• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    to píšou dále
    [12] Nález Ústavního soudu ve věci IV. ÚS 3195/15 nemůže stěžovateli prospět. V něm byl předjíždějícím (a později při srážce těžce zraněným) řidič motocyklu, který řídil pod vlivem alkoholu a porušil v místě stanovený zákaz předjíždění i povolenou maximální rychlost a zákaz řízení pod vlivem alkoholu. Právní věta i odůvodnění tohoto nálezu zdůrazňují, že míra zákonem požadované zvýšené opatrnosti při odbočování musí být přiměřená a odbočující řidič nemůže předvídat úmyslné či hrubé porušení pravidel silničního provozu ze strany jiných řidičů. O takovou situaci tu ale nešlo.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATOMIKS: No tak tohle je ještě o level jinde, u soudu se samozřejmě u protistrany zpochybňuje vše, co zpochybnit lze. Takže blinkr, mávání, troubení atd. nikdo neprokáže, ve finále zůstane jen fakt typu "kdo jel na hlavní a kdo ne."
    LOPIK: No bohužel i taková jsou - jakože třeba rychle předjíždějící motorkář (snad dokonce i nalitej) se zabil o předjíždějící nebo vlevo-odbočující auto a zemřel. No tomu soudci to nezávidím. (Před soudem samozřejmě stál ten, kdo odbočoval.)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    ATOMIKS: Tohle je celkem hustý.. Nevím jestli tam teda nehraje roli taky to, že se soudili o pokutu (kterou dostali oba dva). Těžko se mi představuje podobný rozhodnutí, kdyby tam někdo zařval a šlo třeba o trestní odpovědnost.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    GUMBA: hm, tak dík za rozšíření obzorů
    Nebylo prokázáno, že žalobce dával znamení o směru jízdy, že jel při levém okraji svého jízdního pruhu, ani zde nebyla žádná jiná indicie o jeho záměru odbočit vlevo, kterou by mohl Ing. D. vidět.

    [4] Žalobce (stěžovatel) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost. Zdůraznil, že před vlastním započetím odbočovacího manévru zastavil (kvůli protijedoucímu vozidlu), a to u středu vozovky, takže jeho záměr musel být zřejmý. Naopak Ing. D. nedbal náležité opatrnosti, protože nepřihlédl k několika zpomalujícím vozidlům před ním a začal je všechna předjíždět. Na daném rovném úseku přitom nebyl jasný důvod, pro který se (posléze předjížděná) vozidla pohybovala rychlostí nižší než 40 km/h.

    [9] Stěžovatel se v kasační stížnosti dovolává principu tzv. omezené důvěry v dopravě, ten se však v jeho případě neuplatní. Tato zásada znamená, že řidič motorového vozidla může spoléhat na dodržení dopravních předpisů ostatními účastníky provozu na pozemních komunikacích, nevyplývá-li z konkrétní situace opak. Neuplatňuje se ale v případech, kdy ze situace v provozu na pozemních komunikacích vyplývá povinnost dbát zvýšené opatrnosti (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. 11. 2011, sp. zn. 6 Tdo 143/2011).

    [10] Právě taková povinnost tížila stěžovatele při odbočování. Z objektivních okolností důležitých pro nehodový děj a vyvození odpovědnosti (poloha a rychlost vozidla při zahájení odbočování, zapnutí směrového ukazatele) se dokazováním (zde znaleckým posudkem) podařilo s jistotou určit pouze rychlost stěžovatelova vozidla. I pokud stěžovatel – v souladu se svou výpovědí – najel před započetím odbočování co nejblíže ke středu komunikace a přitom dával světelné znamení o úmyslu odbočit vlevo, byl povinen přiměřeně počítat s tím, že jiný účastník provozu na pozemních komunikacích může svou určitou povinnost porušit.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATOMIKS: Neplyne to přímo ze zákona (porušení je jak nedání přednosti, tak to nesprávné blikání - a zákon nestanoví, které porušení je "závažnější"), ale jsou judikatury*) nejvyššího soudu, kde se tyhle a podobné věci řeší. Opakovaně soudy rozhodují, že pokud řidič na vedlejší nedá přednost tomu na hlavní, je odpovědnost za nehodu zásadně na tom, kdo vjížděl z vedlejší. (A např. s výjimkou extrémních rychlostí, kdy to prostě nešlo vidět/reagovat, tak i v případě překročení maximálky tím, kdo jede po hlavní.) Logika těch rozhodnutí tkví v tom, že k nehodě samotné došlo v přímém důsledku nedání přednosti a ne kvůli překročení rychlosti (nebo jako zde nesprávnému blikání, případně třeba jízdě bez denního svícení nebo prostě další okolnosti apod.)
    Prostě pokud to auto na hlavní vidíš a nedáš mu přednost, jsi téměř vždy viník. Btw. říkává se to jako dobrá rada běžně i v autoškolách - raději se přesvědčit, že ten na hlavní opravdu jede tam, kam to vypadá, že jede. Samotný zapnutý blinkr prostě není důvodem nedáni přednosti v jízdě.

    Platí samozřejmě také princip omezené důvěry v dopravě, tj. že se člověk může spoléhat na to, že ostatní řidiči budou dodržovat pravidla. Jenomže ten se zase neaplikuje v situaci, kdy je od řidiče vyžadována zvýšená opatrnost - a to je přesně případ vjíždění do křižovatky z vedlejší.


    *) Je toho víc, našel jsem např. kde se to řešilo s tou rychlostí: https://sbirka.nsoud.cz/sbirka/5039/

    Právní věta:
    I. Jestliže řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedá přednost v jízdě řidiči přijíždějícímu po hlavní silnici, odpovědnost za jejich střet a případné další následky je zásadně na řidiči, jenž přijel do křižovatky po vedlejší silnici.
    Jestliže však řidič na hlavní silnici jede rychlostí výrazně překračující maximální povolenou rychlost, čímž řidiči přijíždějícímu do křižovatky po vedlejší silnici znemožní, popř. podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, pak není vyloučena jeho odpovědnost nebo spoluodpovědnost za případnou kolizi.
    II. Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy (§ 18 odst. 4 zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů), protože takové porušení má zpravidla za následek velmi reálné nebezpečí pro lidský život a zdraví.


    Jinak když už jsem se v tom hrabal, tak jsem našel i judikaturu k předjíždění odbočujícího vlevo (to je prakticky totéž, jako kdyby místo odbočování vlevo předjížděl - to konkrétně jsem ale nedohledal):
    [11] Doba tří sekund, která plyne ze znaleckého posudku a během níž se stěžovatel (který už jinak byl podle vlastního vyjádření k odbočení zcela připraven) ještě naposledy mohl a měl podívat do zpětného zrcátka, zůstala nevyužita. Stěžovatel ji mohl využít tím spíš, že v protisměru už nejelo žádné vozidlo: stěžovatel (stejně jako posléze předjíždějící Ing. D.) totiž čekal právě na to, až nákladní vozidlo z protisměru projede. V souladu s požadavkem zvýšené opatrnosti bylo, aby se stěžovatel v takto změněné dopravní situaci (po projetí nákladního vozidla) ujistil, že levý pruh zůstává i nadále volný. I když není třeba zpochybňovat, že stěžovatel splnil všechny povinnosti nezbytné před faktickým zahájením odbočování, současně nemohl mít stěžovatel jistotu, že o jeho úmyslu odbočit vědí i všechna další vozidla jedoucí za ním.
    Zákonný požadavek zvýšené opatrnosti při odbočování vlevo je nutno vykládat tak, že odbočující řidič musí počítat s tím (i když jistotu o tom nemá a mít nemůže), že řidič některého z vozidel za ním jeho směrový ukazatel neviděl či přehlédl.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    GUMBA: právě proto jsem psal o řádném zdokumentovaní. protože pak jde samozřejmě o to si to obhájit.
    v ČR se nejčastěji (u kratších kolon) jezdí tak, že jako první předjíždí ten nejvíc vzadu.
    to blikání doprava a jetí rovně mě trochu překvapuje, na to je nějaký src?
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATOMIKS: Neřekl bych, že je to takto automaticky černobílé. Předjíždějící se bude (a asi i úspěšně) hájit tím, že ve chvíli, kdy manévr předjíždění započal, blinkr toho blikajícího auta neviděl (a přes ta další auta třeba kvůli zákrytu ani nemohl vidět). A v okamžiku, kdy blikající auto míjel už měl vyšší rychlost ... no a v ten moment mu to tam blikající pustil. V takové situaci to naopak spíš půjde za "blikajícím", protože svým předjížděním ohrozil řidiče jedoucího za ním (odstavec 2 ze stejného paragrafu 17 silničního zákona).

    Jsem-li "blikající", tak se v těchto situacích mimo dálnice chovám tak, že sleduju v zrcátku, abych neohrozil případného dalšího předjížděče, ale zcela bez skurpulí ho omezím, protože nemám v úmyslu se nechat zavřít za tím traktorem nebo kamionem. Obvykle to není problém, protože z logiky věci (např. když v kopci přibude další pruh na předjíždění) mám víc času začít předjíždět než ten za mnou. (Nicméně už se mi kolikrát stalo, že to někdo bere už přes šrafování.)

    Ještě obecná poznámka: můj názor je, že obecně vždy platí: pohyb auta > blinkry. Minimálně v situacích, kdy dojde k nehodě. Když budu na hlavní blikat doprava, a přesto pojedu rovně, a někdo z vedlejší mi tam vjede, tak jeho smůla. Není to vůbec fér, ale prostě podle zákona tu nehodu zavinil on.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    VYWERN: reaguji na tento scénář RALI, který doslova zmiňuje to blikání, které ze zákona zakazuje předjíždění za ním jedoucích aut. tedy, kdyby došlo k maléru a bylo to řádně zdokumentované, tak ten předjíždějící má smolíka.
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    ATOMIKS: ale pokud uz predjizdi, tak ti blinkr nepomuze.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Z toho článku chápu že nejdříve řidič "A" předjel traktor a pak se jal ještě předjíždět Fávo co asi zdržovalo ten traktor. A to už byl vedle něj řidič "B" a došlo ke strkanici...
    Taková blbá situace. Ale tipnul bych taky nekouknuti do zrcátka.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    VYWERN: pokud máš blinkr, nesmí tě předjíždět

    § 17
    (5) Řidič nesmí předjíždět
    e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    RALI: plati, ze nesmis ohrozit ani omezit. Tzn. ze mas blinkr je hezke, ale pokud uz te nekdo predjizdi, tak mas spravne pockat.
    SPM
    SPM --- ---
    RALI: tak bavíme se o traktoru, co jede 20 po okresce. To fakt i naložená 1.6 předjede úplně v pohodě. Teda samozřejmě pokud těch 20 nejede na pětku a nepřeřadí si ani při tom manévru, to pak není pomoci :-)
    RALI
    RALI --- ---
    SPM: ono je to taky dost o nalozeni a vykonu auta, tobe se zda ze si mudal 2x sanci, on nalozenej s 1.6 to vidi uplne jinak.

    situace: jedu za traktorem, blikam ze budu predjizdet az to bude mozne. o ctyri aut aza mnou zacne predjizdet ale uz v dobe, kdy jasne davam najevo, ze nehodlam za traktorem jet dalsi hodinu. ma ten predjizdejici povinost se vratit, nebo na me muze srat?
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Ono je tohle na hovno - sešly se dvě chyby. On ho mohl mít taky v mrtvým úhlu, tam pak nenaděláš nic..
    V týhle situaci obecně řidič moc nečeká, že ho bude někdo brát - stává se to, ale co si budem povídat vláčkáři/nevláčkáři, tyhle multipředjížděči nejezdí moc na bezpečnost.
    TAX
    TAX --- ---
    ANAXYM: ja se pro jistotu i vysunu pres stredovou caru, aby me lepe zaregistroval, a az pote zacnu zrychlovat a predjizdet. kdyz je na to cas a prostor.
    ANAXYM
    ANAXYM --- ---
    Jj, souhlasím, a ještě dodám, že by docela pomohlo, kdyby lidí začali ten blinkr zapínat dřív, než vyrazí, dá to tak čas se připravit jak jim, tak dalším okolo. Ale ne, blinkr se zapíná až půl vteřiny po změně směru (pokud vůbec, že jo)

    Já se třeba snažím ho nechat bliknout aspoň třikrát a teprve pak vyrážím...
    TAX
    TAX --- ---
    VYWERN: ja jim rikam vlackari nebo stadova zvirata. proste je jim ve skupine dobre. ja se v takove situaci necitim bezpecne, takze mizim jakmile to jde.
    SPM
    SPM --- ---
    VYWERN: jo, ano, tohle, jelikož bydlím poblíž zemědělské oblasti, vidím taky dost často. 3x dám šanci těm dvoum vepředu ten traktor předjet, když je tam místo a když se při čtvrté příložitosti rozjedu, tak mi tam jeden z nich vjede :-)
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    CAIDEL: nesouhlasim. Velmi casto tato kolona jede za traktorem bez rozestupu a nepredjizdi, i kdyz muze. V poradku, bojim se nebo nechci, tak nepredjizdim. Ale kdyz uz zacnu predjizdet, tak se rozhlednu. Bohuzel nejsme uplne zvykli se divat dozadu, protoze resime to pred nama. Ale chyba to je jasna.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam