• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    Rusi se vas oblibeny klub, kino, divadlo? Nahradi ho nejake "takykulturni" zarizeni, obchodni centrum nebo kancelare? Co znamena tento trend pro kulturni rozvoj nasi zeme? Muzeme s tim neco delat?


    rozbalit záhlaví
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Co je to alternativní divadlo? Komedie už ano nebo ještě ne?
    Problém toho celého je, že divadla i s dotacemi jedou přibližně na nule. Bez dotací by lístky třeba do Dejvického, které je jinak beznadějně vyprodané, stály asi 1000 korun. A to je divadlo, které nemá moc špatných kusů, je umělecky skvělé a přitom divácky vděčné.
    Obávám se, že bez komise posuzování kvality divadel prostě nepůjde. Zapomínáš na jednu věc: komise není knížák, není to jeden magor, ale je to několik lidí, kteří pracují za minimální mzdu a vybírají opravu to nejzajímavější - ani ne podle svého jednotného vkusu, ale podle různých názorů. Právě tohle je bohužel jediný způsob, jak to dělat. Proč se Praha nemůže inspirovat v zahraničí, kde se to dělá podobně?
    Nikde na světě se divadlo samo neuživí - buď to sponzorují firmy nebo dotace nebo obojí. Všude na světě (i v USA) dostávají divadla dotace.

    Zásadní rozdíl mezi alternativním divadlem a TaFa je v tom, že to první je ops, to druhé komerční subjekt - ops musí vkládat zisk zpátky do "podnikání", komerční subjekt zisky rozděluje mezi majitele. Aby divadlo mohlo pobírat dotace, musí být ops - všude, jenom ne v Praze.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Když už jsem se zmínil o té propagaci, poučte mě. Hudba mi nejde a mám zase chuť zajít si do divadla, a nemám přehled, kde je k vidění kvalitní alternativní divadlo. :)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: To je demagogie. :(


    PATISLAV: Podle mě se kritérium najít při notné dávky snahy a znalosti prostředí najít musí. Komise je cesta do pekel.
    Musí být něco, podle čeho se pozná kvalitní alternativní divadlo. Co to je? Například chodí na to víc lidí než na nekvalitní alternativní divadlo, byť to není objem na úrovni toho muzikálu?
    Pokud si nějaký nezaměstnaný sedne na jevišti na zem, vezme si několik ořechových skořápek, do nichž bude klepat nerezovou lžící, a občas vykřikne vzrušeným hlasem nějaké - náhodné - slovo, je to alternativní divadlo pro jednoho herce, nebo exhibicionistická blbost?
    Mohlo by to být alternativní divadlo pro jednoho herce, nebo to bude vždy exhibicionistická blbost?
    Bude to alternativní divadlo pro jednoho herce, pokud to provede absolvent DAMU, a blbost, když to provede na ulici sebraný bezdomovec?
    Měřítkem kvality umění je libost způsobená divákovi. Pod pojem libost zahrnuju i silnější citový vzruch, co roztrhne šedivé závoje deprese a nudy nějakého zkušeného konzumenta umění, řekněme.

    Teď mě ovšem napadá jedna věc, která se opět dotýká těch provozních nákladů, a to je propagace.
    Vím, že na kvalitní hudbu, která nemá dostatečnou publicitu lidi nepřijdou, i když by přišli, kdyby věděli.
    Proč tedy neodstranit tyhle handicapy, co můžou mít soubory s těsnými rozpočty? Prostě dát jim možnost dát o sobě vědět - zdarma - kterou by si jinak musely draze kupovat?

    Rád bych totiž dospěl (i když je to jen tlachání pro zábavu) k nějaké cestě, jak sponzorovat umění a vyhnout se tomu, co se nedá v praxi provést, a to exaktně poměřovat kvalitu umění bez ohledu na subjektivní názor člověka.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Žádné objektivní kritérium asi nikdy nenajdeš. Nakonec bude nějaká komise stejně potřeba...bohužel.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SPHEX: Na tyhle argumenty protiargumentuju veřejným osvětlením. Říkám: na každé lampě by měl bejt automat, kam hodíš korunu pokaždé, když budeš chtít rozsvítit.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    QUANTI: Já mám arogantní lidi docela rád, protože jsem sám arogantní. Zajímá mě ovšem docela dost, zda mají nebo nemají pravdu. Zmíněná Klausova logika se mi zdá v pořádku, ale, protože mám raději alternativní divadlo než muzikály, a protože jsem přesvědčen, že kulturu je nutné podporovat dotacemi, prosím, poučte mě, jak chcete dotovat alternativní divadelní, hudební, výtvarné, atd., počiny, aniž zavedete arbitra na způsob Knížáka a jeho rukama předáte jeho přátelům státní prachy.

    Mě by například napadlo provozovat nějaké z hlediska provozu státem zajištěné divadlo, kde by divadelní soubory mohly vystupovat a jejich výnos by byl vyšší o ty provozní náklady. Poznámka - nevím o provozu divadelního souboru naprosto nic. Nevím, zda to může fungovat. Nevím, kolik procent z výnosu ze vstupného na ty provozní náklady praskne, a co všechno se do nich započítává.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: Emoční inteligence je účelový politicky korektní konstrukt (máte IQ bublajícího bahna? neplačte a změřte si EQ), a vědomostní inteligence je co, prosím? Což ale nijak nepopírá ponurý fakt, že lidé jsou v drtivé většině banda tupců.

    PATISLAV: Mlč. Jdi si kleknout na hrách. A stokrát napiš "Krok za krokem zdoláš cestu dlouhou dvacet tisíc li".

    ZUZU: Fuj. :/

    SPHEX: Docela rád bych si poslechl to o těch kritériích. Vážně. To není útok, prostě to chci vědět. Pokud někdo říká, že se má něco dělat, nic proti, ale musí taky vědět JAK to chce dělat. Vypiš grant na alternativní divadlo, a vmžiku budeš mít alternativních divadelníků jak nasráno. Jak chceš rozlišit, který má dostat, a který ne? V případě dotací poptávka VŽDY drtivě převyšuje nabídku a bez toho kritéria se prostě nehneš, pózy stranou.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    http://www.divadlo.cz/noviny/clanek.asp?id=16331
    Šárka Havlíčková: O nevolnosti divadla
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    SPHEX: Klause se divim, ze jeste nikdo neodbouch nebo mu aspon nedal do tlamy... ale to je jina diskuse, me tahle arogance vytaci uplne obecne, at ty lidi maj pravdu nebo nemaj :)

    je mi z toho docela smutno... ze se u nas s kulturou zachazi jak s hadrem, ze vypiseme soutez na knihovnu a pak se ukaze, ze na ni nejsou ani pozemky, ani penize... na to bych si jeste tak nejak zvykla, ale proc jeste sypat granty komercnim divadlum, to mi prijde uz jako nejvetsi nehoraznost...
    SPHEX
    SPHEX --- ---
    QUANTI: .. mám úplně stejnou zkušenost (a často bohužel i se studentama).
    Navíc jsem zjistil, že je prakticky nemožný s nima o tom diskutovat - to, co mi přijde naprosto evidentní a jasný, oni neuznaj (nejčastější argumenty: ".. proč bych měl podporovat kulturu pro někoho jinýho" .. nebo ještě častější a horší: ".. podle jakých kritérií granty rozdělovat? .. není rozdíl mezi alternativním divadlem a muzikálem .. jde jen o vkus" wtf!?).
    .. už mi fakt přijde, že tu (skoro) všichni podlehli způsobu uvažování alá Klaus a jeho perverzní logice .. je to tak krátkozraký způsob uvažování, že na to nakonec dojedeme nejenom v kultuře, ale i v tý ekonomii, kterou se pořád ohání ..
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    CATT: pro informaci, nazor "obycejnych lidi" je, ze by nemely byt zadne granty - kdo si na sebe nevydela, at zanikne. Bohuzel pri navstevach pribuznych mam moznost nahlednout "vox populi"...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Brrr, úplně jsem se osypal z té diskuze. Totalitu na nás, nic jinýho si nezasloužíme.
    HOMEROUS
    HOMEROUS --- ---
    no obavam se, ze je na tom cela richterovo retorika postavena......
    CATT
    CATT --- ---
    Komentování článků by mělo být povoleno pouze po úředním doložení emoční a vědomostní inteligence alespoň na úrovni opic. Naši spoluobčané (lidé?) jsou banda tupců.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    HOMEROUS
    HOMEROUS --- ---
    to je, mel jsem co delat, abych to dal do konce :)

    bohuzel jsem neslysel vubec nic, co by nerikal uplne stejne behem toho zasedani, dokonce i s durazem na stejna slova......

    host cislo jedna samozrejme janek, tusim, ze nedoved jedinou vetu do konce?

    no ale konec srandy, pojdme se nejak domluvit jak ho svrhnout, on je vazne uplnej blbec a vypada to, ze by mohl zacit vyznamne skodit.....
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jo ahá. (btw. autor má taky vyholenou hlavu)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: Ftw jsem narážel v opilosti na tu pasáž o demonstrantech s vyholenou hlavou a vizáží vyhazovače. Zdá se mi to jako takový rasismus naruby. Má holou hlavu a je velký = je to nácek a nekulturní barbar. Dalajláma má taky holou hlavu.
    Nebylo to tam napsáno přímo takhle, ale je jasný, že autor tohle má jako specifickou kategorii těch špatných. :)
    MECHTILD
    MECHTILD --- ---
    Neuvěřitelnej rozhovor s radním Richtrem


    Pár spoilerů:


    Umění je založeno na subjektivních kritériích, tedy líbí - nelíbí. Dotace na vstupenku je jediné objektivní kritérium.


    Nezlobte se, já nemůžu radit konkrétnímu žadateli, co má dělat. To je jeho obchodní politika.


    Já tady nejsem od toho, abych stranil jedné části Pražanů. Nemůžu se zastávat jen těch, kteří chodí do Archy. Je to spravedlivé, protože někdo má rád Ta Fantastiku nebo Kalich! Já nevím, jestli Ta Fantastika grant potřebuje, to je o spravedlnosti toho systému, chápete?


    ...výtvarné umění taky není špatné, taky navštěvuju galerie...

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam