• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    DANYSEK: Ty senzory nejsou opticky, je to kombinace radaru a lidaru, optika je tam jako doplnek k tem hlavnim.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ADMIX: Za vsech svetelnejch podminek? :) Kdyz uz je neco osvicene reflektorem, budiz... ale to je nekdy uz pozde. Chapu, ze na severu toho prirodniho svetla mate obcas vic... :D
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    SPM: Tak zrovna na zver a chodce uz dneska collision avoidance je, a ze zkusenosti s tim co mam ve Volvu to ma rychlejsi reakci nez ja :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    SPM: Tak hlavne spolehlive oplotit silnice kvuli zveri bude celkem orisek :) A v noci zvlast se vyporadat s podobnou - tezce viditelnou - prekazkou bude jeste dlouho problem tak, aby se dosahlo reakce srovnatelne s lidskym faktorem.
    SPM
    SPM --- ---
    GORG: No, to je právě ta potíž... já si taknějak dokážu představit, že když po té silnici se budou pohybovat jenom samořídící auta, tak by to asi vcelku mohlo docela fungovat - protože tam typicky nebude nastávat moc neočekávaných událostí. Ale upřímně si nedovedu představit, že by ta samořídící auta mohla fungovat v prostředí, kde jezdí ostatní auta řízená řidiči, chodí tam chodci, zvěř a podobně... Když si představím, co všechno člověk na té silnici potká, tak si nějak nedovedu představit, jak by se s tím automat vůbec mohl popasovat... (a z toho plyne i můj strach, že jestli ta snaha tady bude, tak budou vznikat koridory pro tyhle bazmeky na úkor toho, že klasická auta budou mít smůlu). Ale uvidíme, třeba někdo tu dokonalou AI vymyslí :-)
    MVEK
    MVEK --- ---
    Jako profesí tester (ale ne aut) nebudu nikdy věřit tomu, že je to dobře odladěné a kvůli chybě to polointeligentní nebo samořídící auto nezabije posádku samo v případě, kdy se nic neděje (viz případy se špatně zastavitelnými auty, byť některé mohou být hoax).
    A i kdyby ano, tak nebudu věřit tomu, že bude dobře oddělená část připojená k síti od té důležité, a že tedy nepůjde auto snadno hacknout/zavirovat se stejným výsledkem, záměrně či nahodile.
    No a těmi slepicemi jsem myslel třetí případ, pokud se nepovede ujednotit nějaký pravidla programování takových vozidel a penalizaci zásahů. To jsme už u toho etického problému, zda má auto dát přednost vyššímu riziku pro řidiče a ochraně jiných, nebo naopak. A že minimálně je potřebné, aby toto bylo nastaveno stejně u všech aut.
    GORG
    GORG --- ---
    SPM: Řízení mě taky baví, ale samořídící auta jsou sympatická myšlenka v masové dopravě. Pro rutinní dopravu i třeba za stavu opilosti nebo dopravy zboží.
    Problém asi je, že pokud chceme dál mezi nimi jezdit i manuálně, pak setkávání se samořídícími auty do toho minimálně zpočátku může vnášet přílíš mnoho chaotičnosti. Na druhou stranu ten počet nehod i tak vypadá velmi malý. Většina nehod byla údajně způsobena lidskými řidiči, kteří do samovozítka narazili (např. na červené, když samovozítko poctivě stálo na světlech)

    Musím ale říct, že když jsem přes Německo jel bráchovým polointeligentním autem, který mi i trochu hýbalo volantem a mělo to nějaký nadupaný tempomat, co si umí sám přibrzdit, pokud před sebou vidí pomaleji jedoucí auto, tak mě to zpočátku trochu znervozňovalo.... tak trochu jakoby auto byla nějaká gamesa
    Když jsem pak sedl zpět do svého hloupého auta, který ani tempomat nemá, bylo mi to o dost příjemnější. Možná věc zvyku, ale už tyhle drobné zásahy do řízení počítačem vznášely otázky, jak moc tomu jde důvěřovat.:)

    Stoprocentně bezpečný to nebude nikdy, ale umělá inteligence srovnatelná s člověkem tu má být podle Kurtzweila už kolem 2030, takže tohodle se asi dožijem. I narůstajících otázek, jakým způsobem má komp řešit nehody - upřednostnit život pasažérů nebo to nabrat raději do chodce, zvířete než do masivní konstrukce náklaďáku nebo stromu. To bude pastva pro právníky koukajících programátorům přes rameno.
    SPM
    SPM --- ---
    Jelikož asi patřím k té minoritě, které to řízení ještě pořád baví, tak mě samo řiditelná auta nějak zvlášť neberou... navíc mi nějak přijde, že je to ještě hodně vzdálené k tomu, aby to mohlo (zvlášť v Evropě) fungovat. A ještě možná míň mě bere to, že je to zase reklama na jednu konkrétní značku, která dává do svých aut prakticky totožný systém, co má dnes většina výrobců, ale prezentuje to jako kdyby vynalezli vesmír... teda jenom do doby, než se v tom někdo zabije, pak je to zase jenom obyčejný asistent :-)
    MVEK
    MVEK --- ---
    CHONGX: Mno jo, bohužel se najdou jiné, virtuální, slepice v podobě přeprogramovávání chování aut (legálně nebo nelegálně), kterých asi bude tolik, že to nakonec o moc lepší nemůže být.

    Nicméně zajímavé to určitě je pro to osvětlení kolon a to jedno doporučení.
    CHONGX
    CHONGX --- ---
    The Simple Solution to Traffic
    https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PNXNTDD: vsak po tech se ale uz pomalu, ale jiste taky jde. Paragraf s omezenim pri prejizdeni z pruhu do pruhu jde aplikovat plosne (padni, komu padni) - i spousta ridicu osobaku se dopousti tehoz prestupku, co kamionaci. A ona hranice mezi (pouhym) omezenim a (realnym) ohrozenim je tenka. Malokdy se mi ale stane, ze z dalky na prazdne dalnici potkam jiz predjizdejici kamion (zpravidla jen v noci), vetsina situaci je o tom, ze se tam mnohatunovy kolos proste nacpe z pozice sve sily - a to uz je ohrozeni at chces, nebo ne.
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    DANYSEK: No comment. Prostě já proti predjizdejicim kamionum nic nemám, rozhodně bych jim za to pokuty nedával....jako tohle mě na dálnici fakt štve ze všeho nejmín, kdežto ostantní elementy, jako borec ve fabce stabilně jedoucí 110 v levým mě štvou o mnoho víc.
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Predjizdejici kamiony me taky serou, ale pak si prectu diskusi tady, a zase si pripadam jak slunickar :(
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PNXNTDD: ale je, viz nize. OK, chces to odcitovat, takze:

    Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy., pricemz Nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo.

    PNXNTDD: Ano, pokud v dusledku toho vznikaji situace, kdy musis o 50km/h snizovat rychlost (coz je sakra hodne) kvuli tomu, ze ten tvuj kamion bude v Brne o 5 minut drive, pak pokuty jsou na miste.
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    DANYSEK: A nebaví mě to řešit už... dávat někomu pokuty za to, že někoho předjede je hloupost. Mě jako řidiče osobáku to nikdy nesralo a jako řidič náklaďáku předjíždím vždy tak abych výrazně nikoho neomezil, i když tě samozřejmě někdo dojede, ale akt předjždění trvá fakt kolem 30 sekund.
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    DANYSEK: Pomalé předjíždění není přestupek...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PNXNTDD: Uz to tu padlo, v dusledku pocinani truckera v hustem provozu vznikaji zbytecne nebezpecne situace diky zminenemu rozdilu rychlosti. Ano, kdyz se muze pokutovat rychla jizda, proc by se nemelo pokutovat naopak pomale predjizdeni? Je to taky prestupek, smir se s tim :)
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    DANYSEK: No o tom, že bys nejradši pokutoval každýho truckera, kterej se rozhodne někoho předjet.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PNXNTDD: no a? Zakon je napsany jasne, nevim o cem chces polemizovat.
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    DANYSEK: výrazně pomalejší kamion je každej kamion oproti každýmu na dálnici kterej jede 130...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam