektřinu by možný nebyl.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: nojo, ale všechno musí překonat "technological challenges" což může rozhodnout, že se nebude používat ta nejvíc sexy a teoreticky úsporná technologie, protože v praxi bude prostě tohle vyrobit problematický nebo prohibitivně drtahý..

    ale stejně jsou hlavní driver alternativní energie vysoké ceny normální energie, pak se vždycky něco vymyslí..

    třeba tohle moje oblíbené (80s, po první krizi, měli i různý metanoly etanoly setrvačníky)




    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a viděl si někdy solární letadlo? Rozpětí křídel větší než 737 a uveze to jednoho člověka při rychlostech šlapacího kola...letoun z rozpětím křídel 300m? S měnitelnou geometrií? Máš vůbec představu, o reálnejch vlastnostech materiálů? Ne, neodpovídej, to byla řečnická otázka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: těžko říct.. uvažoval jsem o měnitelné geometrii křídel.

    letoun s rozpětím třeba 300m by nemohl operovat ze stávajících letišť... ovšem pokud by měl měnitelnou geometrii křídel, tak by mohl na tohle rozpětí "roztáhnout křídla" až v letové hladině, při současném snížení rychlosti.

    samozřejmě by ta letadla musela být obytná/spací, apod. - ale energeticky a ekonomicky by to mohlo vyjít rozuměji, než vzducholodě. a taky je problém jetstream ve velkých výškách.. ten může dosahovat až stovek km/h ... (tím spíš je ale problémem pro vzducholodě!)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: režim solárně-elektrického letu ve velkých výškách a prakticky použitelná solárně-elektrická letadla - ovšem řádově pomalejší ?

    a kolikze lidi by to melo unest?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jj... hliníková baterie má řádově 10x větší hustotu, než ty lithiový, který dnes pokládáme za super. a energetická hustota hliníkových baterií je jediná z dnes reálně dostupných technologií, která by umožnila sestrojit něco rámcově srovnatelného s dnešními auty.

    budoucnost dílem patří aluminiu, dílem je prostě divná.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no tak víceméně právě proto mě ten pilotovaný elektrický vrtulník zaujal... protože tu přestavu mám. jinak bych to sem nepostoval :-)

    jako věřím na prakticky použitelná solárně-elektrická letadla - ovšem řádově pomalejší, než většina dnešních typů. a spíš hybridní - tedy s přechodem na režim solárně-elektrického letu ve velkých výškách, ale asi stěží jako s hlavním pohonem pro start a stoupání.

    ale ten elektrický vrtulník je fakt moc. i když baterie asi neřekly poslední slovo, že jo... nakonec je to jen chemie, stejně jako spalovací motory.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Šlapací Porsche 911 GT3 RS v měřítku 1:1 (celý postup výroby)
    http://tuzing.cz/slapaci-porsche-911-gt3-rs-v-meritku-11-cely-postup-vyroby/
    E2E4
    E2E4 --- ---
    LOPIK: Jediná možnost: DYI hliníkárna ve stráni nad chalupou.. A elektřinu pro hliníkárnu získáme ze solárních panelů.. :)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Kde všude se v Arktidě nachází ropa - Grafiky - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/grafika/2011/09/12/kde-vsude-se-v-arktide-nachazi-ropa/
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    The peak oil crisis: a September recap | Energy Bulletin
    http://energybulletin.net/stories/2011-09-14/peak-oil-crisis-september-recap
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Pro Chaose jen pro představu jak vypadá baterie s kapacitou 500 kWh (tzn. tak na hodinu letu lehkýho vrtulníku, i kdyby to zní šlo tak rychle vycucnout, jakože nejde) tzn. ekvivalent žádově desítek litrů paliva..



    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: z wiki hesla helicopter:

    Some radio-controlled helicopters and smaller, helicopter-type unmanned aerial vehicles, use electric motors..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: a kdo to neříká? každej.

    opakuju, je výhodné pro jednotlivce i pro celou společnost být připojen do velké společné sítě a tím efektivněji využívat zdroje.

    všichni jsou závislí na všech, ano, říká se tomu dělba práce potažmo civilizace..

    nejvíc závislí na všech jsou ovšem konzumenti solárních panelů - zatímco spalovací motor vyrobí každý šikovnější strojař (viz např. Benz Patentwagen), solární panel a související elektronika jsou nemyslitelné bez široké mezinárodní spolupráce.. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    AMBIENTIUM: jj krize eurozóny probíhá, akorát nevím co to má s peak oilem.. snad že díky očekávatelnému hospodářskému poklesu jak v EU tak v USA a možná i ve zbytku světa poptávka po ropě klesne, takže se Peak Oil opět odkládá..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Elektrická helikoptéra - ČRo Leonardo (Český rozhlas)
    http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/946578
    Francouzský letecký inženýr Pascal Chretien 12. srpna jako první pilot na světě vzlétl s plně elektricky poháněnou a navíc autonomní helikoptérou, kterou si sám navrhl a postavil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: kdo říká, že vzájemná směna přebytků se vylučuje se soběstačností ?

    jde jenom o to využívat ty přebytky způsobem, na kterém nejsme existenčně závislí. bohužel, dnešní civilizace dosáhla takového stupně závislosti, že jsou téměř "všichni závislí na všech". takový systém ale může být náchylný k náhlým zvratům: bolestivým, destruktivním.

    v dnešní době směna přebytků není možnost, ale nutnost: veškerá výchova a vzdělávání směřuje k akceptování této nutnosti jako jediné možnosti a k popírání alternativ ještě předtím, než dostanou šanci začít se vůbec nějak vyvíjet. jsme otroci a rukojmí úspor z rozsahu, bohužel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: svým způsobem - ano, některé z prvků vzácných zemin jsou hůře nahraditelné, než ropa a většina masově konzumovaných produktů z ní....

    bylo by zajímavé sledovat, kam přesně by se vrátila elektronika bez dostupnosti těchto prvků: pravděpodobně by se znovu začaly používat zastaralejší typy polovodičů ? těžko říct, jaký level elektroniky by přestal být masivně dostupný: jen smartphony ? nebo jakákovli mikroelektronika menší než "stolní" ? je to svým způsobem slušně on-topic, protože pochopení míry (ne)substituovatelnosti jedné suroviny může modelovat i vyčerpání jiné suroviny.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    BBC News - Earth’s rarest metals ranked in a new 'risk list'
    http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14903904
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Litr paliva za 20 centů
    http://www.osel.cz/index.php?clanek=5874
    typický Osel... nadnárodní kapitál ovládající výrobu automobilových motorů raději prosadí přimíchávání čpavku do benzinu, než aby kapitulovat před nástupem elektromobilů ...

    souhlasím, že biopaliva v dnešní podobě jsou nejspíš slepá ulička... ale tohle je fakt moc :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam