POLICKA: Jak píše Aachen, postních dnů, kdy se nesmí jíst živočišné výrobky, je v pravoslavném kaledáři přibližně polovina. Někdy je v tyto posty dovoleno jíst rybu (ale ne mléko a vejce, což je trochu paradox) - ovšem při velkém postu, uspenském postu a každou středu a pátek je to i bez ryby.
Mniši nesmějí jíst maso nikdy, krom ryb a mořských potvor a navíc je v klášterech postním dnem i pondělí.
Vegetariánství je křesťanství skutečně cizí. Ježíš maso jedl, což je přímo v Evangeliu napsáno. Zvířata byla dána za pokrm Noemu po opadnutí potopy - zajímavé je, že do té doby lidé maso nejedli (jak s mlékem a vejci, to nevím) a rostlinnou stravu jedli i prarodiče v ráji před pádem.
Křesťan by měl sice dodržovat posty, ale zříkání se masa (mléka atd.) i mimo posty církev vždy posuzovala s velkou nedůvěrou. Asi v duchu "Co nad to jest, od ďábla jest" - či spíše může od něj být. Stálé vegetariánství může (ale taky nemusí, jenže proč to pokoušet?) mít na člověka špatný vliv - např. zpychne, nebo se jeho duchovnost vydá nedobrým směrem. Tomu se církev snažila zamezit. Např. byl vydán kánon, odsuzující lidi, kteří odmítají jíst maso z jiných než zbožných důvodů. Proto se má za to, že člověk, který nejí maso ani mimo posty, by měl na to mít požehnání od duchovního otce, stejně jako někdo, kdo posty nedrží z rozumného důvodu.
Samozřejmě, že když někdo nemůže jíst maso ze zdravotních důvodů, tak je to O.K. Pak znám taky lidi, kterým maso nechutná. To je taky těžký:o)
"Nezabiješ" se skutečně vztahuje jen na lidi, ale to neznamená, že člověk může jen tak zabíjet zvířata. Ovšem zabití zvířete za účelem získání potravy je v pořádku.