• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PALMEXSubaru forever a nikdy jinak, rady tipy, fotky, videa
    4PTO
    4PTO --- ---
    IKSIK: přeně tak, je to jen značka, není to technologie :)

    http://audiklub.cz/techwiki/quattro
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    No jo, koukám na to jako blázen:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28four_wheel_drive_system%29

    Takže quattro znamená libovolnou kombinaci haldexů a torsenů na nápravách i mezi nima. Síla... :-/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    COMMANCHE: No je quattro a quattro. V nekterych audinach je pod timhle schovany haldex.
    COMMANCHE
    COMMANCHE --- ---
    AXTHEB: BTW kdyz jsi to uz nacal, ja vzdycky myslel, ze quattro neni "haldex" nebo se pod tim muzou schovavat ruzne technologie?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    JESSE_MORENO: Hele Jesse. Jezdil sem s audinou s haldexem a kdyz mi to klouzlo tak mne to vystrelilo do svodidel. Kdyz sem do ty samy zatacky vlitl s legem v jeste o neco vetsi rychlosti, tak mi to akorat piskalo od gum a poslusne projelo zatackou, chvili sem letel dverma napred. Proste ten efekt kdy te to nakopne a nekam posle tam chybi.
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    Jinak mě se sice hrozně líbí, jaký mám "symmetrical AWD" s částečně samosvorným mezinápravovým diferenciálem a redukční převodovkou apod., ale on to úplně zázrak taky neni vzhledem k tomu, že diferenciály na jednotlivejch nápravách samosvorný nejsou. Ale je teda fakt, že na jednotlivý kola jde čtvrtina výkonu a tím je pravděpodobnost, že někde dojde ke ztrátě adheze výrazně snížená.

    Každopádně bych ty automaty s tím nesymentrickým pohonem úplně nezatracoval. :)
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    COMMANCHE: Co vim já, tak to jsou takový jako kotouče (třeba deset za sebou), kde je každej lichej připojenej ke vstupnímu a každej sudej k výstupnímu hřídeli. Jsou k sobě přilepený nějakou viskózní kapalinou. Když ten jeden hřídel držíš tak aby se neotáčel a s tim druhým chceš naopak otáčet, tak pomalinku sice můžeš docela v pohodě, ale čím rychleji s ním točíš, tím větší je mezi těma kotoučema odpor tý kapaliny a musíš vyvíjet o to větší sílu. A pak jde taky o to, jestli se dřív dostaneš na maximum síly nebo na výdrž tý spojky. :)
    Ale ta teplota se tam někde nějak měří. Zatím jsem to moc nezkoumal.
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    JESSE_MORENO: No já jsem tomu do útrob taky nekoukal, takže si taky nejsem úplně jistej. Navíc mám 5° manuál s mezinápravákem.
    Podle mě to funguje tak, že ty zadní kola se připojujou plynule. Ta viskózní spojka je něco jako hydrodyn. měnič. Omezuje rozdíl mezi otáčkama vstupu a výstupu. Čím víc prokluzujou přední kola, tím víc zabíraj zadní. A má to narozdíl od Hladexu plynulej náběh (nelineární, ale spojitej). Navíc to bude mít u Subaru asi nějaký předpětí, takže i když jedeš rovně po suchým asfaltu, tak přes tu spojku nějakej výkon taky projde. Udává se 80% dopředu, 20% dozadu. A když najedeš do bláta, tak ty přední kola můžou prokluzovat jenom do takový míry, až se poměr výstupních výkonů změní na 50:50.
    Haldex je ovládanej elektronicky. Měří rozdíl otáček předních a zadních kol a jakmile zjistí trochu větší rozdíl než na jakej je nastavenej, tak tu spojku zčistajasna zamkne a může se stát, že ti celý auto uklouzne. Ale asi se s tim taky musí umět.
    COMMANCHE
    COMMANCHE --- ---
    JESSE_MORENO: Viskozni spojka udajne funguje tak, ze v pripade prokluzu prednich kol se substance, kterou je vyplnena, postupne zahriva a tuhne a funguje jako uzaver diferencialu, tudiz prechod je plynuly. Na rozdil od haldexu, kde je elektronika, ktera v urcitem okamziku sepne a to uz je vetsinou pozde.
    JESSE_MORENO
    JESSE_MORENO --- ---
    IKSIK: no pockej ale tohle se tak zachova preci taky ne? podle toho co pises jedu s predohrabem do zatacky kde mi klouznou predni a najednou se k nim pripoji zadek... nebo neco chapu spatne?
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    JESSE_MORENO: Jestli jsem to z obrázků v dílenskejch příručkách pochopil správně, tak Axtheb to má tak, že hnanej hřídel v převodovce čouhá na obě strany bez mezinápravovýho diferenciálu. Přední náprava je hnaná přímo, ale na tom kardanu, co vede dozadu, je viskózní spojka, která nahrazuje mezinápravovej diferenciál. V důsledku to funguje tak, že to auto je hnaný hlavně předníma kolama a teprve když ty přední začnou prokluzovat, tak začnou zabírat ty zadní. Na blátě tak dosáhneš pohonu 4x4 taky až na to, že se ty přední kola protáčej rychleji.
    Mě to nepřijde zas tak strašný. Na silnici symetrickou čtyřkolku nepotřebuješ a v blátě ti stejně klouže kde co. Furt lepší než Haldex, kterej nemá žádnej plynulej náběh, zapíná se v okamžiku a v půlce zatáčky ti změní chování auta.
    JESSE_MORENO
    JESSE_MORENO --- ---
    AXTHEB: Dajce v Jeepce v tom honit nehodlam (ostatne ted by to myslim nebyl vetsi problem :oD ) ale pravda kdyz uz kupuju subaru chci tam jejich klasickou 4x4 a ne nejakej podvod :o))) nevim jak to tam muzes mit ty v Legu ale o tom Foresteru jsem vylozene cetl ze to proste neni full time 4x4 ale ze to jede na obe napravy jen na jednicku a zpatecku a potom dal uz jen pri prokluzu to pripne zadni a to jeste myslim dokonce max na 30 procent nebo takneco.... takze bych se toho bal asi i proto ze toho tu je malo a treba by to ani neumel nikdo opravit atd. znas to.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Je samozrejmne otazka jak moc to chces jako auto na blbnuti pripadne tim honit Dajce v jeepu... ;)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    JESSE_MORENO: No jele ja mam lego se ctyrstupnovym automatem a nestezuju si. V zime sem s tim udelal ze zasnezeneho parkoviste pouzitelnej plac, ani v blate mne to nikdy nepodrazilo. Ani se mne to nepokusilo zabit jako strycova audina s haldexem ;)
    JESSE_MORENO
    JESSE_MORENO --- ---
    CROSS: jj jak rikas to by byl problem ja mam opravdu omezenejsi budget... resp. rozhodl jsem se jit cestou subaru i kvuli financni uspore takze by to ted bylo takovy divny kdyz bych ho zacal navysovat abych mel na novejsi modely :o) Automat bych ja osobne preferoval jenze jak jsem se docetl automat se subaru 4x4 se delal az o dost pozdeji, fakticky je to svazane s petikvaltovejma automatama.
    CROSS
    CROSS --- ---
    JESSE_MORENO: jo muj stroj je rv. 2007 (btw 116 kW je nejakejch 155 koni). Verze 2.5l verze bez turba se ted prodava i v Evrope, ale co jsem koukal, jenom s automatem (navic v Evrope jako novinka, tj. nebudou asi k mani jety).

    Jelikoz pokukuju po upgrade, taky jsem si rikal, ze by to mohla bejt zlata stredni cesta, ale mam rad svuj manual. :-] Ted spis premejslim, jestli nezkusit ten diesel.
    JESSE_MORENO
    JESSE_MORENO --- ---
    CROSS: aha koukam ty mas toho 2006 asi vid? no ja koukam po starsich modelech kolem roku 2000...


    CHARVYBURGER: tak to uz je horsi :o)))


    NIGHTHUNTER: me taky laka spis motor bez turba at uz kvuli vydrzi, spotrebe ale i kvuli tomu ze ac mam rad vyssi vykony tak hodne nemam rad obcas nechtene fouknuti turba :o)


    Uvazovali jste nekdo o americke verzi s 2,5 litrem bez turba a nejakych 150koni? to mi pripada osobne jako nejlepsi zlata stredni, koniku uz je dostatek a stale neni treba aby tam byla foukacka, hm?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIGHTHUNTER: predchozi bylo pro motory bez turba, ktery bych chtel, k turbu se da zjistit tohle:
    1999 - nový motor 2,0i 16V turbo (125 kW) s nízkotlakým přeplňováním.
    2001 - přepracována řídící elektronika motorů, což přineslo nižší spotřebu paliva a výkon motoru turbo zvýšen na 130 kW.
    2003 - výrazná modernizace modelů. Motory s nižší hmotností a spotřebou paliva.
    2004 - Motor 2,0i 16V turbo přepracován, variabilní časování ventilů, výfukové ventily chlazené sodíkem.
    2005 - nový motor 2,5i 16V turbo (155 kW).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JESSE_MORENO: u Forestra taky zalezi hodne na modelu, resp. roku vyroby auta:
    - prvni modely - rok 1998, vykon 90 kW, kombinovana spotreba kolem 10 litru
    - od roku 1999 upravenej motor, zvysenej vykon na 92 kW, snizena spotreba oproti predchozim
    - od roku 2001 prepracovana ridici elektronika motoru, norma Euro III a opet snizena spotreba oproti predchozim
    - od roku 2003 prepracovany motory, jeste vice snizena hmotnost a spotreba
    - od roku 2006 opet prepracovan motor, zvysen vykon na 116 kW a splnuje Euro IV, ale spotreba se oproti starsim typu zvysila (o 0,5 - 0,8 litru)

    BTW: praktickou zkusenost mam jen s motorem s 2,0 s turbem, ale pristi tyden bych rad Forestera konecne koupil, takze zatim mam jen zmaknutou teorii ;-)
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    JESSE_MORENO: Jo nespecifikoval jsem to uplne. Je to jenom zadni cast...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam