• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    Tato diskuze je věnována všem, kteří si uvědomují, že slušnost na silnici je velmi důležitá. Nejde o to striktně dodržovat pravidla, jde o to u řízení myslet! Zároveň také těm, kteří pomáhají zachraňovat lidi a odstraňovat následky dopravních nehod.

    Kdo si myslí, že je výborný řidič, a že se mu nemůže nic stát většinou dopadá nejhůře.

    Stop parkovacím zónám v okrajových částech Prahy




    "Provozovatel vozidla zajistí , aby při užití vozidla na pozemní komunikaci byly dodržovány povinnosti řidiče a pravidla provozu na pozemních komunikacích stanovená tímto zákonem."

    rozbalit záhlaví
    TAX
    TAX --- ---
    ARAON: mysku urcite ne, pruh pro passing lane pokracoval dal a levy pruh se do ni vnoroval. ja nevim jestli musel treba pribrzdit, kdyz videl, ze se ritim (ale spis z leknuti nez z nutnosti), ale urcite jsem jej nijak neomezil ani neohrozil. pujcovne jsem odepsal, ze byl asi precitlively, ze jezdim bezpecne desitky let a bylo to vyreseno.
    ARAON
    ARAON --- ---
    TAX: Tak pokud jsi neprekrocil predepsanou rychlost, poctive blikal a nehodil jsi mu tam mysku, tak je to nejaky debil. Jinak shrnuti zde:
    Passing lanes | Drive
    https://drive.govt.nz/restricted-licence/skills/higher-speed-driving/using-passing-lanes/
    TAX
    TAX --- ---
    GLOBETROTTER: na Zelandu jsem vyuzil "passing lane" na predjeti vlackaru, co se spokojene vlekli jak sopel a passing lane nikdo z nich nehodlal vyuzit. a tomu uplne v cele vlacku se to asi nejak nelibilo a ten blbecek me pujcovne naprasil, ze jsem provadel "dangerous driving". :)
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    jinak teda to že někdo začne předjíždět kolonu v týhle situaci je samo o sobě slušně full retard, ale ve chvíli kdy JÁ vybočuju ze svýho pruhu tak je na mě, abych se podíval zda je tam volno, nenapadlo by mě že to někdo bere jinak...
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    CAIDEL: aha, takže ne první v koloně ale druhej... :)

    ale ok dejme tomu - i tak.... wtf???? :)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    CAIDEL: Btw.v Česku je povolené předjíždět kolonu? Třeba v Chorvatsku je to dlouhá léta zakázané.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    GUMBA: tohle se stalo bratrovi bývalého kolegy (on v pozici řidiče auta). Motorkář to kalil asi 150 na běžné okresce, soud to nakonec vyhodnotil jako jeho chybu a řidič odešel bez flastru.
    Jen s vědomím, že zabil člověka, a s mastným účtem za právní zastoupení.
    SPM
    SPM --- ---
    Ono k tomu alibismu, ve Francii to vyřešili tím, že kamiony musí mít povinně nálepky s vyznačenými slepými úhly, aby to byl problém toho druhého, když se kamioňák sere někam, kam nevidí :-))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ADAMIRA: protože odbočuje doleva, a přibržďuje nebo už dokonce stojí (a ostatní za ním), neb čeká, až bude mít volný protisměr (nebo protože odbočka je prudká a v původní rychlosti by to bezpečně nevybral).

    stalo se mi to letos taky, značená křižovatka hlavní s vedlejší v hodně ostrém úhlu, zpomalovala jsem a blikala, dvě auta mnou taky holt zpomalily, ale ten třetí debil nutně musel začít předjíždět. Ale já si ho teda všimla včas, jenže to znamenalo, že jsem to musela docela prudce zadupnout, takže chudáci ti za mnou.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    ADAMIRA: První v koloně za traktorem. O čemž tady již nějakou dobu hovoříme, Mlho.
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    CAIDEL: proč by první auto dávalo blinkr? Koho chce předjíždět když je první?

    Na druhou stranu to je asi ten nejmenší problém s touhle logikou.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    PISKVOR: Zajímavá otázka. Nevztahuje se tohle "já tam sice nevidím, ale JEDU" náhodou taky na to, když se někdo rozhodně z posledního místa předjíždět celou kolonu - a jaksi nevidí, jestli první auto dávno nemá hozený blinkr?
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    PUNKREASS: To primárně. Tenhle alibismus "já tam sice nevidím, ale to není můj problém, JEDU" byl přesně důvod tady (navíc, už mnoho let jsem neřídil auto bez indikátoru "něco v mrtvým úhlu," s výjimkou Škody Favorit). Ale ne, no - Ono By Se mělo něco udělat, abych se JÁÁ nemusel věnovat řízení, no :(
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PUNKREASS: Btw. někteří komisaři v USA za nekouknutí přes rameno vyhazují z praktické zkoušky na řidičák.
    PUNKREASS
    PUNKREASS --- ---
    LOPIK: imo nadelas. Nas v autoskole ucili, ze kdyz nemas pomocny nebo zahnuty zrcatko a vznika ti teda mrtvej uhel, tak se pred predjizdenim musis proste vzdycky jeste kouknout pres rameno. Dost mozna to neni nikde cerny na bilym a je nas urcite miziva mensina, co to tak dela(la), ale zkratka neco delat jde.
    YOT
    YOT --- ---
    ANDR3E: Výborně ještě, to chce pár konfliktů mezi kolobezkari a cyklisty a čtyři odjakživa valcici strany, automobilisti, motorkáři, cyklistika a chodci se konecne semnknou v boji proti společnému nepříteli. Pochopím, že se na silnicích umírá díky nehodám, asi je to pro spoustu viniků nadosmrti noční můra, ale takového debila fakt nechápu. Lhostejno na čem jel...
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    to píšou dále
    [12] Nález Ústavního soudu ve věci IV. ÚS 3195/15 nemůže stěžovateli prospět. V něm byl předjíždějícím (a později při srážce těžce zraněným) řidič motocyklu, který řídil pod vlivem alkoholu a porušil v místě stanovený zákaz předjíždění i povolenou maximální rychlost a zákaz řízení pod vlivem alkoholu. Právní věta i odůvodnění tohoto nálezu zdůrazňují, že míra zákonem požadované zvýšené opatrnosti při odbočování musí být přiměřená a odbočující řidič nemůže předvídat úmyslné či hrubé porušení pravidel silničního provozu ze strany jiných řidičů. O takovou situaci tu ale nešlo.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATOMIKS: No tak tohle je ještě o level jinde, u soudu se samozřejmě u protistrany zpochybňuje vše, co zpochybnit lze. Takže blinkr, mávání, troubení atd. nikdo neprokáže, ve finále zůstane jen fakt typu "kdo jel na hlavní a kdo ne."
    LOPIK: No bohužel i taková jsou - jakože třeba rychle předjíždějící motorkář (snad dokonce i nalitej) se zabil o předjíždějící nebo vlevo-odbočující auto a zemřel. No tomu soudci to nezávidím. (Před soudem samozřejmě stál ten, kdo odbočoval.)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    ATOMIKS: Tohle je celkem hustý.. Nevím jestli tam teda nehraje roli taky to, že se soudili o pokutu (kterou dostali oba dva). Těžko se mi představuje podobný rozhodnutí, kdyby tam někdo zařval a šlo třeba o trestní odpovědnost.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    GUMBA: hm, tak dík za rozšíření obzorů
    Nebylo prokázáno, že žalobce dával znamení o směru jízdy, že jel při levém okraji svého jízdního pruhu, ani zde nebyla žádná jiná indicie o jeho záměru odbočit vlevo, kterou by mohl Ing. D. vidět.

    [4] Žalobce (stěžovatel) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost. Zdůraznil, že před vlastním započetím odbočovacího manévru zastavil (kvůli protijedoucímu vozidlu), a to u středu vozovky, takže jeho záměr musel být zřejmý. Naopak Ing. D. nedbal náležité opatrnosti, protože nepřihlédl k několika zpomalujícím vozidlům před ním a začal je všechna předjíždět. Na daném rovném úseku přitom nebyl jasný důvod, pro který se (posléze předjížděná) vozidla pohybovala rychlostí nižší než 40 km/h.

    [9] Stěžovatel se v kasační stížnosti dovolává principu tzv. omezené důvěry v dopravě, ten se však v jeho případě neuplatní. Tato zásada znamená, že řidič motorového vozidla může spoléhat na dodržení dopravních předpisů ostatními účastníky provozu na pozemních komunikacích, nevyplývá-li z konkrétní situace opak. Neuplatňuje se ale v případech, kdy ze situace v provozu na pozemních komunikacích vyplývá povinnost dbát zvýšené opatrnosti (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. 11. 2011, sp. zn. 6 Tdo 143/2011).

    [10] Právě taková povinnost tížila stěžovatele při odbočování. Z objektivních okolností důležitých pro nehodový děj a vyvození odpovědnosti (poloha a rychlost vozidla při zahájení odbočování, zapnutí směrového ukazatele) se dokazováním (zde znaleckým posudkem) podařilo s jistotou určit pouze rychlost stěžovatelova vozidla. I pokud stěžovatel – v souladu se svou výpovědí – najel před započetím odbočování co nejblíže ke středu komunikace a přitom dával světelné znamení o úmyslu odbočit vlevo, byl povinen přiměřeně počítat s tím, že jiný účastník provozu na pozemních komunikacích může svou určitou povinnost porušit.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATOMIKS: Neplyne to přímo ze zákona (porušení je jak nedání přednosti, tak to nesprávné blikání - a zákon nestanoví, které porušení je "závažnější"), ale jsou judikatury*) nejvyššího soudu, kde se tyhle a podobné věci řeší. Opakovaně soudy rozhodují, že pokud řidič na vedlejší nedá přednost tomu na hlavní, je odpovědnost za nehodu zásadně na tom, kdo vjížděl z vedlejší. (A např. s výjimkou extrémních rychlostí, kdy to prostě nešlo vidět/reagovat, tak i v případě překročení maximálky tím, kdo jede po hlavní.) Logika těch rozhodnutí tkví v tom, že k nehodě samotné došlo v přímém důsledku nedání přednosti a ne kvůli překročení rychlosti (nebo jako zde nesprávnému blikání, případně třeba jízdě bez denního svícení nebo prostě další okolnosti apod.)
    Prostě pokud to auto na hlavní vidíš a nedáš mu přednost, jsi téměř vždy viník. Btw. říkává se to jako dobrá rada běžně i v autoškolách - raději se přesvědčit, že ten na hlavní opravdu jede tam, kam to vypadá, že jede. Samotný zapnutý blinkr prostě není důvodem nedáni přednosti v jízdě.

    Platí samozřejmě také princip omezené důvěry v dopravě, tj. že se člověk může spoléhat na to, že ostatní řidiči budou dodržovat pravidla. Jenomže ten se zase neaplikuje v situaci, kdy je od řidiče vyžadována zvýšená opatrnost - a to je přesně případ vjíždění do křižovatky z vedlejší.


    *) Je toho víc, našel jsem např. kde se to řešilo s tou rychlostí: https://sbirka.nsoud.cz/sbirka/5039/

    Právní věta:
    I. Jestliže řidič přijíždějící po vedlejší silnici nedá přednost v jízdě řidiči přijíždějícímu po hlavní silnici, odpovědnost za jejich střet a případné další následky je zásadně na řidiči, jenž přijel do křižovatky po vedlejší silnici.
    Jestliže však řidič na hlavní silnici jede rychlostí výrazně překračující maximální povolenou rychlost, čímž řidiči přijíždějícímu do křižovatky po vedlejší silnici znemožní, popř. podstatně ztíží, aby mu dal přednost v jízdě, pak není vyloučena jeho odpovědnost nebo spoluodpovědnost za případnou kolizi.
    II. Výrazné překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy motorového vozidla v obci (např. o více než 70 %) je porušením důležité povinnosti uložené řidiči motorového vozidla právními předpisy (§ 18 odst. 4 zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů), protože takové porušení má zpravidla za následek velmi reálné nebezpečí pro lidský život a zdraví.


    Jinak když už jsem se v tom hrabal, tak jsem našel i judikaturu k předjíždění odbočujícího vlevo (to je prakticky totéž, jako kdyby místo odbočování vlevo předjížděl - to konkrétně jsem ale nedohledal):
    [11] Doba tří sekund, která plyne ze znaleckého posudku a během níž se stěžovatel (který už jinak byl podle vlastního vyjádření k odbočení zcela připraven) ještě naposledy mohl a měl podívat do zpětného zrcátka, zůstala nevyužita. Stěžovatel ji mohl využít tím spíš, že v protisměru už nejelo žádné vozidlo: stěžovatel (stejně jako posléze předjíždějící Ing. D.) totiž čekal právě na to, až nákladní vozidlo z protisměru projede. V souladu s požadavkem zvýšené opatrnosti bylo, aby se stěžovatel v takto změněné dopravní situaci (po projetí nákladního vozidla) ujistil, že levý pruh zůstává i nadále volný. I když není třeba zpochybňovat, že stěžovatel splnil všechny povinnosti nezbytné před faktickým zahájením odbočování, současně nemohl mít stěžovatel jistotu, že o jeho úmyslu odbočit vědí i všechna další vozidla jedoucí za ním.
    Zákonný požadavek zvýšené opatrnosti při odbočování vlevo je nutno vykládat tak, že odbočující řidič musí počítat s tím (i když jistotu o tom nemá a mít nemůže), že řidič některého z vozidel za ním jeho směrový ukazatel neviděl či přehlédl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam