KAMAHL: Ok. Ve tretim odstavi jsi narazil na soucit, a to je prave to, v cem vidim tem mozny problem stroje. Soucitu je imho schopna pouze bytost, ktera zna na vlastni kuzi bolest a dokaze si tak zive predstavit bolestivou situaci druhe bytosti, a tim ovlivnit svoje prozivani. Mel jsem totiz za to, ze ten superinteligentni dokonaly stroj prave bolest
nezna, a to z toho duvodu, ze je dokonaly. Tedy "dokonaly". Do uvozovek to slovo davam protoze, ze to beru z hlediska cloveka/vedce, ktery ma vizi tohoto stroje a jeho dokonalosti prave v tom, ze ve vsech parametrech cloveka prekonava - tedy intelektem, ale i zpusobem prozivani (nezna bolest). Lide zijou velkou cast zivota tak, ze na pozadi je potreba vyhnout se bolesti a pritahnout si slast.
Souvisi to i s tim prikladem kamene co davas. Ja s tim prikladem souhlasim, ale dost mozna se lisime v tom, jak to kazdy z nas vidi. Ty totiz rikas, ze kamen muze zazivat. Jestli chapu Tvuj pohled, pak kamen si je "jaksi" vedom sveho byti, sve "kamenovitosti" (tedy jakesi ego). Ja toto vidim jinak. Kamen existuje ve vedomi tech co jej vidi a zazivaji, a ti zase existuji ve vztahu k tomu kameni. Ten vztah je oboustranny. Napr. tedy vnimajici clovek vytvari existenci toho kamene ve stejne kvalite, jako ten kamen vyvari existenci toho cloveka. Nic neexistuje nezavisle. Proto i ten hypoteticky stroj existuje v ramci vedomi. Tou velkou otazkou tedy pro me je, jakym zpusobem bude ten stroj prozivat sam sebe a vztahovat se k ostatnim bytostem....