• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Dík! :)))
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: A našel? Jako, asi před dvěma lety jsi slíbil, že půjčíš...:-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    HAROLD: Teď jsem to nedávno hledal, když jsem uklízel knihovnu. :-D
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Po pesachu se Velikonoce slaví proto, že Kristova oběť nahradila starozákonní oběť beránka - ten byl předobrazem Krista. Takže aby to sedělo i časově - napřed židi obětují beránka, pak se připomíná oběť Kristova, tak se velikonoce slaví později než pesach. a nesmí se slavit ani ve stejný den!
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: nojo... to jsou ti římani... ;)
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Sadomasochismus und christliche Ethik? ;)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GOBERS: Tahle S/M spiritualita je imho natolik okrajový jev, že se "Západu" nijak nedotýká. A vlastně s ním ani nijak nesouvisí.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Tak fajn. Alespoň někdo:-) Má to ten důvod, že je to zkrátka logický? Nebo nějakej jinej? Zajímalo by mě, jak to maj katolíci odůvodněný - že na to dlabou.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jak říká Akichita - slavíme. Je to nařízeno už I. koncilem v Nikáji, na západě platí tenhle kánon taky, ale neřídí se tam podle něho. Nevím proč.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Já myslím, že to je do určité míry důsledek toho, že v 19. stol. se začaly čím dál tím více rozevírat nůžky mezi západní (katolickou) církví a postupně se emancipující a sekularizující společností. Čím víc to napětí stoupalo, tím větší byl prostor pro tyhle obskurnosti a - a to je hlavní, protože myslím, že obskurnosti byly vždy - začala si jich všímat oficiální místa a používat je reakčně.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Nechápu kde se tenhle druh "zbožnosti" vůbec vzal. Jestli jde o nějakou obranu - kdy se utrpení přetvořilo v hodnotu, aby se vůbec dalo nějak přečkat. Postupně se pak vyselektovaly i vzory - totiž světci - jejichž duchovní život je charakteristickej zejména nerůznějším fyzickym i psychickym strádáním - např. v podání Terezie z Lisieux pak i duchovním (nevíra v Boha). Ale kdoví, možná se to velmi blíží utrpení samotnýho Krista na kříži. Jen mám pocit, že Ježíš, kdyby to nebyla Otcova vůle (jeho smrt), jistě by se šel raději modlit, popř. někam navečeřet. U spousty světců (alespoň v jejich posmrtný interpretaci) má naopak člověk pocit, že místo "ale zbav nás od zlého", říkaj "pořádně mi nalož!"
    AKICHITA
    AKICHITA --- ---
    AACHEN: ano je
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Aha, takhle je tomu víc rozumět. A je pravda, že velikonoce slavíte vždy až po pesachu?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jenže my křesťani věříme, že si, (pozor, nadsázka) Židi na Sinaji domluvili s Bohem mimo jiné i Krista. A najednou ho zavrhli. takže je to problém pro všechny Židy, kteří Krista neuznávají. My říkáme: nelze uznávat Mojžíše bez Krista (opačně ovšem také ne, jistě).
    Takže každý žid souhlasí s osouzením Krista jako falešného mesiáše - ačkoli nikomu nechci posouvat, že souhlasí s Jeho popravou.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Nerozumim.
    Píšeš:
    "Ačkoli to nutně neznamená, že každý žid souhlasí s trestem, který byl Kristu uložen."
    A zároveň:
    "Tedy každý, kdo se hlásí k židovství, ať už je jakéhokoli národa, bere na sebe vinu za odsouzení Krista, protože s ním souhlasí."
    Přece spousta židů vůbec Ježíše (až na výjimky: Neusner, Flusser, Lapide, apod.)řešit nemusí, i prameny jsou o něm veskrze křesťanský. Žid zkrátka plní Mojžíšův zákon, tak jak to se s JHVH na Sinaji domluvili. S ukřižováním Ježíše z Nazareta přece nedává žid tímto souhlas. Neuvěřit jeho zvěsti a ukřižovat jsou přece dvě odlišný věci - fakticky. Pokud se z toho pak míchaj onačejší teologický koktejly - to už je věc jiná a jejich autoři na sebe berou spoluzodpovědnost za šíření nenávisti mezi lidmi.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS:
    AACHEN: Jo tak takhle ano - Kristus jako hadrový panák, co do něj jen tlučou, se mi taky nelíbil. A pak to příšerně ošizené Zmrtvýchvstání!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: No, tak by asi bylo lepší to dohledat v některém Janově spise. Nepíšou tohle náhodou na Eretzu?:o)
    Ale vážně: obvinění židů z toho, že zabili Krista je samozřejmě prastaré. Zakládá se na vyprávění evangelií. Lze samozřejmě uvažovat o tom, jaký byl podíl židů a "Římanů" na smrti Krista, nicméně nelze popřít, že výklad o vině židů je možný. A také je to výklad tradiční a sám se s ním ztotožňuji. To ale není antisemitismus, který mimochodem vznikl až v novověku, ale prostě názor.
    Co se týče hříchu a viny, tak se pochopitelně nedědí. Proto také výroky o vině židů se týkají nikoli národa, ale náboženské skupiny. Tím, že se někdo hlásí k židovství, odmítá Krista, ztotožňuje se s rozsudkem nad ním - "křižuje ho". Ačkoli to nutně neznamená, že každý žid souhlasí s trestem, který byl Kristu uložen.
    Samozřejmě u židů je problém v těsné provázanosti národa a náboženství, ale to je jiná věc. Tedy každý, kdo se hlásí k židovství, ať už je jakéhokoli národa, bere na sebe vinu za odsouzení Krista, protože s ním souhlasí. Naopak, Žid, jenž se obrátí na křesťanství, přijímá Krista a odmítá rozsudek, jenž byla nad ním vynesen. Takový člověk žádnou vinu nenese.
    Nevím jen, jak je to u Židů, kteří věří v něco úplně jiného nebo v nic, ale ti myslím taky podíl na Kristově odsouzení mít nebudou.
    Vina je tedy v tomto případě výsledkem svobodného rozhodnutí člověka, které náboženství chce vyznávat.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Tak v tom si rozumíme. Tahle S/M spiritualita je mi živoucím důkazem toho, že se Západem je něco těžce v nepořádku.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: :-))) nebo spíš :-( Tihle sadomaso svatí mě vždycky děsili. Když jsem ten film viděl poprvý - byl sem naštvanej. Jak kdyby hodnota Kristovi oběti spočívala v tom, že trpěl úplně nejvíc jak jen to jde ze všech a že to utrpení bylo veskrze fyzickýho rázu. Kolik lidí trpělo stejně, nebo více, přece! Bojim se, že se to míjí se skutečností.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Neznám vize K. Emmerichové, ale znám evangelia a viděl jsem Gibsonův film. To mi stačí. Co jsem psal, psal jsem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam