• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo a do starších elektromobilů z éry před Li-Ion bateriemi se běžně montovalo jako topení webasto... taková ta malá naftová kamínka s větrákem, jaká se dávají do karavanů a obytných aut :-) Není to úplně elegantní řešení, ale rozhodně je levné...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jojo, ale tepelny cerpadlo v klimatizaci ti v nasich klimatickych podminkach moc nepomuze. Ma sice velkou ucinnost, ale jakmile moc klesne teplota, nefunguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tCHEMIK: tak čirou náhodou se zjistilo, že klimatizaci stačí obrátit a je z toho tepelný čerpadlo, takže rázem jsi asi na třetině spotřebovaný energie proti topení odporovým drátem. což popravdě rázem může být efektivnější, než nechat motor puštěný na volnoběh...

    ale topení v elektromobilu může být občas komedie... zažil jsem takhle, jak mi hrdý majitel Nissan Leafu vyvezl po D1, plnou rychlostí a ještě nám přitopil. No co si budeme povídat, to že jediná toho času otevřená dobíječka v půlce D1 byl navíc ještě v protisměru situaci nijak nezjednodušilo :-) je to už pár let, teda... a tepelné čerpadlo v tom myslím teda není.
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    XCHAOS: Jen by me celkem zajimalo, co se stane, kdyz na americky dalnici snehova boure uvezni 20 tisic aut. Pokud jsou to benzinaky, tak si obcas pritopi a vydrzi to treba i do druhyho dne. I tak mnoha z nich dojde benzin. Ale prijede narodni garda s kanystrem, doleje jim a postupne to uvolni. Co udela s vybitejma elektromobilama? A dal, jak pohodlny asi pro kazdyho je, ze prijede autem a musi to nabit, cekat kolik, aspon pul hodiny? Jako pochopil bych kdyby vsechny mely univerzalni baterii, clovek by dorazil nekam, tam by mu vyndali vybitou a nandali nabitou a nekde v prostorach pod tim by jich nabijeli stovky najednou...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Zatim k tomu vsichni casem dospeli (bez ohledu na to, co blaboli jako PR).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: jasně... těžit ropu, že jo :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jiste. Akorat tou dobou uz zmoudri a zjisti, co je v zivote dulezite.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: dostanou se. Generace Trumpa a Putina nebude u moci věčně.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: xchaos vždycky fungoval v principu "podle sebe soudím tebe" někdy je to docela roztomile naivní.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: Presne tak. Tady kolega tvrdi neco jinyho.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: mladé lidi, kteří uvažují jinak má každá generace posledních 60 let, i k moci se občas někde nějakou shodou náhod dostanou, ale je to vždy na nejvíc jedno volební období a prakticky nic neprosadí.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jo a kdyz si to tak ctu, tak jeste by me zajimalo, kde se k moci dostavaji ti mladi lide, kteri uvazuji jinak? Mel bys priklad, ktery by obsahoval aspon deset procent svetove populace? Poradim, ze 10% populace je bajvocko 700 milionu lidi :-))).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    To me fascinuje, jak lidi extrapolujou ze sve bubliny. Protoze moji kolegove programatori ted mesic pracovali z domu (akorat nechapu, proc si kvuli tomu kupovali kolo, ale budiz), tak cely svet bude jezdit Teslama. Well, cely svet jsou z 60% lidi, kteri ziji v chatrich v Africe nebo v Azii, tak tretina z nich je zavisla na prijmu z tezby ropy a plynu. Ale urcite si poridi kolo a Teslu a budou jezdit po dzungli ci tundre od nabijecky k nabijecce. Doporucuji sledovat v nasledujicich par mesicich trh s elektromobily v nejelektromobilovatejsi evropske zemi (Norsku), jez je mimochodem taky zavisla na prijmu z tezby ropy. Clovek nemusi byt zadny expert, kdyz prohlasi, ze trh s elektromobily v Norsku zkrachuje.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jo aha, Tesla jasne ukazala tim, ze za osm let prodala celych milion aut, neboli krasnych 0.1% aut. Doufam, ze v pristich 10 letech svou produkci alespon zdesetinasobi, takze se dostane az na 1%!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: ve skutečnosti, tvoje argumentace je tak 10-15 let out. Tesla jasně ukázala, že vzhledem k úspoře na hmotnosti motoru a převodovky stačí i běžná energetická hustotat LiIon baterií.

    Pokud energetická hustota stoupne třeba jen 2x, bude to totální zabiják spalovacích motorů. Jako co pak budou dělat v místech jako Dubai, to nevím, záleží kolik nacpali hotovosti do matrací... (to záleží už teď)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Mladsi generace bude uvazovat jinak do prvni katastrofy (a ze tendlencten koronavir zadna velka katastrofa nebyla, jenom lidi zpanikarili). A lidi, co si poridili kolo, zjisti, ze v zime se na kole jezdit neda a zase ho prodaji a za usetrene penize si koupi SUVcko. Ja osobne si myslim, ze tak dvacet, tricet let pred nami je treba Japonsko. Staci se podivat, kolik je v Japonsku elektromobilu (a to nemaj zadnou ropu ani plyn) a hned clovek bude vedet, kolik elektromobilu bude v Evrope za dvacet, tricet let.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Ja bych rekl, ze elektrika vyhraje az v okamziku, kdyz nekdo vymysli baterky s 10 nasobnou energetickou hustotou. Nemluve o plastech. Do te doby to bude ropa ropa, plyn plyn.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: S timhle souhlas. Mozna by stalo za to se podivat, jak klesla produkce po krizi 2008 - trvalo meho pul roku, nez se to tam vratilo:

    Crude Oil Production Statistics | Crude Oil | Enerdata
    https://yearbook.enerdata.net/crude-oil/world-production-statitistics.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam