• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SAMOUT: jsem rád, že jsme v souladu v části „procento dementů, co si sednou totálně opilí za volant se asi nezmění,“ ale co ty další zmíněné příklady? Myslíš, že budou opravdu nulové? Tedy že se nezvýší počet řidičů s „ranní“ hladinkou ze včera, kteří dnes z obavy před sakncí počkají aspoň do oběda, ale s povoleným půlpromile by prostě jeli rovnou? Nebo těch, co si jedou autem do hospody „jen na jedno dovolené“, ale prostě se zakecají, dají si o nějaký drink navíc, ale už se jim nebude chtít nechávat u hospody auto a jít pěšky?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Selsky rozum rika, ze kdo to nedodrzuje dnes, ten ma zakon v prdeli bez ohledu na jeho zneni. A ja se nebudu muset bat dat si jedno k obedu.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Každopádně pokud to dobře chápu, tak přinejmenším SAMOUT je zastánce nějaké povolené hladiny alkoholu v krvi za volantem. A tak se zeptám — myslíš, že povolení dejme tomu 0,2–0,5 promile alkoholu v krvi by ve svém důsledku:

    a) snížilo počet nehod reálně zaviněných alkoholem v krvi;
    b) nijak nezměnilo počet nehod reálně zaviněných alkoholem v krvi;
    c) zvýšilo počet nehod reálně zaviněných alkoholem v krvi?

    Nevím, zda existuje nějaká země, kde se tolerance takto zvýšila a zda je tam měřitelný (jakýkoliv) dopad, ale selský rozum mi říká, že c) bude správně — procento dementů, co si sednou totálně opilí za volant se asi nezmění, ale domnívám se, že se zvýší procento řidičů „s hladinkou ze včera“ (což je podle mého asi vůbec nejnebezpečnější, neb ti jsou ještě k tomu často nevyspalí), případně řidičů „no tak jsem si k tomu jednomu pivu dal ještě štamprli, a pak už jen jednu na odchod, nooo“. Ale je někde v mé úvaze chyba, sem s protiargumenty :)

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    RALI: tak samozřejmě, že jakákoliv generalizace je zjednodušení, které tu a tam zaskřípá :) Vždyť i v rámci tak malé země, jakou Česká republika je, cítíš výrazné rozdíly v „řidičské kultuře“, včetně společenské tolerance k alkoholu za volantem. Ale typickou „civilizovanou“ zemí myslím třeba Nizozemsko.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    RALI: Ty vole, tak Frantici. Tam jezdej strizlivi snad jen kojenci a ortodxni muslimove.
    RALI
    RALI --- ---
    BINARY_PARANOIC: projel jsem francii stopem a jezdej v klidu uplne nality, nebo zhuleny jak motyky. v jednom meste mi ukazovali, jak je nepsana dohoda s poldama, ze chytaj jen u kruhce na prujezdni silnici a zbytek mestecka neresej. tak asi tolik k ty uvedomelosti v zapadni evrope :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SAMOUT: jo, to porovnání holt není nejlepší, protože zkrátka lepší (lépe porovnávatelná) data nejsou. Ale za to bys tam našel příklady zemí, kde omezení povoleného limitu alkoholu v krvi za volantem a/nebo zpřísnění trestů vedlo (ve stejné zemi, při stejné metodice) ke snížení počtu úmrtí vlivem alkoholu. Ano, vždy tam roli může hrát větší bezpečnost aut atd., ale zkrátka vše nasvědčuje tomu, že nižší tolerance alkoholu za volantem vede k nižší úmrtnosti vlivem alkoholu. Naopak ale neexistuje, pokud vím, žádná relevantní studie, která by naznačovala, že nějaká povolená hladina alkoholu v krvi snižuje počet (smrtelných) nehod.

    Latvia: lower BAC limit and tough sanctions for drink driving offenders brought positive results
    Drink driving deaths went down from 84 in 2006 to 17 in 2016. This 15% annual average reduction was the result of a series of measures, including a reduction of the limit for novice drivers from 0.5g/l to 0.2g/l back in 2004. In January 2016, the blood alcohol limit was also reduced to 0.2g/l for bus and tram drivers.
    “Drink drivers face tough sanctions: fines between 500 and 1500 EUR, the suspension of their driving license from 1 to 4 years and 8 penalty points valid for 5 years. To get one’s driving license back, offenders have to pass a theoretical and driving test at the end of the disqualification period as well as a medical check which includes a drug test and a psychological test. Campaigns combined with roadside drink driving police checks take place every year in June and around Christmas and New Year.” Aldis Lama, Road Traffic Safety Directorate, Latvia
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Na to nemam cas, ale porovnani s mnou zminovanym Rakouskem je zjevny, aspon podle toho cos postoval.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SAMOUT: ty sis to nečetl celé, viď?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Aha, takze rozdil neni v tom, jak lidi jezdej a chlastaj, ale v metodice :-). U nas ti najdou v krvi 0,0prd, a je to zavineny alkoholem. V Rakousku se to tyka nalezum nad 0,5 promile, a jeste se to nezkouma u vsech. Ale kokoti u nas to budou demagogicky pouzivat k udrzeni nesmyslnyh nulovyho limitu, podporovani uzitecnyma idiotama z rad uvedomelych ovcanu.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    VYWERN:

    CZ: „Any death occurring as a result of road accident in which any active participant was found with blood alcohol level above the legal limit.“

    AT: „Any death occurring as a result of road accident in which any active participant was found with blood alcohol level above the legal limit. However killed and unconscious road users are not tested for alcohol unless the prosecutor requires it.“

    Zdroj: https://etsc.eu/wp-content/uploads/report_reducing_drink_driving_final.pdf

    Jinak obecně zajímavé čtení k tematice, doporučuji :)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Aha, takze 0,5+.
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    BINARY_PARANOIC: z ceho a jak pocitaji umrtnost na silnicich vlivem alkoholu? Jen me to zajima, jestli se tam pocita v obou zemich vse nebo jen to, co je nad limit. A zda se nejak resi, zda bylo zpusobeno alkoholem nebo je to automaticky, kdyz je zjisten? :)
    Jestli je to v tom pdf, tak sorry, ted nemam prostor to cist.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    DANYSEK: Tam radsi uz vubec nejezdim :-). Coz je ovsem dano hlavne moji laskou ke Slovinsku, nemam potrebu pokracovat dal.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Slovinci jsou fajn, zato vedle Chorvati... to je jina liga :D
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Ve Slovinsku toho mam najezdeno hodne, a nemam pocit, ze by se tam jezdilo jakkoliv jinak nez v CR. To tak vedle v Italii, tam uz je to Balkan. Slovinci jsou v pohode.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC: paradoxně ale je ve Slovinsku, dle stejných dat, druhé nejvyšší procento podílu usmrcených osob v důsledku vlivu alkoholu (hned po Chorvatsku). ¯\_(ツ)_/¯
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    SAMOUT: jasně, s výjimkou Nizozemska na překračování povoleného limitu alkoholu v krvi použitelná data nejsou, takže můžeme čerpat jen z našich zkušeností a dojmů. Pokud máš pocit, že v „civilizovaných“ zemích jezdí řidiči stejně (málo) opilí, jako u nás, pak ok, já mám osobní zkušenost jinou. Společenská tolerenace opilosti je u nás (a ano, nejen u nás, ale obecně v zemích bývalého východního bloku) vysoká.

    Jak jsem ale psal, ono je to nejen o samotném alkoholu, ale obecně o kultuře řízení. A tam jsou rozdíly empiricky cítit už jenom při přejezdu maďarsko-slovinských hranic :) A ano, mám pocit (jistě, zcela subjektivní), že u nás je to s kulturou řízení výrazně lepší, než třeba v tom Maďarsku (nebo i Slovensku), ale horší než ve Slovinsku.

    Mimochodem dle dat ETSC z roku 2017 byl podíl usmrcených osob v důsledku vlivu alkoholu na všech usmrcených osobách na silnicích v Rakousku 5 %, zatímco v České republice 9 %. To fakt není statisticky zanedbatelný rozdíl nebo nějaké sebemrskačství.

    A mimochodem k tomu Nizozemsku:

    It is only possible to estimate the prevalence of drivers that are over the legal limit in a particular country accurately, when random roadside breath tests are carried out in a systematic way. The roadside breath tests carried out by the police are not suitable for the assessment of the prevalence as most of these tests are not random, but are purposely carried out at particular times (weekend nights) and in particular spots (in the vicinity of bars and discos). Except for the Netherlands, no recent real random samples from breath tests could be found that makes it possible to estimate the prevalence of driving above the legal limit. In the Netherlands on the basis of these samples of real random roadside breath tests (all hours of the day, all days of the week) carried out between 2001 and 2004, it is estimated that of all the car kilometres driven annually, a little less than 1 percent is driven by drivers with 0.5 g/l (the legal limit in the Netherlands) or more alcohol in their blood.

    Zdroj: https://ec.europa.eu/...port/road_safety/sites/roadsafety/files/specialist/knowledge/pdf/alcohol.pdf
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak jasneeee. Jezdim obcas do Rakouska do Wachau, oblast proslavena vinicema. Mistni bezne podnikaji tour autem tour od heurige k heurige (heurige = druh vinarny, kde smi vinar prodavat svoje vytvory), a nikoho to nepohorsuje, dopravni policajt s dychatkem je tam neco jako Yetti - obcas o nem nekdo mluvi, ale nazivo ho nikdo nikdy nevidel. A funguje to. Stejne tak si naprosto nemyslim, ze by procento neridicu s ridicskym opravnenim bylo u nas vyssi nez kdekoliv jinde. To je jenom u nas velmi rozsireny sebemrskacstvi, ze je tu hur.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam