• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATHESMAGIC THE GATHERING : Vrazda v salonnim kupe
    BOREC
    BOREC --- ---
    DEMENCE: jj podobne to máme doma, teď už Teda po roce jedeme sofistikovanější decky, starší syn 9let je schopen si už i nejakej ten deck sám postavit
    DEMENCE
    DEMENCE --- ---
    UBIK: ne pro sovej deti ale pro kamarady.. jsem to delal tak ze jsem postavil dva jednoduchy decky RG aggro s medvedama a obecne jednoduchejma potvorama, jednoduchy fritky na removal par triku, par potvor s abilitama a proti tomu jsem mel postavene BW knechty s nicenim a par trikama.. jednoduche mechaniky, jednoduchy gameplay a prittom se tam da porad neco vymyslet.. az se to nauci pridas modrou protoze ta ma counterovani a dalsi picovinky... dost me to fungovaloé, naposledy teda tak 6 let dozadu, ale na nauceni rozhodne nepotrebujes nove nebo dokonce drahe karty.. spis udelat dva decky s jednoduchou mechanikou na nauceni fundamentals a k tomu muzes pridavat...
    BOREC
    BOREC --- ---
    PLOMBDENTIST: to bych Teda neřekl. Za me pro prcky lepší klasicky karty
    PLOMBDENTIST
    PLOMBDENTIST --- ---
    UBIK: začal bych instalací MTG Areny, pak uvidíš jestli ho to baví a má smysl kupovat papír
    UBIK
    UBIK --- ---
    Nazdar, mám s dovolením dotaz a prosbu: Rád bych se synkem začal pomalu doma hrát. Máte tip, jak a s čím v Magicu dnes začít prosím? Předem moc díky.
    MATEJKYS
    MATEJKYS --- ---
    11.12. se v Najádě koná druhý ročník Memoriálu Davida Gilla: https://facebook.com/events/s/memorial-davida-gilla-ii-predv/1180597589333594/
    Bude to rozhodně největší letošní legacy turnaj v ČR. A výdělek půjde na dobročinné účely.
    Pokud byste měl někdo zájem si zahrát, ale nemáte balíček, nebo by vám chyběla nějaká ta karta, určitě by se něco na půjčení našlo. Můžete se případně optat v události nebo v CZ Legacy skupině: fb://group/307110639913025?ref=share
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Už ho nějakou dobu nosím v hlavě, a protože mám teď čas na prokrastinaci, tak tady je můj nevyžádaný Capenna rant. Omlouvám se za délku, nevhodnou pro diskuzní fórum, ale stručněji to nešlo.

    V internetové Limited komunitě samozřejmě rezonovalo především to, že SNC byl z hlediska Limited (draftu) výjimečně nepovedenej set, asi nejhorší od Ixalanu. A nejenom že byl nepovedenej per se, ještě se k tomu přidala zklamaná očekávání, protože ho avizovali a marketovali jako trojbarevnej set, takže lidi čekali pomalejší hru a plně trojbarevné decky, což ale nedostali (protože ho po stránce Limited špatně udělali).

    Co už se tolik neřešilo, byla skutečnost, že tenhle set byl výjimečně nepovedenej i po stránce designu, zejména world building a to, jak byl promítnutý do karet.

    Asi první, kdo tenhle problém zmínil, byl překvapivě Maro, ex post ve svém pravidelném ročním ohlédnutí.

    State of Design 2022 | Magic: The Gathering
    https://magic.wizards.com/en/news/making-magic/state-of-design-2022

    Tl;dr – při vývoji tohohle setu si Wizardi ukousli příliš velké sousto, svět mafiánských rodin od samého začátku nebyl dobře slučitelný s hrou pro děti od 12 let.

    Podrobněji.

    SNC vznikl jako top down set, tj. jako první se vymyslí svět a až od něj se odvíjí mechanismy a karty.

    Nápad na Capennu jako demon mobster world vzešel od výtvarného oddělení Wizardů. Na základě vágní vizuální prezentace Mark Gottlieb ten svět vymyslel (tříbarevné fakce, na co se budou jednotlivé kriminální rodiny zaměřovat apod.). Všem se to líbilo, takže tomu dali zelenou a ani během vývoje tenhle aspekt setu nedoznal větších změn, řešily se primárně mechaniky, jak udělat tříbarevný set funkční pro limited a tak.


    Hlavní problém, který si ale zřejmě nikdo (včas nebo možná nikdy) neuvědomil, byl v tom, že svět mafiánských rodin a všechny možné rekvizity a tropes, kterou jsou s ním v pop kultuře tradičně spojené, vyžadují alkohol, drogy, sex, násilí a real-life zlo (tedy ne upíry a zombie), což se dá ve hře pro děti od 12 nebo kolika let realizovat jen velmi obtížně.


    První vlašťovky věštící problém se objevily ještě před releasem na redditu a magicových bulvárech typu mtgrocks, když Wizardi začali pouštět první info.


    Začalo se psát o tom, že v tom novým setu bude nějaká důležitá substance jménem halo, která jak svým účinkem, tak svou rolí v mafiánském ekosystému funguje jako droga – ale jakmile se na to Wizardů někdo zeptal, tak ti vehementně tvrdili, že se rozhodně o žádnou drogu nejedná, ale že jde o unikátní magickou substanci.

    Lol, samozřejmě že to je kokeš, svými účinky, cenou, obchodováním, prostě vším, a taky do toho světa sedne jako prdel na hrnec. Ale aby je někdo nenapadnul kvůli propagaci drog před mladistvými, tak halo museli whitewashovat na unikátní magickou substanci.


    Další podobná věc byla v manuálu pro herny, jak dělat promo na prereleasech – inspirujte se roaring twenties, obleky, účesy, bary, kabarety, barevné koktejly ve sklenicích nejrůznějších tvarů... Ale pozor, zásadně nealko.


    Nejvíc to odskákaly samotné rodiny, Maestros, Cabaretti, Obscura, Riveteers, Brokers. Každá z nich se věnuje specifické oblasti zločinu. Tak byly od samého začátku vymyšlené. Jenže ta jejich zločinnost musela být kvůli mladistvého publiku – a z dalších důvodů – tak whitewashována a rozmělňována, až se jejich identita prakticky vytratila. Kdo z vás dokáže říct, čemu se ty jednotlivé rodiny vlastně věnovaly?

    Poměrně jasná je Obscura, tj. věštění a obchodování s informacemi, protože to je částečně neškodné a částečně supernaturální, takže to mohlo zůstat, jak to je.

    Jakž takž ještě ujdou Maestros. Ti už jsou trochu rozbředlí, takže čistě podle karet se nedá dost dobře říct, na co se zaměřují, ale v zásadě to jsou chlápci, které si najímáte na jakoukoli špinavou práci a oni ji splní, ať to stojí, co to stojí. Takže removals a Casualty. Ok, cajk.

    Cabaretti jsou sice jasní, ale ve finále se z nich stali chlápci, kteří ve svých podnicích pořádají úžasné mejdany, a to nejzločinnější, co provádějí, jsou nelegální zápasy, takže se vlastně nedá říct, proč jsou kriminální rodina. Protože pašování/výroba/užívání alkoholu a drog, human trafficking a sex working, které by k nim tématicky krásně sedly, se použít nedaly.

    Podobně dopadli Riveteers, kteří nejsou mafiánská rodina, ale jenom nějací stavební dělníci, kteří nejdou pro ránu daleko. Jejich inspirací zjevně byly americké odbory v dobách za Jimmyho Hoffy, kdy si tykaly s organizovaným zločinem. Jenže to je vlastně taky citlivá půda, kolem Hoffy je toho spousta nevyjasněného, navíc bychom se mohli dotknout nějakých současných odborových organizací, což za to riziko nestojí, tak do tohohle tématu, i když jsme si ho na začátku pro tuhle rodinu určili, radši nebudeme moc zabrušovat.

    Ještě hůr dopadli Brokers. Jaké zločiny páchají oni? Něco kolem... obchodu, podle názvu? Ne, Brokers jsou deklarovaně mafiánský právníci, ale i tady se do toho Wizardům nakonec nechtělo moc zabrušovat. Bezskrupulózní právníci, kteří obhajují nejhorší zločince, vydírají soudce, ovlivňují porotu, křiví právníci, kteří podrážejí vlastní klienty, páchají zločiny prostřednictvím vychytrale napsaných šmejdských smluv, podvodných fůzí, atd., atd., dalo by se toho vymyslet spousta... ale nevymyslelo se nic. Podle mě jednak proto, že je to až příliš kruté real-life zlo, a jednak proto, co když se v tom někdo pozná a bude nás chtít žalovat.


    Takže ve výsledku je ten svět nemastný neslaný, svět mafiánů, ze kterého se ale většina zločinu vytratila, a který je do značné míry nefunkční a nelogický, jak zmínil i Maro ve svém ohlédnutí:

    „The critics of the plane felt that it was a little too much about crime. Where was the law enforcement? Does crime mean anything if it's not done in violation of something? Also, they felt the five families were a bit too similar to one another.“


    A nejde jenom o charakteristiky rodin. Kolik karet postavených na nějakém námětu z pohádky se objevilo v Throne of Eldraine? Nepočítaně. Kolik karet postavených na nějakém nápadu z kriminálního nebo detektivního žánru je v SNC? Hrstka, a přitom takový námětů je kupa.


    A nepovedly se i další části world buildingu. V tom městě žijí antropomorfní

    - ptáci (různé druhy)
    - kočky (různé druhy)
    - chobotnice
    - nosorožci
    - ještěři
    - mývalové

    a na obrázku jsem našel i jednoho hrocha. Aspoň že tam nejsou antropomorfní myši a psi, ale i tak je to fakin Kačerov. To nikomu nepřišlo, že už je to moc?
    MATHES
    MATHES --- ---
    ASYD: you & me both brother
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATHES: zkurveny fety! dal bych si, ale je teprv streda
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Když už jsme u těch digitálních mechanismů, ke kterým patří i rebalancing, tak mně jako hráči Limited se hodně líbil rebalanced Baldur’s Gate, kterej vydali ještě během léta, když byl BG v Premier Draftu, kde nerfli nebo posílili spoustu commonů. Ten draft pak byl fakt jinej, ne úplně jinej, ale vyrovnanej a lepší. A zároveň to mělo jen minimální dopad na jiný formáty, kde by ty rebalancované karty mohly lidem vadit.

    Totéž pak udělali s Capennou, říkají tomu Planeshifted, ale až teď na podzim, takže to bylo úplně na píču. Nasadili to jako krátkodobý Premier Draft, ale souběžně s DMU, takže člověk se mohl rozhodnout, jestli draftovat set, kterej je zaručeně dobrej, nebo set, kterej byl úplně debilní, ale teď je možná o něco míň debilní... Za týden to myslím bude v Quick Draftu, ale to je zase bot draft. Takže je dobře, že to udělali, ale vlastně to udělali zbytečně, protože to už stejně nikoho nezajímá. Jen doufám, že je kvůli pravděpodobně špatné obchodní performanci té Planeshifted Capenny nenapadne ten nápad rebalancovaných draftů úplně opustit, protože je principielně dobrej a žádoucí, jenom se to musí udělat včas.
    MATHES
    MATHES --- ---
    AGENTCOOPER: gayove nemuzou za tyhle zkurveny sety
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    AGENTCOOPER: Efekt Arming Gala je mnohem silnější, ale v praxi byla o fous silnější Brokers Ascendancy, protože se dala dropnout ve třetím.
    ASYD
    ASYD --- ---
    AGENTCOOPER: set je "stejny"" alchemy sada ke Capenne
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    AGENTCOOPER: I v kontextu Limited byla lepší tahle karta ze stejného setu:

    snc-170-brokers-ascendancy
    MATHES
    MATHES --- ---
    ASYD: no... a? je to enchantment za 5 many, ktery v kole, kdy ho zahraju je prakticky klasicka antena, ktera obvykle stoji 3 many.

    Tohle se treba nehralo nikde v nicem a pritom to ma flash a rovnou zacinas na +2/+2


    Enchak za 5 many kterej nema zadnej ETB efekt a pokud s nim odtapnes, tak si nevyhral je podle me proste fakt hrozne stredni, jasne dokaze to vyhrat hru a narozdil od anteny si ten bonus nechas i kdyz o tu vec eventualne prijdes... ale porad je to antena za 5 many. Kdyz se jeden podiva co se da za 5 many vsechno delat, tak se nemuzu zbavit dojmu, ze je silnej efekt... ale za predpokladu, ze neprohravas na boardu a budes zit jeste o 4 kola pozdeji, kdy ten enchak uz bude fakt brutalni a uz je jedno jestli na stole zustane nebo ne, protoze bys to uz nejak dobojovat mel.

    pro jistotu zduraznuju, ze mluvim o constructed, na limited je to samozrejme uplne retardovany:))
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATHES: tohle ale pridava kazde kolo
    MATHES
    MATHES --- ---
    AGENTCOOPER: antena za 5 man je presilena? tuhle kartu treba znas? :))

    MATHES
    MATHES --- ---
    musim souhlasit, specialize je doted jedina za me fakt dobra alchemy mechanika
    ASYD
    ASYD --- ---
    Presne - specialize jedina fer alchemy mechanika
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Mně na těch Alchemy mechanismech nejvíc vadí, jak jsou nenápaditý. Hurá, v digitálním prostředí se nám najednou otevřela celá škála možností, jak dělat karty, které se v papíru udělat nedají!

    Tak uděláme třeba... trochu míň random varianty cantripu (seek, draft from spellbook). To je fakt gamedesignovej vodvaz.

    Conjure je de facto „vytáhni si kartu ze sideboardu“.

    Boon a perpetually jsou ve velké většině případů jen herně hladčeji provedené countery a emblemy. Nebo složitěji provedený exile.

    Zatím jediný originální Alchemy mechanismus bylo specialize. Plus sem tam karta, která pracuje s určitými „zónami“ (rukou, knihovnou) způsobem, který by byl v papíru obtížně realizovatelný, jako třeba Arming Gala. Oracle of the Alpha je spíš něco na způsob draft from spellbook, takže nuda.

    ysnc-16-arming-gala
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam