Z Česka se stává radarová velmoc. Počet silničních radarů podle statistik Českého metrologického institutu stále roste. V roce 2018 jich bylo 120, letos jich je už skoro 400. Aplikace mapy.cz dokonce hlásí 751 měření, mnohdy ale jde o radar měřící oba směry a je tak počítaný dvakrát.
Pro řadu měst je to lukrativní zdroj příjmů, který ale pomalu vysychá, neboť informace o radaru se mezi řidiči rychle rozkřikne. Ve středočeských Říčanech a okolí, kde je 66 rychlostních kamer, vybrali loni 74 milionů korun. Letos prý vyinkasují půlku. Sedmitisícový Vimperk, který měří radary rychlost na deseti místech, si na pokutách loni vydělal 39 milionů, letos přibližně 17 milionů. Slavkov u Brna z radarů loni získal 36 milionů korun, letos to podle starosty vypadá jen na polovinu této částky.
Řada měst proto nastavila radary na rychlost 54 km/h. S ohledem na povolenou toleranci tří kilometrů za hodinu to znamená, že řidič může dostat pokutu už za rychlost 51 km/h. Tedy za překročení povolené rychlosti o pouhý jeden kilometr za hodinu.
To dřív nebylo zvykem. Už při překročení rychlosti o 1 km/h tak řidič dostává pokutu. Na pokutě je sice napsáno 54 km/h, ale z naměřené rychlosti se odečítají 3 km/h pro případ, že by radar byl nesprávně kalibrován.
Naposledy takový radar zavedl Liberec v ulici Dubice. V dubnu neoznačený radar vyfotil 14 tisíc řidičů jedoucích rychle, 12 tisíc ale překročilo rychlost do 10 km/h. Město od dubna vybralo 15 milionů na pokutách. Nyní už měsíčně generuje radar „jen“ dva miliony. Stále je nastaven maximálně přísně.
Podle expertů je to šikana. „Je to past na řidiče. Číhají na ně za bukem jako loupežníci. Kdyby jim šlo o bezpečnost, tak tam dají ceduli a neměří tak přísně, ale to by zas nevybrali peníze,“ říká dopravní expert Roman Budský, bývalý šéf BESIP.
Primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK) postup města hájí. „Zákon hovoří jasně, 51 km v hodině je přestupek. Já legislativu a předpisy neurčuji,“ reagoval primátor.
Podobně přísné radary jsou i jinde. MF DNES se ozvali řidiči, kteří platili pokuty za rychlost 51 – 55 km/h například v Kolíně, Mostě, Lípě nad Orlicí nebo Stráži nad Ohří.
Z pohledu zákona je i 51 km/h dopravní přestupek, města pokutující už takto drobné překročení rychlosti tedy nic neporušují. Přesto si část dopravních odborníků myslí, že jde o zbytečnou tvrdost, která nemá opodstatnění.
„Aby byl spáchán přestupek, musí být splněna nejen formální podmínka, tedy překročení rychlosti, ale i prokázána společenská nebezpečnost. A asi se shodneme, že jet v noci za sucha na prázdné silnici třeba 57 km/h asi nikomu ublížit nemůže. Takto je to jen lov na řidiče,“ argumentuje dopravní specialista Roman Budský.
Podobný názor má i BESIP. Jeho šéf Tomáš Neřold míní, že párkilometrové překročení rychlosti reálně nezvyšuje nebezpečnost provozu. „Hlavní příčinou závažných nehod na silnici bývá až výrazné překročení dovolené rychlosti,“ říká.
Tolerance radarů je věc, kterou se města nechlubí s poukazem na to, že nechtějí řidičům dávat návod, jak rychle ještě smějí jet, aby je radar nevyfotil. Skutečnou představu o tom, kolik radarů zaznamená už 51 km/h, tak nikdo nemá. Vědí to ale řidiči, kteří takto byli pokutováni.
„Jel jsem na lyže přes Karlovarský kraj. Věděl jsem, že cestou je jeden dost ‚utažený‘ radar, tak jsem si dával pozor. A stejně mě vyfotil radar ve Stráži nad Ohří cestou tam i zpátky. Vždy za 53 km/h,“ ozval se MF DNES Zbyněk Sobotka. Jako důkaz přiložil pokutu od města Ostrov, která pokuty ze Stráže kasíruje.
Nepřesné tachometry
Pokuta za velmi nízké překročení rychlosti motoristy frustruje. Reálně totiž nemají možnost, jak svou okamžitou rychlost přesně znát. Tachometry aut ukazují mírně víc, jednotlivé automobilky mají přitom tachometry nastaveny různě. Například u BMW má být rozdíl mezi údaji na tachometru a realitou pět km/h, u vozů Audi bývá odchylka podle expertů nejnižší, třeba jen jeden km/h. Odchylka se navíc může měnit podle venkovních podmínek, například nahuštění pneumatik.
Absolutně přesné nejsou ani radary, a proto musí obce počítat s jejich odchylkou. V Česku jsou radary schvalovány s jednotnou odchylkou ± 3 km/h při rychlosti do 100 km/h. Proto první naměřená rychlost, za kterou může řidič dostat pokutu, je 54 km/h, se započítáním odchylky tedy někdy jen 51 km/h.
Podle ministerstva dopravy je nastavení rychlosti, od které bude pokutovat, čistě na uvážení daných obcí. To, že některý radar posílá pokuty až od 60 km/h a jiný od 51 km/h, je podle ministerstva v pořádku. „Překračovat rychlostní limity a porušovat předpisy se nemá. Mají svůj význam a smysl. Nepřiměřená rychlost je jedním z nejzávažnějších přestupků, který má dopad na bezpečnost i plynulost silničního provozu,“ tvrdí mluvčí resortu Alena Mühl.
Ústřední automotoklub (ÚAMK), který hájí zájmy motoristů, si ale myslí, že radary plynulost dopravy naopak snižují. „Jestliže je souvislá kolona nějakou rychlostí jedoucích vozidel a objeví se neoznačený radar, první auto začne většinou zběsile brzdit. Na brzdu pak ťukne i dalších 20 aut za ním. A někdy to ten poslední neubrzdí a podívá se do kufru tomu před ním,“ říká mluvčí automotoklubu Igor Sirota.
Upozornit řidiče na měření rychlosti radarem je dle zákona možností, nikoli však povinností. Proto některé obce radar neoznamují. A to je podle automotoklubu nejhorší. „Když je řidič radarem zaskočen, buď dupe na brzdu, nebo už ví, že byl vyfocen, a proletí obcí rychle, protože už je mu to jedno. Oboje je špatně,“ podotýká Sirota.
V rozporu s předpisy
Příkladem obce, kde je tajný radar, je Srubec u Českých Budějovic. Radar fotí už drobné překročení rychlosti. Každý měsíc zachytí 300 hříšníků, od nichž inkasuje čtvrt milionu. „Je tam značka Srubec, takže každý by měl jet podle pravidel. Aspoň si ty řidiče vychováme,“ reagovala starostka Lenka Malá na dotaz, proč je radar neoznačený.
Některá města se hájí, že radary musejí zachytit hodně řidičů, aby si na sebe vydělaly. Obvykle se za ně totiž platí nájem, servis, plat úředníků vyřizujících pokuty. Vimperk, který z deseti radarů vybral letos 17 milionů, tvrdí, že mu po odečtení nákladů zůstane jen 4,5 milionu.
Město přitom proslulo tím, že v osadě Korkusova Huť umístilo v roce 2020 radar v rozporu s předpisy. Stál moc blízko cedule s názvem obce, zákon stanoví, že nesmí být blíž než 100 metrů. Stovky řidičů se pak pokoušely vymoci od radnice pokuty zpátky. „Uspěje pouze ten, od jehož přestupku, který musel nabýt právní moci, neuplynul více než rok. Takový řidič byl jediný,“ uvedl vimperský tajemník Jan Tůma.
V Židlochovicích, kterým se pro množství radarů posměšně přezdívá „Radarov“ nebo „Radarová farma“, vymysleli ještě jinačí fintu: mají tu sice dva úsekové radary a tři stacionární, ale celkem deset radarových bedýnek na nožce. Přístroje v nich různě mění, aby nikdo nevěděl, který radar zrovna fotí. „Loni jsme vybrali 18 milionů korun. Ale neděláme to kvůli penězům, protože systém si sotva vydělá na sebe. Když odečteme náklady, je to šulnul,“ reagoval starosta Židlochovic Jan Vitula.
Zdroj:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pokuty-radar-rychlost-dopravni-prestupek.A241110_191219_domaci_stud