PATISLAV: Podle me by melo byt umeni predevsim amaterske. Vymenili jsme aktivni umeleckou cinnost za konzum. Malokdo bere amaterske provozovani hudby nebo vytvarna nebo cehokoliv jako soucast kultury ci osobniho vzdelani, povetsinou to lidi vidi jako moznou alternativni profesi - pokud na to budu mit, mozna se tim budu zivit. Coz je spatne.
Hudbe napriklad, dle meho, prokazal znacne medvedi sluzbu virtuozni kult, ktery zpusobil, ze se prilis velka dulezitost priklada(la) technicke zrucnosti a predvadeni technickych divu na ukor hudebnosti. Technika ma byt pochopitelne podrizena projevu, a nema to byt neco, co omezuje vyraz, ale podle me je precenovana, a podle me je to prave tenhle stav, ktery vyzaduje profesionalitu. Cernemu bezdomovci druhdy staci k vytvoreni hudby v pravem slova smyslu jeho prochlastany neskoleny hlas a bedna, na ktere sedi a do ktere mlati. A je to vic hudebni nez studeny projev technicky dokonaleho "akademickeho" hrace na housle.
Muj yvaly ucitel kytary mi vypravel historku o tom, jak se ho jednou snazil tusim Blaha dostat do hospody, a kdyz odmitl s tim, ze musi cvicit, pravil tn, co ho lakal: "Clovece, ty porad jen sedis a cvicis... vo cem ty vlastne vubec muzes hrat, kdyz nemas jinej zivot."
Coz je velmi dobra pointa. Podle me ma byt profesionalni umelec predevsim pedagogo, nekdo, kdo se vicemene obetuje pro uchovani toho "remesla" a techniky, kdo to umi a zna a umi predat dal.
Nicmene ten, kdo tu umeleckou cinnost ve skutecnosti vykonava, by podle me mel byt amater, ktery si z techniky vezme to, co potrebuje, a pomoci toho se pak vyjadri. Pozor, ted nemluvim o nezbytnych zakladech.
Virtuosni kult udelal z drive na mecenasich zavisleho a zhusta chudeho umelce bohatou a vazenou osobu. Nicmene tim zpusobil, ze se umelec musel snazit o to, aby byla koncertni sin plna platiciho publika, a to vedlo k stavajicimu stavu.
Napriklad Paganiniho skladby, ktere muzeme povazovat za tvorbu nekoho, kdo byl ztelesnenim virtuozniho kultu, jsou jednoduse melodicke, technicky nesmirne obtizne, ale jinak vcelku melke. Verdiho opery jsou stejne primitivni jako dnesni muzikaly.
Jakmile se umelec stava zavislym na dalsi osobe, zcela nevyhnutelne to poznamena jeho umeleckou tvorbu. At uz se snazi zalibit tomu ci onomu mecenasi, nebo verejnosti. Nebo ministerstvu kultury... ale to uz s umenim asi vubec nesouvisi.
Takze dotace jsou asi to posledni, na cem by melo zalezet, jde-li o preziti kultury a umeni.
V divadle se nevyznam, ale ze by se MDP pokousely o nejaky alternativni a objevny pristup se mi skutecne nezda. Skoro bych rek, ze naopak. Klidne me opravte, jestli se pletu.