• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SCHWEPZTerence McKenna ۞ जयरामकृष्णन्हरी۞
    E2E4
    E2E4 --- ---
    DARJEEL: Terence se v zertu charakterizoval sve teorie jako "Fringe Anthropology 101". :-)

    XCHAOS: No tim padem rikas ze dnesni spolecnost je lepsi nez zemedelstvi driv. :-) Rozhodne to neni ta houbova spolecnost kteoru popisuje Terence..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no ale my jsme prvobytně pospolná společnost sběračů: jdeme do supermarketu a tam si "nasbíráme" co potřebujeme k životu.

    došlo k naprostému oddělení činností potřebných pro prosté přežití a uspokojení souvisejících zásadních potřeb od naprosté většiny denní činnosti: režim "obstarávání potravy" byl zcela potlačen ve prospěch "sociální interakce" (všeho druhu).

    DARJEEL: no rozhodně je přibližně stejná fantasie psát o životě pravěkým pojídačů halucinogenních houbiček, po kterých nám nezůstaly žádné materiální zbytky - a můžeme pouze sežrat ty houbičky a odhadovat se, jak bychom se chovali, kdybychom byli oni - než kolik nám toho zbylo např. ze života ve středověkých městech (tady máme alespoň ta města, že ano).

    faktem je, že třeba znám lidi, kteří tvrdí, že nejstarší (pravěké), nekontaktované necivilizované kmeny na Papui Nové Guinei jsou v podstatě ve stavu neustálé psychózy. Bojí se všeho a všech kolem sebe - a na oplátku se jich bojí i ty kmeny, které jsou alespoň trochu vyspělé a mají třeba zemědělství - protože pochopitelně psychické pochody těch "lovců a sběračů", kteří nemají vypěstované kauzální, racionální myšlení jako většina lidí za posledních několik tisíc let, mohou vést ke značně nepředvídatelnému i nebezpečnému jednání.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    SCHWEPZ: tak tak, sezrat opici - sezrat houbu - mit silu ulovit opici - sezrat opici - sezrat houbu - (...)

    XCHAOS: amatersky antropolog, to je dobry... :) hele popravde receno poradne nevime, jak si takovy prumerny mestak 16.stoleti zil, kdy vstaval a tak. V te dobe luza nikoho nezajimala, resili se jen politicke dejiny a kdyz si banda francouzskych historiku ve dvacatych letech, v cele s nakym dubem, rekla, ze by bylo fajn resit socialni dejiny, tak zjistili, ze maji neskutecne fragmentarni prameny a muzou stejne dobre psat fantasy jako historiograficky monografie.... :)))
    E2E4
    E2E4 --- ---
    SCHWEPZ: prej nemohl rano dospat :-)

    jinac mircea eliadeho taky muzu doporucit, pekne se to cte a je to clovek ktery vi o cem mluvi..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: tak jasne, proti nasi soucasny spolecnosti je jeste primitivni zemedelstvi neskutecnou ulevou :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    XCHAOS: to je pravda, ale ty brány se otevírali právě pro ty venkovany, kteří stávali dlouho před svítáním. měšťák si mohl i přispat, pokud nebyl pekař :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SCHWEPZ: ne, to bylo srovnání člověk vs. šimpanz nebonobo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SCHWEPZ: no, to je spíš ve městech... na venkově to takhle bylo odedávna. Franz Josef spíše "infikoval" tímhle stylem středoevropská města - do té doby spíše asi ležérně uvolněná.

    ale zase městský rytmus byl asi daný tím, v kolik ráno se otevíraly městské brány (asi za úsvitu), a na tržiště tak mohli proniknout první zemědělci s okolí (takhle nějak si to aspoň představuju... nejsem historik, charakterizoval bych se spíše jako "amatérský antropolog", jak už jsem psal... což zahrnuje i zájem u život kmenů žijících před-intenernetovým městským životem... :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    XCHAOS: bonobo má přístup k fetu a obyč šimpanz nemá a proto je agresivní? tím bys asi davida atenborougha nepotěšil :-)
    XCHAOS: tak jistě, skutečná opičí pečínka ti dá sílu ustát další psychedelie ,)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    XCHAOS: ...podívej - to je trochu zkraktovité. s ovcema, kozama ap. přijdu také do styku, máme statek a opravujeme ho, a ráno se hlásí všechno zvířectvo, třeba i králíci. necvhci být za šťourala, ale říká se, že ten styl ranního stávání a plnění je od doby france josefa, který úřadoval od půl šesté a vládl přes 3 generace. to platí pro města. na vesnici ráno vstáváš brzo, protože ještě než deš pracovat musíš nakrmit a obstarat zvířata. jinak pro "rituály každodenního koloběhu času" velmi doporučuji knihu Posvátné a profánní od M.Eliadeho - http://cs.wikipedia.org/wiki/Mircea_Eliade
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SCHWEPZ: není to spíš "dojezd po opici", v tomhle případě ? ale taky asi z hlediska evoluce bude rozdíl mezi tím, jestli dohoníš a sežereš skutečnou opici, a nebo jenom halucinaci opice, že jo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SCHWEPZ: právě že to je asi tím, že k nim nemají přístup.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ano, tak to tedy mohu potvrdit... ráno ovce bečej a chtějí pustit na pastvu. my jsme tenhle životní styl ("být ráno někde", "plnit termíny", apod.) převzali - a to přesto, že už nejsme zemědělci. ale v podstatě krátkodobě si vyzkoušet zemědělství může být v podstatě osvobozující v tom smyslu, že naše vyprázdněné rituály každodenního koloběhu času krátkodobě dostanou smysl.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    SCHWEPZ: jj fakt si ale poslechni tu mp3 tree of knowledge, to se mi od terence libi nejvic..

    SCHWEPZ: akorat je treba aby nejaky entolog uz konecne zjistil, ze to je tim, ze ti bonobo zerou lysone :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    E2E4: a je zajímavé, že tu orgiastickou rozmnožovací strategii drží náš nejbližší (DNA) příbuzný, druh šimpanze bonobo. jak píšeš - samci neví, které mládě je jeho. sex je formou komunikace. hojně i homosexuelní. prakticky "napotkání". opice nejsou intradruhově agresivní, celkově mírní - oproti tomu "klasický šimpanz" to má tak, že "šuká větší pes", tj.dominance, vnitroduhová agrese častá, někdy vedoucí i ubytí jedinců. sex výhradně nejplodnějších a nejdominantnějších samců, mláďata někdy zabíjena. ale nevím, jestli na to mají vliv halucinogenní houby.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    E2E4: jo,rozumím. podobné věci dělají prakticky dodnes některé kmeny v amazonii - po požití psychotropní lijány se jim "rozšíří" zrak a jsou schopni chytit velmi rychlou opici chápána, což je téměř nadlidský výkon. odměnou je pak chutná pečínka. o "dojezdu" na liáně autor nic nepsal :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    SCHW: to je prece zaklad terencova uceni vulgo "stoned ape theory"..

    tree of knowledge #1 tirikam :-)

    strucne:

    vseobecna teorie terence mckenny na tema houby, strucne, po klimatickych zmenach a sestupu z dzungle do stepi bylo nutne experimentovat s ruznym jidlem, protoze byla jaksi ehm nutricni nouze.. i houby rostouci na exkrementech byly vyzkouseny.. a ukazalo se, ze:

    - velmi nizka davka hub zlepsuje zrak (objektivne, viz Fischer), tj evolucne velke plus pro pojidace hub

    - vyssi davka zpusobuje vzruseni, coz uz vysoce sexualnich druhu jako jsou primati a lidoopove znamena vzruseni sexualni - tj nejen ze jsem evolucne uspesnejsi jedinec ze diky tomu ze lip vidim lip lovim, ale jeste dokazu sve geny uspesneji (casteji) predavat..

    - vzhledem k hromadnym orgiim po poziti hub nebylo mozne jednoznacne urcit ci presne jsou deti, takze zadna samci dominance, vlastnictvi a tak..

    pozdeji klimaticke zmeny, mene caste ritualy s houbama az jejich postupne vymizeni, do toho zemedelstvi atd atd. nemam ted cas se rozepisovat.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    E2E4: ...mám to chápat tak, že před neolitic revolution to byla jedna velká párty a nemuseli ráno vstávat? něco jako "dáme houby, ulovíme mamuta a máme na 14 dní pokoj"? :-)

    ...jakej článek od Neubauera? nahoď link prosím! tohodle moudrého hobita totiž zbožňuji...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Hm, tak na Internetu jsem nasel jenom zacatek toho Neubauera o houbach.. http://eruwen.signaly.cz/0708/zamysleni-o-houbach
    E2E4
    E2E4 --- ---
    xchaos: o zemedelstvi Terence mluvi, v podstate ve smyslu ze zemedelstvi vyzadovalo pravidelnost typu bejt rano na poli / pastve, ktera nejde moc dohromady s "party lifestyle". :-)

    SCHWEPZ: Terence je povazuje / spekuluje ze jsou mimozemskeho puvodu - uz jenom podle toho jak vypadaj :-) jak mimozemsky zazitky poskytujou (5 grams in an empty room - a to mluvi o nejakejch susenejch mexikanskejch kterejch je normalni davka 1 gram) a argumentuje tim, ze _spory_ jsou idealni na transport - vydrzi vsechno, nizkou teplotu, bez kysliku atd..


    Oboji je v mp3 Tree of Knowledge part 1 az 8, strucne i v tom jak Terence mluvi do hudby (wooords and ideaaas by terence mckenna), si momentalne nemuzu vzpomenout jak se to jmenuje..

    Jinak tez doporucuju to pojednani Zdenka Neubauera o houbach..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam