BLABOUS: Nesouhlasim, jen by byla navsteva divadla drazsi, coz ovsem pro opravdoveho fanouska divadelniho umeni neni problem, ne? Ja si taky knihu koupim i za 500 Kc, protoze myslim, ze mi za to stoji a treba chci, aby vysel i dalsi dil serie, kterou mam rozectenou...
Jinak bych se tez rad naucil jezdit na koni. Je to uslechtila kratochvile s dlouhou tradici a prichuti romantiky... bohuzel na to nemam penize. Znamena to, ze by mel byt chov koni dotovan, aby byly kurzy jizdy konmo dostupnejsi a tato krasna tradice nezanikla?
PENDREK: Myslim, ze jsme se nepochopili, filozofictejsi otazka byla ta prvni... Nesnazim se mluvit o tom, kolik stoji provoz divadla v porovnani s jinym "byznysem" (jak jsi sam rekl)... Existuji prece i priklady, ze divadlo se da provozovat komercne (proste nabizi to, co chce za danou cenu videt dost lidi na to, aby se divadlo uzivilo, jakkoliv muzes zasvecene debatovat o umelecke urovni teto produkce). Tedy problem umeleckych divadel neni v tom, ze obecne divadlo se neuzivi, ale v tom, ze o umelecka predstaveni neni proste a jednoduse ze strany divaku dostatecny zajem. A to, ze nabizi nezadany produkt, se snazi kompenzovat stat/obec. Coz tvrdim, ze je z principu spatne, protoze by se o to meli snazit predevsim lide, kteri si nepreji zruseni teto sluzby, a to nikoliv domahanim se dalsich dotaci z penez lidi, kterym je osud umeleckeho divadla ukradeny (jakkoliv se nesnazim tvrdit, ze je to dobre, pouze tvrdim, ze je to - rekneme treba i smutna - realita), ale treba zalozenim sbirky na podporu divadla, kam mohou prispet ti, kteri se skutecne zajimaji, nebo tim, ze do divadla na sva oblibena predstaveni budou chodit i za cenu, ktera odpovida skutecnym nakladum na predstaveni (a holt budou muset obetovat neco z toho, za co utraceji sve penize za souvasneho stavu, cimz prokazou, ze jim na divadle skutecne zalezi tak, ze jsou ochotni pro nej i neco udelat)... Proto opakuji otazku... Prijde Ti spravedlive, ze moje volnocasove aktivity dotovany nejsou, zatimco Tve ano, a to jenom na zaklade toho, ze jsou pro vetsinu neatraktivni? Nebo z druhe strany... Prijde Ti spravedlive, ze jini nositele umeni (spisovatele, architekti, nebo treba umelecti kovari) nejsou v pripade komercniho neuspechu sve produkce dotovani, zatimco divadelnici ano?
Promin, ale pro me (a spoustu dalsich lidi, jak se zda) funkce umeni mezi jinymi volnocasovymi aktivitami zastupitelna je (opet mozna smutne, ale jak se zda, pravdive)... kdyby nebyla, praskala by divadla ve svech...
BLABOUS: Ale samozrejme, klidne rypni... Ano, jsem pro, aby si lide vzdelani platili sami, nejlepe formou pujcky splatne po ukonceni vzdelani...
SHAGA: Duchaplny prispevek preplneny relevantnimi argumenty, mas muj obdiv...;-)