• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: kamiony jsou kupodivu problém jinak, než si myslíš: za bezvětří ok, ale když fouká, tak člověk vyvažuje ten vítr tím, že je mírně nakloněný proti němu.. a když kamion projede, tak ten konstantní vítr na chvíli zastíní.... a to jako jo, to je fakt průser.

    jinak v Turecku se jelo přímo jejich dálnicích/nedálnicích (4proudé silnice 1.třídy s robustní krajnicí, občas docela velkým stoupáním a bez mimoúrovňových křižovatek), a jak vidíš, tak sem přežil... a dokonce pak i provoz na Balkáně, což bylo na úzkých jednopruhových hlavních tazích, takže ještě horší...
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Tak to je hodně troufalý způsob putování na kole, ne-li šílený :)) Bych se bál, že projede první kamion a buď odletěj panely nebo celý kolo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: no, já stavěl trochu jiný...
    TečkaCZ - Závod solárních kol The Sun Trip 2015
    http://teckacz.cz/1273-Zavod-solarnich-kol-The-Sun-Trip-2015
    ... k tomuhle CT3 jsem věnoval svojí elektroniku z toho závodu a koupily se ty nové malé panely.

    dojezd po Praze je dostatečný (kolem 10 km za den zpět do kopce, baterie se za odpoledne na náplavce prý vždy dobije). když jsem to měřil jakž takž "exaktně", tak 1 km z náplavky na Vyšehrad, převýšení 50m, mi cca 120 kg kolo (já + kolo + náklad asi 10 kg) při asistovaném šlapání sežralo asi 1 Ah (25 Wh), tzn. teď na podzim hodina dobíjení, v létě za ideálních podmínek tak půlhodina.

    šlapat s tímhle kolem bez elektrické asistence je fakt docela peklo...

    reporty bude. teď zrovna jsem dělal PDF na konferenci ve Španělsku, kam vezeme ten CycloTruck, tak já to rovnou uploadnu sem... jsou tam nějaká čísla, týkající se právě srování s Human Power output



    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Ten solární bike si stavěl ty? Trochu se o tom rozpovídej, nebo jestli máš odkaz na report :) Zajímal by mě dojezd, stabilita, chování na českých tankodromech - proto asi ty široký pneu, předpokládám...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PAN_SPRCHA: ano.. to nešlo přehlédnout :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: ale ty nepotřebuješ aby leaf ujel víc. Leaf je určen k tomu aby vyjel z garáže v satelitním městečku, dojel do 10-15 km do centra do práce/na nákupy a 10-15km zpátky do garáže k nabíječce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jako vtipný je, že (dobře postavené) solární kolo prostě prokazatelně ujede (v létě) víc, než Nissan Leaf včetně dobíjení :-) (teda asi kromě rychlonabíječek, ale kolik jich vlastně je k dispozici a kde?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PAN_SPRCHA: jo, jeli jsme 90 až 100, a stejně ta elektřina mizela rychle. jako každopádně to bylo dobrodružný.. dobíjecí stanice jen v protisměru, cesta přes dálniční přivaděč z Kamenice, který tvoří polní cesta ukončená (nezamčenou) šraňkou, nabíječka ČEZu, na které za denního světla nejde přečíst displej a v noci funguje až na druhý pokus.. prostě má to takového toho ducha, jako když si kdysi paní Benzová benzín na zpáteční cestu kupovala v lékárně (i když takhle to asi měly spíš ty úplně první "olověné" elektromobily, tohle už je spíš zážitek na úrovni early-adopters prvních písíček, nebo tak - drahý nesmysl, za který utratíte úspory a nainstalujete T602, protože nic jiného na vaší jehličkové tiskárně neinstaluje česky :-)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: tak ono je to učený do města. leaf prakticky na dálnici nepatří, není na to ani konstruovanej.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Are We Reaching the Electric Car Tipping Point? - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/15/07/30/1545246/are-we-reaching-the-electric-car-tipping-point
    BTW, v sobotu jsem poprvé řídil elektromobil, asi 10 km (jako pasažér jsem se svezl asi 250 km)
    bylo to vtipné, protože Nissan Leaf má reálný dojezd asi 120 km, a z Prahy do Jihlavy je to 130, takže cestou tam i zpět jsme museli dobíjet (a k tomu ještě celý den v Jihlavě). ale na běžné popojíždění po městě by to asi použitelné bylo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hlásím, že Praha je Peak oil ready (teda aspoň co se týče prototypu :-) ty flexi panely jsme vykoupili dva poslední kousky skladem v ČR...)
    CykloTruck CT3 Solar powered prototype test pics
    http://cargobikes.cz/in/index.php/en/why-cargobikes/21-news/domaci/47-test-gallery
    E2E4
    E2E4 --- ---
    PAN_SPRCHA: Tam co se pise "marginal cost" jsou to mezni naklady - tj jen naklady na vytezeni dalsiho barelu z existujiciho vertu = nakladovy rozdil mezi tezbou 1000 a 1001 barelu, takze investicni naklady nezahrnuje..
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: v ty pousti to ani moc nerezne
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PAN_SPRCHA:
    BIDAK: pokud se o to sami nestaraj, a naženou tam indický otroky, aby na ty rezavějcí trubky dohlíželi.... (nevím jak to přesně maj, vím že si je vozej jako stavební dělníky, dost ve velkým)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    BIDAK: u starej poli kde jsou ucetne odepsany investicni naklady.....asi jo
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    Tyjo, este nedavno Saudi udavali naklady 1$ na barel, hmmm.
    CRINOS
    CRINOS --- ---
    Já bych těm grafům hlavně vůbec nevěřil... :-)

    Vypadá to sexy, ale realita je někde jinde...
    Resp. bez pořádných dat a hlubšího vhledu, co vše je v tom započteno jsou ty obrázky úúúplně na hovno.

    Zásadní otázka je, co vše se do toho započte.
    Jestli např. pouze náklady na vytěžení ropy, servis těžařských zařízení nebo i náklady na úpravu ropy, a všechny vedlejší náklady kolem (zejména HSE) nebo dokonce i náklady na geologický průzkum (to je hned v jiných číslech) nebo případně i daně a poplatky (btw. politika jednotlivých státu ohledně úhrady za vytěžený nerost se může zásadně lišit - třeba v USA se takového úhrady vůbec neplatí, Polsko 3 EUR/t, Chorvatsko 10% tržní ceny nerostu).

    Pak u dlouho provozovaných polí (zejména těch velkých na Blízkém Východě) budou náklady hodně nízko, protože počáteční investice se bohatě vrátila, vydatnost zdroje postačuje, a maximálně se dovrtají další vrty pokud je potřeba větší výkon. A protože se vrtá na známém místě, tak pravděpodobnost, že narazíš ropu je mimořádně vysoká. A pokud moc neinvestuješ do obnovy, tak ekonomika vychází velice dobře. U některých starých polí v USA, jsou prý náklady pod 1 USD/bbl.

    U nových polí... well... tam do celkové ekonomiky výrazněji vstupuje CAPEX, takže se s nákladama dostaneš hned jinde. Pochopitelně v praxi to funguje tak, že pokud ne vysoká poptávka (a tržní cena), tak se vyplatí investovat a hledají se nová pole, hlubší vrty, nekonvenční zdroje. Jednoduše se investice vyplatí i když v prvních X letech budou náklady na těžbu vysoké.
    CRINOS
    CRINOS --- ---
    AMBIENTIUM: KNOEMA skutečně udává pro Záliv Marginal Production costs v rozpětí 3 - 15 USD/bbl

    Cost of Oil Production by Country - knoema.com
    http://knoema.com/vyronoe/cost-of-oil-production-by-country
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    PAN_SPRCHA: 7 USD na barel? To je informace z nějakého důvěryhodného zdroje?

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam