• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    TALVI: Víš, ono číst poXté tyhle výplody liberálních rychlokvašek z nějaké VŠ je poněkud únavné. Gratuluju k objevu pěkného a elegantního konstruktu jakým liberalismus je, hrej si s ním, ale nediv se když občas narazíš na takové reakce jako je ta moje či cattova z 23:09.
    TALVI
    TALVI --- ---
    CATT: Ad b) Prosel jsem si velmi letmo Tve prispevky a objevil v nich tyto zasadni argumenty:
    - kultura je dulezita... Ty to uvadis jako nezpochybnitelny axiom, ale ja se ptam: Pro KOHO je dulezita prave ta kultura, kterou za kulturu povazuji odbornici, kdyz za ni temer zadny neodbornik jako jednotlivec neni ochoten dostatecne platit?
    - a sama se neuzivi... Samozrejme, ze se sama neuzivi, musi ji uzivit ti, kteri ji aktivne vnimaji jako dulezitou (sem nepocitam lidi, kteri do divadla zajdou jednou rocne a pak krici, jak je kultura dulezita, ze by se mela vic dotovat - kdyz je neco dulezite, musim se ja jako jednotlivec zasadit, aby to pokracovalo).
    - odstrihnuti divadel od dotaci je znici... Neznici je odstrihnuti od dotaci, ale nezajem lidi, kteri za ni po odstrihnuti od dotaci nebudou ochotni platit tolik, kolik skutecne stoji. To je ale vina kazdeho z nas a iniciativa divadelniku by spise mela smerovat k tomu, aby presvedcili verejnost, ze stoji za to vyplaznout treba tisicovku za navstevu umelecky hodnotneho divadla. Tzn. presvedcili verejnost, ze kultura skutecne JE dulezita pro kazdeho z nas, jak uvadis ve svem prvnim axiomu...
    TALVI
    TALVI --- ---
    CATT: a) Nevidim duvod, proc by mel byt dotovany bazen, kdyz (stejne jako divadlo) lze bazen provozovat na komercni bazi s tim, ze pokud chci plavat, muzu si zaplatit vstupne odpovidajici nakladum na provoz bazenu, pokud nechci, nemusim dotovat zabavu tem, kteri chteji (stejne jako oni ji nemusi dotovat mne v jincy pripadech). Pokud nebude chtit plavat dost lidi za cenu, aby se bazen udrzel, musi se bazen zavrit, coz ovsem nebude dusledek "zle spolecnosti", ale pouze neochoty komunity plavcu obetovat neco tomu, aby mohli plavat i nadale. Co se tyce vystavby cyklostezek, to je lepsi argument (jakkoliv cyklostezky sam nevyuzivam), na komercni bazi si je dokazu predstavit jen ve velmi divokych snech. Nicmene dokazu si predstavit, ze by se cyklostezky stavely pouze z penez obcanskeho sdruzeni, ktere by soustredilo penize vsech zajemcu o cyklostezky... a priznavam, ze je to podle me spravedlivejsi model (bohuzel tezko realizovatelny za soucasnych podminek). Jinak se k cyklostezkam coby "dotovane zabave" da namitnout, ze cyklostezka je vlastne investice spolecnosti do bezpecnosti na silnicich, kdyz odvadi cyklisty ze silnic, kde zvysuji riziko dopravni nehody a umrti.
    b) Promin, ale "dela se to vsude" mi neprijde jako dobry argument. "Vsude" se tez vrazdi, krade a uplaci, presto bych se zdrahal tyto veci oznacit za spravne. Zatim jediny dalsi argument, ktery jsem objevil, je "umelecke divadlo je nezbytnou soucasti zivota a je tudiz nutne, aby bylo za jakoukoliv cenu zachovano". S tim ovsem nesouhlasim a uvadim pro to racionalni duvody (nezbytnost podle me nema posuzovat hrstka osvicenych, ale spolecnost jako celek, v tomto pripade, ve kterem to velmi jednoduse lze, tzv. peneznimi hlasy - je to jednoduche, co dostatecne nechci, za to nezaplatim)...
    c) Nevim, cim to je, ale stale se nemohu dobrat jasne odpovedi na svou uvodni otazku. A to presto, ze se snazim celkem obsahle reagovat na to, co pisete vy...
    CATT
    CATT --- ---
    TALVI: a) i tvé volnočasové aktivity jsou dotované. pokud jezdíš na kole, na bruslích, chodíš plavat do veřejných bazénů, tak i tvé volnočasové aktivity jsou dotované. stačí po tom jenom trochu zapátrat.
    b) divadla jsou dotovaná všude ve světě, dokonce i v tržní ekonomice USA. pokud chceš diskutovat, přečti si tady v tom klubu historii, už jsem o tom psal. je zbytečné opakovat stejné argumenty znovu.
    TALVI
    TALVI --- ---
    BLABOUS: Nesouhlasim, jen by byla navsteva divadla drazsi, coz ovsem pro opravdoveho fanouska divadelniho umeni neni problem, ne? Ja si taky knihu koupim i za 500 Kc, protoze myslim, ze mi za to stoji a treba chci, aby vysel i dalsi dil serie, kterou mam rozectenou...
    Jinak bych se tez rad naucil jezdit na koni. Je to uslechtila kratochvile s dlouhou tradici a prichuti romantiky... bohuzel na to nemam penize. Znamena to, ze by mel byt chov koni dotovan, aby byly kurzy jizdy konmo dostupnejsi a tato krasna tradice nezanikla?

    PENDREK: Myslim, ze jsme se nepochopili, filozofictejsi otazka byla ta prvni... Nesnazim se mluvit o tom, kolik stoji provoz divadla v porovnani s jinym "byznysem" (jak jsi sam rekl)... Existuji prece i priklady, ze divadlo se da provozovat komercne (proste nabizi to, co chce za danou cenu videt dost lidi na to, aby se divadlo uzivilo, jakkoliv muzes zasvecene debatovat o umelecke urovni teto produkce). Tedy problem umeleckych divadel neni v tom, ze obecne divadlo se neuzivi, ale v tom, ze o umelecka predstaveni neni proste a jednoduse ze strany divaku dostatecny zajem. A to, ze nabizi nezadany produkt, se snazi kompenzovat stat/obec. Coz tvrdim, ze je z principu spatne, protoze by se o to meli snazit predevsim lide, kteri si nepreji zruseni teto sluzby, a to nikoliv domahanim se dalsich dotaci z penez lidi, kterym je osud umeleckeho divadla ukradeny (jakkoliv se nesnazim tvrdit, ze je to dobre, pouze tvrdim, ze je to - rekneme treba i smutna - realita), ale treba zalozenim sbirky na podporu divadla, kam mohou prispet ti, kteri se skutecne zajimaji, nebo tim, ze do divadla na sva oblibena predstaveni budou chodit i za cenu, ktera odpovida skutecnym nakladum na predstaveni (a holt budou muset obetovat neco z toho, za co utraceji sve penize za souvasneho stavu, cimz prokazou, ze jim na divadle skutecne zalezi tak, ze jsou ochotni pro nej i neco udelat)... Proto opakuji otazku... Prijde Ti spravedlive, ze moje volnocasove aktivity dotovany nejsou, zatimco Tve ano, a to jenom na zaklade toho, ze jsou pro vetsinu neatraktivni? Nebo z druhe strany... Prijde Ti spravedlive, ze jini nositele umeni (spisovatele, architekti, nebo treba umelecti kovari) nejsou v pripade komercniho neuspechu sve produkce dotovani, zatimco divadelnici ano?
    Promin, ale pro me (a spoustu dalsich lidi, jak se zda) funkce umeni mezi jinymi volnocasovymi aktivitami zastupitelna je (opet mozna smutne, ale jak se zda, pravdive)... kdyby nebyla, praskala by divadla ve svech...

    BLABOUS: Ale samozrejme, klidne rypni... Ano, jsem pro, aby si lide vzdelani platili sami, nejlepe formou pujcky splatne po ukonceni vzdelani...

    SHAGA: Duchaplny prispevek preplneny relevantnimi argumenty, mas muj obdiv...;-)
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    Studentům ekonomie by především měli zakázat používat slovo "liberál" či alespoň psát na internet.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    TALVI: jeste teda rejpnu - pokud jsi liberal, tak snad prozsazujes, aby si vzdelani lidi platili sami ne?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    TALVI: squash jsem nikdy nehral, ale pokud vim, tak ke zrizeni squash centra je potreba vyrobit par specialnich mistnosti a k nim poridit ukizecku a nejakou fesnou slecnu, ktera bude vybirat prachy. prodavat knihy je sice o neco tezsi druh byznysu, ale stale je to o mnoho mene narocne, nez prodavat divadelni predstaveni. divadlo ma desitky odbornych zamestnancu od rezisera az po technicke slozky. divadleni budovy jsou casto v centru mesta (vysoke najmy) a jejich vybaveni je o poznani slozitejsi a narocnejsi na udrzbu nez zminene squashove krychle. penize, ktere se vyberou za jedno vyprodane predstaveni v prumernem prazskem neziskovem divadle nestaci ani na zaplaceni honoraru vsech zamestnancu, kteri se nem ten vecer podileli. k tomu je treba pripocist naklady na scenu, kostymy, propagaci atd.
    a ted ta filozofictejsi otazka. proc plytvat penezi na umeni a nevyuzit je radeji na vzdelani? vzdelani je jiste dulezite a bezesporu do nej stat investuje stale prilis malo. ale umeni cloveku take rozsiruje obzory a uci ho o svete premyslet trochu jinym zpusobem, nez to delaji skoly (uci nas napriklad propojovat rozum a cit). funkce umeni je nezastupitelna jinymi volnocasovymi aktivitami a proto je zahodno ho podporovat, jestlize si na sebe nedokaze vydelat samo.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    TALVI: rekl bych, ze bez dotaci kratochvile "navsteva divadelniho predstaveni, ktere je dle odborniku kulturne hodnotne" nebude vubec na vyber a to je nejvetsi nespravedlnost :-)
    DECODEKL
    DECODEKL --- ---
    TALVI: cetl sem to vic krat, ne:chapu cos chtel rict..
    TALVI
    TALVI --- ---
    Trochu jsem si procetl tento klub... a neda mi to nezeptat se...
    Priznavam, jsem student ekonomie a z velke casti liberal... Mimo to docela rad ctu nebo treba hraji squash. A tak by me zajimalo, jestli Vam, jako "osazenstvu" tohoto klubu prijde spravedlive (i kdyz vim, ze je spravedlnost definovana nekolika zpusoby, zkusme si predstavit tu ve smyslu "spravedlive je takove rozhodnuti, ktere neprihlizi k osobe toho, o kom je rozhodovano"), ze zatimco kratochvile "navsteva divadelniho predstaveni, ktere je dle odborniku kulturne hodnotne" je statem/obci dotovana, ja mam smulu a za kratochvili "precteni knihy" nebo "hra squashe" musim platit plnou trzni cenu.
    Rad bych dodal, ze predrazene a pochybnym zpusobem zadane verejne zakazky tez odsuzuji, ale unika mi logicka spojka mezi plytvanim v jedne oblasti a zvysenim financovani prave kultury (proc ne treba skolstvi, ktere bych si troufl tez oznacit za podfinancovane a pritom ne mene dulezite nez kultura?).
    THEO_PHIL
    THEO_PHIL --- ---
    Za vyplneni dotazniku A2 kniha (Lumír Čivrný: Bylo takové ticho, Michal Bauer: Tíseň tmy, Bondy – Velmi volně podle Sklepních prací Egona Bondyho, Klaus Mann: Zbožný tanec, Ryszard Kapuściński: Lapidárium nebo Bernard Malamud: Nový život)! Diky!!
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ZUZU: ja sla kolem toho cityboardu dneska - to snad nemuzou myslet vazne? Minimalne 3 ze 4 tech vyroku jsou evidentne recene s nadsazkou nebo ironicky, a je to celkem znat i pri takovemhle vytrzeni z kontextu...
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: EMC group je jedna z největších českých PR agentur. podle člověka z jiné agentury, který odpovídal na otázku, jestli to přes ně nedělá TF nebo richtr no nedivil bych se ;-) emc je "proslulý" tím, že má spoustu kontaktů na vlivné lidi a využívá různé způsoby, jak těmto lidem "vysvětlit", proč bych se měli zachovat podle zájmu klienta

    Ale klip o Praze vymyslela agentura Unique One. Jestli jsou spojeni nevím, ale spíš ne.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Hm. Ta kampaň hraje na všechny ty základní nenávisti a závisti. Jednak už barva evokuje komunismus (zase nás ty bolševici ochcali), pak jsou tam ti špatní pražáci, "naše ukradený prachy"... celé uzavírá otázka, na kterou si lidi vždy chtě nechtě podvědomě odpovídají...
    A EMC group platí kdo? Ti dělali ten klip propagující Prahu jako místo, kde se levně ožerete a snadno sbalíte holku, na kterou byste doma rozhodně neměli?
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Matásek, Táborský a Ornest.
    Všechny výroky řekli uvedení lidé, ale ironicky. Například Ornest v Uvolněte se prosím atd.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: kampaň dle mého názoru má na svědomí PR agentura EMC Group.
    na plakátu jsou zleva miroslav táborský (DvD), jiří suchý (semafor), david matásek (ND - wtf??) a jiří ornest (DnZ)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    QUANTI: Jo, podle popisu to bude to, co jsem dneska viděl v metru. Geniální kus jedovatý, demagogický a velmi účinný propagandy, tohle podle mě dělal profesionál, asi nějaká reklamní agentura. Hrozně mě mrzelo, že k tomu nešlo připsat něco ve stylu "a když jim ty prachy nedáte, hádejte, kdo je dostane".

    Mimochodem, co je to na tom plakátu za lidi kromě Suchého?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam