JEZINKA: Pravoslavné vánoce jsou 25. prosince - ať už podle gregoriánského, nebo podle juliánského - tam ale připadají na den, kdy je podle gregoriánského kal. 7. ledna. A protože se často slaví v předvečer, je "štědrý večer" juliánský na 6. ledna greg.
Nedá se říci, že by jeden kalendář byl pravoslavný a druhý ne. Podle gregoriánského kal. se řídí např. církve řecká, cařihradská, bulharská a ruminská. Podle juliánského např. ruská, srbská a východní patriarcháty. Lze jen říci, že juzliánská kal. je tradiční, greg. je moderní. Ale to není nic o pravoslavnosti - pravá víra spočívá v jiných věcech než je kalednář. To my tady asi všichni víme, ale jsou lidé, kteří na novokalednářníky svolávají hrom a blesky a jdou kvůli tomu klidně do rozkolu.
Na druhou stranu je pravda, že způsoby zavádění greg. kal. třeba v Řecku byly hodně tvrdé a dá se pak pochopit, že část tamní církve učinila z kalendáře otázku zásadní.
V tomto světle se mi jeví volnost v užití kalednáře, která je v naší církvi, moudrá - ať si každá farnost slouží, jak chce.
Jediný průšvih je se sloužením velkinoc podle gregoriánnského kalendáře - pak pascha někdy připadne PŘED židovský pesach, což je porušení kánonu I. koncilu a znehodnocuje to význam Kristovy oběti, jež nahradila SZ oběť beránka.
Nicméně gregoriánská pascha se slouží jen ve finské pravosl. církvi a v několika farnostech u nás - jinak všude, i tam, kde se jinak používá greg. kal., se slouží pascha podle juliánského. kal.
Ostatně i u nás je to jen pár farností (slyšel jesem o 3 v Čechách a několika na Moravě), naproti tomu třeba v katedrále v Praze se slouží pascha juliánská, stejně tak i v drtivé většině "gregoriánských" farností. A navíc existuje usnesení našeho církevního sněmu, že mají všechny farnosti přejít na juliánskou paschu - "nenásilně, pozvolna " - jasně se tím dalo najevo, že gragoriánská pascha neee.