• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    ZOFI: hm, bohužel někteří zapšklí kantoři na ně plivou špínu. Tchýně jako bývalá "profesorka" státní školy mi pomlouvá gympl Buďánka (a další soukromé gymply), o kterém jsem jí vyprávěla v souvislosti s neteří, která tam byla premiantkou. Že prý ji stejně nevezmou na vejškou atd... což mě štvalo za tu neteř (a stejně ji vzali :-D)
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    můj ve 4. třídě hraje také tyto hry a jiné, zaměřené na logiku, vydrží klidně i 3 hodiny, ale to se mu podařilo asi 2x, když jsem na něj zapomněla, jinak v týdnu může jen v úterý 2 hod, , ostatní dny má kroužky, o víkendu jeden den tak 3 hod, rozěleno na 2x...občas dělá z NETU úkoly, anglinu, přírodopis...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    MARK moje dítě o net zatím nijak velký zájem nejeví, jen když něco hledáme.
    jinak tam hraje rád hry na minihry.cz nebo superhry.cz
    nechávám ho tak 30 minut denně... a bývám ve stejném pokoji, takže bych viděla, kdyby něco "páchal" :-)
    KAI
    KAI --- ---
    CHIMERA: Mohla bys to tam jít někdy vobčíhnout - třeba až bude den otevřených dveří?
    Ted jsu tezce vytizena do cervna, koncim skolu a nestiham :/
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Jenom taková odbočka - sice se to netýká přímo našeho tématu, ale čtení je to zajímavé. http://zpravy.idnes.cz/studenti.asp
    Píšou to studenti středních škol a téma je Výchova a tresty.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Nevim, jestli je mozny najit nejaky standard a nadstandard v oblasti vedomosti... Jakoze v cestine bych treba brala jako standard to, že dokáže vyjádřit svoje myšlenky a pocity čtivou a srozumitelnou formou, nadstandard že třeba vytvoří formálně dokonalou inteligentní esej nebo tak něco, záleží, pro jaký stupeň se to určuje. Něco podobného ve fyzice - standard jako základní pochopení chemických dějů a stavby látek, se kterými se člověk setkává, nadstandard jako ty výpočty a podobně. i když je mi jasné, že se to dost těžko odděluje...
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    ZUZKAOU: na nadstandard bych neprohlašovala nic, každému co jeho jest. Nicméně opravdu trochu závidím těm, kdo si většinu vědomostí ze ZŠ, SŠ a VŠ uchovali. Já to o sobě říct nemůžu, jedno vytěstnilo druhé, z dějepisu si pamatuju pár datumů kolem Karla IV. a zbytek je bída, což mě upřímně hodně štve. A přestože se snažím si třeba právět tu historii vědomě znova opakovat a dávat do souvislostí, jde to pomalu a stejně je to jak plivnutí do vody.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Směřovala jsem k tomu, že prohlásit nějaké vědomosti za nadstandart je sice prima a určitě bychom si mohli z fleku vycucat milion zbytečných informací co do nás nacpali. Jenže pokud by to do nás hustili smysluplně a komplexně, tak by datum 1212 zlatá bula sicilská dávalo velký význam....
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    HRABALKA: no to je ono - chemie povětšinou pro mě byla to samé co ty píšeš, dokud nám to chemikářka někdy ve třeťáku nezačala servírovat pořádně... Pak už i větší část těch reakcí začala dávat smysl ...

    Jistě že biochemka je nechutnost a milion vzorců co se člověk musí naučit. Ale základ je logickej....
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    ZUZKAOU: já ty soli plácla jako příklad, který mě napadl.. pro mě byla chemie něco, co mi znělo ve škole jako právě jako to scifi, i když mě chemie svým způsobem bavila, ale učitelka mi to asi nedokázala vysvětlit tak, abych to pobrala od základů, takže jsem se to doslova učila zpaměti. Já nejsem žádný velký logik a spoustu věcí, které třeba můj muž dovodí, já se prostě musím nadrtit, protože neodvodím téměř nic :-D (kromě sousedských a partnerských problémů a tak :-))
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    HRABALKA: vzorce složitých solí mohou být značný nadstandart, ale základní pochopení jak chemie funguje (a to fakt není mechanické počítání čísle a mocnosti prvků) mi přijde jako základ, který je bohžuel prezentován jako nadstandart.

    Mě to bylo odhaleno až asi ve třeťáku na gymplu, kdy mi nespojité chemikální nesmysly začaly dávat nějaký celistvý obraz, protože jsme měli slušnou učitelku.

    O tom, že fyzika a hlavně fyzikální myšlení je důležité ani nemluvě... Ovšem k tomu ale potřebujete zdánlivě nepotřebné matematické dovednosti, protože jinak z vás bude blouznivec vykládající o kvantové fyzice, o které si přečetl na nějaké new age webové stránce...

    Ono odělit co je standart a co nadstadart jde docela těžko. Je potřeba vědět kdo byly ruchovci a lumírovci? POkud se to člověk jen naučí na maturitu, odříká to a netuší pozadí a souvislosti (propojit s dějepisem), tak je to zcela zbytečná informace. Ale z národního obrození a pokusu o český nacionalismus/romantismus vlastně vychází naše dějiny 20.stol ...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TRAVIX ty myslíš, že se na základce a na gymplu někdo naučí pravopis?
    já učím na vysoké (humanitní obor) a odmítám zadávat seminární práce, protože z množství chyb, kterými se to v nich hemží (průměrně 10 chyb na stránku) se mi dělá - bez přehánění - fyzicky špatně. nejsou hloupí, ale neumějí z češtiny nic.
    a to jsou absolventi gymnázií, kteří prošli přísnými přijímačkami! jak asi píšou ti ostatní? bojím se jen pomyslet :(
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TRAVIX o tom, jak se na ZŠ naučí pravopis všichni a gymplu si to vypilují, si nedělej iluze.
    já učím vysokoškoláky. odmítám jim zadávat seminární práce, protože z množství stylistických i gramatických chyb (na stránku průměrně 10) se mi dělá (bez přehánění) fyzicky špatně.
    letos jsem se odhodlala alespoň k zadání překladu jednoho malého fragmentu, aby se naučili pracovat s pramenným textem, ale NIKDO z nich nenapsal těch pár řádků (je to 4 - 10 řádků) bez chyby. na těch pár řádcích průměrně 3 chyby. to se fakt nedá číst.
    jak asi píšou ti, co nemají gympl? nechce se mi ani pomyslet :(
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    No, to vlastně ani není můj nápad, jenom padl někde v té diskuzi. Na všechny předměty se to pochopitelně aplikovat nedá. A třeba v češtině by se stanovilo nějaké povinné minimum (Ale ono to trochu funguje i dneska. Pravopis se na ZŠ naučí všichni. Kdo chce, může jít na gymnázium, kde ovládne umělecký styl, přechodníky, výjimky... Kdo, ne jde na jinou školu, kde se klade důraz třeba na profesní vzdělání a čeština už tolik místa nemá.)
    Ale třeba na takovou matiku by to šlo podle mě bez problémů. Když by někdo chtěl na práva, udělal by si nižší stupeň, když by chtěl na matfyz, musel by mít nejvyšší.
    Podobně jako ny VŠ - někomu stačí Bc., jiný má Mgr., další mají Dr. a Prof. Je to trochu něco jiného, ale princip je podobný.
    Jak říkám, v cizích jazycích to funguje naprosto bez problémů a má to značný výhody. Třeba tu, že v kurzu pro úroveň C1 se jazykově nadaní studenti nemusí zdržovat základní gramatikou. A ti, co jsou napřed, se nenudí. Místo toho si dělají kurz C2.
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    CHIMERA: pokud bych měla minimalizovt požadavky, tak třeba ustoupím z detailů u chemie, fyziky a co já vím.. ale jazyk je potřeba, nemusí to být striktně anglina, třeba němčina nebo ruština, ale absence jazyka to dítě bude handicapovat. Na vzorce soli se mě nikdo v životě neptal, na jazyky jo :-))
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    HRAB ale bude. neodmlouvej mi pořád! :-)

    a k tomu nadstandardu. angličtina je nadstandard z hlediska české školy. ale čeština? jak omluvíme, že dospělej člověk neumí česky?
    (neříkám to proto, že by anglina nebyla potřeba, samože je, ale máme-li minimalizovat požadavky na děti, aby si co nejvíc mohly předměty samy vybrat, tak jsem pro, aby zůstala čeština).
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    CHIMERA: nadstandard? Spíš si myslím, že to už je standard a kdo nebude umět aspoň trochu, je odepsaný pro svůj profesní život. Minimálně tady v Praze.
    Musím se pochlubit,v čera jsme čárali po zemi křídou a já řekla napiš Tina a ona napsala TI-A (N jsem ji ještě neučila) :-)
    Mám z toho radost, i když asi mimořádná nebude, jak ji tak pozoruju.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TRAVIX já ti nevím, jestli je to aplikovatelné na všechny školní předměty.
    třeba ta angličtina, to je pro Čecha prostě nadstandard... nechceš-li umět, tvůj problém.
    ale aby se děti neučily česky, protože je to nebaví? abychom napsali na vysvědčení, že zvládl maximálně I/Y po měkkých a tvrdých souhláskách? a ten zbytek co? budou psát jak hottentoti? br. to je pro mě teda hrozná představa.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Tohle by mohlo být zajímavé. Kdysi jsem v klubu o pedagogice rozputal diskuzi na téma "Ideální školství". Takže, jak by podle vás vypadalo ideální školství? (Můžete zahrnout i domácí výuku, kruzy, dobrovolné studium...)

    Přečtěte, co se už řešilo a můžete z toho vyjít:

    [ TRAVIX @ PEDAGOGIKA - funkce skoly ve 21. stoleti. ]
    + asi 50 následujících příspěvků, přibližně do půlky června.

    Rád bych vypíchnul zajímavou myšlenku - místo abychom dětem předložili určité množství učiva, které prostě musejí zvaládnout, postavil bych to na určité dobrovolnosti. Místo hodnocení: "Matiku zvládl za 3" By bylo "Matiku zvládl do úrovně komplexních čísel." nebo "Matiku zvládl do úrovně integrálního počtu." Hlavní výhodu vydím v tom, že dítě by se učilo pořádně to, na co skutečně má a co potřebuje a nestresovalo by se integrálním počtem, když ho vlastně nikdy nevyužije. Mohlo by se soustředit na jiné věci, které mu jdou lépe.

    Takhle se dělá certifikace z angličtiny. Když si chci udělat certifikát z angličtiny, pochopitelně to nefunguje tak, že dostanu nejpokročilejší úlohy a pak mi napíšou, že jsem je zvládnul na 3. Při certifikaci angličtiny si nastavím úroveň C1 a pokud na to mám znalosti, dostanu certifikát C1. Pokud ne, můžu si nastavit B2 a nikdo mě nenutí se učit idiomy a odborné výrazy, můžu se soustředit na podmínková souvětí. A až to zvládnu, můžu klidně jít na C1 a pak i C2.

    Na školách to funguje tak, že je daná úroveň, kterou musejí všichni zvládnout a ohodnotí se, jestli ji zvládl dobře, lépe, hůře... Je na vás, co je lepší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam