Už ho nějakou dobu nosím v hlavě, a protože mám teď čas na prokrastinaci, tak tady je můj nevyžádaný Capenna rant. Omlouvám se za délku, nevhodnou pro diskuzní fórum, ale stručněji to nešlo.
V internetové Limited komunitě samozřejmě rezonovalo především to, že SNC byl z hlediska Limited (draftu) výjimečně nepovedenej set, asi nejhorší od Ixalanu. A nejenom že byl nepovedenej per se, ještě se k tomu přidala zklamaná očekávání, protože ho avizovali a marketovali jako trojbarevnej set, takže lidi čekali pomalejší hru a plně trojbarevné decky, což ale nedostali (protože ho po stránce Limited špatně udělali).
Co už se tolik neřešilo, byla skutečnost, že tenhle set byl výjimečně nepovedenej i po stránce designu, zejména world building a to, jak byl promítnutý do karet.
Asi první, kdo tenhle problém zmínil, byl překvapivě Maro, ex post ve svém pravidelném ročním ohlédnutí.
State of Design 2022 | Magic: The Gatheringhttps://magic.wizards.com/en/news/making-magic/state-of-design-2022Tl;dr – při vývoji tohohle setu si Wizardi ukousli příliš velké sousto, svět mafiánských rodin od samého začátku nebyl dobře slučitelný s hrou pro děti od 12 let.
Podrobněji.
SNC vznikl jako top down set, tj. jako první se vymyslí svět a až od něj se odvíjí mechanismy a karty.
Nápad na Capennu jako demon mobster world vzešel od výtvarného oddělení Wizardů. Na základě vágní vizuální prezentace Mark Gottlieb ten svět vymyslel (tříbarevné fakce, na co se budou jednotlivé kriminální rodiny zaměřovat apod.). Všem se to líbilo, takže tomu dali zelenou a ani během vývoje tenhle aspekt setu nedoznal větších změn, řešily se primárně mechaniky, jak udělat tříbarevný set funkční pro limited a tak.
Hlavní problém, který si ale zřejmě nikdo (včas nebo možná nikdy) neuvědomil, byl v tom, že svět mafiánských rodin a všechny možné rekvizity a tropes, kterou jsou s ním v pop kultuře tradičně spojené, vyžadují alkohol, drogy, sex, násilí a real-life zlo (tedy ne upíry a zombie), což se dá ve hře pro děti od 12 nebo kolika let realizovat jen velmi obtížně.
První vlašťovky věštící problém se objevily ještě před releasem na redditu a magicových bulvárech typu mtgrocks, když Wizardi začali pouštět první info.
Začalo se psát o tom, že v tom novým setu bude nějaká důležitá substance jménem halo, která jak svým účinkem, tak svou rolí v mafiánském ekosystému funguje jako droga – ale jakmile se na to Wizardů někdo zeptal, tak ti vehementně tvrdili, že se rozhodně o žádnou drogu nejedná, ale že jde o unikátní magickou substanci.
Lol, samozřejmě že to je kokeš, svými účinky, cenou, obchodováním, prostě vším, a taky do toho světa sedne jako prdel na hrnec. Ale aby je někdo nenapadnul kvůli propagaci drog před mladistvými, tak halo museli whitewashovat na unikátní magickou substanci.
Další podobná věc byla v manuálu pro herny, jak dělat promo na prereleasech – inspirujte se roaring twenties, obleky, účesy, bary, kabarety, barevné koktejly ve sklenicích nejrůznějších tvarů... Ale pozor, zásadně nealko.
Nejvíc to odskákaly samotné rodiny, Maestros, Cabaretti, Obscura, Riveteers, Brokers. Každá z nich se věnuje specifické oblasti zločinu. Tak byly od samého začátku vymyšlené. Jenže ta jejich zločinnost musela být kvůli mladistvého publiku – a z dalších důvodů – tak whitewashována a rozmělňována, až se jejich identita prakticky vytratila. Kdo z vás dokáže říct, čemu se ty jednotlivé rodiny vlastně věnovaly?
Poměrně jasná je Obscura, tj. věštění a obchodování s informacemi, protože to je částečně neškodné a částečně supernaturální, takže to mohlo zůstat, jak to je.
Jakž takž ještě ujdou Maestros. Ti už jsou trochu rozbředlí, takže čistě podle karet se nedá dost dobře říct, na co se zaměřují, ale v zásadě to jsou chlápci, které si najímáte na jakoukoli špinavou práci a oni ji splní, ať to stojí, co to stojí. Takže removals a Casualty. Ok, cajk.
Cabaretti jsou sice jasní, ale ve finále se z nich stali chlápci, kteří ve svých podnicích pořádají úžasné mejdany, a to nejzločinnější, co provádějí, jsou nelegální zápasy, takže se vlastně nedá říct, proč jsou kriminální rodina. Protože pašování/výroba/užívání alkoholu a drog, human trafficking a sex working, které by k nim tématicky krásně sedly, se použít nedaly.
Podobně dopadli Riveteers, kteří nejsou mafiánská rodina, ale jenom nějací stavební dělníci, kteří nejdou pro ránu daleko. Jejich inspirací zjevně byly americké odbory v dobách za Jimmyho Hoffy, kdy si tykaly s organizovaným zločinem. Jenže to je vlastně taky citlivá půda, kolem Hoffy je toho spousta nevyjasněného, navíc bychom se mohli dotknout nějakých současných odborových organizací, což za to riziko nestojí, tak do tohohle tématu, i když jsme si ho na začátku pro tuhle rodinu určili, radši nebudeme moc zabrušovat.
Ještě hůr dopadli Brokers. Jaké zločiny páchají oni? Něco kolem... obchodu, podle názvu? Ne, Brokers jsou deklarovaně mafiánský právníci, ale i tady se do toho Wizardům nakonec nechtělo moc zabrušovat. Bezskrupulózní právníci, kteří obhajují nejhorší zločince, vydírají soudce, ovlivňují porotu, křiví právníci, kteří podrážejí vlastní klienty, páchají zločiny prostřednictvím vychytrale napsaných šmejdských smluv, podvodných fůzí, atd., atd., dalo by se toho vymyslet spousta... ale nevymyslelo se nic. Podle mě jednak proto, že je to až příliš kruté real-life zlo, a jednak proto, co když se v tom někdo pozná a bude nás chtít žalovat.
Takže ve výsledku je ten svět nemastný neslaný, svět mafiánů, ze kterého se ale většina zločinu vytratila, a který je do značné míry nefunkční a nelogický, jak zmínil i Maro ve svém ohlédnutí:
„The critics of the plane felt that it was a little too much about crime. Where was the law enforcement? Does crime mean anything if it's not done in violation of something? Also, they felt the five families were a bit too similar to one another.“
A nejde jenom o charakteristiky rodin. Kolik karet postavených na nějakém námětu z pohádky se objevilo v Throne of Eldraine? Nepočítaně. Kolik karet postavených na nějakém nápadu z kriminálního nebo detektivního žánru je v SNC? Hrstka, a přitom takový námětů je kupa.
A nepovedly se i další části world buildingu. V tom městě žijí antropomorfní
- ptáci (různé druhy)
- kočky (různé druhy)
- chobotnice
- nosorožci
- ještěři
- mývalové
a na obrázku jsem našel i jednoho hrocha. Aspoň že tam nejsou antropomorfní myši a psi, ale i tak je to fakin Kačerov. To nikomu nepřišlo, že už je to moc?